اختلالات زبان و گفتار در کودکان | تشخیص، انواع و درمان قطعی

اختلالات زبان و گفتار در کودکان

اختلالات زبان و گفتار در کودکان کودکان در هنگام تولد آماده یادگیری یک زبان هستند، و باید زبانی را بیاموزند که خانواده و محیط آنها استفاده می کنند. کودکان در رشد مهارت های گفتاری و زبانی متفاوت هستند.

بسیاری از کودکان تاخیر موقتی در رشد گفتار و زبان را تجربه خواهند کردند و در نهایت به نتیجه دلخواه می رسند، این درحالی است که کودکان دیگر همچنان در توسعه ارتباطات و گفتار مشکل خواهند داشت.

اختلالات زبان و گفتار چیست

اختلالات گفتاری کودکان را از ایجاد صداهای گفتاری صحیح باز می دارد، در حالی که اختلالات زبان بر توانایی فرد در یادگیری کلمات یا درک آنچه دیگران به آن ها می گویند تأثیر می گذارد، بیان افکار و احساسات خود را برای دیگران نیز دشوارتر کند.

کودکان در یادگیری برخی صداها، کلمات و جملات مشکل دارند. با این حال، اکثر کودکان در حدود ۵ سالگی می توانند به راحتی از زبان استفاده کنند.

اختلالات زبان و گفتار در کودکان

یادگیری یک زبان زمان می برد، و کودکان در رشد زبان با یکدیگر متفاوت هستند. به طور معمول، کودکان در حال رشد، هنگام یادگیری با برخی صداها، کلمات و جملات مشکل دارند.

با این وجود، اکثر کودکان حدود پنج سالگی به خوبی صحبت می کنند.

کمک به کودکان برای یادگیری زبان

والدین یا مراقبان کودک مهم ترین مربیان او در سنین اولیه کودکی هستند. کودکان زبان را از طریق گوش دادن به سخنان دیگران و با تمرین کردن می آموزند.

حتی کودکان کوچک به پاسخ های دیگران به صداهایی که در می آورند دقت می کنند. مهارت های زبانی و  مغزی کودک با شنیدن صداهای متفاوت قوی تر می شود.

والدین می توانند به یادگیری کودکان به روش های متفاوتی کمک کنند:

  • پاسخ دادن به اولین صداها، غان و غون کردن و ژست های کودک
  • تکرار آنچه کودک می گوید و چیزی را به آن ها اضافه کردن
  • صحبت در مورد چیزهایی که کودک می بیند
  • سوال پرسیدن و گوش دادن به پاسخ ها
  • قصه گویی
  • شعر خواندن با یکدیگر

این مسئله می تواند در طول بازی یا در میان کارهای روزمره باشد.

اختلالات زبان و گفتار در کودکان

انواع اختلالات گفتاری در کودکان

۱. آپراکسی گفتاری دوران کودکی

اختلالات زبان و گفتار در کودکان مغز در هماهنگی حرکات مشکل دارد.

۲. سندروم درد میوفاسیال

این الگوهای حرکتی غیر طبیعی به دلیل رشد و تکامل غیرطبیعی ماهیچه ها و استخوان های صورت رخ می دهند که علت آن تاکنون نامشخص مانده است. کودکان مبتلا به این اختلالات زبان و گفتار در کودکان ممکن است در خوردن، صحبت کردن، تنفس از راه بینی، بلع یا نوشیدن مشکل داشته باشند.

۳. اختلالات بیان

در این اختلال برخی از کلمات و صداها ممکن است تحریف شده و به درستی تلفظ نشوند.

۴. لکنت 

لکنت می تواند به اشکال مختلفی باشد، مکث های طولانی، تکرار یک صدای خاص در کلمه یا موارد دیگر از نشانه های آن هستند. لکنت یک امر ثابت نیست و ممکن است با عصبانیت یا هیجان تشدید شود.

۶. اختلالات گفتاری مرتبط با اوتیسم

مشکلات ارتباطی یکی از جنبه های اختلال اوتیسم است که شامل مشکلات اجتماعی و رفتارهای تکراری است. کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است در درک و استفاده از کلمات، یادگیری خواندن، نوشتن یا مکالمه مشکل داشته باشد.

۷. اختلالات تشدید

تشدید نوعی از اختلالات زبان و گفتار در کودکان می باشد که به دلیل انسداد جریان هوا در بینی، دهان یا گلو رخ می دهد که بر ارتعاشاتی که کیفیت صدا را تعیین می کند تأثیر می گذارد. شکاف کام و تورم لوزه ها دو علت اصلی اختلال رزونانس می باشند.

۸. لالی انتخابی

لالی انتخابی (mutism) اغلب در کودکان و نوجوانان دیده می شود و یک اختلال اضطرابی است که با ناتوانی کودک در صحبت کردن و برقراری ارتباط موثر در محیط های اجتماعی انتخاب شده مشخص می شود.

۹. اختلالات گفتاری مرتبط با آسیب مغزی

در سندرم دیسترس (ARDS) عضلات لب، دهان، زبان یا فک ها آنقدر ضعیف هستند که به درستی کلمات را شکل نمی دهند، این اختلال معمولاً به دلیل آسیب مغزی است. به خصوص آسیب به نیمکره راست مغز در این اختلال نقش دارد.

۱۰. علائم اختلال کمبود توجه/بیش فعالی

بیش فعالی توجه و کنترل رفتار را برای افراد سخت می کند و منجر به مشکلات مختلفی در ارتباط می شود. اگرچه همه افراد مبتلا به ADD جنبه بیش فعالی این اختلال را ندارند، اما آنهایی که این بیماری را دارند ممکن است در ثابت نشستن نیز مشکل داشته باشند. آسیب شناس گفتار و زبان می تواند به بهبود جنبه ارتباطی در افراد بیش فعال کمک کند.

زبان دریافتی چیست

برخی کودکان با کلام و صحبت کردن مشکل دارند، و نیازمند درمان و کمک می باشند.

ممکن است آن ها به نقاط عطف رشد کلامی همراه با همسالان خود نرسیده باشند و این می تواند نشانی از تاخیر یا اختلال در کلام و گفتار باشد.

رشد زبان قسمت های مختلفی دارد و کودکان ممکن است در یک یا دو مورد زیر مشکل داشته باشند:

  • فهم آنچه دیگران می گویند (زبان دریافتی)، این مسئله می تواند ناشی از موارد زیر باشد :
  1. نشنیدن کلمات (فقدان توانایی شنیداری)
  2. نفهمیدن معانی کلمات
  • رساندن افکار با استفاده از زبان (زبان بیانی). این مسئله می تواند ناشی از موارد زیر باشد:
  1. ناآشنایی با کلمات مورد استفاده
  2. ناآشنایی با چگونگی کنار هم قرار دادن کلمات
  3. شناختن کلمات اما عدم توانایی در بیان آن ها

اختلالات زبان و گفتار در کودکان می توانند با یکدیگر و یا به تنهایی وجود داشته باشند.

اختلالات زبان و گفتار در کودکان

مثال هایی از مشکلات در رشد زبان و گفتار عبارتند از:

  • اختلالات گفتار: مشکل با تشکیل کلمات یا صداهای خاص به طور صحیح، مشکل با درست کردن کلمات یا جملات به صورت روان مثل لکنت.
  • تاخیر زبانی: توانایی فهمیدن و صحبت کردن بسیار کندتر از معمول رشد می کند.
  • آفازیا: مشکل در فهمیدن یا صحبت کردن در بخش هایی از زبان ناشی از آسیب مغزی.
  • اختلال پردازش شنوایی: مشکل در فهمیدن معنی صداهایی که گوش به مغز می فرستد.

اختلالات زبان و گفتار ممکن است با دیگر اختلالات یادگیری رخ دهند و بر نوشتن و خواندن تاثیر بگذارند.

کودکانی که مشکلات گفتار دارند، ممکن است به دلیل اینکه متوجه صحبت دیگران نمی شوند یا نمی توانند منظور خود را برسانند زود خسته شوند، ممکن است پرخاشگری بروز دهند، و یا احساس درماندگی و رها شدگی داشته باشند.

اختلالات زبان و گفتار هم چنین ممکن است همراه با اختلالات رفتاری و هیجانی باشند از جمله بیش فعالی و نقص توجه و اختلالات اضطرابی.

کودکان با اختلالات تخیر رشدی از جمله اوتیسم نیز ممکن است مشکلات تکلم و گفتار داشته باشند.

موفقیت در مدرسه را برای کودک دشوار می سازد.

تشخیص به موقع اختلال کودک برای یافتن کمک و درمان مناسب حیاتی است.

شناسایی اختلالات زبان و گفتار 

اگر کودک شما مشکلاتی در رابطه با گفتار و زبان دارد با متخصص سلامت مناسب مشورت کنید تا ارزیابی کامل را انجام دهد.

قدم مهم و اول اینست که بررسی شود کودک مشکل شنوایی نداشته باشد.

تشخیص مشکل شنوایی اغلب راحت نیست چه بسا ممکن است کودک تنها در یک گوش مشکل داشته باشد یا اینکه مشکل ناشنوایی جزیی داشته باشد، بدین معنی که می تواند برخی صدا ها را بشنود و برخی را نه.

یک متخصص رشد زبان و گفتار و پاتولوژیست گفتار و زبان می تواند ارزیابی دقیق را برای تعیین مشکل زبان و گفتار کودک شما انجام دهد.

به صورت کلی، یادگیری بیش از یک زبان منجر به اختلالات زبان و گفتار در کودکان نمی شود، اما باید دقیقا همان نقاط عطفی را طی کند که برای زبان اول وجود داشتند.

رشد مهارت فهمیدن و صحبت کردن در دو زبان بستگی به میزان تمرینی که کودک انجام می دهد و نوع آن دارد.

اگر کودک در رشد زبان مشکل دارد و به دنبال یادگیری زبان دیگر است، ارزیابی دقیق توسط متخصص برای چگونگی آموزش لازم است متخصص با انجام آزمایش های متفاوت متوجه می شود که کودک درگیر اختلالات زبان و گفتار در کودکان می باشد یا خیر.

اختلالات مرتبط 

گاهی اوقات اختلالات زبان و گفتار در کودکان همزمان با اختلالات دیگر ایجاد می شود، این اختلالات شامل موارد زیر می شوند:

  • اوتیسم
  • آسیب مغزی، سکته مغزی یا تومور مغزی
  • فلج مغزی
  • شکاف لب یا کام
  • سندرم داون یا سایر اختلالات ژنتیکی
  • ناشنوایی و کم شنوایی
  • ناتوانی ذهنی

اختلالات زبان و گفتار در کودکان

درمان اختلال ارتباطی در کودکان

مداخله زودهنگام برای کودکان مبتلا به اختلالات ارتباطی بسیار مهم است. درمان بهتر است در دوران کودکی یا پیش دبستانی شروع شود. این سال ها دوره حساسی برای یادگیری زبان عادی می باشد.

در درمان اختلالات زبان و گفتار در کودکان، آموزش لازم برای برقراری ارتباط صحیح به او برای رشد او در دنیای امروز ضروری است. در تمرینات ارتباطی خود، اطمینان حاصل کنید که تا حد امکان از کلمات مختلف برای توصیف استفاده کنید.

کودکان با مشکلات زبان اغلب نیازمند کمک بیشتر و دستورالعمل مخصوص هستند.

آسیب شناسان زبان و گفتار می توانند مستقیما با کودکان، والدین، مراقبان و معلمان کار کنند.

اختلال زبان یا گفتار کودک را واجد شرایط دریافت درمان اولیه می کند (تا سه سالگی) و یا آموزش های خاص (بعد از سه سالگی).

مدارس نیز می توانند تست های مخصوص به خود را انجام دهند تا وجود یک اختلال گفتار یا زبان را هر چه زودتر در کودک تشخیص دهند.

در این میان وجود یک تیم درمانی با حضور مشاور مدرسه، آسیب شناس گفتار و والدین ضروری است.

نویسنده: “کودکانهسایت کودک و نوجوان

منبع: Speech Disorders

 

سوالات متداول

۱ - اختلالات زبان و گفتار چیست؟

اختلالات گفتاری کودکان را از ایجاد صداهای گفتاری صحیح باز می دارد، در حالی که اختلالات زبان بر توانایی فرد در یادگیری کلمات یا درک آنچه دیگران به آن ها می گویند تأثیر می گذارد، بیان افکار و احساسات خود را برای دیگران نیز دشوارتر کند.

۲ - اختلال زبان دریافتی چیست؟

کودکان مبتلا به اختلال زبان دریافتی در درک زبان مشکل دارند . آن ها در درک معنای کلماتی که می شنوند و می بینند مشکل دارند. این شامل صحبت افراد با آن ها و کلماتی است که در کتاب ها یا روی تابلوها می خوانند. این اختلال در یادگیری مشکل ایجاد می کند و هر چه زودتر باید درمان شود.

4 پاسخ
  1. آناشید عطار
    آناشید عطار گفته:

    سلام خسته نباشید.
    برادر من ۳ سالش هست و هنوز کامل حرف نمیزنه ولی مشکل شنوایی هم نداره چون صداها رو کامل میشنوه ،من چطور باید کمک کنم تا زودتر حرف بزنه؟
    و اگر براش موسیقی و ‌‌‌‌کارتون های زبان انگلیسی بزارم آیا مشکلی پیش نمیاد؟

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      در این سن کودک شما نیاز است در رشد طبیعی بتواند جمله بیان کند و اینکه شما بیان می کنید او حرف نمیزند نشان از وجود مشکلاتی می باشد که نیاز به بررسی دقیق دارد در اول بهتر است به صورت حضوری برای بررسی شرایط جسمی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و بعد در صورت چکاو کامل و نبودن مشکل جسمی به گفتار درمانگر مراجعه داشته باشید تا کودک شما تحت کلاس های آموزش قرار گیرد و به شما نیز اموزش های لازم متناسب با کودکتان داده شود .
      دقت کنید که این مسیر نیاز به طی کردن پروسه درمانی دارد و تنها با بزرگ شدن فرزندتان برطرف نمی شود و هرچه در سن پایین تر این مشکلات برطر شود امکان آسیب ها کمتر می باشد در کنار اینکه یادگیری نیز سریع تر صورت می گیرد.
      برای دریافت نوبت از گفتار درمانگر می بتوانید از شماره زیر در مرکز مشاوران ایران استفاده کنید .
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۷۸۳

      پاسخ
  2. الهه
    الهه گفته:

    پسر من ۴ساله هست ولی چند زبانه هست من ترک زبان هستم و باهاش ترکی حرف میزنم و‌توی محیطی که هستیم دوستان فارسی زبان دارم و مهدکودکش آلمانی هست خودش هم کارتون‌های انگلیسی میبینه الان تمام این چهار زبان رو دست و پا شکسته حرف میزنه و به هیچکدوم از زبون‌ها کامل مسلط نیست
    مشکل خاصی داره یا چند زبانه بودن باعث این اتفاق هست؟

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما الهه جان
      در این مورد اگر کودک شما مسیر رشدی طبیعی خود را طی می کند مشکلی وجود ندارد اما بهتر است سعی کنید که در منزل از یک زبان استفاده کنید وتا او زبان اصلی خود را بداند و بقیه زبان ها را در صورت تمایل به یادگیری و داشتن طرفیت طی کند .
      بهتر است اگر در کشور دیگری زندگی می کنید و او مجبور به یادیگری زبان آلمانی می باشد زبان فارسی و زبان آلمانی را در اولیت صحبت های خود قرار بدهید تا او بتواند مسیر رشدی بهتری را طی کند در کنار اینکه کارتون هایی که می بیند نیز می تواند تلفیقی از هر سه زبان باشد .
      کودک شما در این سن به زبان اصلی که مد نظر تان است باید بتواند مفهوم و نیازهای خود را بیان کند ، جمله بگوید و نام بیشتر اشیاء و حیوانات و چیزهایی را که در دسترس او قرار دارد را بیان کند اگر این مسیر برای او در زبان اصلیش طبیعی طی می شود مشکلی وجود ندارد در کنار اینکه بهتر است دو زبان را بیشتر از بقیه صحبت کنید دو زبانی که برای او اهمیت بیشتری دارد .

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *