روانشناسی کودک هفت ساله

روانشناسی کودک هفت ساله

روانشناسی کودک هفت ساله ، بحران هفت سالگی، تربیت دختر هفت ساله، تربیت فرزند پسر ۷ ساله. نقاط عطف رشد و روش فرزندپروری مناسب برای کودکان این سنین چه می باشد؟

اکثر کودکان هفت ساله تشنه یادگیری هستند و یک کنجکاوی ذاتی و هیجان بیشمار برای شناخت امور مختلف در جهان دارند.

کودکان کاوشگران، دانشمندان و تحلیل‌گران ذاتی هستند و سوالات بسیاری را می پرسند از جمله اینکه چرا آسمان آبی است تا بچه ها از کجا می آیند؟

روانشناسی کودک هفت ساله

در این سن، کودکان برای نشان دادن دانش خود شور خاصی دارند و نسبت به آن مغرورند، برای همین اغلب از نشان دادن آنچه بلد هستند به کودکان با سن کمتر لذت می برند.

هم چنین از آشنایی باز زیر و بم کلاس و همکلاسی ها احساس اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کند.

یادگیری ریاضیات پایه و توانایی نوشتن نیز برای آن ها لذت بخش بوده و دوست دارند آن را با والدین، دوستان و افراد نزدیک فامیل در میان بگذارند.

رشد فیزیکی و جسمی

برای کودک هفت ساله، رشد فیزیکی بیشتر با اصلاح همراه است تا تغییرات آشکار. همراه با پیشرفت بیشتر در مهارت های ظریف حرکتی، بدن ظریف و بلند کودک شما همچنان به رشد خود ادامه می دهد.

در این سن، کودکان هماهنگی و تعادل بیشتری را نشان می دهند و می توانند مهارت های حرکتی را با هم ترکیب کنند،

مثلا در هنگام رقصیدن دور بچرخند و … . هر چقدر از لحاظ فیزیکی فعال تر باشند، این مهارت ها سریع تر رشد می کنند.

با وجود اینکه نمی توان انتظار داشت که کودکان این سنین تغییرات رشدی سریع و وسیعی نشان دهند، در این سن یک جهش رشدی در قد دارند.

به صورت میانگین، هر کودک هفت ساله ۵ تا ۶ سانتی متر رشد قدی را نشان می دهند.

نقاط عطف کلیدی

  • دوچرخه می راند.
  • حرکاتی که نیازمند تعادل و ایستادن در یک نقطه هستند انجام می دهند مثل چرخیدن و…
  • تکالیف معمولی و ساده را به خوبی انجام می دهند مثل مرتب کردن تختخواب و …

پیشنهاد مشاور: نقاط عطف رشدی کودک هفت ساله

نکات فرزندپروری جسمی

فعالیت های جسمی سرگرم کننده را با خانواده انجام دهید. ورزش کنید و به فعالیت های بیرون از خانه گروهی بپیوندید.

کودکانی که فعالیت حرکتی بیشتری دارند نسبت به آن هایی که بدون تحرک هستند، رشد حرکتی بهتری را نشان می دهند.

رشد هیجانی

بلوغ هیجانی در این سن، بسیار متفاوت تر از آنچه قبلا در دوران پیش دبستانی و مهدکودک بود، می شود.

برخی کودکان بهتر می توانند با تغییرات و چالش های لحظه اخری کنار بیایند.

در حالیکه همچنان توانایی خود کنترلی را در حد کودک ۱۰-۱۲ ساله ندارند، اما می توانند با موقعیت های ناگهانی انطباق یافته و کنار بیایند.

با این وجود، کودک هفت ساله همچنین نیاز دارد که آرامش به او داده شود.

آن ها بیشتر روی زمان های تنظیم شده از سوی خانواده حساب می کنند، مانند روتین خوابیدن یا وعده های غذایی. این بدین دلیل است که ذهن بازتری دارند و تمرکز بیشتری روی امور بیرون از خانه و خانواده می گذارند.

در مقابل برخی از کودکان هفت ساله ممکن است در مورد خود احساس ناایمنی داشته باشند، و خود را مورد انتقاد قرار دهند.

برای کودک هفت ساله اینکه کسی درست به او توجه نکند یا در بازی ببازد می تواند منجر به از دست دادن اعتماد به نفسش شود.

والدین، معلمان و دیگر بزرگسالان، می توانند با ارائه تشویق های بسیار و کمک به کودک برای تمرکز روی یادگیری از رویدادها، به آن ها کمک کنند، به جای اینکه ان ها را مجبور کنند کاری که درست است را انجام دهند.

روانشناسی کودک هفت ساله

نقاط عطف کلیدی 

  • می تواند علت و پیامد هیجان ها را توصیف کند، مثلا می گوید:
  • من عصبانی شدم چون نگذاشتید برم پارک.
  • هیجان ها را بهتر مدیریت می کند، مخصوصا در وضعیت های عمومی و اجتماعی
  • مهارت های خودآرام کردن را استفاده می کند، از جمله تکرار عبارات یا نفس عمیق کشیدن، مخصوصا هنگامی که اضطراب دارد.
نکات فرزندپروری هیجانی

از قانون گذاری و انضباط استفاده کنید تا بتوانید کودک را آرام کنید و به او احساس ایمنی دهید، به جای تنبیه کردن و دادن حس بد به او. مثلا بگویید:

  • “انتخاب بدی کردی”، نه اینکه بگویید: ” بچه بدی هستی”.

رشد اجتماعی

بسیاری از کودکان همچنان دوست دارند که با دوستان خود بازی کنند، اما بیشتر از قبل دوست دارند تنها هم باشند، با خود بازی کنند یا مطالعه داشته باشند.

زمان تنهایی و بیکاری در واقع فرصت خوبی برای رشد کودک در رابطه با خود، دیگران و محیط اطرافش.

آن ها به دیدگاه ها و افکار دیگران اهمیت بیشتری می دهند.

قسمت بد این دوره رشدی کودک افزایش حساسیت و شکنندگی در مقابل فشار همسالان است. هم چنین، آن ها به رشد در همدلی و حس قوی از مسائل اخلاقی و عدالت ادامه می دهند.

هم چنان که کودک هفت ساله بزرگتر می شود و حوزه اجتماعی خود را گسترش می دهد، بر والدین و بزرگترهای دیگر نیز وابسته می شود.

اکثر کودکان هفت ساله بهتر می توانند نقطه نظر دیگران را درک کنند و روی تضادها کار کنند، با این وجود همچنان در معرض درگیری احساسات و صدمه دیدن هستند.

به سایر نکات روانشناسی کودک هفت ساله توجه کنید.

نقاط عطف رشد اجتماعی

  • تقسیم علم و دانش با بقیه
  • ظرفیت شناخت اعمال و احساسات دیگران
  • نشان دادن احترام به هم سن ها در هنگام بازی کردن
نکات فرزندپروری اجتماعی

این مرحله همان سنی است که می توانید به کودک بیاموزید شهروند خوب بودن در جهان به چه معنیست. می توانید در مورد کارهای خیرخواهانه و داوطلبانه هم چنین راه های حفاظت از محیط زیست نیز با کودک صحبت کنید.

پیشنهاد مشاور: چهار نکته در مورد کودک هفت ساله

رشد شناختی

اکثر کودکان هفت ساله در مورد جهان پیرامون خود کنجکاو هستند. آن ها در مورد مسائل و افرادی که با آن ها روبرو می شوند سوال می پرسند، جواب می خواهند و هنگام تقسیم اطلاعات احساس غرور می کنند.

کودکان این سنین حس نیرومندی برای ماجراجویی و عطش شدیدی برای یادگیری دارند.

هم چنین عاشق این هستند که راهنمای خواهر برادر کوچکتر باشند، یا به دیگر کودکان و همسالان خود آموخته های جدید را نشان دهند. همراه با مهارت آن ها در شناخت کلمات، مهارت های ریاضی و خواندن نیز وسعت می یابند.

در این سن، کودک شما منها و جمع ساده را مسلط می شود و اکنون قادر است این مهارت ها را برای مسائل پیچیده تر ریاضی به کار گیرد.

آن ها ارزش مکانی، کار با اعداد سه تایی را یاد خواهند گرفت، هم چنین ممکن است بتوانند جمع و منها را ذهنی انجام دهند. آن ها هم چنین روی اشکال کار می کنند مثل ساختمان ها و خانه ها.

علت عصبی بودن کودک ۷ ساله

برخی از کودکان عصبی تر به دنیا می‌آیند و به خوبی نمی‌توانند با استرس کنار بیایند. این کودکان در هنگام حضور دیگران رفتارهای مضطربانه ای نشان می دهند. برخی از کودکان پس از رویدادهای استرس زا، مانند: جابجایی مکرر خانه یا مدرسه، طلاق والدین، زورگویی در مدرسه یا دعوا با دوستان دچار اضطراب می شوند و به دلیل عدم توانایی کنترل آن عصبی شده و با پرخاش اضطراب خود را تخلیه می کنند.

تربیت فرزند پسر ۷ ساله

پسر ۷ ساله سعی می کند نشان دهد که چقدر بزرگ است و کارهایی انجام می دهد که ممکن است خطرناک باشد. پذیرش همسالان در سال های اولیه مدرسه اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا می کند و این امر ممکن است والدین را نگران سازد. آن ها در حال یادگیری همکاری و اشتراک گذاری هستند. پسرها تمایل دارند با پسرها بازی کنند و دخترها با دخترها.

روانشناسی کودک هفت ساله

گفتار و زبان کودک هفت ساله

کودک هفت ساله همچنان به رشد سریع زبان ادامه می دهند و همراه با رشد مهارت های خواندن و لغات و بهبود کلمات مرتبط با جهت ها، شبکه ها را بهتر می فهمند و به مرور وارد دنیای پیچیده ای از کتاب ها می شوند.

  • دختر هفت ساله می تواند به صورت روان تری بخواند (بهبود سرعت، دقت و بیانگری) و  بحث های عمیق تری را درباره کتاب ها داشته باشند.
  • هم چنین می توانند انشاها و نوشته های پیچیده تر و جذاب تری را بنویسند. بنابراین سعی کنید آن ها را به خواندن کتاب های بیشتر تشویق کنید.
  • داستان‌ها را به خاطر بسپارید و با اسباب‌بازی‌هایشان آن‌ها را بازی کنید یا از شما بخواهند که نقش‌آفرینی کنید.
  • قادر به نوشتن کلمات کوچک مانند “سگ”، “گربه”، “مامان” و “بابا” باشد و تفاوت بین حروف کوچک و بزرگ را تشخیص دهید. برای کودکان در این سن طبیعی است که حروف خاصی را به عقب بنویسند.

بازی کردن

انتظار می رود کودک هفت ساله شما هم چنان به بازی های نمادی بپردازد. مهارت های یادگیری و حافظه آن ها به افزایش خلاقیت کودک کمک می کند.

اکنون زمان خوبیست که کودک وارد پروژه های هنری شود. کودک هفت ساله دوست دارد بازی های گروهی را انجام دهد و ورزشکار بهتری شود.

نکات فرزندپروری 

مهارت های ریاضی جدید کودک را وارد زندگی روزمره او کنید و آن را سرگرم کننده و لذت بخش سازید.

مثلا بازی‌های ریاضی در آشپزخانه، سفر جاده ای، یا حتی در فروشگاه.

از آنجایی که کودکان بازی با کامپیوتر را دوست دارند برخی بازی های ریاضی آنلاین می توانند برای افزایش توانایی آن ها در مهارت های ریاضی بسیار کاربردی باشند.

پیشنهاد مشاور: شکوفایی کودک هفت ساله

بحران هفت سالگی

ویژگی های بحران ۷ سالگی به صورت فردی خود را نشان می دهد و فضای خانواده، سطح درک والدین از احساسات کودک در شدت و کنترل آن تاثیر دارد. والدین باید درک کنند که تغییرات در زندگی برای کودک دشوار است و بیشتر اوقات با نافرمانی آشکار می شود. رفتار های کودک در این زمان  نوعی تلاش برای برگرداندن همه چیز به همان شکلی قبلی می باشد.

بحران هفت سالگی شامل امتناع صریح از انجام خواسته ها، لجاجت در دفاع از عقیده و لجبازی می باشد.

میل به بالغ تر شدن نیز در این سن مشهود می باشد. کپی کردن حرکات و رفتار بزرگسالان، امتناع از بازی های کودکانه، نشانه های روشن شروع اجتماعی شدن در کودک هفت ساله می باشد.

برای رد کردن این بحران مهم است که به تصمیمات کودک احترام بگذاریم، حتی اگر مسخره باشند. در صورت اختلاف نظر، با اقتدار فشار نیاورید و چیزی را بدون استدلال ممنوع نکنید. با صحبت کردن در مورد حقایق، نه تنها انگیزه کودک را افزایش خواهید داد، بلکه فرصت صحبت کردن و شنیدن را نیز برای او فراهم می کنید.

نویسنده: “کودکانه

سوالات متداول

۱ - پسر۷ ساله احساساتی است؟

کودکان هفت ساله معمولاً می توانند آزادانه درباره احساسات خود صحبت کنند و کنترل عاطفی بیشتری دارند. رشد عاطفی کودک ۷ ساله منجر به واکنش های عاطفی شدید می شود. کودکان در این سن تمایل به شکایت، احساس گناه، شرم و غیره دارند.

۲ - تشخیص استرس کودک ۷ سال

اضطراب ممکن است به صورت ترس یا نگرانی تظاهر کند، اما همچنین می تواند کودکان را تحریک پذیر و عصبانی کند. علائم اضطراب می تواند شامل مشکلات خواب و همچنین علائم فیزیکی مانند خستگی، سردرد یا معده درد باشد. برخی از کودکان مضطرب نگرانی های خود را بروز نمی دهند که باعث خشم آن ها می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *