پنج غذای موثر بر روان کودکان

پنج غذای موثر بر روان کودکان

همه والدین به طور ابتدایی می‌دانند که غذاها می‌توانند روی رفتار و خلق کودک آنها تاثیر بگذارند. برای مثال همه ما می‌دانیم که شیرینی جات عامل بیش فعالی بوده و می توانند باعث تحریک فعالیت زیاد شوند. اما غذاهای تغییر دهنده خلق تنها محدود به شکر نمی‌شود، عناصر دیگری نیز ممکن است در وعده‌های غذایی که ما به کودکان خود می‌دهیم وجود داشته باشند. پنج غذایی که در ادامه معرفی کرد ایم بیشترین غذاهای تاثیر گذار روی خلق یا رفتار کودکان می باشند.

برای مطالعه بیشتر:

دستورالعمل هایی برای بهبود رژیم غذایی کودکان

لبنیات: اگر کودک شما دچار عدم تحمل لاکتوز بوده و نسبت به پروتئین های موجود در لبنیات حساسیت دارد تغییراتی در خلق یا رفتار وی بر اثر این مواد ممکن است ایجاد شود، بسیاری از کودکان بد خلق، بد خو و یا پرخاشگر می شوند. کودکان با حساسیت به لبنیات یا عدم تحمل نسبت به لاکتوز از سرماخوردگی متعدد و یا عفونت گوش نیز رنج می‌برند. ممکن است نشانه های کولیک را بروز دهند در حالی که کودکان بزرگتر ممکن است بد خوب شده و زیاد گریه کنند.

رنگ های مصنوعی: بسیاری از کشورها استفاده از رنگهای مصنوعی در غذا را ممنوع کرده اند، به دلیل تاثیرات عمیقی که این مواد شیمیایی روی کودکان دارند. علاوه بر بیش فعالی و کمبود توجه، اضطراب و سردرد در کودکان، رنگ های مصنوعی می توانند باعث ایجاد تغییرات رفتاری اساسی شوند. از آنجایی که یک سری از رنگهای مصنوعی در غذاهای شیرین وجود دارند تغییرات رفتاری را ناشی از شکر می‌دانند. گاهی رنگهای مصنوعی در غذاهایی وجود دارند که انتظار نمی رود مانند نان یا ماست. اگر شما نگران تغییرات خلقی و نوسان خود کودک خود بعد از مصرف غذاها با رنگ مصنوعی هستید، از محصولاتی که رنگ آنها زرد، قرمز و یا آبی هست دوری کنید.

شکر: شکر می تواند باعث بیش فعالی در کودکان شود چیزی که اغلب برای والدین نیز شناخته شده است. با این وجود شکر در هر چیز معمولی که کودک می خورد وجود دارد. شکر صدمات درازمدتی برای سلامتی در بر خواهد داشت. یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده با افسردگی در ارتباط است و همچنین تاخیر شناختی و مشکلات خواب.

نگهدارنده‌ها: نگهدارنده های زیادی وجود دارد که ممکن است منجر به مشکلات رفتاری در کودکان شوند. این موارد محدود به نیترات ها، نیتریت ها و سدیم بنزوآت ها نیستند. مونوسدیم گلوتامات نیز یک طعم دهنده غذایی است که ممکن است منجر به تغییرات رفتاری و خلق شود از جمله سردرد و بیش فعالی.

سدیم بنزوات معمولاً در محصولات آب میوه ای مخصوص کودکان یافت می‌شود.

آلرژی زاهای غذا: آلرژی زاهای غذایی متداول عبارتند از آجیل، تخم مرغ، لبنیات، غلات و لوبیا ها.  هنگامی که یک کودک نیز به یک غذای خاص حساسیت زیاد یا عدم تحمل دارد می‌تواند منجر به مشکلات رفتاری و سلامت اساسی شود.تشخیص اینکه کدام آلرژی زا منجر به بیماری کودک شما شده نیازمند کمک گرفتن از یک متخصص است. اغلب عدم تحمل نسبت به یک غذا نادیده گرفته می‌شود و کودک به جای آن تشخیص بیش فعالی می‌گیرد.

به هر حال برای اینکه هر علامتی در کودکممکن است منجر به تشخیص نادرست شود همواره رژیم غذایی کودک را مد نظر قرار دهید و هرگز دست به تشخیص های زود هنگام نزنید.

منبع:مرکزمشاوره ستاره ایرانیان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *