اسباب بازی های مناسب کودکان

راهنمای والدین در انتخاب اسباب بازی نوزادان

طبیعی است که بخواهید برای نوزاد خود اسباب بازی بخرید، اما چگونه می فهمید که چه چیز باید انتخاب کنید؟ تاچه اندازه بایستی روی علامت سنی روی اسباب بازی ها توجه نشان دهید؟ آیا این علامتها فقط برای اطمینان دادن رویش درج شده اند یا چیزی بیشتر از این هستند؟

مهم است بفهمیم که بازی کردن برای کودکان امری حیاتی است. بازی به آنها کمک می کند تا مهارتهای اجتماعی،  شناختی، و فیزیکی شان را پرورش دهند و پیوند عاطفی که بین او و شما رشد می کند را تقویت کنند. بازی کردن آنها را به فهم دنیای پیرامون خود قادر می سازد، ولی شما باید مراقب باشید که این قبیل بازی ها برای سطح پیشرفت شان خیلی پیچیده نباشد،  درغیر اینصورت ناامید شده و با شما مشغول نخواهند شد.

کودکان در دوازده ماه اول حواس خود، مخصوصا لامسه را برای کشف پیرامونشان بکار می برند. کمی برای آنها زمان می برد تا حل کنند چطور اغلب چیزهای غریبه ی پیرامونشان را با انگشتانشان بگیرند و با استفاده از دهان و زبانشان درگیر اکتشافات بسیار خود شوند. بینایی شان در حال کامل شدن است، اما می توانند تضادهای بین رنگی قوی و رنگهای روشن را ببینند. از این رو که حافظه شان کاملا شکل نگرفته با بارها و بارها تکرار ساده ترین کارها خوشحال می شوند. همچنین آنها درباره پایداری شی یاد می گیرند:که چیزی می تواند مادام وجود داشته باشد، حتی وقتی خارج از دید باشد.

اسباب بازی هایی با بافت و رنگ و صداهای متفاوت برای کودکان این رده سنی، ایده آل هستند. چون که اسباب بازی ها به ناچار در دهان آنها قرار خواهند گرفت، باید اطمینان حاصل کنید که آنها محکم و فاقد لبه های تیز باشند، نیز بتوانید براحتی تمیزشان کنید و مرتبا چک کنید که خراب نشده باشند.

اگر درآمد کافی دارید، می توانید چندتا اسباب بازی ساده را کنار هم بگذارید مثلا یک بطری را با برنج و چند شی ریز پر کنید تا بچه ها به جستجوی آنها در داخل بطری مشغول شوند. سطلهای ماست خالی اسباب حمام ایده آلی برای بچه ها است –می توانید سوراخهایی در ته ظرفها تعبیه کنید که برایشان بیشتر سرگرم کننده باشد.حتی بچه می تواند با صدا، طعم و بافت کاغذ های بسته بندی، بی اندازه سرگرم شود.

برای بازی کردن همیشه اسباب بازی لازم نیست. اطفال این سنین عاشق قایم باشک هستند، و شعرهای مهدکودکی همیشه در درجه اول قرار دارند. آنها همراه با چهره ی انسانی همیشه مجذوب کننده اند و از تماشای حالات شما شاد می شوند. بگذارید خودشان را در آینه نگاه کنند و از تماشای کودک “دیگر” توی آینه سرگرم شوند. (آنها تا حدود شش ماهگی تشخیص نمی دهند که آن تصویر، انعکاس خودشان در آینه است)

بازی کردن،طریقی حیاتی برای رشد مهارت های بچه ها در زندگی پیش رویشان است و انتخاب درست اسباب بازی ها کلیدی پایه ای برای این رشد و پیشرفت خواهد بود.

منبع:مشاوره-ازواج.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *