تحول موضوعات جنسی در کودکان (3 تا 7 سالگی)

تحول موضوعات جنسی در کودکان (۳ تا ۷ سالگی)

 

تحول موضوعات جنسی در کودکان (۳ تا ۷ سالگی)

غریزه ی جنسی یکی از غرایز پرقدرت بشر است که اگر برای مهار و هدایت آن به موقع اقدام نشود و از راه صحیح تعدیل نگردد، زمام اختیار آدمی را به دست خواهد گرفت و چون طوفانی سرکش، او را به منجلاب و فساد و تباهی خواهد کشاند (علی مردانی، ۱۳۸۶). غریزه ی جنسی از لحظه ی تولد در نهاد فرد وجود دارد. ارضای غریزه ی جنسی بر اثر لذتی که به دنبال دارد، کودک و نوجوان را به خود مشغول می دارد. تلاش برای ارضای درست و مناسب این غریزه نه تنها مذموم نیست بلکه بسیار نیکو و پسندیده نیز هست اما باید از طریق آموزش صحیح، کنترل و هدایت شود، بدین منظور آشنایی با ویژگی های جنسی کودکان در سنین مختلف ضروری است. در این مقاله سعی شده است تحول مسائل جنسی در دوره های مختلف رشدی کودک (۳ تا ۷ سالگی) مورد بحث قرار داده شود.

از هنگام تولد تا ۳ سالگی کودک بیش از سنین دیگر سعی دارد با اندام حسی خود به کشف جهان برآید، در این سنین رفتارهای جنسی کودک ویژگی های خاصی را داراست:

  • نسبت به اعضای مختلف بدن خود کنجکاو می‌شود و در صدد کشف آن‌ها بر می‌آید .
  • از لمس کردن آلت تناسلی خود لذت می‌برد (توجه داشته باشید که لذت کودک ۳-۲ ساله ، با لذت جنسی تفاوت دارد).
  • به راحتی و بدون هیچ‌گونه خجالت و شرمساری درباره‌ی اعضای بدن خود صحبت می‌کند .
  • قادر به صحبت با دیگران و درک گفته‌های آنان است . می‌توان نام اعضای بدنش را به او یاد داد . مادر و پدر می‌توانند به منظور کمک به کودکان خردسال (تا ۳ سالگی) و رشد ویژگی‌های جنسی سالم در آنان به نکات آموزشی زیر دقت کنند :

۱- درباره‌ی اعضای مختلف بدن و کارکرد هر یک ، توضیحات ساده و قابل فهمی به کودک بدهید . برای مثال ، دهان و دندان‌ها برای خوردن و جویدن غذا می‌باشد ، چشم‌ها برای دیدن و …

۲- کودک را در آغوش بگیرید و اجازه دهید علاقه و محبت شما را از این طریق درک کند . کودکان نیاز به برقراری تماس‌های جسمانی با والدین و اعضای خانواده‌ی خود دارند .

۳- به تدریج به فرزندتان تفاوت و خصوصی بودن بعضی از اندام‌های بدنش را یاد بدهید . برای مثال ، بینی عضوی از صورت است و دست زدن به آن اشکالی ندارد ، ولی آلت‌تناسلی اندامی خصوصی است و دیگران نباید به آن دست بزنند.

۴- چنان‌چه فرزندتان با کودک غیر هم‌جنس خودش بازی می‌کند و متوجه‌ی تفاوت جنسی خودش با او می‌گردد ، سعی کنید تفاوت دختر و پسر را خیلی ساده و راحت برایش توضیح دهید .

۵- به کودک یاد بدهید که اگر کودک دیگری قصد داشت آلت تناسلی او را ببیند ، با مخالفت کردن و گفتن این‌که: “این قسمت از بدن من کاملا خصوصی است” ، مانع از انجام این کار شود .

۶- چنان‌چه فرزند خردسالتان درباره‌ی حاملگی سوالی پرسید ؛ سعی کنید با ساده‌ترین عبارات و جملات جواب او را بدهید .

۷- سعی کنید هنگامی که درباره‌ی اعضای بدن – اعم از سر ، دست ، پا و آلت تناسلی صحبت می‌کنید، احساس گناه، شرمساری و خجالت نداشته باشید.

هم چنین بخوانید: تحول مسائل جنسی در کودکان (۷ تا ۱۲ سالگی)

سن ۳-۶ سالگی:

کودک در ۳ تا ۵ سالگی نسبت به خصوصیات جسمانی خود و تفاو تهای جنسی دختر و پسر کنجکاو است و کنجکاوی او صرفاً جنبه ی شناختی و کشف دارد. نوع پرسش های کودک معمو لاً در مورد آفرینش خود، کیفیت پیدایش و چگونگی به دنیا آمدن خود است، سوال هایی از قبیل مرا از کجا اوردی یا نوزاد از کجا می اید، و من کجا بوده ام. این سوال های آنان طبیعی و عادی است. دید کودک درباره ی بدن خود و همسالان، مانند دید والدین نیست؛ از این رو در پاسخ به این پرسش ها هم همواره باید به این نکته توجه داشت که روند آموزشی کودک باید تدریجی باشد و نباید هم هی جزئیات را یکباره در اختیار او گذاشت. پاسخ پرسشها باید کوتاه و ساده باشد (اوحدی، ۱۳۸۰).

در ۶- ۵ سالگی فعالیت هورمو نهای جنسی کم است؛ در ۷ سالگی، پسران نسبت به دختران ابراز علاقه می کنند اما این ابراز علاقه جنبه ی دوستی دارد نه جنبه ی جنسی. گاهی کودکان به هنگام استحمام، توالت یا تعویض لباس به بدن خود نگاه می کنند یا برای کنجکاوی آلت تناسلی خود را دس تکاری م یکنند. این رفتار گاهی به جهت مشکلات جنسی خشکی پوست آلت یا خارش یا سوزش آن است. در مواردی اضطراب، باعث این رفتار می شود و از این راه، کودک کسب آرامش می کند. به طور کلی، این رفتار هنگام استحمام، بازیگوشی، خستگی، بی حوصلگی، هنگام حرکت در خودرو، و هنگام مطالعه (در سنین تحصیل) بیشتر وجود دارد. در این گونه موارد، والدین باید خو نسردی خود را حفظ کنند و کودک را از این گونه رفتار بازدارند.

در واقع ویژگی های کلی کودک در این سنین را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • احساس کنجکاوی درباره‌ی تمام مسایلی که به جنسیت مربوط می‌شود . برای مثال ، دختر و پسر چه تفاوتی با هم دارند؟ … چرا مردان حامله نمی‌شوند؟ … کودک چگونه به دنیا می‌آید ؟ و …
  • ارضای حس کنجکاوی درباره‌ی اندام‌های تناسلی کودکان دیگر ، از طریق بازی‌هایی مثل دکتر بازی.
  • اطمینان حاصل کردن از جنسیت خود و توانایی تشخیص دادن دختر یا پسر بودن خود .
  • فهم و درک رفتارهای کلیشه‌ای زنانه و مردانه و تفاوت گذاشتن بین نقش‌های مادر و پدر در خانه (زن و مرد بودن).
  • آگاهی کامل نسبت به اعضای بدن خود . مادر و پدر می‌توانند به منظور کمک به کودکان ۵-۴ ساله‌ی خود و رشد ویژگی‌های جنسی سالم درآنان به نکات آموزشی زیر دقت کنند:

۱- مفهوم خصوصی بودن اندام‌های تناسلی را به کودک یاد بدهید .

۲- نام اعضای بدن او را (چه داخلی و چه خارجی) با کلمات و الفاظ درست و شایسته به کودک بیاموزید.

۳- کودک را تشویق کنید تا سوالات مختلف خود را درباره‌ی جنسیت و اندام‌های تناسلی ، از شما یا افراد قابل اطمینان خانواده بپرسد (سلحشور، ۱۳۸۴).

منابع:

امین زاده، (۱۳۸۹). دکتر مجتبی، مسائل جنسی کودکان (تعلیم و تربیت فرزندان)، تهران: نشر قطره، چاپ اول.

سلحشور، ماندانا. (۱۳۸۴). اهمیت تربیت جنسی کودکان و نوجوانان در خانواده. مجله پیوند. شماره ۳۱۷.

علی مردانی، ع. ( ۱۳۸۶ )؛ ازدواج سنت. نبوی، شمیم معرفت، شمار ه ی ۱.

 

برای مطالعه بیشتر:

تحول مسائل جنسی در کودکان (۷ تا ۱۲ سالگی)

منبع:مشاوره-ازواج.com

71 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
  1. زهرا
    زهرا گفته:

    سلام.خسته نباشید.من یه پسر ۶ساله دارم.تابحال هیچ سوال جنسی ازم نپرسیده ورفتاری ازش ندیده بودم امشب باگوشی من ازآلت تناسلیش فیلم گرفته و گوشیمو آورد که رمزشو باز کنم گفتم نه بعد گفت فیلم گرفتم می‌خوام پاک کنم گفتم خودم پاک میکنم اونم باترس گفت لختم .من وقتی فیلم و دیدم شوکه شدم اونم ترسید رفت اتاقش.حالا من نمی‌دونم چه برخوردی باهاش بکنم.

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما زهرا جان
      نگرانی شما قابل احترام است اما بهتر است خونسردی خود را حفظ کنید و خب در این مورد در آرامش و بدون هیچ ایجاد ترس و یا احساس گناهی با او صحبت کنید و بپرسید چی شد که خواستی لخت از خودت فیلم بگیری و اجازه بدهید او بدون ترس از تنبیه و یا از دست دادن شما بتواند در این مورد با شما صحبت کند.
      در مسیر تعامل می توانید سوالات ذهنی او را بشناسید و به آن پاسخ بدهید

      پاسخ
  2. حمید
    حمید گفته:

    سلام؛وقت شما بخیر؛من یه دختر ۵ ساله دارم؛ دو سه بار پیش اومده که شلوارش رو کشیده پایین و آلتش رو نشان دوستاش داده؛ حالا ما نمیدونیم چجوری با این حرکتش برخورد کنیم؛راهنمایی کنید ممنون میشم

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما آقا حمید
      اگر این رفتار تکرار شده است در این مسیر در کنار آموزش در مورد نقاط خصوصی بدن نیاز است که حتما روانشناس با دختر شما صحبت کند چون درگیری بیش از اندازه به این مسائل می تواند به مرور او را با مشکلات بیشتری مواجهه کند اما تا زمانی که با خود او صحبت نکنیم نمی توانیم در این مورد نظری بیان کنیم.
      درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰

      پاسخ
  3. احمد
    احمد گفته:

    سلام من پسره ۶ساله دارم و دیشب خونه یکی از دوستان بودیم که پسرم موقع خواب گفت میخوام پیش همسر دوستم بخوابم بعد از اون فهمیدیم که پسرم ساق پای همسر دوستم را با زبان لیس میزده وهمسر دوستم چون مربی مهد بوده واکنشی نشان نداده وبه همسرم گفته حالا ما باید چیکار کنیم

    پاسخ
    • مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان
      مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان گفته:

      سلام. با مشاور جنسی مرکز تماس بگیرید. ممکن است ناشی از این مورد باشد. کلمه فتیش به معنای پرستش می باشد و فوت به معنای پا می باشد و فوت فتیش به معنای پرستش پا می باشد. کسی که فوت فتیش است علاقه زیادی به پا مخصوصا پای جنس مخالف دارد و این علاقه در حدی است که پا را بسیار زیاد دوست دارد. این علاقه زیاد فقط به پا و سایر چیزهایی که به پا مربوط می شود می باشد مانند جوراب و کفش.

      پاسخ
  4. احمد رضا
    احمد رضا گفته:

    سلام
    دخترم ۴سالشه که اگر بنده پاهام دراز کرده باشم روی پاهام خوابیده وخودارضایی میکند وحتی شده دست به الت تناسلی خودش میزند وهروقت بخواهد بخوابد چه در شب یا روز روی شکم میخوابد
    خواهشا را حلی ارسال بفرمایید
    تشکر

    پاسخ
    • مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان
      مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان گفته:

      سلام. برای آموزش جنسی کودک اقدام فرمایید. در این سن می تواند عالی باشد ولی اگر ادامه دار شود مشکل ساز است. ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰ مشاوره جنسی

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *