تعداد مجاز تخم مرغ در رژیم غذایی کودکان چقدر است؟

تعداد مجاز تخم مرغ در رژیم غذایی کودکان چقدر است؟

مصرف تخم مرغ به دلیل داشتن ویتامین، املاح و پروتئین ها برای سلامت و رشد کودک مفید است. تخم مرغ در رژیم غذایی کودک بسیار مفید است اما استفاده بیش از حد آن نیز به دلیل کلسترول بالایی که دارد می تواند مضر باشد بنابراین بهتر است برای تامین پروتئین لازم برای کودک از سایر منابع پروتئینی در کنار تخم مرغ استفاده شود و همچنین میوه و سبزیجات نیز در این رژیم غذایی به میزان لازم و کافی وجود داشته باشد.

تعداد مجاز تخم مرغ در رژیم غذایی کودکان چقدر است؟

در ادامه به فواید و مضرات تخم مرغ برای کودک می پردازیم و نکات مهم در مورد خوردن آن را بیان می کنیم.

مواد مغذی تخم مرغ

تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی پروتئین، مواد معدنی، ویتامین ب و آهن است در نتیجه فواید زیادی برای بدن دارد. کودکان تا ۹ سالگی باید هر روز از همه گروه هایی غذایی به میزان مساوی و حدود ۲-۴ اونس مصرف کنند و از ۹-۱۳ سالگی نیز این مقدار به پنج تا شش اونس می رسد.

در گروه مواد پروتئینی، هر عدد تخم مرغ یک اونس محسوب می شود؛ بنابراین می توان به اهمیت تخم مرغ در رژیم غذایی کودک پی برد. بدون نگرانی از تعداد تخم مرغ مصرفی بهتر است به رژیم غذایی کودک و میزان مصرف مواد غذایی نگاه کلی بیندازید.

تعداد مجاز تخم مرغ در رژیم غذایی کودکان چقدر است؟

کلسترول تخم مرغ

در رژیم غذایی کودک باید میزان پروتئین و کلسترول دریافتی روزانه کودک را بسنجید. باید مراقب باشید که میزان کلسترول مصرفی کودک تان از حد مجاز بالاتر نرود. زمانی که شما به کودک خود روزانه تخم مرغ می دهید و از طرفی از بستنی، شیر، گوشت فراوری شده و منابع دیگر پروتئینی استفاده می کنید.

رژیم پر کلسترولی را برای او انتخاب کرده اید و باید آن را تغییر دهید؛ اما اگر در رژیم غذایی کودکتان میزان کلسترول و چربی اشباع دریافتی پایین است و غذاهای فیبردار را نیز در رژیم غذایی او گنجانده اید، پس می توانید به او تخم مرغ بیشتری بدهید.

تعداد مجاز تخم مرغ در رژیم غذایی کودکان چقدر است؟

باید توجه کنید که حتما لازم نیست که تخم مرغ به تنهایی خورده شود، گاهی مواد غذایی مصرفی ممکن است حاوی تخم مرغ باشد و شما باید این تخم مرغ را نیز در نظر بگیرید؛ برای مثال زمانی که شما کیک درست می کنید و برای تهیه آن از تخم مرغ استفاده می کنید، هر دو تکه از کیکی که هشت قسمت شده است، حاوی یک تخم مرغ است و وقتی کودک این میزان کیک را مصرف کند، مثل این است که یک تخم مرغ خورده است.

هر تخم مرغ ۲۱۳ میلی گرم کلسترول دارد، پس خوردن روزانه یک تخم مرغ نمی تواند کلسترول خون را بالا ببرد.

تعداد مجاز تخم مرغ در رژیم غذایی کودکان چقدر است؟

تعداد مجاز تخم مرغ در رژیم غذایی کودکان چقدر است؟

موارد مهم در مصرف تخم مرغ در کودک و بزرگسال

  • مصرف روزانه ۲ عدد تخم مرغ کامل می تواند برای رشد کودکان مفید باشد.
  • در صورتی که افراد مشکل جسمی خاصی نداشته باشند می توانند تا قبل از میانسالی روزانه یک عدد تخم مصرف کنند.
  • مصرف هفتگی مجاز تخم مرغ در صورت سلامت جسمی و نداشتن بیماری خاص، برای افراد بالای ۴۰ سال، ۴-۳ عدد و برای افراد بالای ۶۰ سال ۳-۲ عدد می باشد.
  • علی رغم اینکه تخم مرغ منبع غنی از پروتئین است، باید در میزان مصرف آن دقت کرد.
  • تخم مرغ می تواند باعث افزایش میزان کلسترول در رژیم غذایی شود، پس نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. به جای تامین پروتئین فقط از طریق مصرف بالای تخم مرغ، باید از سایر مواد غذایی پروتئین دار بهره گرفت.
  • تخم مرغ یکی از مواد غذایی است که ممکن است کودک به آن آلرژی داشته باشد. باید غذاهایی که کودک آلرژی دارند را شناسایی کنید و از مصرف آن ها خودداری کنید.
  • در نگهداری تخم مرغ باید دقت کنید، به تاریخ انقضای آن توجه نمایید. تخم مرغ مصرفی باید کاملا پخته و سفت شود، همچنین مواد غذایی حاوی تخم مرغ نیز باید کاملا پخته شود.

نویسنده: “کودکانه” سایت کودک و نوجوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *