تشخیص اختلالات و ناتوانی­ های یادگیری

تشخیص اختلالات و ناتوانی­ های یادگیری

همانطور که در مقالات قبلی سایت کودک ذکر کرده ایم تشخیص اختلالات یادگیری کار ساده ای نیست. گمان نکنید می­دانید مشکل کودک شما چیست، حتی اگر علایم، واضح به نظر برسد. مهم است که از کودکتان تست گرفته شود و توسط یک متخصص متبحر ارزیابی شود.

گفته می ­شود که باید به غریزه­ ی خود اعتماد داشته باشید. اگر فکر می ­کنید یک جای کار می لگند، به حرف دل خود گوش دهید. اگر احساس می­ کنید معلم یا پزشک نگرانی­های شما را دست کم می­گیرد، در جستجوی یک صاحب نظر دیگر باشید. اگر می ­بینید کودکتان دچار مشکل است، اجازه ندهید کسی به شما بگوید “صبر کن و ببین چه می ­شود” یا “نگرانش نباش”. با در نظر داشتن اینکه مشکلات کودکتان منجر به ناتوانی یادگیری بشود یا نه، لازم است که مداخله کنید. اگر موضوع را ملاحظه و برای آن اقدام کنید دچار اشتباه نخواهید شد.

برای مطالعه بیشتر: نشانه های اختلالات و ناتوانی های یادگیری

به یاد داشته باشید که یافتن کسی که بتواند کمکتان کند ممکن است کمی زمان و انرژِ ببرد. حتی کارشناسان هم اغلب اوقات، ناتوانی یادگیری را با ADHD و دیگر مشکلات رفتاری اشتباه می ­گیرند. ممکن است واداشته شوید ذره­ای بیشتر از کارشناس به دور و برتان بنگرید و بیشتر از او تلاش کنید.

در این میان، سعی کنید صبور باشید و به یاد داشته باشید که همیشه پاسخ­های شفافی در این زمینه نخواهید گرفت. برای تعیین برچسب برای اختلال کودکتان خیلی دست و پا نزنید. آن را به متخصصین واگذار کنید. در عوض روی گام ­هایی که می­ توانید برای حمایت از کودکتان بردارید تمرکز کنید و نشانه­ های بیماری او را به شیوه ­ای کارآمد هدف ­گیری کنید.

فرآیند تشخیص و ارزیابی ناتوانی ­های یادگیری

تشخیصِ ناتوانیِ یادگیری، یک فرآیند است. این امر با آزمایش، گفتگو راجع به تاریخچه، و مشاهده توسط یک متخصص آموزش انجام می گیرد. یافتن یک مرجع قابل اطمینان، بسیار مهم است. یا در مدرسه­ ی  کودک خود دست به کار شوید، و اگر نتوانند کمکتان کنند از سازمان بیمه، پزشک، یا دوستان و خانواده­ای که به شکل موفقی با ناتوانی­های یادگیری مواجه شده­اند، کمک بگیرید.

انواع متخصصینی که می­ توانند آزمایش گرفته و ناتوانی­ های یادگیری را تشخیص دهند عبارتند از:

  1. روانشناسان بالینی
  2. روانشناسان مدرسه
  3. روان ­درمان­ گران کودک
  4. روانشناسان آموزشی
  5. روانشناسان رشدی
  6. عصب­ روانشناسان
  7. روان ­سنج­ ها
  8. کاردرمانگر (اختلالاتی که می ­توانند منجر به مشکلات یادگیری شوند را ازمایش می­ کنند)
  9. گفتار درمان گر

در بیشتر مواقع، چندین متخصص، خدمات­ خود را به عنوان یک تیم، هماهنگ می­ کنند تا تشخیص دقیقی بدست آورند. چه بسا از معلمان کودکتان هم بخواهند که وارد قضیه شوند. از این­ رو توصیه­ ها می­تواند برای خدمات آموزشی خاص یا گفتار درمانی در راستای سیستم مدرسه پیش برود.

اگر مدارس عمومی جواب نداد، مدارس غیرعمومی که به درمان ناتوانی­های یادگیری می ­پردازند می ­توانند جایگزین خوبی باشد. برای اطلاع از فهرست مدارس غیرعمومی در منطقه­ ی خود به وبسایت دپارتمان آموزشیِ ناحیه­ خود یا وبسایت شهرداری مراجعه کنید.

کمک گرفتن برای کودکان دچار ناتوانی­های یادگیری

زمانی که با ناتوانی­های یادگیری مواجه می شویم، همیشه آسان نیست که بدانیم چکار باید بکنیم و برای کمک به کجا برویم؟ البته رو آوردن به متخصصینی که بتوانند با دقت به مساله اشاره کرده و آن را تشخیص دهند اهمیت دارد. همچنین شما هنوز می­ خواهید که با مدرسه ­ی کودکتان همکاری کنید تا برای کودکتان امکانات لازم را فراهم آورید و کمک تخصصیِ آکادمیک بگیرید. اما از نقش خودتان چشم­ پوشی نکنید. شما کودکتان را بهتر از هرکس دیگر می­ شناسید، پس قضیه را به سمتی ببرید که به گزینه ­های خود بنگرید، راجع به خدمات و معالجات جدید یاد بگیرید، و آموزش کودکتان را به عهده بگیرید.

ویژگی های خاص در مورد ناتوانی یادگیری کودکتان را یاد بگیرید. در مورد نوع ناتوانی یادگیری کودکتان بخوانید و یاد بگیرید. دریابید چگونه این ناتوانی بر فرآیند یادگیری تاثیرگذار است و با چه مهارت ­های شناختی سروکار دارد. اگر بفهمید که چگونه ناتوانی یادگیری روی کودکتان تاثیر می ­گذارد آسان ­تر می­ توانید تکنیک­ های یادگیری را ارزیابی کنید.

در جستجوی معالجات، خدمات، و نطریات جدید باشید. در طول کسب شناخت درباره انواع ناتوانی­های یادگیری که فرزندتان دچار آن است، در مورد گزینه­های درمانی موثر موجود هم آموزش ببینید. این امر کمکتان می­ کند تا از فرزند خود در مدرسه حمایت و دفاع کنید و درمان را در خانه پیگیری کنید.

درمان و خدمات را در خانه پیگیری کنید. حتی اگر مدرسه منابع لازم برای درمان ناتوانی یادگیریِ کودک شما را در حد مطلوب نداشته باشد، می ­توانید این گزینه­ها را خودتان در خانه یا با یک درمان­گر یا معلم خصوصی پیگیری کنید.

توانایی کودکتان را پرورش دهید. هرچند کودکان مبتلا به ناتوانی­ های یادگیری، در بخشی از یادگیری دچار مشکل و کشمکش می­شوند، ممکن است در بخشی دیگر عالی باشند. به علایق و اشتیاق های کودک خود توجه نشان دهید. کمک کردن به این کودکان برای پرورش علایق و اشتیاق ها، چه بسا در بخش­هایی که دچار مشکلند بسیار سودمند است.

مطالب مرتبط با ناتوانی های یادگیری: انواع ناتوانی های یادگیری

مهارت­های اجتماعی و عاطفی: چگونه می­ توانید کمک کنید

ناتوانی­ های یادگیری می ­توانند برای کودکان بی ­نهایت ناکام کننده باشد. تصور کنید با مهارتی که تمامی دوستانتان به راحتی از عهده­اش برمی­ آیند مشکل داشته باشید، نگران شرمندگی خود در جلوی کلاس باشید، یا در اظهار عقیده و معرفی خود دچار آشفتگی می شوید. امور این چنینی می­توانند برای کودکانِ بطور استثنایی تیزهوش که دچار ناتوانی­های یادگیری هستند – البته خیلی متداول نیست- دو برابر ناامید کننده باشد.

کودکان دچار ناتوانی یادگیری چه بسا در ابراز احساسات خود، آرام گرفتن­، و فهم علامت های غیر کلامی دیگران مشکل داشته باشند. این امر می ­تواند منجر به بروز مشکل در کلاس درس و با همسالان آنها شود. خبر خوب اینکه شما به عنوان والدین می­ توانید تاثیر بزرگی در این حوزه ها داشته باشید. مهارت­های اجتماعی و عاطفی، مهم ترین اجزاء نشان دهنده­ی موفقیت برای تمامی کودکان هستند –و شامل کودکان دچار اختلال یادگیری هم می­شوند. اینها مهم ­تر از هرچیز دیگر از قبیل مهارت های آکادمیک­ هستند که مثلا بخواهند موفقیت و خوشبختی سراسر عمر را پیش­ بینی کنند.

ناتوانی ­های یادگیری، و چالش های آکادمیک همراه با آنها، می ­تواند منجر به اعتماد به نفس پایین، انزوا، و مشکلات رفتاری شود، ولی  اینها حقشان نیست. می توانید این چیزها را با ایجاد یک سیستم حمایتی قوی برای کودکان دچار این اختلال تلافی کنید و بهشان کمک کنید تا ابراز وجود کنند، با ناامیدی و محرومیت مقابله کنند، و در کنار این چالش­ ها کار کنند. با تمرکز روی رشد کودک در مقام یک شخص، و نه فقط تمرکز روی موفقیت های دانشگاهی، کمکش می ­کنید تا عادات عاطفی خوب را بیاموزد که ­ مرحله­ای برای موفقیت تمام دوران زندگیش باشد.

 

یافتن حامی در حین کمک به کودک دچار ناتوانی یادگیری

همه­ی کودکان می­توانند هم­ نشاط­­ بخش و هم خسته­ کننده باشند، ولی گویا به نظر می­آید که کودک دچار ناتوانی یادگیریِ شما بیشتر چنین باشد. ممکن است بعضی تلاش­های ناامید کننده را در کار با کودکتان تجربه کنید، و ظاهرا وقتی اطلاعات لازم را در اختیار نداشته باشید مثل یک مبارزه­ ی دشوار است. بعد از اینکه آموختید ناتوانی یادگیریِ مخصوص آنها چیست و تاثیرش بر رفتارشان چگونه است، قادر خواهید بود با چالش ­های موجود در مدرسه و خانه به درستی مقابله کنید. چنانچه می توانید دسترسی به دیگر والدینی که آمادگی مقابله با چالش­ های مشابه را داشته ­اند، منبع ارزشمندی خواهد بود که شما را از جهت دانش و از جهت هیجانی پشتیبانی کنند.

منبع:مرکزمشاوره ستاره ایرانیان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *