تغییرات دوران بلوغ


تغییرات دوران بلوغ

تغییرات دوران بلوغ

فرزندان پس از گذار از دوران کودکی و در حالی که در حال گذار از کودکی به نوجوانی هستند وارد مرحله بلوغ می شوند که یکی از مهم ترین و حساس ترین دوران های رشد و تکامل در زندگی هر فردی است. بلوغ شامل بلوغ جسمی، جنسی، عاطفی، اجتماعی و غیره است که در نوجوان شکل می گیرد. مرحله بلوغ مرحله تغییر سریع و رشد و نمو انسان از لحاظ جنبه های مختلف اخلاقی جسمی و اجتماعی است و به همین دلیل از نظر روان شناسی حساس ترین دوران زندگی هر فرد شناخته می شود.

بلوغ در پسران معمولا در بازه زمانی میان ۱۰ تا ۱۵ سالگی اتفاق می افتد گرچه ممکن است در برخی موارد از این نیز زودتر و یا دیر تر اتفاق بیفتد و هم چنین در دختران نیز متوسط سن بلوغ در بازه زمانی میان۹ تا ۱۱ سالگی است. در دوران بلوغ تغییرات جسمی و روحی فراوانی در افراد شکل می گیرد که اگر به آن ها مشرف نباشند باعث می شود که مشکلات رفتاری بسیاری در ارتباط با روابط نوجوانان با دیگران اتفاق بیفتد و در این بین نه تنها خانواده ها باید کاملا این تغییرات را بشناسند بلکه خود نوجوانان نیز باید به این تغییرات مشرف بوده و شناخت کافی از آن داشته باشند. از جمله تغیرات روحی روانی مهمی که در دوران نوجوانی در فرد شکل می گیرد می توان به گوشه گیری؛ پرخاشگری؛ بد رفتاری، عصبانیت و ناسازگاری با اعضای خانواده اشاره نمود. در این بین و در پی تغییراتی که در نوجوان رخ می دهد، جامعه بایستی آمادگی لازم را داشته باشد همان گونه که خانواده و مدرسه نیز به این آمادگی برسند، اما در این بین نقش خانواده به عنوان نهادی که نوجوان بیشترین زمان خود را با آن ها می گذارند غیر قابل انکار بوده و می توان گفت مهم ترین نقش در اصلاح امور نوجوان و دور نشدن او از شرایط مطلوب و راه صحیح را خانواده بازی می کند.

پس خانواده باید به تغییراتی که در دوران بلوغ برای فرد اتفاق می افتد کاملا مشرف بوده و با دانستن نحوه رفتار صحیح با نوجوانان او را برای زندگی مناسب و ایفای یک نقش مفید در آینده آماده نماید. تغییرات جسمی مهم ترین تغییری است که در نوجوانان در سن بلوغ اتفاق می افتد و لازم است که خانواده ها با دانستن این تغیرات آگاهی لازم را به نوجوان بدهند تا او نیز بداند که این تغییرات یک روند طبیعی در چرخه تکامل و رشد اوست و نیازی نیست که آن ها در این موارد نگران باشند. نیاز است تا والدین ارتباط مناسب و صمیمی خود را با نوجوانان حفط نموده و نگذارند تا روابط آن ها به سمت و سویی نامناسب کشیده شود و در این بین فضایی برای نوجوانان آماده کنند تا اگر سوالی دارند بپرسند. تغییرات ذهنی یکی دیگر از تغییرات مهم در دوران نوجوانی فرد می باشد چرا که با به تکامل نسبی رسیدن از نظر جنسی کم کم ذهن فرد نیز به بلوغ رسیده و چرخه تمامل ذهنی او نیز صورت می گیرد. والدین هیچ گاه نباید عقاید و خواسته های نوجوان خود را در دوران بلوغ مورد تمسخر قرار دهند بلکه باید حسی در نوجوان به وجود آید که والدین او نه تنها او را مسخره نمی کنند بلکه به عنوان کسی که دارد به تکامل و بلوغ فکری می رسد با او همکاری نموده و در انجام و امور کارها با او مشورت می کنند.

در این بین تغییراتی که بر اثر سطح هورمون ها در فرد بالغ به وجود می اید نیز قابل ذکر است که عاشق شدن و تمایل به جنس مخالف از جمله آن ها می باشد و نیاز است تا خانواده ها نوجوانان خود را در مورد تغییراتی که برای آن ها به وجود می اید آگاه سازند و در مورد این مسائل با آن ها سخن بگویند. و اما شاید مهم ترین و چالش بر انگیزترین تغیراتی که در دوران بلوغ برای فرد به وجود می آید تغییرات اجتماعی است و تمایل نوجوان به فاصله گرفتن از خانواده و قرار گرفتن در جمع دوستان و کسب استقلال و آزادی از جمله موارد مهم است که در پی تغییرات اجتماعی در فرد به وجود می اید. ممکن است که نوجوان در پی تغییر اجتماعی که برای او به وجود می اید لجباز و سرکش شود اما به هر حال باید گفت که همین تغییرات اجتماعی در نوجوان است که زمینه ورود او را به جامعه فراهم نموده و کسب استقلال و جدایی از خانواده را کم بکم به او یاد می دهد پس نباید در مورد این تغییرات نگران بود بلکه باید در مورد آن ها دانست تا بهترین رفتارها و روابط بین خانواده و نوجوان در سن بلوغ شکل گیرد.

منبع: کودک و نوجوان

2 پاسخ
  1. نازنین1010
    نازنین1010 گفته:

    سلام دوستان.منو راهنمایی کنید.چطور در مورد مسایل بلوغ با فرزندانم صحبت کنم؟ از چه سنی و در چه شرایطی؟من هم دختر دارم و هم پسر.نمیدونم با پسرم چیکار کنم آخه باباش زیاد خونه نیست و پسرم با من راحتره تا باباش.از طرفی دوست دارم مسائل بلوغ و جنسی برای بچه هام راحت و قابل هضم باشه.
    البته هنوز تا سن بلوغ فاصله دارند ولی من میخام مهارتهاش رو کسب کنم

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام. برای دادن اطلاعات به فرزند خود هرگز منتظر نباشید که وی به سمت شما بیاید و سوال بپرسد. خودتان بروید و بحث را باز کنید. اطلاعات مختلف را در این زمینه در اختیار وی قرار دهید. مهم است که به صورت باز و صادقانه به سوالات وی جواب بدین. به فرزند خود بگویید که بلوغ درست است که تغییرات زیادی را بهمراه خواهد داشت اما در صورت کلی این تغییرات تضمین شده و ایمن هستند. معمولا در مورد ظاهر خود نگران خواهند بود و عدم رضایت را حس خواهید کرد. به انها بگویید که این ظاهر ماندگار نخواهد بود و تمام هم سن های وی بدین صورت هستند. در مورد شروع احساسات جنسی به انها بگویید و برای کنترل و مدیریت و درک این احساس اطلاعات لازم را بدهید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *