درک رشد و هیجان نوجوان

درک رشد و هیجان نوجوان


 

برای والدین همواره رفتارهای نوجوان بسیار عجیب بوده و درک رشد نوجوان برایشان سخت تر بنظر می رسد.

به یاد داشته باشید:

نوجوان شما یک موجود بیگانه از یک سیاره دور نیست، ولی او یک مقداری تغییر کرده است. مغز نوجوان همچنان در حال رشد فعال می باشد، و فرآیند مربوط به تجزیه و تحلیل اطلاعات در آن، با ذهن افراد بالغ و رشد یافته ، تفاوت دارد. قشر پیشانی مغز– بخشی از مغز که برای مدیریت احساسات، تصمیم گیری، استدلال و بازداری استفاده می شود – در سال های نوجوانی ساختار جدیدی پیدا می کند، سیناپس (پیوند گاه و محل تماس دو عصب) را با سرعت باور نکردنی تشکیل می دهد، در حالیکه مغز قبل از رسیدن سن به دهه دوم عمر فرد،  به رشد و بلوغ کامل نمی رسد.

ممکن است که نوجوان شما نسبت به خود شما، بلند قد تر باشد، ولی وی در اغلب موارد، نمی تواند در سطح یک فرد بالغ، نسبت به چیزهایی که در محیط اطرافش وجود دارد، تفکر نماید. هورمون هایی که در طول تغییرات فیزیکی مربوط به نوجوانی تشکیل می شوند، می تواند همه چیز را سخت تر و پیچیده تر نماید. در زمان فعلی، این تفاوت های بیولوژیکی نمی تواند بهانه ای برای رفتارهای نادرست نوجوانان باشد، یا آنها را نسبت به عواقب اقداماتی که انجام می دهند، مصون دارد، ولی این موارد می تواند برای توضیح رفتار های بدون اراده نوجوانان یا ناامیدی والدین و معلمان نسبت به تصمیمات نادرست نوجوانان، اضطراب اجتماعی ، و تمرد و یاغی گری نوجوانان، عامل کمک کننده ای باشد. درک مسئله رشد نوجونان می تواند برای پیدا کردن روش هایی به منظور پایداری ارتباط با نوجوانان خود و غلبه بر همه این مشکلات، کمک کننده باشد.

همه نوجوانان نیاز دارند تا احساس کنند که بقیه آنها را دوست دارند

نوجوانان افرادی هستن که ویژگی ها و علائق  منحصر به فرد دارند، با این وجود یک چیز در مورد آنها جهانی است. این نکته که فرزند شما از لحاظ عاطفی، چقدر از شما فاصله می گیرد، مهم نیست ، یا اینکه چگونه به این مشکل گرفتار شده است. نکته مهم این است  که وی همچنان به توجه شما نیاز دارد و اینکه احساس کند که شما وی را دوست دارید

نوجوانان همه جا فقط خشم را می بینند!

نوجوانان ، در توانایی خواندن و فهمیدن احساسات مربوط به چهره دیگران، نسبت به بزرگسالان تفاوت دارند. بزرگسالان از قشر پیش پیشانی برای خواندن علائم هیجانی استفاده می کنند، ولی نوجوانان این کار را با استفاده از آمیگدال انجام می دهند، که بخشی از مغز است که مسئول واکنش های عاطفی می باشد. در تحقیقات صورت گرفته، نوجوانان، در اغلب موارد درک نادرستی از بین گری هیجانی چهره دارند؛ در حالیکه تصاویر نشان داده از چهره افراد بزرگسال بیانگر احساسات متفاوتی بود، ولی نوجوانان، آن را به عنوان حالت عصبی در نظر می گیرند.

منبع:e-teb.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *