با کودک پرخور چگونه برخورد کنم؟2

کودک پرخور

کودک پرخور و درمان خانگی پرخوری کودکان مشکل نسبتا شایعی در میان کودکان است که غالبا مسایلی مانند اضافه وزن، چاقی، کم تحرکی و نگرانی والدین را نیز به دنبال دارد.

ممکن است شما به عنوان والدین از روش های مختلف تشویق و تنبیه برای کنترل عادات غذایی فرزندتان استفاده کرده باشید.

در این مطلب قصد داریم تا شما را با مهم ترین راهکارهای روانشناختی کنترل وزن در کودکان بیشتر آشنا کنیم.

لازم به ذکر است که منظور از کودک پرخور، کودکی است که دائما در حال غذا خوردن است، از خوردن سیر نمی شود  و اضافه وزن دارد. کودک پرخور، در صورت کوچک ترین تاخیر در رسیدن به غذا ناآرام می شود و ممکن است در انجام هیچ کاری همکاری نشان ندهد.

گاهی اوقات طبیعی است که کودک یا نوجوان شما بیش از حد معمول غذا بخورد. او ممکن است این کار را انجام دهد و کمی وزن اضافی اضافه کند. این اتفاق درست قبل از افزایش قد رخ می دهد و  معمولاً با ادامه رشد کودک به سرعت از بین می رود.

علت پرخوری در کودکان

به منظور حل مساله پرخوری کودک، در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهید که آیا پرخوری به خودی خود مشکل است یا نشان دهنده ی وجود مشکلات دیگر است؟

بررسی های روانشناختی نشان می دهد که پرخوری کودک بیش از آنکه یک مشکل باشد، نشانه و علامتی از وجود مشکلات جسمی و روانی دیگر به حساب می آید.

بنابراین لازم است تا قبل از تصمیم به حل مساله، موارد زیر را به دقت بررسی کنید:

۱. آیا فرزندتان مساله ی جسمی قابل بررسی ای مانند مشکلات تیروئیدی دارد؟ در صورتی که مطمئن نیستید، در گام اول، یک پزشک متخصص را ملاقات کنید.

۲. آیا فرزندتان دائما تحت استرس، اضطراب و یا هیجانات متفاوت است؟

قرار داشتن در معرض استرس های زیاد می تواند باعث شود تا کودک تان از خوردن به عنوان یک مکانیزم دفاعی در برابر استرس استفاده کند که در دراز مدت اورا با مشکل مواجه می کند.

۳. آیا جو خانوادگی تان متشنج و بیمار است؟

خانواده های پر دردسر، مشکل دار و آشفته، از طریق نابسامانی خود، کودکان را مستعد پرخور می کنند. گرسنگی سیری ناپذیر می تواند نشانه ای از آشفتگی و مشکلات خانوادگی نیز باشد که نیازمند حل و فصل هستند.

چندین دسته از داروها می توانند باعث افزایش وزن شود  و در نتیجه باعث پرخوری کودک شود، این موارد شامل موارد زیر می باشد:

  • استروئیدها
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای دیابت، از جمله انسولین
  • داروهای ضد تشنج مانند کاربامازپین

کودک پرخور

وسواس غذا 

آیا پرخوری کودک شما بیش از عادت است؟ کودک شما ممکن است نسبت به یک غذای خاص وسواس داشته باشد که نتواند آن را کنترل کند. اگر کودک پرخور شما در وعده غذایی پرخوری می کند و مقدار زیادی غذا می خواهد، ممکن است نشانه هایی از رفتار اجباری از خود نشان دهد.

درمان خانگی پرخوری کودکان

۱. بیش از عصبانیت و سرزنش فرزندتان دلایل زیربنایی را کشف کنید.

بهتر است این بار که پرخوری کودکان کفر شما را درآورد، به‌جای عصبانی شدن و فریاد زدن یا محروم کردن او به الگوی غذاخوردن او توجه کنید.

به عنوان مثال دقت کنید که  آیا کودک از روی عادت، تقلید یا بی‌حوصلگی سر یخچال می‌رود و کابینت‌ها را برای پیدا کردن یک خوراکی خوشمزه زیر و رو می‌کند یا با این روش می‌خواهد توجه شما را جلب کند؟

آیا فعالیتش زیاد است و بیشتر گرسنه می‌شود ؟ آیا اشتهای سیری‌ناپذیرش با مجموعه‌ای از علائم جسمانی دیگر از جمله اختلالات خواب نیز همراه شده؟ پیدا کردن علت دقیق پرخوری اولین قدم برای درمان است.

۲. نقش خودتان در پرخوری کودک را مشخص کنید.

قبل از هر چیز، لازم است تا متناسب با سن، جنس و میزان فعالیت بدنی فرزندتان، میزان انرژِی و مواد مغذی مورد نیاز او را پیش بینی کنید.

به دلیل اینکه سرعت رشد در سنین مختلف برای دخترها و پسرها متفاوت است، در نظر گرفتن شرایط سنی بسیار اهمیت دارد. . در غیر این صورت ممکن است ما بزرگترها  با دیکته کردن یک برنامه غذایی خاص و پرحجم در زمانی که رشد فرزندمان به‌طور طبیعی کند شده، زمینه پرخوری او را فراهم می‌کنیم.

۳. فعالیت های مورد علاقه ی فرزندتان را کشف کنید.

پرخوری کودک در بعضی موارد می تواند نشانه ی بی‌حوصلگی و بیکاری باشد. در واقع او برای اینکه خودش را سرگرم کند به یک پاکت چیپس پناه می‌برد، یک شیرینی از سر میز بر می‌دارد یا با یک قاشق به جان بستنی‌‌های داخل فریزر می‌افتد تا با جویدن این خوراکی‌ها چند دقیقه‌ای سرگرم شود.

بهتر است راهی برای مشغول نگه‌داشتن منطقی و هدفمند دست و فکر دختر یا پسر کوچک‌تان پیدا کنید، تا عادت پرخوری را کنار بگذارد. می توانید لیستی از بازی ها و سرگرمی های مرود علاقه ی او بنویسید و بعد از غذا خوردن، انجام آن ها را پیشنهاد کنید.

کودکان به مرور متوجه می شود که برای سرگرم شدن، روش های دیگری نیز وجود دارد.

۴. قوانینی برای غذاخوردن وضع کنید.

در خانه ای که قوانینی برای صرف غذا وجود ندارد و یا فرزندان می توانند به راحتی سرشان را در یخچال فرو ببرند و حجم زیادی خوراکی بخورند، اضافه وزن کاملا قابل پیش بینی است.

غذا خوردن را صرفا به آشپزخانه و بر سر میز ناهارخوری، محدود کنید و به فرزندتان یاد دهید که اتاق، جلوی تلوزیون و یا راهرو محل مناسبی برای غذا خوردن نیست و هر چیز، جا و مکان مخصوص به خود را دارد.

۵. رفتارهای مبنی بر پرخوری را تشویق نکنید.

اگر فرزند نحیف و لاغری دارید که به سختی غذامی خورد و مشکل کمبود وزن دارد می توانید از طریق توجه کردن به غذا خوردنش، او را تشویق کنید. به عنوان مثال بگویید “آفرین که همه ی غذاتو خوردی”.

ولی انجام این کار در مورد کودک پرخور، به هیچ وجه توصیه نمی شود.

در مورد این دسته از کودکان، تلاش کند تا کارهای روزانه او از قبیل نقاشی‌‌هایی که می‌کشد، لباس‌هایی که انتخاب می‌کند یا کمک کوچکی که به دیگران می‌کند را نیز از نظر دور ندارید و رفتارهای غذا خوردن را تشویق نکنید.

۶. تنقلات سالم در خانه داشته باشید.

به عنوان مثال، میوه هایی مانند سیب و موز، سبزیجات خام مانند هویج و کرفس، یا ماست کم چرب در خانه داشته باشید.

۷. به کودک پرخور خود غذای سالم بدهید.

حتی اگر کودک آن را نمی خواهد نیز این کار را انجام بدهید. اما اگر به ارائه انتخاب‌های سالم ادامه دهید، احتمال ایجاد عادات غذایی سالم را افزایش خواهید داد.

۸. کودک یا نوجوان خود را تشویق کنید تا فعالیت بدنی داشته باشد.

این کار مزایای بسیاری برای سلامتی دارد.

کودک پرخور

چگونه کودک خود را لاغر کنیم

کارهای زیر نتیجه مخربی به دنبال دارد بنابراین از انجام آن ها خودداری کنید:

۱. کودک را به حال خود رها کردن

ممکن است احساس کنید به قدری در برابر کودکان ناتوان هستید که راهی جز رها کردن او به حال خود ندارید.

این رویه را تغییر دهید و محدودیت هایی را اعمال کنید. به عنوان مثال وقتی فرزند شما می‌خواهد بعد از خوردن یک ناهار مفصل و یک ظرف دسر، چندتا شکلات هم بخورد، به معنای آن نیست که او به غذای بیشتری «نیاز» دارد. پس جلوی او بایستید و بگویید نمی تواند شکلات بخورد.

مراقب باشید تا  از بمباران احساسی و دادن احساس گناه جدا خودداری کنید. چرا که نتیجه ی برعکس می دهد و ممکن است فرزندتان برای رهایی از احساس خوب نبودن، به غذا خوردن بیشتر نیز پناه ببرد تا آرام شود.

۲. خوراکی دادن به کودک برای رفع ناراحتی ها

اگر کودک تان از چیزی ناراحت است، لازم است تا نسبت به حل مساله اش اقدام کند. دعوت کودک به اینکه بیا و چیزی بخور، منجر به نتیجه گیری اشتباه می شود و پرخوری را تقویت می کند.

۳. مسخره کردن کودک در جمع

این روش هیچ نتیجه ای جز احساس خشم، ناراحتی و مخدوش شدن اعتماد به نفس فرزندتان ندارد. اگر به دنبال راه حلی برای پرخوری هستید، بهتر است مسخره کردن کودک را کنار بگذارید و از طریق تغییرات رفتاری مناسب تر، روند غذا خوردن فرزندتان را به درستی مدیریت کنید.

۴. آیا از خوراکی به عنوان جایزه استفاده می کنید؟

اگر از آن دسته والدینی هستید که دایما با وعده ی خوراکی های مختلف، فرزندتان را ترغیب به انجام کار می کنید، کاملا طبیعی است که کودکی پرخور داشته باشید.

عادت دادن کودکان به خوراکی به عنوان جایزه به ویژه در سن پایین تر از ۵ سال، به راحتی تبدیل به عادت می شود و تغییر دادن آن کاملا سخت است.

فرقی نمی کند که شما از خوراکی های مفید به عنوان جایزه استفاده می کنید و یا خوراکی های مضر.

لازم است شیوه ی رفتاری تان را تغییر دهید و به کودک تان بفهمانید که خوراکی برای وقتی است که بدن مان نیازمند انرژی است.

در سایر مواقع، دلیلی برای خوردن وجود ندارد.

اگر قصد جایزه دادن به کودک را دارید، می توانید از روش های دیگر (غیر خوراکی) استفاده کنید.

کودک پرخور

عوارض پرخوری در کودکان

چاقی دوران کودکی می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود و همچنین کودک را در معرض خطر بیشتر برای ابتلا به مشکلات در آینده قرار دهد که شامل موارد زیر می باشد:

  • آسم
  • دیابت نوع ۲
  • کلسترول بالا
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • سنگ کیسه صفرا، بیماری کبد چرب یا بیماری کلیوی
  • آرتروز
  • مشکلات تولید مثل مانند قاعدگی نامنظم و عدم تعادل هورمونی
  • سوزش سر دل، رفلاکس و سایر مشکلات گوارشی
  • اختلالات خواب مانند آپنه خواب
  • اضطراب
  • افسردگی
  • عزت نفس پایین
  •  منزوی شدن از همسالان

نویسنده : کودک و نوجوان

منبع: Childhood obesity

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *