تحول مسائل جنسی کودکان ۷-۱۲ سالگی

تحول مسائل جنسی کودکان ۷-۱۲ سالگی شامل دوره پنج ساله ی دبستان، دوره ای حساس و از نظر تثبیت شخصیت اخلاقی و تربیتی، مهم و سرنوشت ساز است. این دوره، دوره ی فراگیری آموز شهای زیربنایی و اساسی، پایه گذاری عادت ها، روابط کودک با دیگران است. بر این اساس ویژگی های جنسی کودکان این دوره را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

تحول مسائل جنسی کودکان ۷-۱۲ سالگی

  • اغلب کودکان ۹-۶ ساله مایل به دوست شدن و بازی کردن با کودکان همجنس خودند . این گروه کاملا به نقش‌های جنسیتی‌شان حساس و هوشیارند، این نشانه ها جزو تحولات جنسی می باشند.
  • تشخیص خصوصی بودن مسایل مربوط به جنسیت . (اگر والدین از صحبت کردن درباره‌ی مسایل جنسی احساس شرم و گناه کنند ، این گروه از کودکان به تدریج از صحبت کردن و در میان گذاشتن سوالات و پرسش‌های جنسی خود امتناع خواهند کرد .)
  • توجه به صحبت‌های دوستان ، اعضای خانواده ، رسانه‌ها و … درباره‌ی مسایل جنسی یکی از نشانه های مهم تحول مسائل جنسی کودکان ۷-۱۲ سالگی است.
  • درک کامل نقش‌ها و تصورات قالبی خانواده‌ها درباره‌ی مسایل جنسیتی از نشانه های تحولات جنسی کودکان ۷-۱۲ سالگی می باشد. برای مثال، این کار پسرانه است و این کار دخترانه .
  • تشکیل خود پنداره‌ای قوی درباره‌ی نوع جنس و تن‌انگاره‌ی خود . مادر و پدر میتوانند به منظور کمک به کودکان ۹-۶ ساله‌ی خود و تحولات جنسی سالم در آنان، به نکات آموزشی زیر توجه داشته باشند.

پیشهاد مشاور: اختلال هویت جنسی در کودکان

ویژگی جنسی در کودکان

دو نوع ویژگی جنسی در کودکان در دوران بلوغ رخ می دهد: الف) تحولات جنسی اولیه و ب) تغییر در ویژگی های جنسی ثانویه. ویژگی های جنسی اولیه به تغییراتی در خود اندام های جنسی (رحم، واژن، آلت تناسلی و بیضه ها) اشاره دارد. ویژگی های جنسی ثانویه به تغییرات قابل مشاهده دیگری اشاره دارد که بلوغ بزرگسالی را نشان می دهد، مانند تغییر در قد و شکل بدن.

تغییرات ویژگی جنسی در کودکان برای پسران شامل بزرگ شدن بیضه ها، آلت تناسلی، غده پروستات و وزیکول های منی است. این تغییرات معمولاً بین سنین ۹ تا ۱۴ سالگی شروع می شود. رشد آنها معمولا بین سنین ۱۲ تا ۱۶ سالگی کامل می شود.

مهم ترین و قابل توجه ترین تغییر مربوط به بلوغ برای مردان جوان اسپرمه یا اولین انزال است. اسپرمه عموماً بین سنین ۱۲ تا ۱۶ سالگی اتفاق می افتد. اسپرمه نشان می دهد که پسری اکنون اسپرم تولید می کند و می تواند تخمک زن را از طریق فعالیت جنسی بارور کند و در نتیجه زن حامله شود. این اولین انزال اغلب در هنگام خواب رخ می دهد. اغلب از آن به عنوان “رویای مرطوب” یاد می شود. مردان جوان نیز ممکن است هنگام بیداری نعوظ خود به خود را تجربه کنند.

این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که آن ها از نظر عاطفی تحریک شوند یا بدون هیچ دلیلی. چنین نعوظ های خود به خودی می تواند برای مردان جوان بالغ ناراحت کننده یا شرم آور باشد. لطفاً برای کسب اطلاعات در مورد کمک به مردان جوان برای سازگاری با ویژگی جنسی در کودکان، به بخش «چگونه والدین می‌توانند به کودکان کمک کنند» مراجعه کنید.

تحول مسائل جنسی کودکان 7-12 سالگی

تغییرات خصوصیات جنسی در کودکان

تحولات جنسی اولیه برای دختران شامل شروع ساختن پوششی از رحم می شود که بعداً در طی فرآیند قاعدگی ریخته می شود و واژن شروع به تولید ترشحات مخاطی می کند. این ترشحات موکوس مانند قاعدگی واقعی نیست، بلکه شکل اولیه روانکاری واژن است. هنگامی که زن جوان بالغ می شود، زمانی که از نظر جنسی برانگیخته می شود، می تواند این روان کننده را تولید کند، اما حتی زمانی که از نظر جنسی تحریک نشده باشد، آن را در مقادیر مختلف تولید می کند.

این تغییرات می تواند ماه ها یا فقط چند هفته قبل از اینکه یک دختر قاعدگی یا اولین دوره قاعدگی او را تجربه کند، رخ دهد. تجربه هر جوان کمی متفاوت است و تحولات جنسی را متفاوت تجربه می کند.

مهم ترین و قابل توجه ترین تحولات جنسیت اولیه برای زنان جوان، قاعدگی یا اولین دوره قاعدگی است. این زمانی اتفاق می‌افتد که رحم – عضوی که بعداً نوزاد را حمل و پرورش می‌دهد – اولین پوشش بافت و خون خود را می‌ریزد.

در زنان بالغ، این آستر ماهی یک بار یا به طور متوسط هر ۲۸ روز یکبار ریخته می شود. هدف از پوشش این است که رحم را برای قسمت اولیه بارداری که در آن یک تخمک بارور شده باید به دیواره رحم بچسبد، آماده کند. این پوشش هر ماه زمانی که بدن متوجه می شود باردار نیست از بین می رود.

پیشنهاد مشاور: سکس نوجوان

زنان هنگام قاعدگی “خونریزی” ندارند. زخم باز وجود ندارد در عوض، رحم آن ها به سادگی در حال ریختن و آزادسازی بافت پوششی خونی است که در طول ماه گذشته در داخل آن رشد کرده است و تحولات جنسی را تجربه می کنند.

بلوغ به تنهایی به این معنا نیست که یک دختر می تواند باردار شود. در برخی موارد ممکن است بارداری قبل از قاعدگی اتفاق بیفتد، در حالی که در برخی دیگر ممکن است تا ماه ها پس از قاعدگی امکان پذیر نباشد. برخی از دختران تا ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از شروع قاعدگی شروع به رهاسازی تخمک از تخمدان خود نمی کنند. سایر دختران قبل از اولین قاعدگی شروع به رهاسازی تخمک های بالغ کرده اند. به همین دلیل، به زنان جوان باید آموزش داده شود که اگر از نظر جنسی فعال شوند، ممکن است (حتی اگر معمول نباشد) قبل از اولین قاعدگی باردار شوند.

به طور متوسط، اولین دوره قاعدگی بین سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی برای دختران آمریکای شمالی رخ می دهد. در حالی که برخی از دختران ممکن است در اولین قاعدگی خود جریان کامل قاعدگی را تجربه کنند، برخی از دختران ممکن است فقط در اولین قاعدگی خود یک جریان خفیف یا لکه دار را تجربه کنند. خانم‌های جوان ممکن است در ماه‌های اول با تنظیم چرخه‌هایشان فواصل و دوره‌های پریود بسیار نامنظم را تجربه کنند.

اولین قاعدگی ممکن است برای خانم های جوان ناراحت کننده یا شرم آور باشد. لطفاً برای اطلاعات در مورد کمک به زنان جوان برای سازگاری با این تغییرات فیزیکی، به بخش «چگونه والدین می‌توانند به کودکان کمک کنند» مراجعه کنید.

راهنمایی تحولات جنسی ۷ تا ۱۱ ساله برای والدین

۱- سعی کنید آگاهی‌ها و دانسته‌های فرزندتان را در مورد مسایل مربوط به جنس خود بالا ببرید . گاهی کودکان این سن و سال، از پرسیدن چنین نکات و سوالاتی طفره می‌روند یا اجتناب می‌ورزند . در این گونه موارد والدین و اعضای موثر خانواده می‌توانند اطلاعات سالم و مورد نیاز او را که موجب ارضای حس کنجکاوی‌اش می‌شود، در اختیار او قرار دهند.

۲- زمانی که سعی می‌کنید تفاوت‌های دختر و پسر را برای فرزندتان شرح دهید، بر رعایت حقوق هر یک و نقش‌های مساوی آنان در انجام کارها و وظایف روزانه، تاکید کنید .

تحول مسائل جنسی کودکان 7-12 سالگی

۳- توضیحات ساده، مختصر و قابل فهمی درباره‌ی بلوغ و تغییرات گوناگون جسمانی، عاطفی و رفتاری به کودک ۸ ساله‌ی خود بدهید. هر چند کودکان این سن و سال هنوز تجربه‌ای از این گونه تغییرات ندارند، ولی صحبت درباره‌ی آن موجب صمیمیت، یکرنگی و ایجاد فضایی احترام آمیز برای گفت‌وگوی‌های بعدی شما با نوجوان تان میشود. برای مثال ، گفتن این که در دوران بلوغ زیری و بمی صدای بچه‌ها تغییر می کند و از این قبیل، راه را برای راهنمایی ها و هدایت های بعدی شما باز میکند (سلحشور، ۱۳۸۴).

بسیاری از تحول مسائل جنسی کودکان ۷-۱۲ سالگی را سن نهفتگی یا تحولات جنسی معرفی کرده اند. بنابراین، برنامه ی تربیت جنسی هم باید با این نهفتگی هماهنگ باشد. اطلاعات نباید به گونه ای باشد که باعث بیداری زودرس جنسی گردد. تردیدی نیست که مدرسه در رابطه با تربیت، به ویژه تربیت جنسی، نقش مکمل را دارد و مسئولیت اصلی تربیت جنسی کودک و نوجوان به عهد هی پدر و مادر است برای این امر بهتر است از روانشناسی کودک ۱۲ ساله کمک بگیرید.

رشد فیزیکی، شناختی، عاطفی و جنسی کودک شش تا هشت ساله

اکثر کودکان شش تا هشت ساله:

  • نسبت به سال های قبل، چربی کمتر و عضله بیشتری دارند
  •  افزایش قدرت جسمانی
  • دندان های شیری خود را از دست می دهند و شروع به رشد دندان های بالغ می کنند.
  •  زمان بیشتری را با گروه همسالان می گذرانند.
  • بتوانید روی گذشته و آینده و همچنین حال تمرکز کنید.
  • به احساسات او احترام بگذارید و به هیچ عنوان احساسات او را مورد تمسخر قرار ندهید.
  • خودکنترلی، توانایی انطباق با ایده های بزرگسالان در مورد رفتار “مناسب” و تشخیص مناسب بودن در رفتار.
  • به نظرات و استقلال شخصیتی آن ها احترام بگذارید.
  • به حریم خصوصی آن ها احترام بگذارید، این کار باعث افزایش اعتماد به نفس آن ها می شود.
  • احساسات پیچیده آن ها مانند سردرگمی و هیجانی را درک کنید
  • آزادی عاطفی و فضای بیشتری برای آن ها فراهم کنید.
  • به او در پیدا کردن دوست کمک کنید و با او در مورد آن ها صحبت کنید.
  • دوستان و تعاملات گروهی پایدار برای آن ها فراهم کنید.
  • به فرزندتان اطمینان دهید که ویژگی های او قابل احترام است.
  • مهارت های ورزشی جدید و بدنی را به او بیاموزید و او را در کلاس های مختلفی که به آن ها علاقه دارد ثبت نام کنید.
  • برای آن ها داستان هایی بخوانید که با وضعیت و روحیه آن ها مناسب باشد.
  • بازی هایی بلد باشید که با یکدیگر انجام دهید و فعالیت های مشترک داشته باشید.

منبع: Growth and Development, Ages Six to Eight-What Parents Need to Know

95 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »
  1. م خ
    م خ گفته:

    سلام وقت بخیر
    یه پسر یازده سالع دارم که دیشب متوجه شدم هم گوگل سرچ کرده درباره مسایل سکسی
    و هم از خودش فیلم گرفته که التش سفت شده و با انگشت مقعدش رو دستکاری میکرد
    و میگفت با دخترا باید اینکارا رو بکنیم لذت داره
    بنظرتون چکار کنم گوشیشو ازش بگیرم

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      نگرانی شما برای فرزندتان قابل احترام می باشد اما خب در این مسیر بهتر است که برنامه های فیلترشکن بر روی گوشی فرزندتان نباشد در کنار اینکه دسترسی او به اینترنت را با کمک هم برنامه ریزی کنید و در تایم های مشخصی باشد در کنار اینکه برنامه هایی وجود دارد که می تواند سایت های پورن را فیلتر کن پس بهتر است از آنها استفاده کنید.
      اما موضوع مهمی که وجود دارد این است که به نظر می رسد فرزند شما وارد پروسه نوجوانی شده است و نیاز است که در مورد دوران نوجوانی و حتی مسائل جنسی با او صحبت شود در اول بهتر است اطلاعات او را در مورد این دوران و تغییرات جسمی و روحی که تجربه خواهد کرد دریافت کنید و بعد این اطلاعات را اصلاح شده در اختیارش قرار بدهید.
      بهتر است که از عصبانیت دادن احساس گناه و تنبیه خوداری کنید او نیاز است که بتواند به شما اطمینان کند.
      او نیازهای طبیعی را تجربه می کند و جای نگرانی وجود ندارد اما نیاز است بداند که قرار نیست تجربه هر نیازی در همان زمان با رفتار خاصی همراه شود و یا برای پاسخ هر رفتاری داشت.

      پاسخ
  2. دریا
    دریا گفته:

    با عرض سلام و تشکر خدمت شما بابت این سایت خوبتون .
    من یک پسر ۱۰ونیم ساله دارم که خیلی آروم و تقریبا به من وابسته است .

    یک شب موقع خواب با گریه ی شدید و ناراحتی به من گفت مامان یه چیزی می خوام بهت بگم می ترسم دعوام کنی . من آرومش کردم و گفتم هر چی هست راحت باش و بگو
    گفت یکبار که خونه ی مامان بزرگ بودیم پسر داییش اش( که دوسال بزرگتر از خودش) بهش گفت دست بزن به آلتم و لیس بزن .پسر من مخالفت کرده و اون اصرار کرده دوباره و پسر من فقط دست زده . و یکبار دیگه پسر عمه اش که اونم دوسال بزرگتر از پسر من انگشت تو پشت پسر من کرده و آلتش رو در حد تماس رو باسن پسر من گذاشته.
    وقتی پسرم اینا رو تعریف می کرد داشتم دیونه میشدم اما تشویقش کردم که خیلی خوبه که اینارو آومدی به من گفتی .و بهش گفتم هر کسی تورو اینجوری اذیت کرد یا همچین حرفهایی زد باید اونجا رو ترک کنی و بیای به من بگی و این که اندام های خصوصی رو هیچ کسی حتی مامان نمی تونه نگاه کنه یا دست بزنه .
    پسرم مدام می گفت خدا منو نمی بخشه .خدا منو می بره جهنم .مامان تو منو دیگه دوست نداری ناراحتت کردم و کلی گریه
    حالا خواستم بپرسم آیا با مادراشون بگم کار پسرانشان رو
    و این گه چیکار کنم تا پسرم آروم بشه و بهش فکر نکنه‌؟
    سپاس از صبر و حوصله ای گذاشتید

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دریا جان
      نگرانی شما برای فرزندتان قابل احترام هست همین که شما در این زمان ارامش روحی خود را حفظ کردید و از سرزنش کردن او خوداری کرده اید کاملا مسیر درستی را طی کرده اید بهتر است به او بگوید همیشه در کنارش هستید و در هرشرایطی دوستش دارید و او میتواند روی حمایت شما حساب کند.
      بهتر است این تعرض در همین زمان با کمک روانشناس بررسی و درمان شود تا از مشکلات بر شرایط روحیش جلوگیری شود.
      اما در مورد این کودکان خب میتوانید در زمان مناسبی در احترام اما محکم با انها برخورد کنید که در صورت تکرار این رفتار حتما با آنها برخورد جدی تری خواهید داشت.
      در هرصورت بهتر است اجازه بدهید فرزند شما هرچقدر می خواهد احساساتش را بیان کند.

      پاسخ
  3. زهرا
    زهرا گفته:

    سلام اسم من زهرا هست و من یک پسری دارم که امسال میخاد بره کلاس چهارم. وقتی کلاس دوم بود بعضی از دوستاش به اون برخی از مسائل جنسی را گفته بودند مثلا فرق زن و مرد ، من میترسم بخواطر اینکه میخواد بره پایه بالاتر وممکن هست که این رفتار رو انتقال بده و یا بیشترش بکنه. توی ونه این رتار ها وقتی مدرسه اش تموم شد بیشتر شده مثلا ازش سوال میپرسم که داری چی کار میکنی به من میگه که دارم اونجامو میمالم یا وقتی میره دستشویی مدت زیادی رو توی اونجا میمونه. من توی دوران تابستان باید چکار کنم تا حداقل کمی از این اخلاق ها دست بکشه

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما زهرا جان
      ببین عزیزم در او کنجکاوی ایجاد شده است که هنوز اماده آن نبوده است و خب در این مسیر نیاز است که شما با او در یک فضای خصوصی صحبت کنید و بیان کنید که این اندام ها کاملا خصوصی می باشد و اجازه ندارند نه به اندام های دیگران دست بزند و نه اینکه اجازه بهد کسی به ندام او دست بزند.
      در صورت ادامه این شرایط نیاز است که حتما با او یک روانشناس صحبت کند.
      سعی کنید که فضای سرگرم کننده را برای او ایجاد کنید به این معنا که علایقش را بشناسید و در این مسیر به او کمک کنید تا میزان تمرکزش از این مسئله کاهش یابد تا بتواند لذت را به مسائلی که متناسب با شرایط سنیش می باشد گسترش بدهد.

      لطفا با یک اطلاعات سوال خود را همچینن با یک نام کاربری ارسال کنید.

      پاسخ
  4. سیمین
    سیمین گفته:

    سلام خدمتت شما. من یک پسری دارم که امسال به کلاس چهارم میره. ما برای اینکه توی درس هایی مثل ریاضی به مشکل نخوره برای معلم گرفتیم. معلم ریاضی اون جاریم هست (طبقه پایین ما) که هزینه نمیگیره و یاد میده. متاسفانه نسرین(جاری)زیاد خودشو نمیپوشونه مثلا در یکی از جلسات دکمه های لباسش باز شده بود و سینه های اون پیدا بود. از اون جلسه به بعد بچه ی من علاقه زیادی به سینه های اون پیدا کرده و بعضی از موقع ها که میره پیش اون درخواست نشون دادن سینه و دست زدن به اون رو داره. من دیگه پیش اون نفرستادم لطفا کمک کنین چون هربار که میره اونجا بدتر میشه. من نمیدونم با اون چیکار کنم

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما سیمین جان
      نگرانی شما برای فرزندتان قابل احترام هست اما در این مسیر خب در اول بهتر است که با فرزند خودتان صحبت کنید و بیان کنید که دست زدن به اندام های خصوصی دیگران درست نیست و نیاز است که هم خودش از اندازم های خصوصیش مراقبت کند و هم اینکه به اندام های های خصوصی دیگران دست نزد و حریم بدن آنها را حفظ کند.
      در کنار اینکه خب بدون دخالت در پوشش جاریتان بهتر است که از ایشان بخواهید به هیچ عنوان اجازه این کار را به فرزند شما ندهند و این موضوع را با این دلیل که کودک است توجیح نکنید .
      در هرصورت شما میتوانید با آموزش و حرف زدن با فرزند خودتان به او اموزش بدهید که حدود روابط خود را حفظ کند.

      پاسخ
  5. سیمین
    سیمین گفته:

    من با نسرین حرف زدم و اون به من گفته بود که وقتی که کلاس رو برگذار میکرد پسر من هم شیطونی هایی میکرد مثلا از اون وقتی که سینه های جاریم رو دید. وقتی کلاس داشت شلوار خودشو در می اورد و با اونجاش بازی میکرد یا یک جلسه پسرم کلا درس نخونده و فقط داشته با اونجاش یا سینه های جاریم بازی میکرده

    پاسخ
  6. پروی
    پروی گفته:

    سلام من دختر ۶ ساله دارم که موقع خواب همش فکر میکنه دسشویی داره در هدی که اگه یک قلپ آب بخره حتما میره دسشویی الان متوجه شدم برای اینکه مطمعن بشه دسشویی نداره دست توی مقعدش میکنه یا برعکس برای ادرار هم همین کار رو میکنه خواهش میکنم راهنمایم کنید

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز در این مورد اگر ادار او تنها در زمان خوابیدن می باشد می تواند برای نگهد اشتن شما کنارش و یا احساس ترس و اضطراب باشد اما برای بیان هر نظری نیاز است که هم با کودک شما و هم خود شما به صورت دقیق صحبت شود.
      بهتر است شرایط مراجعه به روانشناس را برای خودتان و بعد در صورت نیاز او ایجاد کنید.

      پاسخ
  7. محسن
    محسن گفته:

    با سلام . وقت بخیر
    یه روز پسر من که ۸ سالشه ، با پسر عمه اش که حدود یک سال و نیم از پرم بزرگترها به تنهایی برای بازی وارد اتاق شدن ،( و البته پسرم خیلی آروم هستش اما پسر عمه اش که بزرگتر هم هست کمی بیش از حد فعالیت و جنب و جوشش بالاست) ، و منم هم شک کردم ، وقتی وارد اتاق شدم ، دیدم که روی پسر م البته با لباس و فقط حالت مالش خوابیده ، و منم خیلی از این موضوع ناراحت شدم و بهش گفتم که یکبار دیگه طرف پسرم نیای و اونم گفت که کاری نکردیم ،
    الان می‌خوام بپرسم که ممکنه این عمل را دوباره انجام بده و با وجود اینکه ما با هم فامیل هستیم و روابط خانوادگی داریم ،
    آیا نیاز است که برای پدر و مادرش بگیم و اونا را از این موضوع آگاه کنیم ،
    و اینکه آیا این ارتباط بار روانی برای پسرم توی آینده نداره که دایما بخواد به خواسته های پسر عمه اش تن بده .
    ضمنا بنده برای پسرم گفتم که این موارد و لمس این قسمتها جز جاهای خصوصیه و نبایستی لمس صورت بگیره ،

    ممنون میشم که به سوالاتم جواب دهید و بنده را از نگرانی در آورید

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      نگرانی شما برای فرزندتان قابل درک است اما در این مورد بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و برای فرزندتان در مورد حریم های خصوصی بدن توضیح بدهید و به او اطمینان بدهید که می تواند به شما اعتماد کند و اگر سوالی داشت و یا کسی به بدن او دست زد به شما بگوید.
      در هرصورت واعا ممکن است برای آنها هیچ معنی جنسی این رفتار نداشته باشد پس بهتر است نگران نباشید در این مورد خب در صورت تکرار بهتر است با خواهر شوهرتان بدون به دنبال مقصر بودن و یا سرزنش کردن و… صحبت کنید تا ایشان نیز با فرزند خودشان در این مورد صحبت کنند و خب این مشکلات کاهش یابد.

      پاسخ
  8. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام خسته نباشین
    من ۲۱ سالم هست و خواهر ۹ سالم یکی دو باری هست که سرچ های جنسی میکنه مثل سک.س چیست یا لخت و بوسه و این چیزا و نمیدونم باید چه واکنشی نشون بدم یا چطور به مادرم بگم یا صبر کنم اگه دیگه تکرار نشد به مادرم نگم و یا اینکه خودم باید باهاش حرف بزنم که اصلا نمیدونم باید چی بهش بگم لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      نگرانی شما برای خواهرتان قابل احترام می باشد در این مورد خب خواهر شما زود تر از سن نوجوانی وارد این مسائل شده اند اما در این مسیر احتمال بلوغ زودرس هم وجود دارد پس بهتر است که در این مورد با مادرتان صحبت کنید که با او در مورد مسائل جنسی و بلوغ صحبت کنند و البته در اول اطلاعات او را از این مسائل دریافت کنند و بعد اطلاعات درست و بدون اغراق را در اختیارش قرار بدهند بهتر است که اگر تمرکز زیادی بر این مسائل وجود دارد یک روانشناس نیز شرایط او را بررسی کند.

      پاسخ
  9. Nii
    Nii گفته:

    سلام میخواستم بدونم در کودکان ده یا زیر ده سال نشون دادن اندام جنسی به هم دیگه یا بوسیدن بدن هم طبیعی هست

    پاسخ
    • مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان
      مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان گفته:

      سلام در این دوره باید کودک را آگاه کنید که نقاط شخصی و خصوصی خود را به دیگران نشان ندهد. ولی در کل در این سن از روی کنجکاوی اتفاق می افتد و اگر یکبار با همسن این کار را انجام داد عکس العمل بد نشان دهید فقط منطقی با صحبت کنید.

      پاسخ
  10. مریم
    مریم گفته:

    سلام وقت بخیر. دختر۱۱ ساله ای دارم که دیروز تو اتاقش نوشته سکسی پیدا کردم که مخاطبش پسر عمه اش بود البته این دو اصلا رابطه ای ندارند چون دهترم همیشه پیش منه و فکر میکنم بیداری جنسی و بلوغ باشه خیلی نگرانم لطفا راهنماییم کنین چطور برخورد کنم؟

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      در هرصورت ممکن است دختر شما وارد سن نوجوانی شده باشد و خب اینکه نیازهای جنسی را تجربه کند و یا گرایش به جنس مخالف داشته باشد یک امر طبیعی است اما اینکه بداند قرار نیست به هر نیازی در همان زمان پاسخ بدهد و شرایط سنی و رشدی خودش را نیز درک کند اهمیت زیادی دارد.
      در این مسیر بهتر است در کنار صحبت در مورد دوران بلوغ و آشنایی او البته در اول دریات اطلاعات او از این دوران و اصلاح این اطلاعات به او کمک کنید آگاهانه پیش برود.
      اما اگر درگیری فکری او با مسائل جنسی زیاد است خب در این مورد بهتر است حتما شرایط مراجعه به روانشناس را در هیمن زمان برای او ایجاد کنید.

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *