معنای سیزده سالگی

معنای سیزده سالگی

 

 

این مقاله در مورد وضعیت سیزده هاله ها و در واقع نوجوانان آمریکایی در حال حاضر می باشد، و به مقایسه با نسل قدیم بر اساس آمارها پرداخته است. می توان از این اطلاعات برای نسل حاضر کشور خودمان نیز استفاده کنیم و اشاراتی بر تفاوت دو نسل دارد که در جامعه ما نیز صدق می کند.

سزده سالگی چه معنایی دارد؟!

۱۳ ساله بودن چه معنایی دارد، پشت پرده ی بزرگسالی بودن، ایستادن بر روی پنجه ی پا و تماشا کردن یا منتظر بودن برای رفتن روی صحنه؟

برخی تغییراتی که در این سن اتفاق می افتد غیرقابل تغییر هستند. اگر دوران کودکی به عنوان دوره ای جادویی نگریسته شود، ۱۳سالگی راز و رمزها را می گشاید: در سن معصومانه ای که ۱۳ سالگی است مسائل جنسی را نیز با خود به همراه خواهد داشت: در نسخه ی اولیه ی داستان شنل قرمزی، شنل او نماد قاعدگی می باشد. ژولیت شکسپیر ۱۳ ساله بود. و شاید برای عشق آماده نبود. تا اینکه برای ازدواج آماده باشد. زمانی که تام سایر درگیر عشق بکی تاچر بود ۱۳ ساله بود. این سن زمانی برای نبوغ است: آنه فرانک دفتر خاطراتش را در تولد ۱۳ سالگی اش دریافت کرد: بابی فیشر زمانی که ۱۳ ساله بود به عنوان جوانترین شطرنج باز قهرمان شطرنج شد و برای دو سال استاد بزرگ شطرنج محسوب می شد. این سنی است که در از کودکی به سوی نوجوانی به پیش می رود. زمانی که ناگهان دنیا نزدیک تر می شود. رنگ ها زنده تر می شوند، و موضوعات قوانین هرگز مورد بحث قرار نمی گیرد.

برای مطالعه بیشتر:

نوجوانی و ورود به سیزده سالگی

از یک نوجوان ۱۳ ساله بپرسید که برای تولدش چه چیزی می خواهد و پاسخ های او می تواند از یک توله سگ تا لپتاپ تا دمپایی جدید، اتاق برای خودش، پول نقد باشد. قدرت مقابله جویی نوجوان ۱۳ ساله در مقابل انضباط دهی بیشتر است، سلاح هایش بیشتر از سپرهایش است. آنها از والدینشان احترام بیشتری را می خواهند و احترام کمتری به آنها را از خود نشان می دهند. انجمن فیلم آمریکا متوجه شد که زمانی که طبیعت هر سنی کشف شود، توصیه هایی برای راهنمایی والدین در این زمان وجود دارد، که والدین می توانند فرزندشان را راهنمایی کنند، به آنها توصیه هایی ارائه دهند، ولی در این حال فرزندان تصمیم های زیادی در سر دارند، و کمتر به دستورالعمل ها اهمیت می دهند. کودکان در این زمان جذب ارزش های خانوادگی می شوند زیرا در این سالها کنترل کامل والدین بر کودکان رو به پایان می باشد.

در مجله ی تایم مطالعه ای در رابطه با نوجوان ۱۳ ساله در سال ۲۰۰۵ صورت داد، و مشخص کرد که چه چیزهایی در نوجوان تغییر می پذیرد و چه چیزهایی ثابت می ماند، چه چیزهایی می تواند به نوجوان ۱۳ ساله کمک کنند و چه چیزی باعث ثبات آنها می شود و در کجا آنها خودشان را پیشرو و مسئول می دانند. در مجله ی تایم براساس نظر سنجی گروهی از نوجوانان ۱۳ ساله، که به صورت آنلاین ۵۰۱ نفر مورد بررسی قرار گرفتند، دو سوم آنها گفتند که نوجوان بودن به نسبت والدینشان برای آنها دشوارتر بوده. منصفانه است که از هر نسل در رابطه با تفکراتش سوالاتی پرسیده شود، در حالی که هر سنی نگرانی ها و اضطراب های خاص خودش را دارد. با توجه با تغییراتی که در طول پنج سال اتفاق افتاده است، زمانی که نوجوان هزاره ی جدیدی در رابطه با آینده خوشبین است، سال های جنگ و تروریسم به پایان رسیده است. بیش از نیمی، یا ۴۶%، بر این باورند که در زمانی که والدینشان همسن آنها بوده اند، آمریکا نسبت به حال جای بدی برای زندگی کردن بوده است. مسئولیت هایی که آنها بر عهده داشتند، ترس ها، فشارها و آرزوهایی که در آنها بروز می کرده، باعث شده است که شکافی بین والدین و فرزندان به وجود آید به گونه ای که والدین نوجوانش را به گونه ی دیگری می بیند و نوجوان درک متفاوتی نسبت به خودش دارد. ممکن است این مسائل جنبه ای از زندگی نوجوان ۱۳ ساله باشد که هیچگاه تغییر نمی پذیرد. در کشور ما، ایران، نیز اینگونه بود. جوان هایی که نگران انقلاب و تغییرات آن بودند و بعد از آن نگرانی های مرتبط با جنگ تحمیلی، همین مسائل خود دلیل بزرگی بر تفاوت و فاصله دو نسل می باشند.

صحبت کردن در مورد نوجوانان در سالهای قبل از ۱۹۴۱، که نخستین مطلبی بود که در این رابطه چاپ شد (در یک مقاله در علوم ماهانه مورد علاقه). ذهنیتی که در رابطه با دوره ی کودکی وجود دارد با نوآوری های اخیر مرتبط ساخت، و زمانی که والدین از اینکه در این زمان کودکان به سرعت بزرگ می شوند می نالند، سوالاتی در رابطه با مقایسه ی زمانی بسیار نسنجیده می باشد؟ برای قرن ها، بیشتر از  اینکه ارزش کودکان براساس مشارکت در عواطف خانوادگی باشد براساس ارزش  اقتصادی آنها تعریف می شد. در اواخر سال ۱۷۰۸ در انگلستان، یک کودک ۷ ساله به دلیل دزدی به دار آویخته می شد، و برخی از خطرناکترین شغل ها در کارخانه ها به دلیل اندازه ای که کودکان داشتند تنها برای آنها تعبیه شده بود. تمام نظریاتی که در رابطه با دوره ی نوجوانی که دوره ی آشفتگی بر اساس نوشته های تاریخی محسوب می شد، تنها یک بار بود که کودکان می توانستند در امان از مزارع و کارخانه جات در محیطی امن پناه گرفته و رشد کنند.

کودکان زمانشان را در مدرسه و صرف بازی کردن می کنند، در حالی که براساس نظریه ی مدرن، با پایان دادن به غفلت هایی که تا کنون صورت گرفته است. بیشترین دوره ای که در آن تولد از طریق نوجوانان در امریکا صورت می گرفت سال ۱۹۵۷ بود، نه به  دلیل رابطه های جنسی پیش از ازدواج بلکه به این دلیل که میانگین سن ازدواج در این زمان بیست سالگی بود، و بسیاری از ازدواج ها در نوجوانی صورت می گرفت. در میانه ی دهه ی ۱۹۵۰ یک نوجوان ۱۳ ساله مجله های تبلیغالتی مبل را ورق می زد چون تا چند سال آینده باید انتظار ازدواج کردن و تشکیل خانواده را می داشت. در حالی که اکنون نوجوان سیزده ساله زودتر نشانه های بزرگسالی را از خود بروز می دهد، ولی نسبت به والدین و پدر بزرگ و مادربزرگشان  دیرتر مسئولیت ها و تجربیات بزرگسالی را کسب می کنند.

مطالب رشدی مرتبط:

رشد کودک دوازده ساله

در روح و روان والدین به طور عمیقی هک شده است که در رابطه با تمام مسائل جدید در رابطه با کودکان نگران باشند و در تعجب هستند که چطور پایه های اخلاقی می تواند از آنها در مقابل وسوسه های طوفانی حمایت کند. ممکن است این مورد خاص در رابطه با مشکلات والدین در رابطه با فرزند ۱۳ ساله شان درست باشد، کسانی که پدر و مادرشان تا حد زیادی در رابطه با نشستن در اتومبیل، کلاه کاسکت، صابون های انتی باکتریال و قفل های مخصوص کودکان به آنها توصیه شده است و کسانی که نسبت به کودکان در حال حاضر مشکلات رفتاری بیشماری داشتند. امروزه کودکان ۱۳ ساله کمتر به سمت سیگار کشیدن، الکل یا مواد مخدر، حاملگی ناخواسته، ارتکاب جرم یا رها کردن مدرسه نسبت به والدینشان در نسل دهه ی ۱۹۷۰ تمایل نشان می دهند. حاملگی دختران در ۱۴ سالگی در بین سالهای ۱۹۵۳ متوقف شد. ولی این شاخص ها از بدترین نگرانی ها در نسل های جدید جلوگیری نکرد. «به نظر می رسد که ما نمی توانیم از این مسائل بدون اینکه ضربه ای متوجه ما شود گذر کنیم، مسائلی مانند سرزنش والدینمان برای مشکلات اجتماعی تا سرزنش خودمان به وسیله ی فرزندانمان، مشاهدات توماس هاین، نویسنده ی فراز و فرود نوجوانان آمریکا. «ما از آنها می خواهیم فضایلی را تجسم کنند که ما به ندرت انها را انجام داده ایم. ما از انها می خواهیم که عاداتی را ترک کنند که ما هرگز آنها را ترک نکرده ایم.»

هر نسلی داستان خودش را دارد. با در نظر داشتن میانگین سنی که والدین دارای کودکان بودند، والدینی که امروزه دارای کودکان ۱۳ ساله می باشند در حدود سال ۱۹۷۸ خودشان ۱۳ ساله بودند، پدربزرگ و مادربزرگ هایشان حدودا در ساله ۱۹۵۳ سیزده ساله بودند. در این سال درآمد خانواده در حدود ۳ دلار و ۷۳۳ سنت بود (امروزه حدود ۲۷۰۰۰ دلار)، میانگین اندازه ی خانه ها ۱۱۰۰ فوت مربع بود و فقط ۲۲% از زنان ازدواج کرده بیرون از خانه کار می کردند. اسباب بازی های جدید اسلینکی و خمیرهای بازی بودند. در سال ۱۹۷۸، میانگین درآمد ۱۵.۰۶۴ دلار (امروزه حدود ۴۵۰۰۰ دلار)، میانگین اندازه ی خانه ها ۱.۷۵۵ فوت مربع و ۶۲% از مادران دارای فرزندان ۶ تا ۱۷ ساله مجبور به کار کردن بودند. اسباب بازی های جالب: ماسک های جنگ ستارگان و آتاری ۲۶۰۰ بود. امروزه، درحالی که درآمد خانواده توسعه نیافته (حدود ۴۳.۳۱۸ دلار)، خانه ها باید حدود ۲.۳۴۰ فوت مربع باشند. و ۷۰% مادرانی که دارای کودکان ۶ تا ۱۷ سال هستند در محل کار به سر می برند.  که با توجه به مزیای فنی و زمان های احتیاطی که کودکان ۱۳ ساله صرف می کنند نیازمند استفاده از آی پاد تا پلی استیشن تا ایکس باکس می باشند … و یک دسته کارت، برای بازی کردن در دوران دبیرستان.

والدین نگران رشد سریع کودکانشان می باشند، که به لحاظ زیستی درست است: امروزه کودکان ۱۳ ساله به لحاظ فیزیکی نسبت به نسل قبل زودتر به بلوغ می رسند. از سال ۱۹۶۳ تا ابتدای دهه ی ۱۹۹۰، سنی که دختران برای تجربه ی اولین قاعدگی شان داشتند در هر دهه یک ماه زودتر اتفاق افتاده است، در ۱۲ سال و یک ماه در دختران سیاه پوست و ۱۲ و شش ماه در دختران سفید پوست. در حالی که ممکن است که این مسئله بیانگر اتفاق مهمی نباشد، مارسیا هرمن گیدنز از دانشگاه چپل هیل کارولینای شمالی، که برای یک دهه در رابطه با بلوغ کودکان آمریکایی مطالعه کرد، «هیچ مدرکی وجود ندارد که پایین آمدن سن قاعدگی را باعث شده باشد. و چه زمانی این اتفاق متوقف می شود؟ زمانی که دختران ۹ ساله هستند؟ هیچ اتفاق نظری در رابطه با علت آن وجود ندارد: برخی از دانشمندان قرار گرفتن در معرض برخی مواد پلاستیکی و حشره کش ها را مشکل قلمداد می کنند، که در معرض قرار گرفتن این مواد با کاهش استروژن و تاثیرات فیزیکی مرتبط می باشد. رژیم غذایی با گوشت و پرتئین بالا باعث بلوغ زودرس می شود. همانطور در  رابطه با پسران، هرمن گیدنز اشاره می کند که آنها درسن کمتری قدشان رشد می کند که حاکی از این مسئله می باشد که آنها بلوغ را زودتر تجربه می کنند.

در همین حال، نوجوانان در فرهنگی رشد می کنند که در معرض مسائل جنسی و تصاویری قرار می گیرند که مربوط به بزرگسالان است. در سال ۱۹۵۳ آهنگی که برای ۱۰ هفته در بالاترین نقطه ی منحنی آهنگ های برتر قرار داشت پرسی فیس و ارکسترش آهنگی از مالین راژ با مضمون: «هر زمان که همدیگر را می بوسیم/ من نگران و متعجب می شوم/ ممکن است لب های تو نزدیک باشد/ ولی قلب تو کجاست؟» یکی از تک آهنگ های برتر در این سال، با ارزش ۵۰ سنت، کندی شاپ بود، که تا زمانی که به آن با دقت گوش کنید بی گناه به نظر می رسد: «من تو را به کندی شاپ می برم/ من می گذارم که آب نبات چوبی ها را لیس بزنی/ ادامه بده دختر، دست بر ندار/ ادامه بده تا زمانی که به نقطه ی اصلی آن برسی.»

ولی قبل از اینکه والدین در رابطه با مدل ها دچار یاس شوند کودکان جذب فرهنگ می شوند، به نظر می رسد که نوجوان ۱۳ ساله به پیام هایی که از والدینشان دریافت می کنند دل می سپارد. در نظر سنجی مجله ی تایم، بیش از نیمی از نوجوانان توصیفی که از رابطه شان با والدینشان داشتند را عالی بیان کرده اند، و گفته اند که رابطه ی انها با والدینشان بهتر از رابطه شان با معلمشان یا همکلاسی هایشان و یا خواهر و برادرشان است. اکثرا والدینشان را به گونه ای توصیف کرده اند که آنها در زندگی شان نقش مهمی دارند و مسائلی را که پیش رو دارند به خوبی می شناسند، در حالی که کمتر از ۱۰ درصد از نوجوانان والدینشان را به گونه ای توصیف کرده اند که آنها نقش مهمی در زندگی آن ها ندارند و در رابطه با مسائل آنها اطلاعات و آگاهی کمی دارند. امکان دارد که کمی در رابطه با مناسب بودن رابطه ی دختر و پسر زمانی که می خواهند با همدیگر بیرون بروند از خود مخالفت نشان دهند: اکثر نوجوانان ۱۳ ساله می گویند که سن ۱۲ تا ۱۵ سالگی سنی مناسب برای برقراری ارتباط است ولی بیشتر والدین ۱۶ تا ۱۷ سالگی را سن مناسبتری می دانند. ولی سه چهارم هنوز قرار گذاشتن با جنس مخالف را شروع نکرده اند، و ۶۰ درصد افراد می گویند که داشتن رابطه ی جنسی را تا زمان ازدواج باید به تاخیر انداخت. به نظر می رسد که نوجوان ۱۳ ساله با اینکه می خواهد به این مسائل دست یابد، ولی او هنوز نمی خواهند که آن طور که به نظر می رسد عمل کند. حتی با اینکه کودکان در معرض پیام های بزرگسالان قرار دارند، به نظر می رسد که آنها کمتر به مانند بزرگسالان واکنش نشان می دهند. تمام سرفصل در رابطه با رابطه ی جنسی دهانی که به صورت همگانی برگزار می شود، مدارک هیچ پیشتیبانی از این اتفاقات نکردند. برای نمونه، براساس یک نظر سنجی در اخبار NBC از نوجوانان، که در همین سال صورت گرفت، دریافتند که ۱۲ درصد از نوجوانان ۱۳ و ۱۴ ساله بیان کردند که رابطه ی جنسی دهانی داشته اند. ولی بسیاری از انها بیان کردند که نمی دانستند که رابطه ی دهانی به چه معنی است.

آنا فرانک در خاطراتش در سال ۱۹۴۴ نوشته است «والدین تنها می توانند به فرزندانشان توصیه کنند و آنها را در جهت صحیحی راهنمایی کنند.» «نهایتا افراد شخصیتشان را به گونه ای که هستند نشان می دهند.» امروزه کودکان سیزده ساله با ارتباط بیشتری که در دنیای اطرافشان وجود دارد رشد می کنند. بیشتر از آن چیزی که والدینشان در دوران کودکی تجربه کرده اند، تاکنون شاهد افزایش چالش ها بوده ایم. این گزارش توسط آماندا بوور و جرمی کاپلان در نیویورک تهیه شده است.

منبع:مشاورکو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *