رشد مغز کودک دو تا سه ساله

رشد مغز کودک دو تا سه سال

در این دوران، چه دگرگونی هایی  در رشد مغزی کودک و درک او از محیط اطرافش اتفاق می افتد! همان قدر که با شما وقت می گذراند، دوست دارد که با هم سالان خود نیز وقت بگذراند.

در طول بازی کردن و هم صحبت شدن با همسالان، مهارت ها را سریع تر یاد می گیرد.

ممکن است شما در رویارویی با ایده های جدیدی که کودک شما از دیگر کودکان بهدست می آورد متعجب شوید.

توصیه های کارآمد برای رشد مغزی کودک ۲ تا دو نیم ساله

ذهن کنجکاو

کودک شما به تمام جزئیات اطرافش علاقه مند است، به همین دلیل است که بسیار کنجکاو در مورد هر چیزی به نظر می رسد.

کنجکاوی او را با فراهم کردن منابع جدید تحریک کننده پرورش دهید، مانند بازدید از یک باغ وحش یا حتی رفتن به یک فروشگاه حیوانات خانگی.

خودتان را برای جواب دادن به سوالاتی مانند این که چرا پرنده ها پر دارند و من ندارم، یا اینکه چرا ببرها راه راه هستند و ….  آماده کنید.

خودتان را آماده کنید که به او بگویید که او نمی تواند در خانه یک زرافه داشته باشد!

حیوانات خانگی

اگر شما برای کودکتان یک حیوان خانگی مثل یک ماهی قرمز خریداری می کنید، او ساکت و آرام شنا کردن ماهی در اطراف تنگ را نگاه می کند.

حرکات ماهی او را کاملا جذب می کند. این یک نشانه برای علاقه ی او به یادگیری است.

به او پیشنهاد کنید که یک نقاشی از ماهی بکشد. برای کودک توضیح دهید که چرا باید به طور منظم به ماهی غذا داد و چرا باید هفته ای یک بار آب آن را عوض کرد. هر جزئیاتی برای او مهم است.

توجه به جزئیات

ابراز احساسات کودک هنگام مشاهده تصاویر کتاب ها متوجه شیفتگی او به انها می شوید . او به جنبه هایی از تصاویر اشاره می کند که قبلا چون به اندازه کافی بالغ نشده بود و درکی از عناصر آن نداشت برایش خسته کننده بود. در حال حاضر او هیچ چیزی را نادیده نمی گیرد.

صرف کردن زمان بیشتری بر روی هر صفحه به او فرصت بیشتری برای مطالعه بر روی جزئیات می دهد. زمانی که احساس کردید که او همه ی اطلاعاتی را که می خواسته دریافت کرده است به صفحه ی بعد بروید.

بازی های وانمودی با اسباب بازی ها

او بازی کردن با اسباب بازی در حالی که وانمود می کند که در موقعیت های واقعی زندگی است را دوست دارد، مانند بودن در آشپزخانه یا مغازه، این اتفاق باعث رشد یادگیری او می شود. اگر امکان آن هست شما می توانید ابزارهای آشپزخانه اسباب بازی برای او فراهم کنید که با آنها بازی کند.

از او بخواهید که کیک بپزد، او از اینکه آرد را با آب مخلوط کند خوشحال خواهد شد، با بازی کردن با مخلوط کنی که دارد، و پر کردن ظرفی که شما می خواهید آن را بخورید لذت می برد.

به صورت مشابه، او از بازی کردن در فروشگاه خودش لذت می برد. او با دوستانش بازی می کند، به صورتی که چیزی را می فروشد و سکه ی اسباب بازی و کاغذی دریافت می کند.

نکات مهم برای رشد مغز کودک

(دو تا دو و نیم سالگی)

  • او را زیاد محدود نکنید.

بگذارید کودک به طور آزادانه تحت نظارت شما به کشفیاتش بپردازد. به هر حال، همیشه در امان ماندن کودک از خطرات باید در اولویت شما باشد.

اگر او پتانسیل انجام دادن کارهای خطرناک را دارد، به ارامی او را به سمت کارهای امن تر هدایت کنید.

  • از کودکتان بخواهید اسمی که بر یک چیز گذاشته اید را به یاد بیاورد.

وقتی که او درحال انجام کاری است، به او چیزی را بگویید که به خاطر بسپارد، برای مثال اسم نوعی غذا یا نوعی لباس.

بعد از چند دقیقه از کودک بخواهید که اسم چیز هایی را که شما به آن اشاره کردید را بگوید.

  • برای او زیاد داستان بخوانید.

شما متوجه خواهید شد که کودک تنها به چیزی که می خوانید گوش نمی دهد بلکه سوالاتی در مورد چیزهایی که برای او می خوانید نیز می پرسد.

غالبا از او بپرسید که حدس می زند که بعد از این چه اتفاقی در داستان رخ می دهد.

  • عکس های خانوادگی را به کودک نشان دهید.

از کودک بخواهید که کسانی را که در عکس ها هستند را شناسایی کند، و بعد از اینکه او آنها را شناسایی کرد از او بخواهید که بگوید این عکس را کجا گرفته اند. اگر لازم است به کودک سرنخ هایی بدهید تا حافظه اش را به کار بیندازد.

  • تطابق رنگ ها را تمرین کنید.

زمانی که در صبح به کودکتان لباس می پوشانید، سه لباس با رنگ های مختلف به او نشان دهید.

لباس قرمز را نگه دارید و به کودک بگویید که پلیور هم رنگ این را برای من بیاور.

احتمالا او رنگ درست را انتخاب می کند!

مناسب ترین اسباب بازی ها برای کودک دو تا دو و نیم ساله

  • لوازم آشپزخانه اسباب بازی
  • ابزار آلات هنر و صنایع دستی
  • یک پازل بزرگ
  • کیت و ابزار ساخت و ساز

منبع:مشاوره-ازواج.com

8 پاسخ
  1. parsia
    parsia گفته:

    سلام دخترم ۲ سال و نیم هستش و از همه چیز میترسه حتی از چیزها یا کارهایی که تاکنون تجربه نکرده.مثلا میگم برو فلان کار رو انجام بده سریعا پاسخ میده که میترسم.مثلا از دکتر ، آرایشگاه، حمام، عکاسی و… خیلی ترس داره.نمیدونم کلمه ترس رو چطور یاد گرفته؟باهاش چیکار کنم؟

    پاسخ
    • مژگان ن
      مژگان ن گفته:

      رفتار دختر شما به دلیل توجهات شما به ترس هایش مدام بیشتر شده. کودکان نیازمند توجه هستند و زمانی که می گوید از چیزی می ترسم و شما او را در آغوش می گیرد و سعی در ارام کردنش دارید باعث تقویت این رفتارها می شوید. از این به بعد زمانی که کودک ترسی را ابراز می کند سعی کنید با لحنی روشن و بدور از سرزنش و یا خشم به او بگویید که می فهمید ترسیده است. و سعی کنید به حال خودش بگذارید تا کنار بیاید و زمانی که ساکت شد با او بیشتر در مورد احساسش صحبت کنید.

      پاسخ
  2. زهرا صالحی
    زهرا صالحی گفته:

    با سلام فرزند دلبند شما احتمالا دچار دو نوع ترس شده که به علت نادانی در اصول پرورش و تربیت از طرف شما و همسرتان رخ داده :
    ۱- اضطراب و جدایی
    ۲- ترس از غریبه ها
    حتما باید بیشتر باهاش باشید و بازی قایم با شک رو حتما خودتون به کرات باهاش بازی کنید تا اضطراب جداییش کاهش پیدا کنه.بیشتر با خودتون نه به تنهایی تو جمع آدمهای تازه ببریدش تا متوجه بشه که خطری تهدیدش نمیکنه.
    بیشتر با بچه های دیگر هم سن خودش که این ترسها رو نداره باشه تا خودش رو با اونها همگام سازی کنه.

    پاسخ
  3. مشاور
    مشاور گفته:

    ترس در گروه سنی کودکان از کودکی تا نوجوانی ادامه دارد و به تدریج که کودک بزرگتر میشود طیف ترس گسترده تر می شود. و مواردی چون تاریکی ، نمادهای ماوراء طبیعی ، اشخاص و رویدادهای خاص را در بر میگیرد به همین ترتیب با افزایش سن ، ترس بیشتر متوجه اشیاء و رویدادهایی خیالی و نیز ترس از آینده می شود.نگرانی های خیالی خصوصا در سنین ۳ الی ۶ سالگی شایع است چرا که در این دوره رشد قوه تخیل کودک تا بدان مرحله پیشرفت نموده است که می تواند خود را جای دیگران بگذارد و مشکلاتی را که هنوز خودش با آنها روبرو نشده است تجسم نماید.این ترس های بهنجار دوران کودکی مرتبط با سن که معمولا گذرا هستند و دوره ای کوتاه دارند.اما چه ترس هایی در کودکان بهنجار تلقی میشود و باید بر آنها عنوان ترس مرضی ( فوبی ) گذاشت؟ روان شناسان و روان پزشکان خصوصیاتی را برای ترس های نابهنجار کودکی به شرح زیر قایل می شوند :
    ۱- متناسب با شرایط و موقعیت نیست: به عنوان مثال همانگونه که پیشتر ذکر آن رفت، ترس از اتاق تاریک ، از جمله ترس های بهنجار کودکان در سنین ۲، ۳ و ۴ سالگی است.وضعیت نابهنجار ترس از تاریکی در کودکی که دچار فوبی است به این شکل ظاهر می شود که وقتی کودک در اتاق تاریک قرار گرفت از شدت ترس به خود می لرزد واکنشی شبیه به هراس از خود نشان می دهد فریاد می کشد و قادر نیست برای چنند لحظه هم در اتاق بماند .
    ۲- دلیلی برای ترس نمی شود ارایه کرد و با استدلال از بین نمی رود : به عنوان مثال ترس شدید از رفتن به دستشویی در کودکی ممکن است بدون ارتباط به هیچ محرک ترسناک مشخصی حادث شده باشد و کودک دلایل ارایه شده از سوی والدین را مبنی بر بی خط بودن محیط دستشویی نیم پذیرد.
    ۳- شدت ترس به میزانی است است که منجر به اجتناب از موقعیت ترس آور می شود : مثلا اگر کودک از محیط مدرسه یا حمام می ترسد این ترس به قدری شدید است که از رفتن به مدرسه یا حمام امتناع می ورزد.
    ۴- ترس به شکلی در آمده است که خارج از کنترل ارادی فرد درآمده است.
    ۵- و نهایتا ترس به مدت طولانی استمرار پیدا می کند.

    پاسخ
  4. منا
    منا گفته:

    سلام من دخترم دو سال و چهار ماهشه،از ۶ماهگی در معرض کارتون قرارش دادم تا دوزبانه بشه الان اعداد انگلیسی و فارسی و از ١تا١٠میدونه تمام حروف انگلیسیو صدای حیواناتو.سیب،آب،جکش و چند کبمه دیگه رو میگه منتها اصلا توجهی به من نمیکنه،اصلا ١٠٠٠بار هم صداش کنم برنمیگرده نگام کنه ولی وقتی میگم بستنی یا شکلات سریع نگام میکنه و دستمو میکشه به سمت یخچال!!!!خیلی نگرانم وقتی مشغول یه کاریه اصلا هرچی صداش کنم و توجهشو جلب کنم اصلا عکس العمل نشون نمیده،شنواییشو اماحان کردم چیزاییو که دوست داره دقت میکنه ،بشین،بده بگیر اصلا این فعلها رو انجام نمیده با من،خیلی نگرانم چرا انقدر بی توجهه؟؟؟؟هر چی و بخواد انقدر گریه و زاری میکنه تا به خواستش نرسه ول نمیکنه انقد گریه میکنه که لباش میلرزه!!!اصلا با همسن و سالاشم نیست هفته ای سه بار میره پارک منتها بچه های دیگه هم مشغول بازیه خودشونن،اگر بریم بازار گریه میکنه که چرا پارک نرفتیم هر سمتیم میریم خلاف جهتمون میدوه و یه ربع بیرون بردنش مساویه ١٩ساعت خستگی،،کمکم کنید،من شاغلم شوهرم هم از صبح تا شب نیست بیشتر خونه مادرم هست و رفت و آمد هم نداریم و خیلی هم باهاش حرف نزدم نمیدونم همش نگرانم که اوتیسم یا کم هوشی نباشه،به لگو خیلی علاقه داره بیشتر

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      سلام دوست عزیز. بگذارید خیلی صراحتا بهتون بگم که شما چرخه یادگیری عادی فرزندتون رو با این کارتون دچار مشکل کردید. کودک در این سنین تشنه ی یادگیری مباحث مختلفی مثل موضوعات عقلی احساسی و رفتاری و وقتی شما فقط به یک بعد خیلی تمرکز کنید بچه شما رفتار متعادلی از خودش بروز نخواهد داد. الان هم دیر نیست. به جای تلویزیون با کودک خودتون وقت بگذرونید و بگذارید بدونه که مادری هم داره که صرفا برای سیر کردن و اوردن بردن نیست. بگذارید مطالبی رو هم از شما یاد بگیره. وقت برای یادگیری زبان بسیار زیاده. بازی های هوشی باهاش کار کنید باهاش فعالیت فیزیکی داشته باشید و وقتی به پارک میبریدش منفعل نباشید و باهاش وقت بگذرونید و بزارید از بودن شما به عنوان یک والد لذت ببره. در این صورت خواهید دید که به حرف های شما گوش خواهد داد و روند رشد و نموش هم خیلی سالم تر خواهد بود. موفق باشید.

      پاسخ
  5. عليرضا
    عليرضا گفته:

    سلام. من پسر سه ساله دارم که متاسفانه بخاطر عدم اگاهی از همون ماه های اول تا همین چند هفته قبل خیلی براش کارتون میزاشتم. خیلی از روزها صبح تا شب کارتون میدید. من خیلی نگران هوش پسرم هستم. میخواستم بدونم چه جوری میتونم این دوره رو جبران کنم؟ چون شنیدم بهترین زمان افزایش هوش کودک تا ۴ سالگی هست و من فقط یه سال دیگه زمان دارم. خواهش میکنم کمکم کنین

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *