روانشناسی کودک 12 ساله

روانشناسی کودک ۱۲ ساله

روانشناسی کودک ۱۲ ساله  چگونه می باشد؟ چگونه با پسر ۱۲ ساله رفتار کنیم؟چگونه با دختر ۱۲ ساله رفتار کنیم؟ رشد جسمی و جنسی جنسی مناسب او چه اندازه است؟ رفتار با نوجوان ۱۲ ساله چگونه است؟ چرا نوجوان من پرخاشگری می کند؟

بیش  از یک دهه است که در حال حمایت از فرزندتان هستید و او به سرعت در حال رفتن به سمت نوجوانی است. در آخرین سال قبل از نوجوانی چه انتظاراتی از فرزندتان  دارید و چگونه به پسرتان کمک میکنید این دوره را پشت سر بگذارد؟

روانشناسی نوجوان ۱۲ ساله

فرزند شما هر روز به یک نوجوان تمام عیار نزدیک تر می شود. خوشبختانه تمام تغییراتی که در سالهای نوجوانی رخ می دهد (از نظر جسمی، اجتماعی، عاطفی و شناختی) در طی زمان و به آرامی اتفاق می افتد، بنابراین می توانید خود را آماده کنید.

دوازده ساله ها لحظه های بازی کردنی مانند کودکی که همیشه می شناسید، دارند ولی ناگهان یک فرد بالغ تر در مقابل خود می بینید.

برای رشد جسمی، عاطفی، اجتماعی و شناختی که در این زمان اتفاق می افتد آماده شوید.

رشد فیزیکی ۱۲ سالگی

سن ۱۲ سالگی در اواسط سالهایی است که در آن یک دختر ممکن است به بلوغ برسد و درست در آغاز سن معمولی برای یک پسر است تا به سمت فرآیند بلوغ برود.

در دختران ۱۲ساله، شما متوجه رشد سینه، رشد موهای بدن و در آخر قاعدگی خواهید شد. در پسران، بلوغ با بزرگتر شدن آلت و بیضه ها شروع می شود، سپس رشد مو در ناحیه بیضه ها و زیر بغل و سپس رشد موهای صورت، رشد عضلات و کلفت تر شدن صدای او.

نشانه رشد جسمی در روانشناسی دختر 12 ساله 

نشانه رشد جسمی در روانشناسی دختر ۱۲ ساله 

  • علائم بلوغ از جمله قاعدگی در دختران
  • ممکن است از نظر جسمی رشد شدیدی را تجربه کنند.
  • رشد سینه و موهای صورت

نشانه های رشد جسمی در روانشناسی پسر ۱۲ ساله 

  • رشد عضلات در پسران، بزرگ شدن آلت تناسلی و رشد موهای اطراف آن
  • کلفت شدن صدا (بم شدن صدا)
  • رشد عضلانی و رشد سریع قد

نکات فرزندپروری برای والدین

اکنون زمان ان نیست که نسبت به رشد جنسی فرزند خود بی اهمیت باشید و از آن چشم پوشی کنید از آنجایی که مسیر دشواری است، اگر در شروع مکالمه به کمک نیاز دارید، با یک معلم، پرستار یا پزشک صحبت کنید که چگونه هم بحث در این موضوع را با کودک خود آغاز کنید و هم اینکه چگونه خود شما با این مسئله کنار بیایید.

رشد هیجانی 

هیجانات نوجوانان اصلا جای شوخی ندارند و احتمالا تا سال ها با این مسئله مشکل خواهید داشت.

آنها والدین خود را دوست دارند اما نمی خواهند با والدین خود کاری انجام دهند. آنها گاهی احساس پیروزی می کنند و گاه احساس می کنند در همه چیز شکست خورده اند.

لحظاتی از خوشبختی، انفجار غم و اندوه وجود خواهد داشت و این بارها تکرار می شود.

این دوره همچنین زمانی است که بچه ها شروع به جستجوی مهارت های رهبری در خود و هم چنین شروع به درک ایده بازگشت به جامعه می کنند. با اجازه دادن به آنها در فرآیندهای تصمیم گیری در خانه و حمایت از مشارکت در فعالیت های جامعه یا مدرسه، این امر را تشویق کنید.

نقاط عطف کلیدی

  • شروع به نشان داده مرز عصبانیت و پرخاشگری می کند
  • نشان دادن استقلال خود از والدین اما اغلب نیاز به تایید آنها دارد
  • آغاز زیر سوال بردن ارزش های خانوادگی و ایجاد ارزش های اخلاقی شخصی

رشد هیجانی روانشناسی کودک 12 ساله

نکات فرزند پروری

بین احساس رهبری و استقلال کودک و حفظ قوانین خانه و امنیت او تعادل ایجاد کنید. در مورد کارهایی که ۱۲ ساله هادوست دارد بتواند به تنهایی انجام دهد صحبت کنید و مرتباً سعی کنید توافق لازم را ایجاد کنید.

رشد اجتماعی 

دوستان بیش از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری پیدا می کنند، اما جنس مخالف نیز از اهمیت بالایی برخوردار می شود.

نوجوان ۱۲ ساله شما فکر می کند تعلق داشتن مهم است، که اغلب به معنای پیدا کردن استقلال از والدین و سایر اعضای خانواده است، اما این مسئله خطر فشار همسالان را به همراه دارد.

نقاط عطف کلیدی

  • نگرانی در مورد دوست داشتن و پذیرش را نشان می دهد
  • به فعالیت هایی که مربوط به جنس مخالف باشد علاقه مند است
  • می تواند دیدگاه دیگران را درک کند

نکات فرزندپروری

کانال های ارتباطی را باز و در دسترس ۱۲ ساله ها نگه دارید. ممکن است کودک شما شروع به تجربه موقعیت هایی کند که آماده آن نیست یا نمی داند چگونه با آنها کنار بیاید، از جمله مواردی که همراه با فشار همسالان و بزرگ شدن است.

حتی اگر رابطه شما بر پایه برقراری استقلال آن ها باشد، آنها هنوز هم باید بدانند که والدین آنها برای پشتیبانی و حمایت در دسترس هستند.

رشد شناختی

مغز یک کودک ۱۲ ساله از لحاظ اندازه به اندازه کافی رشد کرده است، اما در حال حاضر تقریباً در حال پیشرفت است.

تفکر انتزاعی، حل مسئله و منطق همه آسانتر می شوند، اما قشر جلوی مغز، که در کنترل تکانه و مهارتهای سازمانی نقش دارد، هنوز نابالغ است.

گفتار و زبان نوجوان 

تا ۱۲ سالگی، بیشتر بچه دوازده ساله تسلط بالایی به مهارتهای زبانی و ارتباطی دارند. آنها می توانند فراتر از تفسیرهای تحت اللفظی فکر کنند، و ضرب المثل ها و اصطلاحات دیگر برایشان قابل درک خواهد بود.

شما احتمالاً طعم اولین سرزنش ها و طعنه ها را از او خواهید چشید و و تن گفتار و زبان را در طول یک مکالمه متوجه خواهند شد.

بازی

دوازده ساله در حال شروع به سپری کردن اوقات فراغت خود در فعالیت هایی از جمله ورزش های سازمان یافته، بازی های ویدئویی و فعالیت های اجتماعی با دوستان هستند.

به میزان زمانی که به نمایشگرها اختصاص می دهد توجه داشته باشید و آنها را ترغیب به فعالیت حرکتی کنید حتی اگر ورزش سازمان یافته نباشد.

روانشناسی نوجوان 12 سالگی

نقاط عطف رشدی

  • به طور فزاینده قادر به درک و به کارگیری منطق در موقعیت ها و مشکلات می شود
  • از مفاهیم عدالت و برابری آگاه می شود
  • شروع به درک توالی علت و معلولی می کند

روانشناسی کودک ۱۲ ساله

با معلمان فرزندتان  (بدون اینکه دچار مزاحمت شوید) در ارتباط بوده و در زندگی تحصیلی آن ها فعال باشید.

منتظر نمانید تا کارت گزارش یا نمره بد به خانه بیاید تا متوجه شوید که نوجوان شما در دوران تحصیلی به بهترین توانایی خود رسیده است یا خیر.

اگر مسائل و مشکلات تحصیلی وجود دارد، به جای اینکه ناراحت شوید، دلیل اصلی را پیدا کنید زیرا این مسئله می تواند از مشکلات چشمی تا اختلالات یادگیری را دربرگیرد.

نکات دیگر تربیت نوجوان ۱۲ ساله

بسیاری از بچه های ۱۲ ساله شروع به کاوش در ارزش ها و قوانین اخلاق گروه همسالان خود می کنند، بنابراین اگر ۱۲ ساله شما اعلام کرد که می خواهد شیوه زندگی جدیدی را اتخاذ کند تعجب نکنید، تا حدی که ممکن است تقلید از شیوه زندگی دوستان خود یا تغییر مذهب و انتخاب دین جدید باشد.

کاوش اخلاق یک بخش عادی از روند رشد است.

بنابراین، توضیح اخلاق و تعیین قوانینی که باعث تقویت اخلاق در خانواده شما می شود بسیار مهم است ، وقتی فرزندتان می گوید با عقاید شما موافق نیست بیش از حد نگران نباشید.

چه زمانی باید نگران کودک ۱۲ ساله بود؟

وقتی بچه ۱۲ ساله در حال تکامل به سوی نوجوان است، رشد جسمی و عاطفی همیشه دست به دست هم نمی دهند.

نگران نباشید اگر فرزند شما از نظر عاطفی برای فعالیت هایی که سن آنها ایجاب می کند آماده نیست، یا برعکس.

با وضعیت روحی و روانی نوجوان خود در ارتباط باشید تا از مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی نوجوان یا اضطراب در سن ۱۲ سالگی آگاهی داشته باشید که در این زمان ممکن است بروز کند.

اگر نگرانی درباره سلامتی و بهزیستی کودک ۱۲ ساله دارید می توانید با متخصص مرتبط مشاوره کنید.

اگر در مورد زندگی دانشگاهی بین دغدغه های خود نگرانی دارید، مانند اینکه به نظر نمی رسد آنها در کلاس بمانند، قرار ملاقات با معلم را تعیین کنید.

آن ها غالباً در مورد فرزند شما منابع و بینشی دارند که شاید شما آن را در نظر نگرفته باشید.

از نظر جسمی، فرزندتان به سرعت رشد می کند و قد او در ۱۲ سالگی حدود ۱۰ سانتی متر افزایش می یابد، این تغییرات  ممکن است او را بد ترکیب جلوه دهد و چون اعضاء  بدن او در نسبت های متفاوتی رشد می کند دراز و بی قواره جلوه می کند. موهای بدنش رشد می کند و صدایش تغییر می کند.

پیشنهاد مشاور: اختلالات خوردن در نوجوانان

رفتار با نوجوان پرخاشگر و بی ادب نی نی سایت

بزرگسالان معمولاً نگرش‌های منفی یا کلیشه‌ای را نسبت به نوجوانان مطرح می‌کنند که به آن ها ضرر می‌رساند.

نظرات دیگران در مورد ما می تواند نحوه درک ما از خود و رفتارمان را شکل دهد.

وقتی والدین فکر می کنند عصبانیت فرزندشان عمدی است یا نوجوانان را به خاطر درگیری سرزنش می کنند، دعوا و درگیری افزایش می یابد.

به جای ناراحت شدن، سعی کنید بگویید: «من دوست ندارم وقتی از دست من عصبانی می‌شوی، اما می‌دانم چه احساسی داری. هر چه باشد دوستت دارم.»

همدلی و هماهنگی با احساسات آن ها بهترین راه برای آرام کردن خشم آن ها می باشد.

یک مطالعه در این زمینه نشان می دهد که حمایت اجتماعی از سوی خانواده و معلمان با خشم کمتر در نوجوانان همراه است. بنابراین سعی کنید حمایت کافی را برای او فراهم کنید.

وقتی نوجوانتان آرام است، مهارت‌های سازگاری را برای کنترل خشم به او بیاموزید.

راهبردهای مقابله ای ناسازگار مانند اجتناب از موضوع یا سرکوب احساسات را تشویق نکنید زیرا با پیامدهای منفی در نوجوانان همراه است.

با دختر ۱۲ ساله چطور رفتار کنیم

چگونه با دختر ۱۲ ساله رفتار کنیم؟ جهش های رشدی دختر بچه ۱۲ ساله، عموما  یک سال زودتر نمود پیدا می کند ولی این سن، متوسط سنی است که دختران دوران قاعدگی را تجربه می کنند. اثرات تاثیری رشد سریع و تقاضاهای فراوان در مدرسه او را نیازمند خواب بیشتری می کند( ۹ تا ۱۰ ساعت در شبانه روز) و بنابراین ممکن است مدام در حال بیدار کردن فرزند خود از رختخواب باشید.

ممکن است بعضی روزها یی که میل استقلال طلبی او به علت  تاثیرات هورمونی مختل شود، نگرانی درباره تصویر خود، و اعتماد به نفس شکننده او را به سمت رفتار و حالت های بچه گانه می کشاند. ممکن است گاهی حد ومرزها را از بین ببرد، مثلا شما را نادیده بگیرد، قوانین را بشکند، سرکشی کند و یا در رفتار های پرخطر زیاده روی کند. اکنون زمانی است که باید صبور تر و فهیم تر باشید به ویژه زمانی که کمتر در جمع ظاهر می شود و ترجیح می دهد بیشتر با دوستانش باشد.

از نظر شناختی، وقتی صحبت می کند بهتر از قبل احساسش را بیان می کند  و می تواند به شیوه خودش روی مسائل کار کند.  این موضوع زمانی که شما از عقل و شعور او استفاده می کنید و از او  در تصمیمات خانوادگی نظرخواهی می کنید، در ترکیب با احساس قوی‌تری که نسبت به درست و غلط  دارد، می تواند منجر به  مکالماتی چالش بر انگیز ولی با ارزش شود.

دختر نوجوان 12 سالگی

چگونه با پسر ۱۲ ساله ام رفتار کنم

چیزهایی وجود دارد که با انجام آن می توانید از پسر بچه ۱۲ ساله حمایت کنید.

استحکام بخشیدن به محدودیت هایی صحیح و به جا بدون افراط در برخورد با رفتارهای بد، فهم ارزش تفکرات واحساسات او و صادق بودن در خصوص موضوعات حساس مثل جنسیت و مواد مخدر، به فرزندتان اراده  و اطمینانی  می دهد که برای مقاومت در برابر فشار گروه همسالانش به آن نیاز دارد.

ابراز علاقه مداوم به تلاش های تحصیلی فرزند، ارتباط با معلم در صورت لزوم، حمایت، فرصت  و پاداش دادن برای تلاش ها و دست آوردها موجب تقویت مهارت های تحصیلی او شده  و خودباوری و واکنش مناسب به شکست را  در او ایجاد می کند.

پسر نوجوان 12 ساله

مشکلات نوجوان ۱۲ ساله با همسالان

فشار همسالان در این سن زیاد است و اگر با دوستانش آشنا شوید می توانید تشخیص دهید چه زمانی و چرا در روابطشان پادرمیانی لازم است  تا به فرزندتان برای گذراندن مسیر درست کمک کنید.

صحبت درباره ی رفتار پرخطر و ارائه راهکار برای مواجهه با وضعیت هایی که بالقوه خطرناک هستند، اعم از اینکه استفاده از  اینترنت باشد ، تحت فشار قرار دادن  او برای نوشیدن الکل و صرف داشتن برنامه ناگهانی  وقتی با دوستانش بیرون است  به او اجازه می دهد بفهمد در کنارش هستید و به او اطمینان می‌دهید به اصول پایبند باشد.

اکنون زمانی است که باورهایش درباره تصویری که از خود ش دارد را تقویت کنید، و سبک زندگی سالمی که شامل برنامه های مناسب خواب و غذا است به او ارائه دهید و به ویژه به او  کمک  کنید درک کند  تغییرات جسمی که با آن رو به رو می شود طبیعی است.

درک این موضوع که شخص هنور کاملا نوجوان نیست برای بچه سخت است. حمایت و راهنمایی شما می تواند فرزندتان را از نظر احساسی، جسمی؛ اجتماعی، و تحصیلی در مسیر مناسبی قرار بدهد و بهترین فرصت را برای آینده ای روشن در اختیارش بگذارد.

ویژگی دختر ۱۲ ساله

ویژگی برای دختر ۱۲ ساله این است که پرحرف، پر سر و صدا، خنده دار و باهوش تر می شود. دختر در آستانه بلوغ و رفتارهای جنسی است. همه چیز در حال تغییر است. آنها هنوز نوجوان نیستند و دقیقاً دیگر کودک نیستند. دختران در سن ۱۲ سالگی معمولاً با والدین خود مودب هستند و از رابطه نزدیک با والدین خود لذت می برند.

ممکن است گاه به گاه نوسانات خلقی وجود داشته باشد و ممکن است در سن ۱۲ سالگی پرخاشگر، بداخلاق و کاملاً بی ادب باشند. که این امر نباید در رفتار مادر با دختر ۱۲ ساله آسیب ایجاد کند.

به دلیل برخی عوامل، آن ها ممکن است شروع به عبوس شدن کنند، از شرکت در بازی ها امتناع کنند و زمانی که محیط اطراف را درک کنند خجالتی شوند. در ۱۲ سالگی، دختران ممکن است شروع به قاعدگی کنند. از این رو، تغییرات خلق و خوی رایج است.

بیشتر دختران ۱۲ ساله در این سن در راه ایجاد هویتی سخت کوش، قابل اعتماد و وظیفه شناس هستند. آنها در حفظ دروغ مهارت بیشتری پیدا می کنند و نسبت به عواقب اعمال خود حساس تر می شوند و ممکن است پس از دروغ گفتن احساس گناه شدیدی داشته باشند.

در این سن، حس شوخ طبعی آن ها شروع به تغییر می کند. آن ها روابط انتزاعی را درک می کنند، اما همچنین می توانند مستعد نظرات ساده لوحانه و استدلال های یک طرفه باشند. دختران دوازده ساله نیز توانایی تفکر انتزاعی و استدلال فرضی را دارند.

آنها به نوجوانان بزرگتر نگاه می کنند و تأیید همسالان برای احساس هویت آنها بسیار مهم است. دختران دوازده ساله می توانند از خود و ظاهرشان انتقاد کنند.

عدم تعادل هورمونی می تواند احساسات قوی را تحریک کند که بچه ها همیشه آن ها را درک نمی کنند. آزمایش جنسی می تواند آغاز شود و آگاهی بدن یک مسئله بزرگ است.

یک دختر ۱۲ ساله باید چگونه رفتار کند

پیش‌نوجوانان از نظر فن‌آوری باهوش هستند، اما مهارت‌های آن ها احتمالاً از قضاوت آن ها پیشی می‌گیرد، بنابراین باید دنبال راه هایی برای افزایش هوش اجتماعی آن ها باشید.

علایق دختران دوازده ساله بیشتر به سمت ورزش، هنر، ادبیات و غیره منحرف می شود.

در این سن، بچه ها باید انتخاب های غذایی سالم را خودشان شروع کنند. با این حال، آن ها گاهی اوقات در صورت عدم کنترل، غذاهای ناسالم زیادی می خورند.

برخی از روزها، فرزند ۱۲ ساله شما فرزند عالی خواهد بود و در برخی دیگر، ممکن است بخواهد هر فرصتی را که به دست می آورد، سرکشی کند. در نتیجه، دختران ۱۲ ساله موجودات پیچیده و جالبی هستند که قرار گرفتن در خانه را به چالش می کشند. اگر فرزند شما بیش از اندازه پرخاش می کند یا نمی تواند احساسات خود را کنترل کند از روانشناسی کودک ۱۲ ساله کمک بگیرید و به مشاور مراجعه کنید.

طرز رفتار با دختر ۱۲ ساله

با دختر ۱۲ ساله چطور رفتار کنیم؟ راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید نقش فعال‌تری برای اطمینان از ایمن و شاد ماندن دختر ۱۲ ساله‌ تان داشته باشید. روانشناسی دختر ۱۲ ساله به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید با دختر ۱۲ ساله خود ارتباط برقرار کنید:

  • توجه داشته باشید که رشد فیزیکی برای یک دختر ۱۲ ساله ممکن است با رشد عاطفی همگام نباشد. فقط به این دلیل که دیگران آن را انجام می دهند، نوجوان خود را مجبور به انجام یک فعالیت بدنی نکنید (یا اجازه ندهید).
  • در رویدادهای بیشتری که دخترتان در آن شرکت می کند شرکت کنید. در مورد توانایی های او با مربی اش صحبت کنید و خواهان موفقیت کامل نباشید. (آموزش اینکه دخترتان چگونه در صورت باخت چگونه ورزش خوبی باشد نیز مهم است.)
  • رشد جنسی فرزندتان را تایید کنید. اگر از عهده مکالمات برنمی‌آیید، از کسی مانند معلم یا پزشک برای کمک دیدن کنید. آنها را در مورد رابطه جنسی ایمن و بارداری نوجوانان آگاه کنید.
  • با هم در مورد راه هایی صحبت کنید که دختر ۱۲ ساله شما می تواند درآمد کسب کند، مانند تمیز نگه داشتن اتاقش یا شرکت در پروژه های خدمات اجتماعی محلی.
  • اگر دخترتان سرکش است (روش کودک برای استقلال طلبی)، راه هایی را پیدا کنید که راه هایی را برای تصمیم گیری به دوران پیش از نوجوانی خود پیشنهاد دهید. برای مثال، از او بخواهید که «کارهایی را که فکر می‌کنم به تنهایی انجام دهم» را بنویسد. از آنها عبور کنید و با هم انتخاب کنید.
  • متوجه افسردگی در دختر نوجوان خود باشید و در صورت مشاهده علائم از مشاور کمک بگیرید.
  • ممکن است کودک پیش از نوجوان شما به معاینات پزشک خصوصی نیاز داشته باشد. بنابراین برای روانشناسی کودک ۱۲ ساله حتما از مشاور و دکتر کمک بگیرید.
  • با دختر ۱۲ساله در مورد خطرات  سیگار، استعمال دخانیات، الکل و  مواد مخدر صحبت کنید. به آن ها بگویید ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما عوارض جانبی طولانی مدت ممکن است برای سلامتی و خانواده آن ها مضر باشد.
  • مصرف اینترنت فرزندتان را کنترل کنید. رایانه خانواده را در مکانی قرار دهید که بتوانید کارهای فرزندتان را تماشا کنید. فیلترهای ایمنی را نصب کنید و سابقه مرورگر را بررسی کنید تا ببینید فرزندتان از چه وب سایت هایی بازدید کرده است. با فرزندتان در مورد امنیت آنلاین، آزار و اذیت سایبری و استفاده مناسب از رسانه های اجتماعی صحبت کنید.
  • شما باید اصول ایمنی را با آنها مرور کنید. بدون تبادل رمز عبور، بدون کلیک بر روی مسابقات و فاش کردن اطلاعات شخصی، تنظیم کنترل های حریم خصوصی در بالاترین سطح و غیره.
  • گفتگوهای صریح و طولانی در مورد صداقت ضروری است. وقتی موقعیت‌های سختی پیش می‌آیند، با فرزندتان روراست باشید تا از ارسال پیام‌های مختلط خودداری کنید.
  • الگوهای خوب هنوز برای دختر ۱۲ساله شما حیاتی هستند، بنابراین در نظر بگیرید که از اعضای نزدیک خانواده یا همسایگان دلسوز برای راهنمایی فرزندانتان در تعاملات اجتماعی چالش برانگیز استفاده کنید.

طرز رفتار با دختر 12 ساله | روانشناسی کودک 12 ساله

طرز رفتار با پسر ۱۲ ساله

شما می توانید نقش های زیر را در رشد کودک خود ایفا کنید و نحوه رفتار با پسر ۱۲ ساله بیاموزید.

صحبت کنید و گوش دهید:

برای روانشناسی کودک ۱۲ ساله باید بدانید که ممکن است کودک ۱۲ ساله ها در مورد نوشیدن، مواد مخدر ، تمایلات جنسی و رابطه جنسی اطلاعات داشته باشد. با آنها صحبت کنید. سوالات خود را بپرسید. به آنچه می گویند گوش دهید. شک آنها را برطرف کنید.

آن ها را تحسین و تشویق کنید:

هنگامی که به یک سرگرمی یا ورزش جدید علاقه نشان می دهد او را تشویق کنید. وقتی در مدرسه عملکرد خوبی داشت از او تمجید کنید.

رفتار با نوجوان 12 ساله پسر

انتظارات و محدودیت‌های خود را تعیین کنید:

در مورد زمان صفحه نمایش شفاف باشید. علاوه بر این، به اشکال رسانه‌های اجتماعی که پسرتان استفاده می‌کند، دقت کنید. به او بفهمانید که چگونه تصویرش در رسانه های اجتماعی می تواند بر شغل و شغل آینده اش تأثیر بگذارد.

در هنگام درگیری محترمانه رفتار کنید:

در هنگام درگیری خونسرد باشید. به سمت پسرتان فریاد نزده و به او ضربه نزنید. یک بحث سالم داشته باشید و در عین حال به احساسات و نظرات او احترام بگذارید.

در مورد نمرات مدرسه و همسالان او به روز باشید

مطمئن شوید که در مورد همکلاسی ها و همسالان او اطلاعات دارید. از نمرات او در مدرسه به روز باشید. اگر فکر می کنید پسرتان خیلی از همسالانش عقب است، ممکن است یک اختلال رفتاری وجود داشته باشد. اگر مشکوک هستید به مشاور مراجعه کنید.

برای هر گونه نگرانی اضافی در زمینه روانشناسی کودک ۱۲ ساله، از مشورت با مشاور کودک دریغ نکنید.

منبع:

Children’s Health: “Wellness by Age: 11-12 Years.”

سوالات متداول

۱ - پسر ۱۲ ساله چگونه باید رفتار کند؟

ن می تواند تفکر پیچیده تری را مدیریت کند. مهارت‌های ارتباطی او بهبود می‌یابد، که وقتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کند بیشتر متوجه آن می‌شوید. او شروع به زیر سوال بردن چیزهایی مانند ارزش های خانوادگی می کند و می تواند تفاوت بین درست و غلط را تشخیص دهد.

۲ - چرا پسر ۱۲ ساله من اینقدر با من بد است؟

دلایل پشت رفتارهای بی احترامی شامل روند کاملاً طبیعی و سالم رشد کودک شما و دوری از هویت او به عنوان یک کودک کوچکتر است. نوجوانان به طور طبیعی با افزایش سن به دنبال استقلال بیشتری هستند و بی احترامی خفیف یکی از راه های ابراز استقلال است.

۳ - چرا فرزند ۱۲ ساله من اینقدر بد خلق است؟

وقتی همه چیزهایی را که نوجوانان از نظر عاطفی، فیزیکی و اجتماعی از سر می‌گذرانند در نظر می‌گیریم، جای تعجب نیست که آنها کمی بدخلقی می‌شوند. وقتی به سمت بلوغ می روند، هورمون هایشان شروع به نوسان می کند و باعث بی ثباتی عاطفی می شود. توئین ها همچنین فاقد رشد عاطفی برای کنترل کامل خلق و خوی خود هستند

۴ - چگونه با رفتار دختران ۱۲ ساله خود کنار بیایم؟

رفتارهایش را نادیده بگیرید وقتی دخترتان استقلال خود را ابراز می کند، احساس طرد شدن نکنید. یک رویکرد غیر مستقیم را امتحان کنید. هنگام برقراری ارتباط بر لحن خود نظارت داشته باشید و قضاوت نکنید. انضباط با استفاده از پیامدهای منطقی. مثلا اگر فلان کار را انجام دهی دچار فلان بیماری می شوی...

94 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
  1. سارا
    سارا گفته:

    سلام خسته نباشید من پسرم ۱۲ سالش هست خیلی پسربا ادبی هست اتفاقی متاسفانه توی گوشی دوستاش فیلم پورن دیده بعد خیلی نگران و ناراحت بود ازش پرسیدم چی شده میگه تو با بابا هم اینکارها را انجام میدین از اون به بعد اصلان نمیزاره من و باباش تنها باشیم الان دیگه مجبورم همه یک جا بخوابیم چون وقتی توی اتاقش باشه تا صبح خوابش نمیبره و خیلی اعصابش خورد میشه گریه می کنه لطفأ راهنمایی کنید خیلی نگرانم نمیدانم چی کار کنم

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما سارا جان
      در اول اینکه فرزند شما دارد وارد پروسه نوجوانی می شود پس روبرو شدن با این شرایط یک امر طبیعی هست اما اینکه او نمیتواند این ارتباط را بین شما و همسرتان بپذیرد و شماها نیز با در یک جا خوابیدن سعی دارید این واقعیت را حذف کنید کمکی به شما و او نمی کند.
      در این مورد نیاز است که شرایط روحی فرزندتان و افکار و احساساتی که تجربه می کند مورد بررسی دقیق توسط روانشناس در همین شرایط سنی قرار گیرد تا بتوانیم به او کمک کنیم از این مرحله عبور کند و بتواند مسیر رشدی خودش را طی کند.

      پاسخ
  2. ملیحه
    ملیحه گفته:

    سلام روز بخیر پسر ۱۲ساله ای دارم که جدیدا پرخاشگر وبدخلق شده سینه سپر می کنه وچشماشو درشت می کنه و این حرف های زشت می زنه وقتژ می پرسم عزیزم چته میگه به تو ربطی ندارع دلم می خواد شما گدا هستید (فقط بخاطر اینکه به همه خواسته هایش تن نمی دیم)و….
    خلاصه اینکه خیلی بی ادب شده حتی دوبار رفته وچاقو برداشته ضمنا به داداش شش ساله داره که مدام زور گویی می کنه وکتکش می زنم خیلی هم اهل تهدید کرده لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما ملیحه جان
      ببین عزیزم نگرانی شما برای فرزندتان قابل احترام می باشد اما در این مسیر با توجه به سبک رفتاری که بیان می کنید و خب رفتارهای پر خطری که فرزندتان دارند بهتر است در همین زمان که در دوران اولیه نوجوانی می باشد با مراجعه به روانشناس بهتر است شرایط روحی فرزندتان و سبک رفتاری که دارند بررسی دقیق شود تا بتوانیم در این مسیر به او کمک کنیم در شرایط روحی بهتری مسیر رشدی خودش را دنبال کند.

      پاسخ
  3. رویا
    رویا گفته:

    با سلام
    دختری دارم ۱۲ ساله فهمیدم ک وقتی خانه دوستش بوده دوستش لب ان را بوسیده و موقعی میخواسته لبش رو گاز بگیره دخترم اعصبانی شده و رفته موقع طریف کردن این اتفاق حالش بد بود و گریه میکرد دو ماه از این اتفاق میگذره ولی اون افسرده شده و احساس گناه کار بودن داره
    همش تو خودشه و دیگه علاقه ای به اون دوستش نداره
    همش توی ذهنشه میخواد پاکش کنه

    پاسخ
  4. والا
    والا گفته:

    سلام دختر ۱۱ ساله دارم همش داد میزنه وقتی باهاش صحبت میکنم گوشاشو میگیره میگه منو نصیحت نکن سریع گریه میکنه

    پاسخ
    • مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان
      مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان گفته:

      سلام بچه شما تحت اسیب شدید است حتما با ایشان به مرکز مراجعه فرمایید.آیا تا کنون دوره تربیتی کودکی گذرانده اید؟

      پاسخ
  5. جمال
    جمال گفته:

    سلام پسری دارم ۱۲ سالشه مدام مشغول بازی با گوشی است اگر اجازه بدم شب هم نمی خوابه فقط بازی می کند.خیلی بی تربیت حرف زشت می زنده حتی حمله می کنه مشت لگد می زند خیلی نصیحت می کنم و با ارامش رفتار می کنم ولی اصلا گوش نمی دهد با حرف های رکیک جواب میده .باره میخوام گوشی را ازش بگیرم بهش ندم. راه چاره چیست لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان
      مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان گفته:

      سلام، درک می کنم که وضعیت شما چقدر دشوار است. رفتار پسرتان نگران کننده است و طبیعی است که به دنبال راه حل باشید. در اینجا چند نکته برای کمک به شما در این زمینه آورده شده است:
      ۱. با پسرتان صحبت کنید. مهم است که با پسرتان در مورد رفتارش صحبت کنید و به او توضیح دهید که چرا این رفتارها قابل قبول نیستند. از زبان ساده و مستقیم استفاده کنید و از او بخواهید که به حرف های شما گوش دهد.
      ۲. محدودیت های روشنی را برای استفاده از گوشی او تعیین کنید. به او بگویید که فقط می تواند در ساعات مشخصی از روز از گوشی استفاده کند و فقط می تواند بازی های خاصی را انجام دهد.
      ۳. در صورت لزوم، گوشی او را از او بگیرید. اگر پسرتان به محدودیت های شما پایبند نیست، ممکن است لازم باشد گوشی او را از او بگیرید تا او را مجبور به رعایت قوانین کنید.
      ۴. به او کمک کنید تا جایگزین های سالمی برای بازی پیدا کند. به او کمک کنید تا فعالیت های دیگری را پیدا کند که از آنها لذت می برد و او را از بازی دور می کند.
      ۵. از یک متخصص کمک بگیرید. اگر احساس می کنید که نمی توانید به تنهایی با این مشکل مقابله کنید، از یک متخصص کودک کمک بگیرید.
      مرکز مشاوره ستاره ایرانیان مرکز تخصصی کودک در ایران بوده و به شما کمک می کند تا در کم ترین زمان رفتار کودک خود را اصلاح کنید. به این منظور می توانید با شماره های زیر تماس حاصل کنید:
      ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲
      ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵

      پاسخ
  6. زهرا
    زهرا گفته:

    دخترم گاهی اوقات بداخلاق کج خلق میشه وحتی بد دهنی می‌کنه هیچ کم کسری براش نمی‌زارم واقعا رفتارش خیلی ناراحتم می‌کنه

    پاسخ
    • مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان
      مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان گفته:

      درک می‌کنم که رفتار دخترتان شما را ناراحت می‌کند. بدخلقی و بددهنی در کودکان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

      دلایل احتمالی:

      احساسات نهفته: گاهی اوقات کودکان به دلیل احساساتی مانند خشم، غم، اضطراب یا ناامیدی، به بدخلقی و بددهنی پناه می‌برند.
      جلب توجه: ممکن است کودک از این طریق به دنبال جلب توجه شما باشد، حتی اگر توجه منفی باشد.
      تقلید: کودکان از رفتار بزرگسالان و اطرافیان خود تقلید می‌کنند. اگر خودتان در خانه بددهنی می‌کنید، احتمال اینکه فرزندتان نیز این رفتار را از شما یاد بگیرد، بیشتر است.
      مشکلات در مدرسه یا با دوستان: ممکن است در مدرسه یا با دوستانش مشکلاتی داشته باشد که باعث بروز این رفتار در او شده باشد.
      مشکلات جسمی: گاهی اوقات مشکلات جسمی مانند خستگی، گرسنگی یا بیماری می‌توانند باعث بدخلقی و تحریک‌پذیری در کودکان شوند.
      راهکارهای پیشنهادی:

      با حفظ آرامش با او صحبت کنید: زمانی که دخترتان آرام است، با او صحبت کنید و به او بگویید که رفتار او شما را ناراحت می‌کند. از او بپرسید که چه چیزی باعث ناراحتی یا عصبانیت او شده است.
      برای او الگوی مناسبی باشید: مراقب رفتار و گفتار خودتان باشید. سعی کنید در مقابل فرزندتان صبور و مودب باشید و از بددهنی و پرخاشگری خودداری کنید.
      قوانین و محدودیت‌های مشخصی تعیین کنید: قوانین و محدودیت‌های مشخصی برای رفتار در خانه تعیین کنید و به طور واضح به فرزندتان بگویید که در صورت بدخلقی و بددهنی چه عواقبی در انتظار او خواهد بود.
      به او توجه مثبت بدهید: زمانی که دخترتان رفتار مناسبی دارد، حتماً او را تشویق و تحسین کنید.
      در صورت نیاز از متخصص کمک بگیرید: اگر با وجود تلاش‌های شما، رفتار دخترتان بهبود نیافت، از یک متخصص روانشناس کودک کمک بگیرید. برای صحبت با متخصص کودک می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.

      نکاتی که باید به خاطر داشته باشید:

      صبور باشید: تغییر رفتار به زمان نیاز دارد. صبور باشید و انتظار نداشته باشید که فرزندتان به طور ناگهانی رفتار خود را تغییر دهد.
      عواقب را به طور واضح و قاطعانه اجرا کنید: اگر برای بدخلقی و بددهنی فرزندتان عواقبی تعیین کرده‌اید، حتماً آنها را به طور قاطعانه اجرا کنید.
      به دنبال ریشه مشکل باشید: سعی کنید ریشه مشکل را پیدا کنید و برای حل آن اقدام کنید.
      با فرزندتان همدلی کنید: سعی کنید خودتان را جای فرزندتان بگذارید و احساسات او را درک کنید.

      امیدوارم این راهکارها به شما در حل مشکل بدخلقی و بددهنی دخترتان کمک کند.

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *