نوجوانی و ورود به سیزده سالگی

نوجوانی و ورود به سیزده سالگی

زمانی که فرزندتان از ۱۲ سالگی به سیزده سالگی وارد می شود و به دوره ی نوجوانی می رسد، شما می خواهید که تغییرات جالبی را در فرزندتان مشاهده کنید. تغییرات روانی باعث می شود که کودک خودش را نوجوان بداند، با تغییراتی فیزیکی که نوجوان در بدنش تجربه می کند، می تواند به زودی دوره ی نوجوانی را تبدیل به دوره ای جالب کند.

نوسانات حلقی

نوجوان سیزده ساله تغییرات هورمونی را تجربه می کند که می تواند باعث نوسانات خلقی در او شود.

استرس های مدرسه و مشکلات همسالان نیز باعث می شود که خلق آنها دقیقه به دقیقه تغییر کند.

در حالی که نوسانات خلقی معمولا طبیعی است، مهم است که نسبت به سلامت روان فرزندتان توجه داشته باشید. ممکن است افسردگی، اضطراب و دیگر مشکلات روحی در این زمان بروز کند.

بیشتر بخوانید:

روانشناسی ۱۳ تا ۱۵ سالگی (نوجوانی)

نگرانی در مورد طبیعی بودن

نوجوان سیزده ساله در رابطه با تغییرات فیزیکی اش حساس بوده و تغییراتی را که در خودش اتفاق می افتد را با همسالانش مقایسه می کند. امکان دارد که نوجوان در رابطه با اینکه ممکن است با دیگران تفاوت داشته باشد و رشدش طبیعی نباشد نگران باشد زیرا او امکان دارد که هنوز موی سینه نداشته باشد یا اینکه نسبت به همسالانش جهش رشدی ناگهانی نداشته باشد.

این مسئله می تواند برای والدین دشوار باشد زیرا بسیاری از نگرانی های نوجوان همیشه منطقی نیستند، ولی اینها نگرانی های جدی نوجوانتان می باشد. نوجوانتان را مطمئن سازید که هر کسی نرخ رشد متفاوتی دارد و کاملا طبیعی است که برخی از کودکان زودتر از دیگران به بلوغ برسند.

نیاز به تنها بودن

نوجوان سیزده ساله نیاز دارد که زمان و مکان شخصی داشته باشد. اگر تا به حال این کار را انجام نداده اید اکنون زمان آن رسیده است که قبل از وارد شدن به اتاق نوجوان در بزنید و هیچگاه قبل از اینکه مطمئن نشده اید که نوجوان در دشویی است وارد دشویی نشوید.

نوجوانتان در این زمان وارد برهه ای از استقلال می شود که نسبت به مکان، بدن و داشتن مکالمات خصوصی با دوستانش حساس می شود. در حالی که باید بر زندگی فرزندتان نظارت داشته باشید، به او اجازه دهید تا برخی آزادی ها را داشته باشد و نسبت به برخی از مسائل مستقل باشد.

نگرانی شما در رابطه با اینکه ممکن است رشد فرزند ۱۳ ساله تان طبیعی نباشد.

در حالی که کودک ۱۳ ساله همچنان کودک محسوب می شود و با اسباب بازی ها بازی می کند و دوست ندارد که به حمام برود، دیگران فکر می کنند که او دیگر بزرگ شده است.

هر دو طیف طبیعی است، در اینجا انتظارات دیگر را که باید در این زمان نسبت به نوجوان سیزده ساله داشته باشید بیان شده است:

  • در این سن نوجوان احساس می کند که دیگران به او نگاه می کنند و در موردش قضاوت می کنند.
  • آنها در مورد تصویر بدنی شان بسیار نگران هستند.
  • اعتماد به نفسشان آسیب پذیر و یا پایین است.
  • آنها غالبا فکر می کنند که والدینشان احساسات آنها را درک نمی کنند.
  • عصبانیت و آسیب پذیری عاطفی ممکن است منجر به گریه کردن و اشک ریختن در رابطه با هر چیزی شود که به دلیل احساساتی است که آنها در خودشان ذخیره کرده اند.

بسیاری از والدین نگران این مسئله هستند که ممکن است سرعت رشد اجتماعی و عاطفی فرزندشان زیاد و یا کم باشد، یا اینکه والدین شروع به پی گیری نشانه های هشدار دهند در رابطه با سوء مصرف مواد مخدر یا مشکلات عاطفی کنند که غالبا نوجوانان در این زمان با مشکلات اجتماعی و عاطفی مواجه می شوند. اگر این اتفاق در رابطه با نوجوانتان درست است سریعا برای کمک به او اقدام کنید.

منبع:ساینس دیلی

6 پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما آقا مجید بهتر است نه در قالب مقایسه بلکه اگر با مشکلی مواجهه هستید در احترام و با بیان احساسات و توقعات و شنیدن صحبت های پدر و مادرتان در این مسیر نتیجه گیری بهتری داشته باشید .
      افراد با اطلاعات متفاوتی مسیر رشدی خود را طی می کنند و هرکسی براساس اطلاعات و آگاهی خود و دیدگاهای شخصی که دارید رفتار می کند پس ممکن است که پدر و مادر شما تنها نشان از اطلاعات محدود آنها باشد که می توانید با کمک هم و حتی آشنایی با اینگونه سایت های باهم ارتباط بهتری در کنار صحبت کردن کسب کنید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *