روانشناسی نوجوان 11 سالگی

روانشناسی نوجوان ۱۱ سالگی

 

آنچه باید در مورد کودک ۱۱ ساله خود بدانید:

فرزند دختر شما با تغییرات گسترده ای در زندگی روبه رو می شود، مدرسه جدید، مواجهه با نوجوانی و تغییرات جسمی که برای او دلهره آور است، می تواند زندگی را چالش برانگیز کند. او همچنان به کمک شما نیاز دارد تا از او حمایت کنید، هرچند کمک به او در این سنین دشوار است ولی ارزش این را دارد که تا حد امکان تلاش کنید.

از نظر جسمی، فرزند دختر شما در ۱۱ سالگی با سرعت زیادی به دوره بلوغ نزدیک می شود، از تغییرات جسمی که برایش رخ می دهد آگاه می شود و این  تغییرات مشکلاتی در زمینه تصویر بدن و یا اختلالات خوردن  بوجود می آورد. این دوره یکی از سریع ترین مرحله های رشد است. ممکن است قد او ۸ سانتی متر افزایش یابد و نیز از لحاظ جسمی به شکل  یک انسان بالغ‌تر رشد کند. پسرها دو، سه سال بعد به سن بلوغ می رسند.

مهارت های شناختی او به سرعت رشد می کنند.هنگام سخن گفتن اعتماد به نفس بیشتری دارد و ممکن است صحبت هایش را طوری تنظیم کند  که در جمع همسالانش مورد قبول واقع شود مثلا از اصطلاحات عامیانه یا دشنام استفاده می کند. در  تفکر انتزاعی، حل مساله و استدلال فرضی بهتراز قبل است و می توانید انتظار گفتگو ی جذابی با او داشته باشید.

مهارت خود مدیریتی در او به وجود آمده است پس می توانید در مورد مسائلی مثل بهداشت، تکالیف و   ریسک پذیری با او صحبت کنبد. احتمالا  به تازگی به مدرسه جدیدی رفته است و به حمایت و راهنمایی شما  در کنار سایر چالش های تحصیلی که در انتظار اوست  نیاز دارد.

گروه های اجتماعی که در آنها قرار می گیرد در حال تغییر است و نیاز دارد زمان بیشتری را با دوستانش بگذراند. تایید شدن از جانب همسالان برای او بسیار مهم است. ممکن است در ارتباط برقرار کردن با شما کمی بسته تر عمل کند. برای رسیدن به سطحی از استقلال که  که هنوز آمادگی آن را ندارد تقلا می کند و این کار ممکن است برای او بی نتیجه باشد و به صورت یک خصلت بد یا بی ادبی بروز کند. او می فهمد افراد بالغ کامل نیستند و ممکن است از رفتارهای بزرگسالان ایراد بگیرند. صورت مثبت تر این قضیه به این شکل است که ممکن است  او به مباحث اجتماعی علاقه مند تر شود و بخواهد به دیگران کمک کند.

از نظر احساسی، این سن دوره سرکشی دختر شماست، بلوغ و تغییرات جسمی باعث می شود او اعتماد به نفس  و عزت نفس کمتری داشته باشد. ممکن است با اولین تجربه های میل جنسی، سراسیمه شود. وقتی روابط پیچیده تر و محکم تری را ایجاد می کند به ویژه با سایر دختران، متوجه می شود تعارضاتی بین فشار برای تطبیق با ویژگی های اخلاقی آنها و استانداردهایی که از کودکی شکل داده وجود دارد. ممکن است ماندن در یک خلق برایش سخت باشد، خشم و سرکشی در این سن کاملا طبیعی است. برخلاف این او بهتر می تواند نقطه نظرات دیگران را دریافت کند و به این شکل  دستش برای استدلال منطقی باز است.

راه هایی برای حمایت از دخترتان وجود دارد. ارتباط باز و پاسخ صادقانه  به سوالاتش، مخصوصا درباره نحوه تکامل جسم و احساساتش، اعتمادی که طی سال های قبل سا خته اید، حفظ می کند. او را تشویق کنید تا به تلاش ها و دست آوردهایش افتخار کند و وقتی کاری خوب پیش نمی رود او را حمایت کنید، این کارها باعث می شود اعتماد به نفس و خودباوری او تقویت شود. در برابر بدخلقی و طغیان احساسات او  که اغلب از سماجت یا استقلال  طلبی و یا تمایل به اظهار وجود  نشئت می گیرد ، خونسرد باشید تا کنترل وضعیت از دستتان خارج نشود. به او زمان دهید، برایش فضا و خلوتی فراهم کنید که به احساساتش نظم بخشد  تا برای اعتماد کردن به شما مشتاق تر باشد. از نظر اجتماعی، می توانید با احترام گذاشتن به روابط دوستانه ای که دارد و ملاقات با خانواده دوستانش او را تشویقش کنید در فعالیت های گروهی شرکت کند و به این صورت  با تاثیرات بدی که ممکن است بعد ها مساله ساز شود آشنا می شوید  و آنها را رفع می کنید. وقتی فرزندتان را در تصمیم گیری های خانوادگی شرکت می دهید و به او وظایفی محول می کنید  و نشان می دهید به تحصیل علم علاقه  دارید، نه تنها به ایجاد و رشد حس مسئولیت پذیری  در او کمک می کنید بلکه ارزش های مثبتی که در زندگی آینده به آن نیاز دارد  تقویت می کنید.

فرزند ۱۱ ساله شما به آنچه که دوستانش می گویند علاقه زیادی دارد ولی به شما نیاز دارد. می‌توانید ارتباط محکمی بین خودتان ایجاد کنید و او را حمایت و راهنمایی کنید تا تبدیل به فردی بزرگسال موفق مطابق میل شما بشود.

 

مطالب مرتبط

 پیش بسوی ۱۰ سالگی

پیش بسوی هشت سالگی 

منبع:فارس پاتوق

79 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
  1. امیر
    امیر گفته:

    سلام بنده ۲پسر ۱۱ ساله دارم که دوقلو ناهمسان هستن ولی اونی که کوچیتره مشکلات زیادی داره ازجمله اینکه هنوز خودش را کثیف میکنه (ادرار و مطفوع)وتا حالا نتونستیم این عادت را ترک بدیم ،یکدفعه با صدای بلند حرف میزنه ،یه سری عادت در رفتارها و حرکاتش هم هست دیگه نمیدونم چکار کنم اگه دکتر خوبی سراغ دارید لطفا راهنمتیی کنید ممنون میشم

    پاسخ
  2. ندا
    ندا گفته:

    سلام خسته نباشید پسر۱۱ساله ای دارم که تمایل زیادی به دختربودن داره با دخترها بیشتر بازی میکنه ورفتارهای اونارو تقلید میکنه الانم یه عروسک باربی میخاد نمیدونم چکار کنم براش بخرم یانه خیلی نگرانم خواهش میکنم راهنماییم کنین باتشکر

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما ندا جان در این مورد خب فرزند شما کم کم وارد پروسه نوجوانی می شود و خب اگر فکر می کنید رفتارهای او تضاد زیادی با هویتش دارد بهتر است که بدون برچسب زدن، توهین و یا سرزنش شرایط مراجعه او به روان درمانگر را ایجاد کنید تا بتوانیم کمک کنیم در شرایط بهتری بتواند در مسیر کسب هویت خودش گام بردارید و

      پاسخ
  3. باران
    باران گفته:

    سلام خسته نباشید من یک پسر ۱۱ساله دارم پسر صبور ومهربانی است مشکل خاصی نداره ولی دیروز دوستش خونمون بود وباهم داشتن باپی اس فر بازی میکردن من هم داخل اتاق مشغول کاری بودم البته جلوی دیدم بودند تاوقتی که برای کاری ازاتاق بیرون آمدم ودیدم پسرم ودوستش پیش هم خابیدن وتا من رودیدن حالتی که بترسن ازجاپریدن وهمدیگرو هول دادن من متوجه شدم که غیرطبیعی بودن ولی اصلا به روی خودم نیاوردم و الکی گفتم چی شده چراباهم دعوامیکنید ورفتم آشپزخانه ولی زیرچشمی مراقبشون بودم دیدم کهبه هم نگاه مینکن ورفتارشون فرق کرده ولی دوستش که۹ماه ازپسرم بزرگتره خودشوبه اون راه زد ودرموردبازی حرف میزد ولی پسرمن کمی رنگش پریده بود وکم کم شروع به بازی پی اس فایو شدن من تابه حال نه پسرم روبادوست یافامیل تنها نزاشتم چون میترسم کار بدی انجام بدن نه اینکه پسرمن انجام بده میترسم بچه های دیگه ازش سواستفاده کنن پسرم یه قیافه تغریبا زیبا ودلنشینی داره ویه مقدارخجالتی واینکه همیشه مراعات همه رومیکنه واصلا دعوایی نیست حالا میخاستم راهنمایم کنید که چطوری باپسرم رفتار کنم که کسی نتونه ازش سوع استفاده کنه ممنون

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما باران جان
      نگرانی شما برای فرزندتان قابل احترام است اما در این مسیر بهتر است بجای دائم کنترل کردن او سعی کنید که او را آماده حضور در اجتماعات بزرگ تر کنید زمانی که او بتواند از خودش مراقبت کند نیازی نیست که شما دائم با او باشید و یا نگرانش باشید.
      به خاطر داشته باشید که فرزند شما کودک نیست که همیشه کنارش باشید و از او مراقبت کنید. آموزش «نه» گفتن به درخواست‌های جنسی دیگران یکی از بخش‌های مهم آموزش بهداشت جنسی است. به فرزندتان بیاموزید افراد هوسران و بیماران جنسی به بهانه‌های مختلف و با سخنان فریبنده به دنبال سوء استفاده جسمی و روحی از دیگران هستند.

      به فرزندتان بگویید سوءاستفاده‌گران جنسی ممکن است از جملاتی استفاده کنند که به نظر منطقی است؛ مثل «به یک بار تجربه‌اش می‌ارزد، تو دیگر بزرگ شده‌ای، مگر مرا دوست نداری، کسی چیزی نمی‌فهمد، اگر قبول نکنی ترکت می‌کنم و…»، اما در نهایت این ارتباط پایان خوبی نخواهد داشت. با توجه به گستردگی رسانه‌های ارتباطی و نرم‌افزارهای مختلف و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، مهارت «نه» گفتن به درخواست جنسی دیگران مهارتی است که نوجوانان باید آن‌را یاد گرفته باشند تا از آسیب‌های احتمالی در امان بمانند دقت کنید که این نه گفتن ها از خانه شروع می شود پس اجازه بدهید فرزندتان نه گفتن را با خود شماها تجربه کند و ترس از نه گفتن نداشته باشد.
      فرزند شما احتمالا در آستانه دوران نوجوانی می باشد و خب نیاز است که در مورد این مسیر با او صحبت کنید در اول بهتر است اطلاعات او را دریافت کنید که آیا می داند نوجوانی چیست، چه تغییراتی قرار است تجربه کند و یا چه نیازهای جدیدی را تجربه می کند و… زمانی که اطلاعات او را دریافت کنید می توانید اطلاعات درست و متناسب با شرایطتش به او بدهد.

      پاسخ
  4. آنه.
    آنه. گفته:

    سلام و وقت بخیر
    یک برادر ۱۱ ساله دارم
    من خودم وقتی ۱۲ سالم بود دچار افسردگی دوره ای میشدم و خیلی نگرانم که برادرم هم این حسارو تجربه کنه.
    الان یه چند روزیه شبا خیلی بی حوصله میشه
    مدام میگه حوصلم سر رفته و کسلم‌.
    یا میگه من هیچ کاری ندارم انجام بدم
    تکالیفشم که انجام میده باز سرش یک سره توی گوشیه‌.اینم بگم در طول روز خیلی گوشیه مادرم دستشه مامانمم کنترل نمیکنه.
    و اینکه یک بار یک فیلم ترسناکی دید علاوه بر تاکید فراوان من که اون فیلمو نبین برای سنت خوب نیست.و خیلی ترسید و توی ذهنش موند.
    الان همش بهم میگه من میترسم.بی حوصلم.حوصلم سر رفته کسل شدم.
    بیشتر شبا اینجوری میشه.من خیلی نگرانم که نکنه مثل من شده باشه…اخه خودمم وقتی ۱۲ سالم بود اینجوری بودم.
    حالا سوال من اینه که من به عنوان یک خواهر چه کاری از دستم برای داداشم بر میاد
    چیکار کنم براش که همش میگه حوصلم سر رفته؟چون تا حوصلش سر میره میره سراغ گوشی…ممنونم.راستی من خودم ۱۷ سالمه و خیلی نمیتونم باهاش بازی کنم خودم درگیر درس و اینا هستم بیشتر

    پاسخ
  5. طراوت
    طراوت گفته:

    با سلام
    پسر ۱۱ ساله ای دارم که تک فرزنده و از نظر همه بسیار باهوشه . دوست صمیمی نداره البته شاید بدلیل تعدد مدارسی که رفته باشه. مشکل اصلی بحث کردن بیش از حدش هست. یعنی اگه چیزی رو اشتباه بگه با هزار دلیل و برهان میخواد ثابت کنه که حق با خودشه. اگر ازش بخوایم کاری رو انجام بده یا برعکس انجام نده کلی بحث میکنه بطوری که واقعا کلافه کننده است. نمیدونم تا چه حد طبیعیه

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      ببینید افراط در هرچیزی می تواند مشکلاتی ایجاد کند در هرصورت همین روند رفتاری که نمی تواند اشتباهات خود را بپذیرد می تواند در مسیر های ارتباطی او با خانواده و دوستانش تاثیر زیادی داشته باشد پس بهتر است برای اینکه بتوانیم به شما و او کمک کنیم یک روانشناس شرایط فرزندتان را با حضور خودش بررسی کند.

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *