بلوغ زود رس پسران

 

بلوغ زود رس پسران

 

 

بلوغ زود رس پسران

 

بلوغ فرایندی در چرخه رشد و تکامل انسان است که در پی تغییراتی که در سیستم جسمی  هورمونی فرد به وجود می آورد تغییراتی در نیاز های جنسی، ویژگی های جسمانی و خلق وخو و و رفتارهای نوجوان شکل خواهد گرفت. بلوغ در پسران و دختران شامل مواردی است که ابتدا تغییراتی در سیستم مغزی و غدد فوق کلیوی و هیپوفیز فرد اتفاق افتاده و پس از آن با تغییراتی که در غدد جنسی فرد اتفاق می افتند تغییراتی در سیستم جسمانی فرد رخ میدهد. نخستین علامتی که در بلوغ پسران اتفاق می افتند رشد و بزرگ شدن بیضه ها و در نتیجه آن بزرگ شدن آلت تناسلی و رویش موهای بالای آلت است که به آن زهار گفته می شود. تغییرات بلوغ در پسران معمولا از سن ده سالگی آغاز شده و تا سن ۱۲ الی ۱۵ سالگی به اوج خود رسیده و کامل می شود بنابراین به بلوغ و تغییراتی که در کمتر از سن ۹ سالگی در فرد اتفاق بیفتد بلوغ زود رس گفته می شود. اگر حس کنیم که پسر قبل از سن نه سالگی به علائم مذکور رسیده است باید ارزیابی هایی برای تشخیص و اثبات دلایل انجام شود. در اولین اقدام باید سطح هورمونی پسر مورد ارزیابی قرار گیرد و برای آن با بررسی های غده هیپوفیز توسط پزشکان ایرادات احتمالی و ترشحات هورمونی بیش از حد مشخص خواهد شد. در دومین حالت در صورتی که مشکلی در غدد مغزی فرد وجود نداشته باشد بایستی به بررسی دلایل دیگری مانند بزرگی مادرزادی غدد فوق کلیه مشکل را بررسی نمود.

اهیمت بلوغ زود رس پسران این است که اگر حس کنیم که کودک در سن کمتر از نه سالگی به بلوغ رسیده است و این نکته توسط بررسی ها اثبات شود  بایستی با استفاده از حتی دارو روند را کند کرده تا پسر در سنین کودکی با اطراف خود مطابقت بیشتری داشته و با این تاخیر سن بلوغ در او به سن نرمال و دیگر هم سن و سالان خود نزدیک شود. درست است که در بلوغ زود رس پسران به یکباره قد کشیده و بلند می شوند ولی در این حالت در نهایت خیلی زودتر صفحات رشد استخوان فرد بسته شده و در نهایت قد نوجوان از سایر هم سن و سالان خود و از آنچه پدر و مادر انتظار داشته اند کوتاه تر می شود. اگر به مشکلات این گونه از پسران که تقریبا در سنین کودکی به بلوغ می رسند رسیدگی نشود بیشترین مشکلات برای آن ها به وجود خواهد آمد که به خصوص در محیط مدرسه معلمان و آموزگاران فرد می توانند نقش مهمی در کاهش مشکلات روحی فردی که به بلوغ زود رس رسیده است را داشته باشند. البته نقش والدین به عنوان کسانی که کودک و نوجوان بیشتین زمان خود را با آنان می گذراند غیر قابل انکار و بسیار مهم می باشد. والدین باید در نهایت صمیمیت و دوستی به فرزند خود بفهمانند که این بلوغ در چه سنینی طبیعی است و حالا که برای فرزندشان زودتر اتفاق افتاده است او می تواند چه کارهایی برای بهبود شرایط خود داشته باشد. در این حالت برقراری و داشتن یک رابطه خوب و صمیمی بین خانواده و والدین فرد با مدیران و معلمان فرد در مدرسه می تواند باعث ایحاد شرایطی بهتر و مناسب تر برای فرزند شده و صمیمیت و رابطه میان کودک با والدین و نیز معلمان را بهبود ببخشد. یک سری از نکات می تواند زمینه ساز جلوگیری از بلوغ زود رس در پسران باشد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اولین نکته این است که زمان خواب نوجوان باید زمانی باشد که او خسته است و انرژی ندارد.
  • قبل از خواب باید همواره نوجوانی که در سنین بلوغ قراردارد دوش بگیرد.
  • محیطی که کودک و نوجوان در سن بلوغ در آن استراحت می کند باید کاملا خنک بوده و هرگز گرم نباشد.
  • تشکی که برای او در نظر گرفته می شود باید حتما نازک باشد.
  • بالشی که برای خواب نوجوان در سنین بلوغ در نظر گرفته می شود باید حتی المقدور سفت باشد.
  • کامپیوتر و وسایلی که می توان با آن ها به اینترنت و سایت های نامناسب و یا فیلم های نامناسب دست یافت باید حتما در جاهای از خانه قرارداده شود که به آن نظارت وجود داشته باشد.
  • باید حتما پیامد و تبعات روابط اجتماعی ناسالم به فرد گوشزد شود و در عین حال مراقبت های بهداشتی باید به پسران در سن بلوغ یاد داده شود.
  • اشاره به موضوع خود ارضایی برای نوجوان در حد حرف کافی می باشد و نباید زیاد آن را شرح و بسط داد.

منبع:مشاورکو

2 پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام. بسیار مهم است که والدین نقش پشتیبانی و حمایت فرزندان خود را بر عهده بگیرند. بهتر است طوری رفتار کنید که از پرسیدن سوالات خود از شما نترسد و یا احساس راحتی داشته باشد و مشکلاتش را با شما درمیان بگذارد. در این صورت نوجوان بلوغ را با تشکیل هویت خوب پشت سر خواهد گذاشت…. اما اگر مدام مانعش باشید و از وی ایراد بگیرید نوجوان از شما فاصله می گیرد.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *