روش‌های سرگرم کردن خواهر و برادرهای کوچک

روش‌های سرگرم کردن خواهر و برادرهای کوچک


اگر فرزندان شما پشت هم با فاصله کم هستند و در سرگرم کردن انها مشکل دارید حتما این مقاله را بخوانید:

کودکان کوچک مشتاق یادگیری هستند و پیش دبستانی ها پر از دانشی هستند که خواهان اشتراک گذاری آنها با دیگران می باشند. از مشارکت هر دو استفاده کنید تا حداکثر نتیجه را برای پرورش این مهارت ها بگیرید:

مهارت های شناختی

مهارت های حرکتی

تشخیص حروف الفبا

سخنوری ( شعر گفتن)

اگر شما دارای دو فرزند با فاصله کمتری هستید و یا در مهد کار می کنید از این روش ها برای سرگرم کردن کودکن خود می توانید استفاده کنید. همانطور که گفتیم کودکان کوچکتر مشتاق یادگیری هستند و پیش دبستانی ها پر از دانشی هستند که خواهان اشتراک گذاری آنها با دیگران می باشند. از این شور کودکانه استفاده کنید تا حداکثر سرگرمی را برای کودکان خود فراهم اورید.

برای سرگرم کردن کودکان خود بیشتر بخوانید:

بازی و فعالیت های خلاقانه: پیش دبستانی ها

این فعالیت ها را معرفی کنید و تماشا کنید چه اتفاقی می افتد! هم زمان که کودک پیش دبستان می اموزد، دانش خود را پرورش می دهد، و هم چنین احساس تسلط بیشتری را نیز پیدا می کند. اگر بچه پیش دبستانی شما اگر هر بچه اطراف خود را نادیده میگیرد یا ترجیح میدهد که در مرکز توجه نباشد، شما می‌توانید در ابتدا وارد نقش رهبری شوید. شما شاید دریابید که او به زودی آماده پیوستن به تفریح و سرگرمی خواهد بود.

  1. به آسانی الفبا: استفاده از فلش کارت ها. باید کودک بزرگتر شما به نوزاد حروف الفبا را نشان بدهد و هر کدام را بخواند و درمورد تصویر همراه آن صحبت کند.
  2. نشان دادن اشکال: به کودک پیش دبستانی خود کمک کنید تا اشکال مختلفی روی تکه های کاغذ مقوا بکشد. سپس انها را به کودک نوپای خود با یک گزارش در مورد شکل ارائه دهید. نوزادان عاشق شنیدن صداها هستند و کودک پیش دبستانی مهارتهای زبانی او را پرورش می دهد.
  3. نشان بدهید و بگویید: کودک پیش دبستانی باید تعدادی از اشیا مورد علاقه اش را جمع کند و به کودک نوپا ارائه دهد. یک بازی نمایشی ساده انگیزش شگفت انگیز و تعامل را برای هر دو فراهم می آورد.
  4. رقصیدن: از شش یا هفت ماهگی نوزادان از شعر و ملودی لذت می‌برند. برخی آهنگ های مورد علاقه را اجرا کنید و به کودک بزرگتر اجازه بدهید برقصد در حالیکه نوزاد دست میزند و به سرگرمی نگاه می‌کند. اگر شما نیز می‌خواهید بپیوندید، نوزاد را در بازوانتان بگیرید و برقصید.
  5. داستانهای مشترک: نوزادان در حال یادگیری پیش بینی کردن هستند، بنابراین کتاب ها با نقاشی و تصاویر زیاد برای انها جذاب هستند. از کودک نوپای خود بخواهید تا برخی از کتابهای مورد علاقه خود را پیدا کند. به انها اجازه بدهید کتاب را با استفاده از هر کلمه ای که دوست دارد «بخواند» و برای شاد کردن کودک کارهایی را انجام دهد.
  6. مسابقه لاک پشت: زمانی که نوزاد شروع به سینه خیز رفتن و کشف کردن محیط می‌کند، کودک نوپا میتواند کارهای او را تقلید کند. او میتواند چیزی را در آنسوی اتاق بگذارد و نوزاد را تشویق کند که آنرا بدست بیاورد یا فقط مانور سرگرم کننده در اتاق در کنار هم داشته باشند. نوزاد شما شاید از اینکه دریابد «رفیقی» در روی زمین دارد شگفت زده شود.
  7. کمی صدا ایجاد کنید: اشیائی که صدا ایجاد می‌کنند نوزادان را وسوسه می‌ کنند. کودک پیش دبستانی خود را تشویق کنید تا بر بالشت ضربه بزند، به تابه و قابلمهضربه بزند یا یک جعبه بلغور جو را تکان دهد یا صحبت کردن برای کودک در تمام مدت داشته باشد. یا جعبه صدایی بسازید که هر دو کودک بتوانند ضربه بزنند.
  8. شکلک های خنده دار: در سه یا چهار ماهگی نوزادن دوست دارند به آیینه و صورت‌های دیگر افراد نگاه کنند. پیشنهاد کنید که کودک نوپای شما شکلک های خنده داری را بوسیله در آوردن زبانش، استفاده از کلاه های مختلف، و گشاد کردن چشمها برای جلب توجه نوزاد ایجاد کند. کوچکترها هم‌چنین می‌توانند عکس افراد را از جلد مجلات پاره کنند و آنها را به نوزاد نشان بدهند. درباره هر کدام داستانی بسازید و چیزی را که هر شخص پوشیده است را توضیح دهید.
  9. علت و معلول: نوزادان یاد می‌گیرند که کار های آنها می‌توانند باعث ایجاد اتفاقات بشود. کودکان نوپا می توانند بر روی درب دست بکشند، زنگ در را بزنند، چراغ را روشن کنند یا شیر آب را باز کنند، و یا یک توپ را برای ضربه زدن به بولینگ پلاستیکی بچرخانند. هنگامی که چیزی “اتفاق می افتد،” او را تشویق کنید که بیشتر ان را انجام دهد. کودک با لبخند شما مطمئن تر می شود.
  10. بازی با بازی: کودک بزرگتر را ب چالش دعوت کنید و از او بخواهید به نوزاد هر کاری را که انجام می دهد توضیح دهد. از او بخواهید زمزمه کند، دست بزند و آواز بخواند. نوزادان بوسیله این توضیحات جذب خواهند شد.
  11. وسایل دور ریختنی عالی: بلوک ها، ظروف پلاستیکی و فنجان های انباشته هرگز جذبه خود را از دست نمی‌دهند. آنها را برای نوزاد و کودک نو پا به منظور ساختن لانه بازی، طبقه بندی کردن، انباشتن و روی هم گذاشتن، و چیزهای دیگر آماده کنید.

منبع:مرکزمشاوره.com

برای اشنایی با اسباب بازی های مناسب کودکان مقاله زیر را بخوانید:

راهنمای والدین در انتخاب اسباب بازی نوزادان

4 پاسخ
  1. هستی
    هستی گفته:

    سلام، مادرای عزیز من شاغلم میرسم خونه توان کار کردن و بازی کردن با بچمو ندارم، ۳ سال و ۴ ماهشه، چی کار کنم؟

    پاسخ
    • مژگان ن
      مژگان ن گفته:

      برای بازی کردن با کودکان روزی بیست دقیقه بدون قید و شرط بازی کردن کافیست و نیاز به امکانات و ابزرا خاصی نیست همانظور که در متن مقاله هم اشاره شده است. فقط و فقط روزی بیست دقیقه برای کودک وقت بازی بگذارید که مسلما وقت زیادی نیست و حتما می توانید این تایم را در برنامه روزانه خود در نظر بگیرید.

      پاسخ
      • هستی
        هستی گفته:

        مژگان مهربان ممنون از راهنمایی بی کران شما من که مطمئنم ۲۰ دقیقه بازی را میزارم ولی برام یک سری اهداف هم مهم است مثلا بچه برادرم الان کلاس اول است و متاسفانه ماهیچه های ضعیفی دارد و من الان نگران فرزند خودم هستم که دنبال موارد تکمیلی برای فرزنم که انشاالله با کمک مادران دیگر پیدا کنم.

        پاسخ
        • م روانشناس
          م روانشناس گفته:

          یادتان باشد کار روی مهارت های حرکتی ظریف و درشت و قدرت ماهیچه ای کودک چیزی نیست که در خلال بازی با کودک نتیجه بگیرید. اگر به دنبال کارهای هدفمند و تقویت مهارت های خاصی در کودک هستید با روش های توانبخشی، کاردرمانی و …. روی این مهارت ها کار کنید و یا حتی کودک را باشگاه ببرید و تمرین های ژیمناستیک و تقویتی را انجام دهد.

          پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *