والدین و طلاق

فرزندپروری بعد از طلاق

فرزندپروری دوستانه فرزندان، با همسر قبلی، می تواند منجر به یک رابطه پایدار و تعادلی ما بین بچه ها و والدین شود – ولی انجام دادن آن واقعا آسان است. مسائل مربوط به داشتن رابطه جدا، به صورت توافقی با والدین مشترک می تواند پر از استرس باشد. با این حال، بر خلاف چالش های زیادی که وجود دارد، امکان توسعه رابطه کاری صمیمانه با شریک قبلی خود و به خاطر بچه ها، وجود دارد. با این توصیه ها، شما می توانید آرامش خود را حفظ کنید، با یکدیگر هماهنگ باشید و از ایجاد تضاد با همسر قبلی ممانعت کنید یا در صورت وجود، آن را از بین ببرید و به صورت مشترک از بچه ها مراقبت کنید.

فرزندپروری مشترک بعد از جدایی یا طلاق

مقررات و قوانین مربوط به حضانت، به خصوص بعد از یک جدایی سخت، می تواند خسته کننده و ناراحت کننده باشد. چشم پوشی و غلبه بر مشکلات گذشته ای که با همسر قبلی خود داشتید، بی نهایت سخت بوده و همچنین، گذشتن از خشم و تنفر گذشته به سختی امکان پذیر است. تصمیم گیری های مشترک، رابطه داشتن با هم، یا فقط صحبت کردن با شخصی که همه چیز را در باره اش فراموش کرده اید، ممکن است تکالیفی غیر ممکنی به نظر برسند. در حالیکه این نکته درست می باشد که سرپرستی مشترک یک راه حل آسانی نمی باشد، ولی بهترین راه برای اطمینان از این نکته می باشد که نیاز های بچه های شما تامین خواهد شد و آنها قادر به برقراری مجدد رابطه صمیمی، با والدین خواهند بود.

همچنین ممکن است که فکر کردن در مورد داشتن رابطه با همسر خود، به صورت کاملا جدید، امیدوار کننده به نظر برسد- ارتباطی که کاملا متمرکز بر بهزیستی کودک است نه یکی از شما دو تا. ممکن است که ازدواج شما به پایان برسد، ولی خانواده شما همچنان پایدار است؛ انجام دادن کاری که برای بچه های شما بهترین گزینه باشد، باید مورد اهمیت واقع شده و به عنوان اولویت قرار داده شود. اولین قدم برای بالغ بودن، تامین کردن نیازهای بچه های شما از طریق فرزندپروری مشترک می باشد.

فرزندپروری مشترک بهترین گزینه برای بچه های شما می باشد

از طریق رابطه فرزندپروری، بچه ها شما به این نکته پی خواهند برد که آنها مهمتر از اختلافی هستند که منجر به اتمام ازدواج شده است – و به این نکته پی می برند که شما آنها را دوست دارید و این دوست داشتن بیشتر از اتفاقات صورت گرفته ، دارای اهمیت می باشد. بچه هایی که والدین طلاق گرفته‌شان یک رابطه اشتراکی را ادامه می دهند ویژگی های زیر را دارا هستند:

  • احساس امنیت دارند. وقتی که بچه ها به دوست داشتن والدین خود اعتماد می کنند، با این شرایط به سرعت سازگار می شوند و با طلاق راحت تر بوده و عزت نفس بهتری دارند.
  • از این هماهنگی و توافق سود می برند. فرزندپروری مشترک قوانین، انضباط و پاداش هایی را بین اعضای خانواده پرورش می دهد. بنابراین، بچه ها یاد می گیرند که چه چیزی را انتظار داشته باشند و اینکه از آنها چه انتظاری وجود دارد.
  • درک بهتر از حل مسئله. کودکانی که می بینند والدین آنها هم چنان با هم همکاری می کنند، با احتمال بالاتری یاد می گیرند که چگونه به طور موثر و با آرامش، مشکلاتی که دارند را حل کنند.
  • یک الگوی سالم برای پیروی دارند. با همکاری با سرپرست دیگر، شما یک الگوی زندگی را برای فرزند خود ترسیم می کنید ،که می تواند در آینده از آن استفاده کند.

مسئله فرزند پروری و مراقبت کودک بعد از طلاق بسیار مهم است و در مطالب آتی در همین سایت به تفضیل به این موضوعات می پردازیم.

 

برای مطالعه بیشتر:

عوامل تاثیرگذار بر رابطه والدین و فرزند

تک فرزندی نوجوانان

منبع:سامانه پرسش و پاسخ مشاور

4 پاسخ
  1. saman
    saman گفته:

    سلام من و خانمم ۶ سال پیش از هم جدا شدیم و یک دختر ۱۱ ساله داریم خط فکری ما در تربیت فرزند متفاوت هست مادرش ادم آزادی طلبی هست و در مورد آرایش و بقیه مسائل آزاد هس اما من از خانواده ی متدین تری هستم و دوست ندارم دختری اونطوری باشه که اون میخواد.جدیدا متوجه شدم دخترم گاهی به من در مرود اینگه کجا میره و چیکار میکنه دروغ میگه.خواهش میکنم کمکم کنین بگین چجوری رفتار کنم که دخترم مجبور به دروغگویی نشه ایا باید به روش بیارم که متوجه دروغ هاش میشم .در ضمن مادرش کاملا در جریان دروغ هاش هست

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام. دختر شما در مرز نوجوانی هست و تمایل زیادی به شکستن مرزها و قوانین اجتماعی و مذهبی داره. برای تعدیل و مدیریت این رفتارها حتما باید با دیدگاه وی به دنیا نگاه کنید و سعی کنید به جای مخالفت کردن نقش حامی و اگاهی دهنده رو داشته باشید تا فردی که بیشتر مانع می شود و محدود کننده است. در این صورت نتیجه ای جز دروغ شنیدن را نخواهید داشت. بعلاوه شما و همسرتون باید در برخی قوانین و محدودیت ها با یکدیگر هم آهنگ بشید وگرنه دخترتون از عدم توافق بین شما سواستفاده می کنه و بدتر میشه. سعی کنید به حرفاش گوش بدید و درکش کنید که احساس نکنه در مقابلش هستید بعلاوه به محیطهایی بروید که او هم دوست داره و با وی در فعالیت هاش همراه بشید تا کمتر احساس ناهمگنی با شما بکنه

      پاسخ
  2. farzane
    farzane گفته:

    سلام دختری دارم حدود ۹ ساله و تقریبا ۶ ساله که بعد طلاق با من تنها زندگی میکنه.به تازگی به وجود رابطه بین من و دوست پسرم پی برده و این منو خیلی نگران میکنه.به نظر شما من باید چیکار کنم.آینده اش چی میشه؟ از طرفی من اصلا مایل نیستم دوباره ازدواج کنم.

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام. بهر حال ارتباطی مه شما دارین اگر جنبه های زیادی از زندگیتون رو درگیر کرده خواه ناخواه دخترتون رو اگاه می کرد. بهتره به صورت جدی و منطقی این مسئله رو مطرح کنید. براش توضیح بدین که این ارتباط اصلا از علاقه شما به اون کم نمی کنه و تازه باعث میشه ارامش بیشتری داشته باشید. بعلاوه نشون بدید که ارتباط اخلاقی هست.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *