کنترل حسادت کودکان

کنترل حسادت کودکان

کنترل حسادت کودکان با راهکار های روانشناختی می تواند بسیار راحت باشد.  گاهی والدین ناخواسته با مقایسه فرزند خود با دیگران حسادت او را تحریک می کنند.

بنابراین در جلسات مشاوره اغلب تاکید می شود که والدین عزیز لطفاً از مقایسه کودکان با دیگران خودداری کنید زیرا با این کار به فرزند خود نشان می دهند که” به اندازه کافی خوب نیستند.” علاوه بر این حسادت کودکان به فرزند دوم نیز باعث آسیب های زیادی به کودکان می شود.

خود را جای کودکتان بگذارید، چه کسی دوست دارد با دیگری مقایسه شود؟ اگر در مورد احساسات خود صریح باشید و مدام فرزند خود را با خواهر یا برادر یا دوست خود مقایسه کنید، ممکن است احساس رقابت، اعتماد به نفس پایین و حسادت را در او ایجاد کنید.

در این مقاله ۱۱ راه اساسی برای کنترل حسادت کودکان ذکر شده است بنابراین آن را از دست ندهید.

کنترل حسادت کودکان

حسادت در کودکان امری رایج است و ممکن است اغلب به دلیل حسادت با هم دعوا و درگیری داشته باشند. کودک میترسد که عشق و توجه والدین یا مراقبان خود را از دست می دهد. این ممکن است منجر به اضطراب و عصبانیت نسبت به خواهر و برادر یا دوستانش شود.

کودکان باید یاد بگیرند که چگونه با حسادت کنار بیایند و برای اینکار به راهنمایی شما نیاز دارند. در صورت عدم کنترل حسادت می تواند منجر به عواقب دیگری شود که در ادامه ذکر شده است:

  • کاهش عزت نفس
  • پرخاشگری نسبت به بچه های دیگر
  • احساس ناتوانی
  • قلدری
  • انزوا

پیشنهاد مشاور: حسادت کودکان به فرزند دوم

حسادت در کودکان از نظر روانشناسی

در ادامه دلیل حسادت در نوزادان، کودکان نوپا و کودکان پیش دبستانی به طور خلاصه ذکر شده است:

حسادت در نوزادان

در نوزادان، حسادت برابر با غریزه بقا است. نوزاد باید روی والدین خود تمرکز کنیم، زیرا برای هر چیزی که برای زنده ماندن نیاز داریم به آن ها وابسته هستیم.

بنابراین حتما به صدا زدن و گریه های کودکتان توجه کنید حتی اگر کار دیگری انجام می دهید کمی او را در آغوش بکشید تا آرام شود.

حسادت در کودکان نوپا

حسادت در کودکان نوپا نشان دهنده اضطراب جدایی است. همانطور که کودک نوپای شما شروع به تمرین استقلال می کند،  نیاز دارد که شما را همچنان در کنار خود بیابد. بنابراین، پاسخگویی به نیازهای او همچنان مهم است، البته می توانید از او بخواهید منتظر بماند و با این کار صبر را نیز به او یاد دهید.

حسادت در دانش آموزان ابتدایی

حتی در سن مدرسه نیز نیز کودکان به دلیل نیاز به امنیت احساس حسادت می کنند. خبر خوب این است که آن ها به مرور منطقی تر می شوند و همچنین توانایی بیشتری در درک نیازهای دیگران کسب می کنند. این بدان معنی است که ما می توانیم به آن ها کمک کنیم تا احساس حسادت را تشخیص دهند و آن را مدیریت کنند.

نشانه های حسادت کودکان

شکایت های نادرست از شخصی که به آنها حسادت می کنند

  • خشم
  • اضطراب
  • هوشیاری بیش از حد
  • رفتار مالکانه
  • حساسیت
  • ممکن است زمانی که دیگران تعریف و تمجیدهای خوبی دریافت می کنند، عصبانی و بی حوصله شوند.
  • قلدری نسبت به دیگران
  • ممکن است دستاوردهای دیگران را بی اهمیت جلوه دهند.
  • ممکن است رفتارهای دیگران و دستاوردهای دیگران را تقلید کنند.

کنترل حسادت کودکان

۱.از احساس حسادت استفاده کنید

هدایت حسادت فرزندتان به یک راه مثبت، راهی عالی برای کاهش احساسات منفی او می باشد.

به عنوان مثال، اگر فرزند شما به دلیل دریافت نمرات خوب دوستش غمگین است، یا اگر در یک مسابقه فوتبال شکست خورد، ممکن است او را تشویق کنید که بیشتر درس بخواند یا سخت‌تر تمرین کند و دستاوردهای خود را بر تلاش متمرکز کند تا بیش تر از توانایی های خودش استفاده کند.

کنترل حسادت کودکان

۲.علت اصلی حسادت را کشف کنید

برای کنترل حسادت کودکان با فرزندتان صحبت کنید و دلیل حسادت او را بپرسید و سپس بدون قضاوت به او گوش دهید. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که کودک عزت نفس و اعتماد به نفس پایین تری داشته باشد.

سپس به او کمک کنید که احساس خود را بپذیرند و برای ایجاد اعتماد به نفس خود تلاش کنند. برای افزایش عزت نفس و کنترل حسادت کودکان می توانید از مشاور کمک بگیرید تا به طور تخصصی ریشه حسادت و راه های کنترل حسادت کودکان را کشف کنید.

به فرزندتان اجازه دهید در مورد ناامنی های خود صحبت کند. صحبت در مورد حسادت آن ها ممکن است گفتگو و فرصتی برای رشد باز کند. از فرزندتان بپرسید که خودش احساس می کند چگونه میتواند بر احساسات خود غلبه کند.

۳. فرزند خود را با دیگران مقایسه نکنید

همان طور که گفته شد بهترین راه برای جلوگیری و کنترل حسادت کودکان این است که هرگز تکالیف مدرسه، کارنامه و نمرات آزمون کودک را با خواهر و برادر یا دوستانش مقایسه نکنید. این مقایسه ها به فرزند شما کمک نمی کنند تا بیشتر کار کند.

در عوض، کینه را در آن ها ایجاد می کند. در عوض، به کودکان بیاموزید که از مقایسه نقاط ضعف خود با نقاط قوت دیگران خودداری کنند.

درمان حسادت کودکان

۴. روی نقاط قوت فرزندتان تمرکز کنید

هر کودکی نقاط قوتی دارد. صحبت در مورد آن قدرت خاص، عزت نفس آن ها را تقویت و باعث کنترل حسادت کودکان می شود. همچنین می توانید به جای مقایسه عملکرد فرزندتان با دیگران، توجه خود را بر روی تلاش فرزندتان متمرکز کنید.

همه می توانند تمرین کنند و سخت تلاش کنند تا پیشرفت کنند. به فرزندتان بیاموزید که بهترین بودن مهم نیست، مهم این است که بهترین خودش باشد. برجسته کردن نقاط قوت؛ عزت نفس فرزندتان را بسازید و او را با نقاط قوتش مرتبط کنید.

به کودک خود یادآوری کنید که همه افراد منحصر به فرد هستند و هر فرد باید بهترین نسخه از خود باشد. به قدردانی از نقاط قوت دیگران عادت کنید. به فرزند خود بیاموزید که رفتار خود را به جای احساسات خود مدیریت کند.

۵. به بهبود فرزندتان کمک کنید

روش دیگر کنترل حسادت کودکان این است که به کودک خود کمک کنید در زمینه هایی که در آن احساس ناکافی می کند، پیشرفت کند.

اگر حسادت به دلیل عقب ماندن در کلاس ریاضی ایجاد شده باشد، تدریس خصوصی ریاضی یا اطمینان از تکمیل تکالیف میتواند برای غلبه بر حسادت و افزایش اعتماد به نفس کمک کند.

به فرزندتان این پیام را بدهید که «متفاوت بودن اشکالی ندارد و اگر می‌خواهید در کاری بهتر شوید، فقط به تلاش خود ادامه دهید و تسلیم نشوید.»

۶. قدردانی را تمرین کنید

تمرین قدردانی با فرزندتان، قدردانی از دارایی های مادی، ویژگی های منحصر به فرد و مهارت های شخصی می تواند باعث کنترل حسادت کودکان شود. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به فرزندتان بیاموزید که شکرگزار باشد.

با ابراز قدردانی از استعدادها، خانواده و زندگی خود، به فرزندان خود می آموزید که مهم این نیست که چه چیزی دارید، بلکه مهم این است که چقدر قدر آن ها را می دانید.

۷. تمرکز بر تجربیات

حسادت ممکن است نتیجه تمرکز بیش از حد بر روی مسائل مادی باشد و رسانه های اجتماعی نیز به این احساسات دامن می زنند.

با انتخاب تجربیات جالب، به عنوان مثال، گذراندن وقت با فرزندان، سفر به پارک، موزه، یا تعطیلات خانوادگی به جای یک گوشی هوشمند به فرزند شما می‌آموزد که چیزهای مهم‌تری از مسائل مادی وجود دارد.

کنترل حسادت کودکان

۸. زیاده روی

تسلیم شدن و خرید هر چیزی که فرزندتان می خواهد جلوی حسادت را نمی گیرد. با یادگیری نه گفتن، می توانید حس قدردانی را نسبت به مواقعی که بله می گویید القا کنید، که به طور طبیعی به فرزندتان می آموزد که برای چیزهایی که دریافت می کند ارزش قائل شود.

حسادت یک احساس رایج دوران کودکی است، به ویژه در کودکانی که خواهر و برادر دارند. کودکان تنها نیز می توانند به دوستان یا پسرعموهای خود حسادت کنند. نادیده گرفتن حسادت می تواند بر سلامت روانی در آینده تأثیر منفی بگذارد.

۹. گوش کنید

در بیشتر موارد، رفتار حسادت آمیز ریشه در اعماق درون دارد. یک موضوع یا نگرانی خاصی پشت چنین رفتاری وجود دارد. با فرزندتان صحبت کنید و دلیل حسادت او نسبت به یک فرد خاص را بدانید و سپس به او گوش دهید.

ممکن است مواردی وجود داشته باشد که کودک شما عزت نفس و اعتماد به نفس پایین تری داشته باشد و همین گوش کردن باعث کنترل حسادت کودکان شود.

آن ها ممکن است به اندازه کافی در مورد جنبه های مثبت خود مطمئن نباشند، که همین ممکن است باعث شود نسبت به شخص دیگری حسادت نشان دهند بنابراین نقات قوت آن ها را برجسته و با این کار کنترل حسادت کودکان را به دست بگیرید.

۱۰. فرزندتان را دوست داشته باشید

منظور این نیست که شما فرزندتان را دوست ندارید. بلکه منظور این است که آن ها به تمام عشق و محبتی که می توانند در این مرحله از زندگی خود داشته باشند نیاز دارند. مهم نیست که دلیل آن چیست، راهنمایی والدین همراه با عشق و مراقبت، همیشه می تواند همه چیز را اصلاح کند و کنترل حسادت کودکان را آسان سازد.

۱۱. بیش از حد از کودک خود تعریف نکنید

به عنوان والدین، شما فرزندتان را می‌پرستید و دوست دارید، و ممکن است گهگاه به خاطر تلاش‌ها و سختکوشی‌اش از او تمجید کنید.

با این حال برای کنترل حسادت کودکان از افراط در تشویق خودداری کنید. ممکن است در برخی از شرایط بیش از حد از فرزندتان تعریف کنید این امر باعث می شود که کودکان عادت کند که مرکز توجه شما باشد و همیشه از او تعریف کنید حتی اگر عملکرد خوبی نداشته باشد.

نویسنده: “کودکانه”

منبع:

  1. Dealing with jealousy; Oxfordshire County Council
    ۳. Proximal Foundations of Jealousy: Expectations of Exclusivity in the Infant’s First Year of Life; National Library Of Medicine

سوالات متداول

۱ - رابطه حسادت و افزایش سن؟

خیر، تحقیقات نشان می دهد که حسادت با افزایش سن کاهش می‌یابد، اما در مواردی که والدین کاری برای بهبود شرایط انجام نمی دهند حسادت به مرور ممکن است بدتر شود و حتی تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند.

۲ - علت حسادت در کودکان؟

ممکن است کودک نوعی از دست دادن را تجربه کند، حسادت اغلب با از دست رفتن توجه یا محبت ارتباط دارد. درک احساس ناتوانی در کنترل موقعیت می تواند بسیار دشوار باشد و باعث شود کودک دچار حسادت شدید شود.

۳ - نشانه های کودک حسود چیست؟

شکایت های نادرست از اطرافیان. اضطراب و عصبانیت. احساس ناامنی. رفتار بیش از حد حساس و همچنین مالکانه. قلدری به دیگران.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *