بهداشت خواب نوزادان| نکاتی که کسی به شما نمی گوید

بهداشت خواب نوزادان یکی از مهم ترین اموری می باشد که والدین باید آن را رعایت کنند زیرا باعث افزایش کیفیت خواب نوزادان می شود.

خواب کافی در روحیه، آرامش، تغذیه و سلامت کودک نقش زیادی دارد بنابراین نباید از اهمیت آن غافل شوید.


بهداشت خواب نوزادان و کودک نوپا

خواب نوزاد می تواند یک زمان آرامش برای شما و کودک شما باشد. اما فرایند وادار کردن کودک به خواب در طول روز می تواند نتیجه ای کاملا برعکس داشته باشد. اصول اولیه خواب نوزادان را بدانید.

برای نوزادان تازه متولد شده کمی زمان نیاز است تا زمان بندی خواب داشته باشند. در طول ماه اول،  نوزادان معمولاً به طور پیوسته  با فاصله نسبتا یکسانی بین خواب و شیر خوردن، به خواب می‌روند و بیدار می‌شوند.

برای مطالعه بیشتر:

بهداشت خواب کودکان

ماساژ برای کمک به آرام خوابیدن نوزادان

نکاتی برای بهداشت خواب نوزادان

همانطور که نوزادان بزرگتر میشوند زمان خواب نوزاد به طور معمول طولانی تر شده و قابل پیش‌بینی تر می شود. به عنوان مثال:

سنین چهار ماه تا یک سال. بعد از دوره تولد نوزاد،  نوزاد شما احتمالاً دو بار در روز خواهد خوابید، یکبار در طول صبح و بار دیگر در اوایل بعد از ظهر. برخی از نوزادان همچنین به خواب عصر نیز نیاز دارند. بسیاری از نوزادان در مجموع ۳ ساعت یا بیشتر در طول روز می خوابند.

سنین یک سال و بالاتر. در این سنین کودک شما احتمالاً خواب صبح را نخواهد داشت و تنها در طول بعد از ظهر به مدت ۲ یا ۳ ساعت خواهد خوابید. در طول این دوره گذار دقت داشته باشید که زمان خواب کودک تان را حدود نیم ساعت بیشتر کنید تا به او در تنظیم خواب کمک کنید. بسیاری از کودکان خواب بعد از ظهر را تا سنین ۳ تا ۵ سال ادامه می دهند.

با این حال به یاد داشته باشید که هر نوزادی متفاوت بوده و زمانبندی خواب برای هر نوزاد می تواند به طور قابل ملاحظه ای متفاوت باشد.

برای آماده کردن نوزاد برای وقت خواب موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • تنظیم وضعیت. یک محیط تاریک، آرام و نسبتا خنک می تواند به تشویق نوزاد شما به خواب کمک کند.
  • کودک خود را در حالت خواب آلود اما بیدار در تخت خواب بگذارید. پلک های افتاده، مالش چشم و بهانه گیری می‌تواند نشانه های این امر باشد که کودک شما خسته است. هرچه بیشتر صبر کنید کودک شما ممکن است بهانه گیر تر و خسته تر شود و به خواب رفتن او ممکن است به همان نسبت سخت‌تر شود.
  • از نگه داشتن، تاب دادن و شیر دادن نوزاد جهت خواب خودداری کنید. در نهایت این ممکن است تنها راهی باشد که کودک شما میتواند به کمک آن به خواب رود. در صورتی که نوزاد شما تمایل دارد تا در آغوش شما بعد از شیر خوردن به خواب رود، بعد از آن اقدامی آرام کنید مانند تغییر پوشک یا خواندن یک داستان کوتاه.
  • مراقب باشید. کودک خود را به پشت بخوابانید و تخت یا پتوی زیرین یا ملحفه ها و دیگر اقلام نرم را تمیز کنید.
  • پایدار باشید. در صورتی که نوزاد شما در همان زمان و در هر روز برای مدت زمان مشخصی بخوابد، بیشترین خواب روزانه را خواهد داشت. البته موارد استثنایی اجتناب ناپذیر هستند و به کودک شما آسیب نمی رسانند.
  • از دوستان و خانواده کمک بخواهید. از درخواست کمک از دوستان یا اقوام خجالت نکشید، دوستان و اعضای خانواده ممکن است مایل به کمک در شب برای تعویض پوشک و شیر دادن باشند در این شرایط می توانید بیش تر استراحت کنید و روحیه خود را بهبود ببخشید.

گریه کردن نوزادان زمانی که آنها را برای خواب پایین میگذارید عادی است اما اگر برای دقایقی تنهایشان بگذارید، بسیاری از نوزادان آرام خواهند شد. اما اگر آنها بیش از چند دقیقه طول کشید نوزاد خود را چک کنید و کلمات آرام بخش به او بگویید، مجددا به او زمان بدهید تا آرام بگیرد.

اگر نوزاد شما بعد از چند دقیقه که شما او را در تخت خود گذاشتید، بیدار شد و خود را خیس نکرده و مریض و  گرسنه نبود، سعی کنید صبور باشید و خود- آرام بخشی کودک را تشویق کنید. ممکن است شما او راد به آرامی نوازش کنید یا از ماساژ و شیر دادن برای زمان کوتاهی استفاده کنید.

بهداشت خواب نوزادان

علت مکیدن کودک در خواب| بهداشت خواب نوزادان

همچنین به یاد داشته باشید که نوزادان اغلب در طول خواب فعالیت دارند، دست ها و پاهای خود را تکان میدهند، لبخند می زنند، میک می زنند و به طور کلی بی قرار به نظر می رسند. اشتباه در مورد اینکه تکان خوردن کودک نشان از بیدار شدن و نیاز به تغذیه است، خیلی آسان است. به جای برداشتن بلافاصله نوزاد چند دقیقه صبر کنید تا ببینید آیا نوزاد شما مجدداً می خوابد یا نه.

این بسته به این است که کودک شما در طول شب تا چه اندازه خوب خوابیده است. برخی از نوزادان روز و شب خود را قاطی می کنند- در طول روز بیش از شب می خوابند. یک روش برای تنظیم خواب نوزاد، محدود کردن خواب های روزانه است- خصوصا خواب هایی که در اواخر بعد از ظهر دارند- به بیش از سه یا ۴ ساعت برای هر خواب. در صورتی که نوزاد شما به مدت طولانی در روز بخوابد، ممکن است خوابیدن در زمان شب برای او سخت‌تر شود.

برخی از نوزادان و کودکان بزرگتر وارد دوره ای می شوند که در آن از خواب سر باز می‌زنند، حتی در صورتی که هنوز به استراحت نیاز داشته باشند. چنانچه این مورد اتفاق بیفتد، سعی کنید زمان خواب شبانه ی نوزاد خود را تنظیم کنید. اندکی زودتر و یا دیرتر کردن زمان خواب شبانه می‌تواند به نوزاد کمک کند تا در طول روز بهتر چرت بزند.

کمک به نوزاد خود جهت داشتن میزان مناسبی از خواب روزانه همیشه هم آسان نیست. در صورتی که برخی از روزها چالش برانگیز تر از دیگر روزها باشد احساس بدی نداشته باشید. به یاد داشته باشید به نشانه هایی که نوزاد شما خسته است و تلاش می‌کند خواب معمول خود را به طور مستمر حفظ کند توجه نشان دهید.

برخی از مشکلات رایج خواب چیست؟

کم خوابی : برخی از کودکان به اندازه کافی نمی خوابند. اگر کودک شما دمدمی مزاج، بداخلاق است و حتی در خوردن غذا مشکل دارد احتمالا به دلیل کم خوابی او می باشد.
مسائل جدایی : اگر فرزندتان از نبودن شما ناراحت باشد، ممکن است در آرامش و خوابیدن مشکل داشته باشد. قبل از خواب، او را نوازش کنید یا در را برای آن ها باز بگذراید تا احساس اطمینان داشته باشند.
کابوس : اکثر کودکان کابوس شبانه را تجربه می کنند بنابراین نگران نشوید. کابوس می تواند پس از یک رویداد استرس زا جسمی یا احساسی یا تب باشد.

اگر سوال و یا نگرانی در مورد زمان بندی خواب نوزاد خود دارید با پزشک او صحبت کنید.

منبع: کودک و نوجوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *