دلبستگی کودک و انواع آن

دلبستگی کودک و انواع آن

مناقشه بسیاری پیرامون بحث دلبستگی بین کودک و مراقب وجود دارد. زیگموند فروید معتقد بود که کودکان دلبسته افرادی می شوند که نیازهای اولیه آنها از جمله گرسنگی را برطرف کند.بنابر این کودک به اولین فردی که او را تغذیه می‌کند دلبسته می‌شود. اریک اریکسون از سوی دیگر معتقد بود که کودکان به افرادی وابسته می‌شوند که می‌توانند به حضور آنها و پایداری آنها در ارضای نیازهایشان اعتماد کنند نه فقط ارضای نیازهای فیزیکی.

جان بالبی معتقد بود کودکانی که از والدین خود برای مدت طولانی دور می‌شوند یا یتیم می‌شوند معمولاً از لحاظ روانی به مشکل می‌خورند و آن را با مشکلات رفتاری بیشتر، گریه کردن بیشتر و دوره‌هایی از افسردگی و ناامیدی نشان می‌دهد و سرانجام نسبت به دیگران بی تفاوت می شود. بالبی این حالت را بی تفاوتی ناوابسته ای نامیده شد.

برای مطالعه بیشتر:

درمان کودک با مشکلات دلبستگی

بررسی مشکلات دلبستگی در کودکان

اطمینان از اینکه کودک شما دلبستگی سالمی دارد.

یک والد ممکن‌است این سوال را داشته باشد که چگونه می توان مطمئن شد که کودک من دلبسته ایمن است و یک بزرگسال سالم خواهد شد؟ در این مقاله سه طبقه از انواع دلبستگی طبق نظر مری اینسورث ارائه شده است:

دلبستگی ایمن شامل کودکیست که نسبت به حضور والدین خود مطمئن است با کودکان دیگر به خوبی بازی می‌کند و نسبت به بیگانه ها پاسخ مثبت می‌دهد. کودک دلبسته ایمن هنگامی که توسط والدین ترک می شود کمی ناراحت می شود و توسط افراد غریبه آرام نمی شود. اگرچه به راحتی بعد از بازگشت والدین آرام خواهد شد.

کودکان اضطرابی – اجتنابی کودکانی هستند که هنگامی که در کنار والدینشان حضور دارند نسبت به آنها با بی تفاوت رفتار می‌کنند. هنگامی که والدین آنها محیط را ترک می کنند آنها ممکن است گریه کنند و ممکن است که بی تفاوت باشند. هنگامی که ناراحت و غمگین هستند وجود یک فرد ناآشنا مانند وجود والدین می‌تواند تسکین دهنده باشد. هنگامی که والدین بر می گردند ممکن است که روی خود را برگردانند یا از دور آنها را نگاه کنند تا اینکه بخواهند به والدین خود نزدیک شوند.

کودکان اضطرابی- مقاوم در موقعیت های ناآشنا مشکلات زیادی را بروز می دهند. همواره به والدین خود می چسبند و حتی هنگامی که والدین نزدیک انها هستند مضطرب می باشند. هنگامی که والدین محیط را ترک می‌کنند آنها خیلی ناراحت می شوند و به طور فعال خواستار حضور والدین هستند، اما در برابر تسلی دادن والدین نیز مقاومت می‌کند.

پیشنهاد مشاور: ترمیم دلبستگی ناایمن

علت انواع مختلف دلبستگی

تحقیق در مورد انواع مختلف دلبستگی روی فاکتورهای زیر تمرکز کرده است:

یک رفتار والدین: مطالعات نشان دادند که مادرانی که نسبت به نیازهای فرزندان خود حساس تر هستند و به آن نیاز سریع تر و واضح تر پاسخ می دهند، به طور واضحی کودکان دلبسته ایمن تری در سال اول زندگی خواهند داشت.

رفتار کودک: پاسخ های کودک و رفتار وی در این زمینه که والدین چگونه با آنها رفتار کنند مهم است. مادران کودکانی که ذاتا آرام و آسان هستند فرصت راحت‌تر و بیشتری برای پاسخگویی به نیازهای نوزادان خود دارند و یک پیوند مطمئن بین مادر با مشکلات کودک ایجاد می شود.

تاثیرات خانواده: استرس والدین نیز می‌تواند به دلبستگی ایمن در کودک را کاهش دهد. یک عامل مهم در ایجاد اضطراب مسئله اقتصادی است، کودکانی که در فقر زندگی می‌کنند با احتمال کمتری دلبستگی ایمن را نشان خواهند داد.

منبع:مشاورکو

2 پاسخ
  1. صابونی
    صابونی گفته:

    سلام.پسرم دو سال و چهار ماهش هست و خیلی وقتهای وقتی هر دومون حضور داریم به ایشون علاقه بیشتری نشون میده و پدرش رو بیشتر صدا میزنه و با ایشون بیشتر آرومه.با اینکه بیشتر کارهاش از حموم بردن و مسواک زدن تا خوراک و خوابوندنش با منه.البته من از این وابستگی خوشحال هستم ولی گاهی حس میکنم نکنه منو دوس نداشته باشه یا من کاری رو اشتباه انجام میدم.به نظرتون این احساس من درسته؟

    پاسخ
    • همیار
      همیار گفته:

      احساستون در جایگاه یک مادر قابل درکه اما با توجه به توضیحاتی که دادید باید بگم که این سن میتونه شروع انتقال علاقه ی پسر بچه از مادر به پدر باشه در این حالت کودک ارتباط بیشتر با پدر برقرار میکنه و این باعث میشه تطابق و همانند سازی بهتری با جنسیت خودش برقرار کنه و برای ایفای نقش مردانه اش آماده بشه.
      بهتون پیشنهاد میکنم که از میزان حساسیتتون رو در این مزینه کم کنید و به کودکتون محبت و توجه نامشروط داشته باشند یعنی اونو بدون قید و شرط دوست داشته باشید و بهش بگید که اونو همیشه دوست دارید ولی هرگز بهش نگید مثلا تو رو اگه کار خوبی انجام بدی دوست دارم.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *