زندگی مستقل فرزندان

زندگی مستقل فرزندان پیش از ازدواج، می تونی روی پای خودت بایستی؟

زندگی مستقل فرزندان پیش از ازدواج، می تونی روی پای خودت بایستی؟

زندگی مستقل فرزندان معمولا از موضوعاتی می باشد که برای پدر و مادرها چالش هایی را ایجاد می کند. اگر فرزندانی را در خانه دارید که سنین جوانی را تجربه می کند به احتمال زیاد در مورد مستقل شدن او با دغدغه های زیادی رو به رو هستید زیرا مشخصه بارز سنین جوانی استقلال خواهی می باشد، این استقلال خواهی باعث می شود تا فرزند شما تمایل داشته باشد که زندگی مستقلی برای خود ایجاد کند و راهی جداگانه برای خودش در پیش بگیرد.

اما والدین می ترسند فرزندشان در این مسیر نتواند به خوبی تصمیم بگیرد و دچار لغزش شود به خصوص والدینی که فرزندشان خواهان زندگی مستقل پیش از ازدواج می باشند در مورد این مسئله نگرانی های زیادی را تجربه می کنند.

در صورتی که فرزندتان قصد این چنین کاری دارد باید به مشاور خانواده مراجعه کنید و این مسئله را با او مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید در این خصوص تصمیم درستی بگیرید.

زندگی مستقل فرزندان: چه زمانی مناسب است؟

به طور معمول افراد بعد از این که دوره نوجوانی را پشت سر گذاشتن وارد دوره جوانی می شوند، یعنی در اواخر دهه دوم زندگی خود می توانند برای داشتن زندگی مستقل خودشان را آماده کنند، اما برای این که فرد زندگی مستقل و موفقی داشته باشد سن و سال عامل تعیین کننده و مهمی نمی باشد.

بیشتر از سن و سال، یاد گرفتن مهارت های زندگی برای فرزندان مهم می باشد و هم چنین آمادگی لازم برای کسب استقلال اهمیت دارد، تا زمانی که فرد نتواند روی پای خودش بایستد و از نظر شخصیتی به خانواده اش وابسته نباشد نمی تواند آمادگی استقلال داشته باشد و به همین دلیل باید در مراحل رشد فرزندان از مشاوران متخصص و با تجربه کمک گرفته شود، مشاور می تواند آن ها را با چالش ها و پیامدهای زندگی مجردی آشنا کند.

با قرار گرفتن افراد در مسیر جوانی میل به استقلال در آن ها  افزایش می یابد اما در برخی از مواقع فرد تعریف درستی از استقلال ندارد و پیش نیازهای لازم برای او فراهم نمی باشد و همین مسئله باعث می شود تا هزینه و آسیب های زیادی برای فرد به وجود آید.

برای این که فرزندتان در مسیر استقلال انتخاب های درستی داشته باشد و به خوبی این راه را پشت سر بگذارد باید تلاش کنید با فرزندتان گفت و گوی دوستانه داشته باشید و بتوانید پیش نیازهای زندگی مستقل را برای او مطرح کنید، تا جایی که فرزند شما خودش بتواند انتخاب کند آیا شرایط لازم برای جدا شدن از خانواده را دارد یا خیر.

در ادامه این مقاله به برخی از پیش نیازها اشاره می کنیم:

  1. زندگی مستقل فرزندان، استقلال همه جانبه

بسیاری از جوانان تمایل دارند تا از خانواده جدا زندگی کنند و نیاز به استقلال دارند، در واقع آن ها اعتقاد دارند که بزرگ شده اند و به تنهایی می توانند از پس کارهایشان برآیند، درصورتی که فکر می کنید هنوز فرزندتان برای زندگی مستقل اماده نشده است رفتارهای او را در سایر زمینه ها مورد بررسی قرار دهید و با او گفت و گو صمیمانه ای داشته باشید.

به طور مثال جوان باید بداند که استقلال به معنی تنها زندگی کردن و جدا کردن خانه از خانواده اصلی نمی باشد بلکه نیاز به تلاش و پرورش مهارت های گوناگونی دارد، زمانی که فرد تمایل دارد به استقلال برسد باید این توانایی ها را در خود پرورش دهد، یکی از ابعاد مهمی که فرد باید آن را کسب کند توانایی استقلال مالی می باشد، اگر فرد به طور جداگانه از خانواده اش زندگی کند ولی از نظر مالی وابسته به خانواده باشد نمونه ای از زندگی مستقل نیست و باعث به وجود آمدن مشکلات خانوادگی خواهد شد.

  1. توانایی مدیریت کردن امور خانه

بسیاری از جوانان در مورد زندگی مستقل در خانه جداگانه، تصور دقیقی ندارند، چون کارهای آن ها توسط پدر یا مادر انجام شده ممکن است آن ها تصور ساده انگارانه ای از زندگی داشته باشند، به همین دلیل با وظایف زندگی مستقل آشنا نیستند و وظایفی که باید در زندگی انجام دهند باید به طور کامل به آن ها توضیح دهید.

زندگی مستقل فرزندان

شاید آن ها به برخی مسائل مانند خرابی لوله ها، سوختن لامپ ها، بیرون بردن زباله ها، پرداخن قبوض و غیره توجه نداشته اند که چه کسی آن ها را انجام داده است، برای این که فرزندتان به استقلال برسد و روی پای خود بایستد باید در مورد وظایف و کارهای پیش رو آگاهی بیشتری کسب کند تا در مستقل شدن، موفق باشد.

  1. زندگی مستقل فرزندان، توانایی مدیریت امور مالی

برخی از افراد بعد از ورود به زندگی مستقل به شدت در مدیریت هزینه ها با مشکلاتی رو به رو می شوند زیرا قبل از شروع زندگی مستقلانه نسبت به هزینه ها تصور دقیقی نداشته اند به همین خاطر دچار دردسرهای زیادی می شوند، برای این که بعدا با فرزندتان در مورد این مسائل دچار بحث و مشکل نشوید باید به طور واضح و دقیق با او گفت و گو کنید.

  1. توانایی نه گفتن

در صورتی که فرزندان با مهارت نه گفتن آشنا باشند به آن ها در طول زندگی کمک بسیاری خواهد کرد به خصوص زمانی که فرد تصمیم به زندگی جداگانه داشته باشد به میزان زیادی به این مهارت نیاز پیدا می کند، فرد می تواند مهارت نه گفتن یا همان جرات ورزی را از طریق مطالعه، رفتن به کلاس های مهارت آموزی و جلسات مشاوره با روانشناس پرورش دهد و آن مهارت ها در خودش تقویت نماید.

زمانی که فرزندتان می خواهد تنها زندگی کند با مسائل مختلفی رو به رو می شود که بسیاری از آن ها برای او جدید هستند و او مهارت های لازم برای برخورد با این مسائل را نداشته است و به سادگی دچار دردسر می شود، به طور مثال ممکن است دوستانش از او توقعاتی داشته باشند مانند این که خانه را برای مدتی در اختیار آن ها قرار دهد یا این که دوستانش دائما در خانه اش باشند.

برای این که مسائل این چنینی مدیریت شود باید فرد به خوبی مهارت جرات ورزی را یاد بگیرد و والدین در آموزش و تقویت این مهارت در فرزندشان نقش به سزایی دارند.

زندگی مستقل فرزندان، مزایای زندگی مستقل

زندگی مستقل فرزندان چالش ها و پیامدهای بسیاری را به همراه خواهد داشت و در کنار این چالش ها مزایایی نیز دارد، زندگی مستقل این امکان را به فرزندتان می دهد تا قبل از ازدواج با مسئولیت ها و سختی های زندگی تا حدودی آشنا شوند و برای زندگی تمرین کنند، هم چنین بعد از مستقل شدن وابستگی کمتری نسبت به دیگران دارند و اعتماد به نفس آن ها تا حدودی افزایش می یابد .

زمانی فرزند مستقل می شود که تجربه های جدیدی در زندگی کسب کند و در تصمیم گیری و خلاقیت بهتر عمل کند، پس اگر فرزندتان قصد مستقل شدن دارند بهتر است ویژگی های آن ها را مورد بررسی قرار دهید و با کمک روانشناس بهترین تصمیم را برای او بگیرید.

سخن آخر

اگر در زمینه زندگی مستقل فرزندتان با چالش ها و درگیری هایی رو به رو هستید باید توجه داشته باشید که به روابط صمیمانه شما آسیبی وارد نشود و تحت تاثیر این مسائل آسیب نبینید، در صورتی که نمی توانید با فرزندتان گفت و گوی موثری داشته باشید باید مهارت های ارتباطی را یاد بگیرید تا بتوانید به خوبی با جوانان تان وارد بحث و گفت و گو شوید، در صورتی که رابطه شما به خاطر این بحث ها با آسیب های جدی رو به رو شده است توصیه می شود تا از روانشناس خانواده کمک بگیرید تا برای رفع مشکل اقداماتی را انجام دهد.

روانشناس خانواده در مورد این آسیب شناسی ها به شما کمک می کند تا به خوبی مشکل تان را حل کنید و هم چنین مهارت های ارتباطی را پرورش و تقویت می نماید و از این طریق طرفین می توانند از آسیب های بعدی که بر روی زندگی آن ها تاثیر می گذارند پیشگیری کنند.

نویسنده: “کودکانهسایت کودک و نوجوان

مقالات مرتبط

[shortcode_blog title=’فرزندپروری’ cols=’2′ cats=’%d9%81%d8%b1%d8%b2%d9%86%d8%af%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%b1%db%8c’ postspp=’4′ usecarousel=’1′ img_popup=’1′ /]

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *