چگونگی بیدار کردن کودکان در صبح

چگونه صبح ها کودک را بیدار کنیم


 

آلارم های ساعت صبح ها به صدا در می آید و به سرعت خاموش می شوند و درگیری های صبح آغاز می شود!

درب اتاق خواب کودکتان را می زنید تا او را از خواب بیدار کنید، ولی شما باید بارها به او سر بزنید تا مطمئن شوید که او بیدار شده است، هر بار که او را صدا می زنید که بلند شود صدای شما بالاتر می رود. برای چند دقیقه شما او را صدا می زنید ولی او همچنان از رختخواب بلند نمی شود، شما مکررا او را با فریاد صدا می زنید و سر او داد می کشید، و پتو را از روی او می کشید. با ناامیدی او را از رختخواب بیرون می کشید، در حالی که می دانید که نمی توانید این کار را سال ها انجام دهید. نتیجه ی فریاد های شما نتیجه بخش نبوده، و اکنون کودکتان از اتوبوس جا مانده است، بنابراین باید خودتان او را به مدرسه برسانید و دوباره دیر سرکار می رسید. احساس می کنید که با هر چراغ قرمزی که پیش رویتان قرار می گیرد فشار خونتان بالا می رود. دست آخر، کودکتان در ماشین را محکم می کوبد، و شما باید سرکار برسید، مضطرب و عصبانی هستید، و مطمئنید که رئیستان دوباره در رابطه با دیر امدنتان به شما تذکر می دهد.

«تا زمانی که مسئول بیدار کردن کودکتان می باشید، آنها این کار را به شما واگذار می کنند.

اگر خود را درگیر بیدار کردن کودکتان در صبح می بینید شما تنها نیستید. بسیاری از والدین می گویند که آنها آلارم ساعتشان را یک ساعت زودتر تنظیم می کنند تا زمان کافی برای بیدار کردن کودکشان داشته باشند. در بسیار از موارد، به نظر می رسد که برخوردها و تنبیه هایتان اثری ندارد.

بر اساس آمار بنیاد ملی خواب، نوجوانان تقریبا به ۹ ساعت خواب شبانه نیاز دارند. الگوی زیستی خواب در دوره ی نوجوانی بر این مسئله را که آنها قبل از ساعت یازده شب به خواب روند را دشوار می سازد، و تقریبا بیدار شدن در صبح برای رسیدن به اتوبوس و سر وقت رسیدن را برای آنها دشوار می سازد. این بدین معنی است که زمانی که کودک باید صبح زود از خواب بیدار شود و به مدرسه برود، آنها در حال مقابله با مسئله ی بیولوژیکی خود در رابطه با خواب هستند. ولی به این دلیل که  شرایط بیولوژیکی کودکان با خواسته های دنیای بیرون هماهنگ نیست، دلیلی نمی شود که شما خود را تسلیم درگیری هایی کنید که هر روز باید کودکتان را بیدار کنید و کاری کنید که از خانه بیرون رود.

خبر خوب این است که شما می توانید این کار دشوار را متوقف سازید

برنامه ی تحولی جامع بیان می دارد که والدین باید مسئول بودنشان را در قبال سر وقت بیدار کردن کودکشان متوقف سازند. اگر شما به صورت مکرر در اتاق کودکتان را می کوبید تا او را بیدار کنید، یا اینکه شما او را از رختخواب بیرون می کشید، کاری می کنید که بیدار شدن برای کودکتان دشوار تر شود. همانطور که جیمز لمان می گوید، «شما انرژی مضاعفی را که کودک برای بیدار شدن نیاز دارد را جایگزین می کنید.» بنابراین اگر در این رابطه فکر کنید، چرا کودک خودش از خواب بیدار شود در حالی که شما این کار را برای او انجام می دهید؟ تا زمانی که آنها بدانند که نیاز نیست تا زمانی که مادر اب یخ بر روی آنها بریزد از خواب بیدار شوند، چرا باید با اولین صدای آلارم از خواب بیدار شوند؟ ده دقیقه بیشتر خوابیدن ده دقیقه بیشتر است آیا این درست است؟

قوانین جدید را تعیین کنید

برای اینکه روالی را به وجود آورید که کودکتان هر روز صبح خودش از خواب بیدار شود، نیاز است که شما مسئولیت بیدار شدن در صبح را به عهده ی خودش بگذارید. با کودکتان بنشینید و با او در رابطه با بیدار شدن در صبح با او صحبت کنید. ممکن است شما بگویید، «من و تو هر روز صبح زمان دشواری را می گذرانیم. من دیگر نمی خواهم مسئولیتی در قبال بیدار کردن تو از خواب سر وقت در صبح ها داشته باشم. من یک بار تو را صدا می کنم که بیدار شوی و اینکه بیدار شوی با خودت است. اگر تو به اتوبوس نرسی، من تو را به مدرسه نمی رسانم. تو باید خودت راه دیگری برای رسیدن به آنجا پیدا کنی، یا اینکه لازم است خودت به معلمت زنگ بزنی و این مسئله را به او بگویی.»

این راه حل ممکن است برای همه ی خانواده ها کارایی نداشته باشد. ممکن است کودکتان آنقدر کوچک باشد که خودش نتواند خانه را ترک کند در حالی که شما سر کار هستید، یا پیاده رفتن به مدرسه نمی تواند گزینه ی مناسبی برای او باشد. نیاز است که شما این مسئله را در رابطه با وضعیت خانواده تان  چیزهایی که باید انتظار داشته باشند شخصی سازی کنید. اگر او خواب مانده و شما باید او را به مدرسه برسانید، ممکن است برخورد شما به این صورت باشد که به این دلیل که شما یک ساعت معطل شده اید و زمان را از دست داده اید او باید کار خاصی انجام دهد.

مسئله ی مهمی که باید درک کنید این است که شما تا زمانی که مسئولیت بیدار کردن کودکتان را به عهده می گیرید کودک به شما اجازه می دهد که این کار را برای او انجام دهید. ممکن است چند روز طول بکشد تا کودک نسبت به تذکرات شما اهمیت بدهد ولی یک روز شما انجام این کار دشوار را متوقف می کنید، آنها متوجه خواهند شد که باید رفتارشان را تغییر دهند، یا اینکه باید با عواقب جدی روبرو شوند. نتیجه ی طبیعی خواب ماندن و دیر رسیدن به مدرسه این است که او نمی تواند تکالیفی را که باید انجام دهد را دریافت کند و آنها را از دست می دهد. همچنین ممکن است شما سیاست هایی را که مدرسه در رابطه با دیر رسیدن و از دست دادن کلاس در پیش گرفته است را چک کنید. با اطمینان حاصل کردن از رسیدن سر موقع کودکتان به اتوبوس از او در برابر این عواقب حمایت نکنید. برای اینکه صبح های غم انگیز کمتری داشته باشید، شما باید بگذارید تا کودکتان عاقبت سر وقت بیدار نشدن و بیرون نرفتن از خانه را خودش تجربه کند.

خواب را به عنوان یک اولویت تعیین کنید

برای یک تحول جامع به والدین توصیه می شود که قانونی را برای زوتر به رختخواب رفتن تعیین کنند. ممکن است به کودکتان بگویید: «به نظر می رسد که تو صبح به دشواری از خواب بیدار می شوی که بدین معنی است که تو خواب کافی نداشته ای. تو باید صبح هایی که به مدرسه می روی ساعت ۷ از خواب بیدار شوی. از همین امروز ما ساعت خواب تو را در روزهایی که باید به مدرسه بروی ۱۰ شب مشخص می کنیم. وقتی که بعد از ۵ روز مشخص شد که تو می توانی صبح ها به راحتی از خواب بیدار شوی ما ساعت خواب تو در شب را به ساعت یازده بر می گردانیم.» اگر کودکتان سروقت از خواب بیدار نشد، به او بگویید «من می دانم که تو می خواهی بیشتر در رختخواب بمانی، تو باید مسئله ات را با بیدار شدن در صبح حل کنی تا بتوانی این امتیاز را داشته باشی.»

به دلیل مسئله ی بیولوژی که در بالا ذکر شد، ممکن است برای کودکتان دشوار باشد که قبل از ساعت یازده بخوابد و رفتن به رختخواب در ساعت ۱۰ می تواند برای او دشوارتر باشد. با دشوار سازی شرایط برای او، منع او از استفاده از لوازم الکترونیکی با خاموش کردن چراغ ها ممکن است کودک را تشویق کنید که صبح ها سر وقت از خواب بیدار شود. و در اولین گام کودک شما به مدت پنج روز خودش از خواب بیدار می شود، و شما می توانید زمان خوابیدن آنها را به تاخیر بیاندارید. اگر آنها دوباره شروع به خواب ماندن کردند، زمان آن را دوباره به ساعت ۱۰ برگردانید تا زمانی که آنها این کارشان را بهبود بخشند.

به کودکتان کمک کنید که برای حل مشکلشان برای بیدار شدن در صبح راه حلی پیدا کند

آیا کودکتان نمی داند که چطور می تواند به خودش کمک کند که صبح ها از خواب بیدار شود؟ به یاد داشته باشید، که نوجوانان به دلایل شرایط بیولوژیکی که دارند بدنشان به آنها می گوید که بیشتر بخوابند و هنوز برای رفتن به مدرسه زمان باقی است. برای تغییر رفتار آنها، نیاز به یک برنامه دارند نه یک خواسته درونی از سوی شما.

اگر کودکتان به سختی از خواب بیدار می شود، به آنها لیستی بدهید که با رعایت کردن مواردی که در لیست وجود دارد بتوانند صبح ها سروقت از خواب بیدار شوند. تغییر زمان رفتن به رختخواب می تواند کمک کننده باشد و زودتر رفتن به رختخواب در این مورد بسیار مفید است. آلارم را به جای اینکه در کنار تخت خواب کودک بگذارید جلوی اتاق او بگذارید، این کار نیز می تواند برای کودک یاری گر باشد. کودک با بسته بندی نهار فردایش، جمع کردن لباس ها و مرتب کردن وسایلش در شب می تواند سریعتر حاضر شود و نباید این کارها را صبح انجام دهد. به یاد داشته باشید که مسئولیت بیداری در صبح را به عهده ی خود کودک بگذارید. اگر شما این کار را همواره برای او انجام دهید، آن ها هیچ دلیلی پیدا نمی کنند که خودشان این کار را انجام دهند.

منبع:فارس پاتوق

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *