نکاتی برای کمک به کودک ناایمن

فعالیت های کودکان نوپا برای تقویت رشد جسمانی

سرگرمی ها برای کودکان از پنج ماهگی تا ۵ سالگی

زود یه تکونی به خودت بده!

فعالیت های بیشماری برای شاد کردن کودکان و سرگرم شدن آنها در یک روز وجود دارد. چالشی که کودک را در معرض فعالیت هایی قرار می دهد که به رشد ذهن کوچک آنها و اساساً بدن آنها کمک می کند، از طریق پروژه ها و بازی هایی که برای محیا شدن به پول و زمان زیادی نیاز ندارند. ما در این سایت نیز در مقالات قبلی به فعالیت های بی شماری اشاره کرده ایم: ۲۵ فعالیت بدون صرف هزینه با کودکان ، بازی و فعالیت های خلاقانه: پیش دبستانی هااین سرگرمی های جالب کودکان از سن ۵ ماه تا بالای ۳ سال را به وجد می آورند! این فعالیت ها همچنین به رشد مهارت های ارتباطی، مهارت های حرکتی ظریف و درشت، مهارت های حل مسئله، خودکنترلی و مهارت های اجتماعی؛ همان مظنون های رایج در ارتقای سلامت، هوش و نابغه ها کمک می کنند. پس یه تکون بخور!

مشغول شو، بازی کن و الهام بگیر … لذت ببر!

بازی ببین و بگو با رنگ ها انجام دهید. به کودک خود اجازه دهید تا رنگ های دلخواهش را انتخاب کند و او را تشویق کنید تا رنگ ها را بر روی دکور منزل، اسباب بازی ها و متکا، نقاشی ها و بیشتر پیدا کند. سپس رنگ دیگری را انتخاب کند و فقط در یک اتاق دنبال آن بگردد و بعد رنگ دیگری را انتخاب کرده و محاسبه کند که چند بار ان را دیده است و به همیت ترتیب بازی رنگ ها را دنبال کند.

چراغ ها را خاموش کنید، پرده ها را بکشید و بر روی دیوار چراغ قوه بیندازید. با استفاده از چراغ قوه الگوهایی به شکل دایره و خطی دربیاورید و بگذارید کودک حرکات چراغ قوه را تقلید کند. بعد چراغ قوه را بر روی بالش بیندازید به طوری که از دستان خود برای ایجاد سایه حیوانات استفاده کنید. آیا کودک شما می تواند آن شکل را حدس بزند؟ درآوردن صدای حیوانات انتخابی نیز بسیار خوب و قابل ستایش است.

بالش هایی را درکف اتاق پخش کنید از آنها بالابروید یا روی آنها بپرید. از بالش های خواب استفاده کنید و بالش هایی در همه شکل، اندازه و یا رنگ را پرت کنید. هر چه تنوع بیشتر باشد، بهتر است. همه این پریدن ها، بالا و پایین رفتن ها و دنبال کردن جهات موجب رشد مهارت های شناختی و مهارت های حرکتی درشت می شوند، جمع کردن و  پخش کردن مسئله نیست، بلکه سرگرمی مهم است!

توپ های نرم کوچک را داخل سبد رختشویی بیندازید. با یک سبد رختشویی شروع کنید و آن را خیلی نزدیک کودک قرار دهید و شخصاً به او نشان دهید که چطورمی توان اشیاء را داخل آن بیندازد طوری که بتواند آن عمل را تقلید کند. پس از آنکه ستاره بسکتبال آینده شما با اشیاء و حرکات آشنا شد و احساس راحتی کرد سبد را به آرامی در کمی دورتر بر روی زمین بکشید و بیشتر تمرین کنید.

رفتار حیوانات مختلف اهلی، وحشی و …. را تقلید کنید. با هم خندیدن هردوی شما بیشتر می شود پس از آنکه شما صدا و حرکات حیوانات دلخواه کودک خود را تقلید می کنید. به طور تجسمی به محیطی دیگر سفر کنید و محیط و وقایع آن را توصیف کنید و سپس نتیجه این بازی و رابطه کودکانه خود را ببینید.

بازی کششی. ورزش یوگا نیاز نیست. بدن خود را مانند درخت به بالا بکشد سپس به سمت زانو ها خم شوید طوری که با انگشتان دست انگشتان پا را بتوانید لمس کنید. بازو ها را باز کنید و از پشت به یکدیگر برسانید. سپس، به صورت نشسته پاهای کوچک او را به شکل لوزی قرار دهد. آیا او می تواند بیشتر دولا شود و به پاهای کوچک خود زبان بزند؟

یک نوار چسب را در خطی مارپیچی بر روی زمین قرار دهید. بر روی آن بیاستید، قدم بزنید روی آن و یا روی آن بپرید. نوار چسب بزرنتی، نوار چسب کاغذی و نوار چسب بسته بندی همه خوب هستند. هر گونه نوار رنگی ضخیمی که هنگام برداشتن از روی بر روی زمین یا فرش فاسد نشود. این ورزش یک تقویت کننده عالی اعتماد به نفس است پس از آنکه کودک یک کار خاص را به انجام می رساند.

به کودک اجازه دهید رهبر شود.در این سن به ویژه اوایل، رهبر بودن شما برای کودک بسیار مفید است بلکه بتواند با بازی ها آشنا شود. کودکان نوپا عاشق بازی تقلید کردن یا وانمودی هستند. از کارهای کوچک برهم زدن دستان، شکلک درآوردن، پریدن مثل خرگوش شروع کنید. بعلاوه اگر  کودک شما توانست این کار را انجام دهد دلگرمی زیادی به او بدهید.

با بالش، تخته و اثاث منزل برج بسازید. جایی که در آن هنر و مهندسی با هم پیوند می یابند و نتیجه آن تولید یک برج بالشی می شود. از تخته های سبک وزن و روکش هایی برای پوشاندن فضای بین صندلی ها، میز و یا نیمکت استفاه کنید. تخته ها را با جادادن آنها درون مبل یا قرار دادن کتاب ها در بالای آن به صورت لنگر محکم قرار دهید  بعد بالش ها و بالشتک ها را بر روی کف اتاق بیندازید و روی آنها دراز بکشید.

فقط سه کلمه: قایم و باشک یا سک سک بازی. بازی سک سک. این بازی برای کودک ممکن است چند دور بکشد تا خوب یاد بگیرد اما به هر  صورت برایش هیجان اانگیز است، قوانینی مانند ابتدا ماندن در اتاق و با چشمان بسته شمردن تا ۱۰ را توضیح دهید سپس پنهان شوید و پشت مبل ها و گوشه و اطراف را برای پیدا کردن بگردید.

بیشتر بخوانید:

بازی درمانی در کودکان: تکنیک ها، سرگرمی ها و فعالیت ها

رقصیدن. رادیوی اینترنتی و ایستگاه های رادیویی مخابره ای، گزینه های زیادی را برای نشان دادن صداها، ریتم ها و تمپوهای جدیدی به کودک ارائه می دهند. نیازی به ماندن در یک کانال برای شنیدن کل آهنگ نیست. از آهنگ های رپ، شاد و هر چیزی پخش کنید و همراه آن پایکوبی کنید، بعد صدا را کم کنید و در نهایت از دکمه های توقف و خاموش برای جالب شدن بازی و تکان درجا زدن استفاده کنید. تکون بده کمرتو!

بازی پیدا کردن گنج در جزیره. از تدارک دیدن اسباب بازی به همان اندازه پیدا کردن آن ها لذت ببرید. با موجود ریزه میزه خود در خانه قدم بزنید و اسباب بازی های کوچک دلخواهش را بردارید. بعد کپه ای از پتوها، طناب ها یا لباس های تمیز تازه شسته شده درست کنید و اسباب بازی ها در زیر کپه حجیم چال کنید. حالا پیداش کن! آیا او می تواند بدون اینکه اول اسباب بازی را بیرون بیاورد آن را تشخیص دهد که کدام اسباب بازی است؟

در صورت امکان بادکنک های زیادی را در هوا نگه دارید. نگاه کردن به یک بادکنک در هوا یکی از روش های مطمئن برای خنداندن کودک است. اما چند بادکنک؟ حالا آن برای کودک بزم می شود! چهار تا شش بادکنک را برای کودک باد کنید و سعی کنید همه آنها را به طور همزمان در هوا نگه دارید. آهسته آهسته ضربه زدن و ترکاندن روش جالبی است؛ ضمن آنکه مطمئن شوید جای روباز و وسیعی را برای این بازی انتخاب می کنید.

حالا تلویزیون را خاموش کنید و بازی کنید. این کار به اندازه چیزی بیشتر از آیتم های درون منزل شما و یک بازی تخیلی کوچک وقت شما را نمی گیرد. با کودک خود ارتباط داشته باشید و یک الگوی نقش مثبت برای او باشید و حرکات آزادانه با زیاد خندیدن به آن اوضاع را تشویق کنید.

منبع:مشاوره-خانواده.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *