پیوستگی در خانواده: کلید ایجاد محیط خانوادگی مثبت

پیوستگی در خانواده: کلید ایجاد محیط خانوادگی مثبت

 

پیوستگی یک پیوند هیجانی متقابل بین والدین و فرزندان است که تا آخر عمر وجود دارد. پیوستگی یک حس تعلق و احساس امنیت و آرامش را ایجاد می کند. اصول پیوستگی شامل درگیر شدن در فعالیت‌های معنی دار و شاد ایجاد لحظات چهره به چهره  رشد سنت های خانوادگی،  و در صورت نیاز دادن فضای شخصی به یکدیگر است.

مطالعات اخیر نشان داده اند که پیوستگی والد-کودک مثل یک فاکتور حمایتی عمل می کند. به نظر می‌رسد که این مسئله به جلوگیری از ایجاد بسیاری از مشکلات اجتماعی و سلامت در نوجوانان کمک می کند. پیوستگی مانند یک فرایند از بالا به پایین عمل می کند. خواه شما یک والد تنها هستید یا  طلاق گرفته که جدا از هم زندگی می کنند، می توانید با کمک یکدیگر یک شیوه فرزند پروری را رشد دهید که به پرورش پیوستگی کمک می کند.

برای مطالعه بیشتر:

خانواده و سلامت روان فرزندان

الگوهای خانواده و پرخاشگری کودکان

سه قدم اساسی در رشد شیوه فرزندپروری شما

  1. پایش کردن: برای خود وقت بگذارید بنشینید و به این فکر کنید چه شیوه فرزند پروری را برای کودک خود در پیش گرفته اید؟ اهداف شما کدامند؟ از نظر شما والدین موفق چگونه تعریف می شوند؟ چگونه  می خواهید ارزش ها به فرزند خود القا کنید؟ چگونه می توانید بهو ا کمک کنید تا یک بزرگسال موفق باشد؟

۲. ایجاد یک طرح یا برنامه: آنچه را که برنامه فرزند پروری خود می‌نامید به صورت یک نقشه طرح ریزی کنید ،  چیزهایی که برای شما و خانواده شما مهم هستند را تعیین کنید همچنین حیطه هایی را که برای شما اولویت دارند.

  1. جلساتی را برای بازبینی ترتیب دهیدبه همراه خانواده خود هر چند وقت یکبار رویدادهای ارتباطی را مورد بررسی قرار دهید. نقاط ق و و ضعف آنها را مشخص کنید.  در نهایت برنامه فرزندپروری خود را اصلاح کنید.

۴.  به خطاها فرصت دهید:  هیچ واحدی کامل نیست و همگی دچار خطا و اشتباه می شود سرزنش، خشم، اختلاف و تضاد نه تنها به شما کمک نخواهد کرد بلکه برای کودکان شما نیز سودی نخواهد داشت.

در پایان،  اگر در ایجاد توافق در بین اعضای خانواده خود مشکل دارید حتما با یک روانشناس مشورت کنید.

منبع:فارس پاتوق

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *