روش های شکل دهی به رفتار کودک 4 ساله تربیت کودک 4 ساله

روش های شکل دهی به رفتار کودک ۴ ساله

 

روش هایی برای مدیریت رفتارهای کودک در سن مهد کودک

جهت منضبط کردن کودک چهارساله چالش های به خصوصی وجود دارد. کودک شما دیگر نوپا محسوب نمی شود، ولی آنقدر بزرگ نشده است که بتوان او را یک بچه ی بزرگ نامید، کودکان در سنین محدود کودک آزادی بیشتری برای ساماندهی کارهایشان می خواهند.

تغییرات رشدی زیادی در کودک چهارساله اتفاق می افتد، مهم تر از همه ی آنها نشان دادن توانایی قابل توجه کودک در پیروی از قوانین می باشد. در مقایسه با کودکان کوچکتر، کودک چهارساله باید به اندازه ای رشد کرده باشد که به روشنی عواقب منفی را تشخیص دهد و درک کند.

ولی این اتفاق باعث نمی شود که آنها عبور از محدودیت ها و عدول از قوانین را امتحان نکنند. در اینجا برخی از بهترین روش هایی که می توانید به کودک چهارساله تان یاد بدهید که رفتارهایش را مدیریت کند ارائه شده است.

در مورد کودک ۴ ساله خود بیشتر بخوانید:

جنبه های مختلف رشدی در کودک ۴ ساله

قوانین مشخصی را در خانه به اجرا بگذارید

قوانین که در خانه به اجرا گذاشته می شود مهم ترین ابزار برای مدیریت رفتارهای کودک می باشد. بر روی قوانینی که باعث حفظ امنیت کودک می شود تمرکز داشته باشید قوانینی مانند «در پارکینگ دست یک بزرگتر را بگیر» و نسبت مسائلی شخصی که باعث حفظ امنیت کودک می شود به او بگویید «به چیزهای خطرناک دست نزن.»

در چهار سالگی، به توانایی ها و مهارتهایی که خودشان به تنهایی می توانند انجام دهند مانند لباس پوشیدن و مسواک زدن افتخار می کنند. ولی مهم است که نسبت به کارهایی که کودک خودش می تواند انجام دهد محدودیت هایی قائل شوید و به او تذکر دهید که «اگر شیر بیشتری می خواهی باید به من بگویی.»

قبل از ورود به شرایط و موقعیت های جدید باید انتظاراتتان را به کودک بگویید. کودک چهارساله نیاز دارد که بداند که چه رفتارهایی از نظر اجتماعی قابل قبول است. برای کودک توضیح دهید که در کتابخانه باید یواش و آرام صحبت کند ولی در زمین بیس بال می تواند فریاد بزند و بلند بلند حرف بزند.

روش های تربیتی موثر

منع کردن یکی از بهترین روش هایی است که در رابطه با تربیت کودک چهارساله کارآمد می باشد. سعی داشته باشید که نسبت به شرایط دشواری که کودکتان در آن قرار می گیرد یک گام جلوتر باشید و آگاهانه با شرایط برخورد کنید. قوانین و عواقب و انتظارات روشنی را با توجه به سن کودک مشخص کنید.

یک روال روزانه ی مشخص تعیین کنید که کودکتان بداند که در تمام طول روز باید انتظار چه چیزی را داشته باشد و از او انتظار چه رفتاری می رود.

کودکان در سن مهد کودک زمانی که نسبت به سازمان و ساختار آگاهی کامل داشته باشند بهترین برخورد و رفتار را از خود نشان می دهند.

مهم نیست که شما کدام یک از پنج روش تربیتی را در رابطه با کودکتان به کار می برید، این روش های تربیتی بهترین تاثیر را بر روی کودک چهارساله خواهد داشت:

  • تعریف و تمجید– تا زمانی که کودک چهارساله نسبت به رفتارهای خوبش از او تعریف و تمجید می شود، تعریف و تمجید باعث می شود که آنها به رفتار خوبشان ادامه دهند.
  • نادیده گرفتن– نادیده گرفتن رفتارهای بد ناچیز می تواند روش موثری برای کاهش رفتارهای بد و آزار دهنده ای باشند که کودک برای جلب توجه انجام می دهد.
  • سیستم پاداش دهی –در حالی که برخی از کودکان نسبت به برچسب های هدیه همچنان واکنش مناسبی نشان می دهند، برخی از کودکان به سیستم پاداش دهی متفاوتی نیاز دارند. سیستم پاداش دهی ساده و کم هزینه و ارزان می تواند بسیار موثر باشد. بگذارید کودکتان برای ۱۵ دقیقه بیشتر بیدار بماند زیرا امروز رفتار خوبی داشته است این کار باعث می شود که کودک فردا نیز به رفتار خوبش ادامه دهد.
  • وقفه زمانی– ایجاد وقفه برای کودک بهترین روش برای کمک به برای زمانی است که او خسته و ناامید شده است. فقط از این مسئله اطمینان حاصل کنید که این ابزار را به عنوان تربیت کودک به کار می برید و برای تنبیه از آن استفادده نمی کنید. برای چهار دقیقه برای کودک وقفه ایجاد کنید.
  • منحرف کردن حواس کودک– توجه کودک چهارساله تان را به برای مدت زمان کوتاهی به چیزی دیگر جلب کنید. برای پرت کردن حواس کودک از چیزی که در حال انجام آن است و شما نمی خواهید که آن کار را انجام دهد می توانید از روش منحرف کردن حواس کودک استفاده کنید. اگر کودکتان علاقه ی زیادی به کوبیدن روی کیبورد کامپیوترتان دارد، به او چیز دیگری بدهید (به گونه ای که کودک متوجه نشود که شما از کوبیدن روی کیبورد ناراحت شده اید) تا با آن بازی کند.
  • محروم سازی– زمانی که کودک نسبت به زمان وقفه ای که برای او در نظر گرفته اید بی توجه است و آن را رد می کند یا زمانی که کودک از قانون بزرگی که برای او تعیین کرده اید عدول می کند مزیت های او را از او بگیرید. فقط از این مسئله اطمینان حاصل کنید که رفع مزیت ها را برای مدت زمان کوتاهی ادامه می دهید. در برخی موارد نیم ساعت می تواند موثر باشد در حالی که زمان طولانی تری مثل تمام روز می تواند در کودک حساسیت هایی به وجود بیاورد. هیچ چیز را برای تمام طول روز یا برای یک هفته برای کودک محروم نکنید زیرا ممکن است کودک فراموش کند که برای چه چیزی از داشتن ان محروم شده است.
  • عواقب منطقی– عواقب برای ایجاد حساسیت در کودک باید به گونه ای به کار رود که بر روی کودک موثر باشد. از عواقب منطقی در رابطه با رفتارهای بد کودکتان استفاده کنید. انجام این روش باعث می شود که کودک رفتار بدش را تکرار نکند.

نگهداری از کودک نیازهای گوناگونی را می طلبد و برای تربیت خاصی روشهای ویژه ای مورد نیاز است. بدرفتاری، اهمال، و آسیب زدن به کودک می تواند باعث بسیاری از مسائل احساسی و رفتاری  در کودک شود. در نتیجه نیاز است که والدین نسبت به مدیریت رفتارهای کودکشان سنجیده برخورد کنند.

والدین برای تربیت فرزندشان نباید از هیچ نوع تنبیه بدنی استفاده کنند. کودکان نباید با خشونت های خانوادگی روبه رو شوند و یا نباید با سوء استفاده ی جسمانی مواجه شوند، برای کودکان بسیار مهم  است که در خانه احساس امنیت داشته باشند.

برای تربیت کودک ۴ ساله خود بیشتر بدانید:

نقاط عطف رشد کودک ۳ تا ۴ ساله

نسبت به راهنمایی کودک در خانه باید به عنوان یک کار و تلاش تیمی نگریسته شود. زمانی که یک مشکل رفتاری بروز می کند، با قیم حقوقی، مربی، درمانگر و یا هر کسی که در رابطه با مراقبت از کودک فعالیت می کند برای شناخت بهترین روش های مداخله مراجعه کنید و از انها کمک بگیرید.

رسیدگی و پی گیری مداوم در اغلب موارد مهم ترین راهکار جهت نگهداری از کودک و آموزش مهارت هایی به کودک است که به وسیله ی آنها کودک بتواند رفتارهایش را مدیریت کند. در اینجا چند روش کاربردی که می تواند در پرورش و نگهداری کودک موثر باشد معرفی شده است:

  1. توجه کردن و نادیده گرفتن به صورت کاربردی و مثبت

این مسئله که چالش ها و درگیری های عاقلانه و منطقی را نسبت به تربیت فرزندتان به کار بگیرد فرایند مهمی است. توجه کردن به مشکلات رفتاری مهمی که در کودک وجود دارد و نادیده گرفتن رفتارهای نامناسبی که اهمیت زیادی ندارند مانند مانع شدن از انجام کاری یا عدم رعایت آداب غذا خوردن را در نظر داشته باشید.

نسبت به کودکتان توجهات موثری داشته باشید. هر از چندگاهی روزی را برای اعتماد کردن به کودک در نظر بگیرید و زمانتان را با یکدیگر بگذرانید، این کار جزئی ضروری در رابطه با داشتن رابطه ی سالم با کودکتان می باشد. با یکدیگر از انجام کار خاصی لذت ببرید و با هم دیگر سرگرمی خاصی داشته باشید با این کار شما می توانید از بسیاری رفتارهای نامناسبی که کودک برای جلب توجه انجام می دهد جلوگیری کنید.

  1. تعریف و تمجید

تعریف و تمجیدی ابزاری قدرتمند برای تقویت رفتارهای خوب و مناسب در کودک می باشد. خوب بودن کودکتان را در نظر داشته باشید و به کودک بگویید که چه رفتاری باعث شده است که شما برای انجام آن از او قدردانی می کنید. در حالی که کودک ساکت و آرام با بلوک هایش بازی می کند، رفتار مناسبی را در پیش می گیرد، و یا به خوبی از دستورالعمل ها پیروی می کند، تعریف کردن از او کارهایش باعث می شود که نسبت به ادامه ی آن عمل تشویق شود.

  1. قوانین تربیتی مادربزرگ

قوانین مادربزرگ (شامل اعمال کمی کنترل روی کودک) در رابطه نگهداری از کودک می تواند می تواند باعث شود که کودکان احساس کنند که به میزانی از کنترل بر رفتارشان دست یافته اند. احساس کنترل داشتن برای کودکانی که بر جوانب زندگی شان کنترل کمی دارند ضروری می باشد. چیزهایی مانند، «وقتی بازی کردن با بلوک هایت را تمام کردی می توانی تلویزیون تماشا کنی» را به کودکتان بگویید. انتخاب هایی در اختیار کودک بگذاری تا اجازه دهید که کودک امتیازاتی را در نتیجه ی انتخاب های درستش به دست آورد.

  1. منحرف کردن حواس کودک

توجه کودک را به چیزی که می خواهید انجام دهد جلب کنید. اگر کودکتان بلوک هایش را با سر و صدای زیاد به هم می کوبد و شما می خواهید که او این کارش را متوقف کند، از دعوت کنید که ظرف ها را با هم دیگر سرجایشان بگذارید. به طور مشابه اگر کودکتان اصرار زیادی برای بیرون رفتن دارد، به کودک یادآوری کنید که برای فردا چه برنامه ای دارید که ان را انجام دهید. پرت کردن توجه کودک می تواند از بسیاری درگیری ها جلوگیری کند.

  1. سیستم پاداش دهی

سیستم پاداش دهی در تربیت کودک می تواند بسیار موثر باشد. برچسب های تشویقی برای کودکان کوچکتر می تواند کارآمد باشد و برای کودکان بزرگ تر سیستم های گرانتری می تواند سودمند باشد. زمانی را صرف یاد گرفتن پاداش هایی کنید که باعث تشویق کودکتان می شود و بر روی ساختاری کار کنید که به روشنی و به طور واضح باعت ایجاد انگیزه در کودک می شود.

  1. وقفه ی زمانی

زمانی که عواقب و پیامدهای منفی مورد نیاز است، وقفه ی زمانی می تواند یک انتخاب موثر و کارآمد باشد. این مسئله که از وقفه ی زمانی با دقت استفاده کنید مهم است و از آن باید به عنوان توقف انجام کاری که کودک می خواهد انجام دهد استفاده کرد. در حالی که ساکت ماندن و نشستن بر روی صندلی می تواند برای برخی از کودکان مناسب باشد، ولی برای برخی از کودکان وقفه ی زمانی با استفاده از نشستن و ساکت ماندن در اتاق می تواند کارامد باشد.

  1. محروم سازی

برداشتن امتیازات نیز می تواند یکی از ابزارهای موثر تربیتی برای کودک باشد. مهم است بدانید که چه نوع امتیازاتی بیشترین تاثیر را بر روی کودکتان دارد. در حالی که محروم کردن برخی کودکان از تماشای تلویزیون می تواند موثر باشد، منع کردن کودک از بازی کردن با برخی از اسباب بازی ها برای برخی از کودکان می تواند موثر باشد.

منبع: کودک و نوجوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *