لزوم تربیت جنسی در دوره پیش از دبستان(2)

لزوم تربیت جنسی در دوره پیش از دبستان(۲)

لزوم تربیت جنسی در دوره پیش از دبستان(۲)

به توصیه بسیاری از روانشناسان و متخصصان کودک یکی از آموزشهایی که در بهترین حالت ممکن بایستی توسط والدین انجام شود تربیت جنسی کودکان است زیرا در آینده ای نزدیک کودک شما نوجوان می شود و هر آنچه در دوران کودکی کاشته اید در آن دوران برداشت می کنید. لذا والدین بایستی آموزش جنسی را متناسب با سن ، توان فکری و میزان کنجکاوی کودک شکل دهند تا سلامت ذهن و جسم او را حفظ کنند به عبارتی دیگر در هر نظام تربیتی، رعایت آموزش گام به گام (step by step) یک اصل اساس اساسی است. رعایت اصل تدریجی بودن آموزش، لازمه ی تربیت جنسی و همگامی با مراحل رشد است. پدران و مادران بایستی با توجه به میزان درک و فهم کودکان به آموزش جنسی آنها بپردازند.

معنای این آموزش گام به گام این است که تصور کنید دو کودک سوال یکسانی را می پرسند ، کوک الف و ب:« مامان خاله چطور بچه دار شد؟» منظور از گام به گام یعنی جواب شما باید متناسب با سن و درک و فهم کودک باشد، لذا شما در پاسخ باید بگویید:« تو چی فکر می کنی؟» کودک الف می گویید: « خوب من فکر می کنم دکتر یه کاری کرده خاله بچه دار شده؟ » ، کودک ب می گویید:« خاله و همسرش دعا کردن خدا به آنها بچه داده؟» پاسخ شما به این دو کودک متفاوت است شما باید بر اساس پاسخ خود کودک و اضافه کردن اطلاعات به پاسخ کودک پاسخ دهید، برای مثال کودک الف فقط به نقش مادر در بارداری توجه کرده و ارتباط مادر و دکتر را تاکید نموده و انچه شما باید اضافه کنید چند شرط دارد:

۱ – حق ندارید دروغ بگویید

۲– بهتر است مسائل علمی را به گفته های کودک اضافه کنید.

پس شما می توانید در پاسخ کودک الف بگویید: « خوب درسته ، خاله رفته پیش دکتر از اون کمک گرفته تا یک سلول (برایش توضیح دهید که همانطور خانه از آجر درست می شود انسان از سلول ساخته شده) در بدنش تبدیل به یک بچه بشود » کنجکاوی کودک با اضافه کردن کلمه سلول و اطلاعاتی که شما به او دادید تا حدی برطرف می شود.

در پاسخ به کودک ب او رابطه پدر و مادر و خدا را را مورد تاکید قرار داده با توجه به آنچه گفته شد شما باید اطلاعاتی اضافه کرده ولی دروغ نباشد و در حوزه علمی باشد به کودک ب پاسخ دهید:« درسته خاله و همسرش می خواستند مامان و بابا بشن برای همین دعا کردن از خدا خواستن که بهشون بچه بده بعدهم رفتن پیش دکتر ازش کمک گرفتن  دکتر به خاله  کمک کرد، بهش ویتامین داد  تا یک سلول ( مجددا توضیح مفهوم سلول) در بدنش تبدیل به یک بچه بشه » شما دروغ نگفته اید و همه واقعیت را هم نگفته اید در آینده شاید نام این سلول تخمک را هم برای کودک بزرگتر بگویید ولی حرفی از موارد دیگر نزنید و شاید با بزرگتر بودن اسپرم را هم بگویید و لقاح را وظیفه دکتر معرفی کنید که باز هم دروغ نگفته اید . هرگز فراموش نکنید جواب شما وابسته به پاسخ او به شماست.

 

هرگز در پاسخ به سوالات کودک دروغ نگویید زیرا سه اتفاق بد می افتد:

۱– کودک اعتمادش را به شما از دست می دهد یعنی فکر می کند یا شما واقعا نمی دانستید و فرد قدرتمند و دانایی در  این حوزه نیستید و این امکان وجود دارد که این درک خود را به سایر حوزه ها تعمیم دهد مثلا فکر کند شما در مورد روابط اجتماعی هم چیزی نمی دانید .

۲– او منابع دیگری برای پیدا کردن سوالاتش پیدا می کند و تا اخر با آنها همراه می شود و شما از دایره تربیت جنسی حذف می شود حذف شما معنی بزرگی دارد وقتی اولین علاقه به جنس مخالف شکل بگیرد شما خبردار نمی شوید، شما از خیلی اتفاقها و مسائل در آینده با خبر نمی شوید چون فضایی برای این داد و ستد اطلاعات نساخته اید

۳– کودک استنباط می کند شما با دروغ گفتن می خواهید از جواب دادن به سوالاتش فرار کنید و نمی خواهید در این باره با کودک حرف بزنید و پیام در مورد این مسائل با من حرف نزن را به کودک می رسانید. در مورد این مسائل با من حرف نزن اگر در آینده مشکلی پیش آمد حرف نزن از من کمک نخواه رو من حساب نکن .در صورتی که در نوجوانی شما چه بسیار  از  این دوری اندوهگین هستید و برایتان جای تعجب و سوال است که چرا ؟؟

امید است این مقالات به طور اجمالی اطاعات مفید ی را در اختیار شما والدین عزیز قرار داده باشد .

منبع:فارس پاتوق

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *