بلوغ و هویت جنسی نوجوان

بررسی تمایلات جنسی و هویت جنسی نوجوان شما

نوجوانان یک پاسخ به سوال همیشگی ” من کی هستم؟ ” را خواستارند که بخشی از پاسخ در بعد جنسی آنها نهفته است. سال های نوجوانی می تواند یک زمان پر از مشکل باشد. هورمون ها، فشارهای فرهنگی و رقابتی و ترس از متفاوت بودن می تواند دلیل سوال بسیاری از نوجوانان در بسیاری از زمینه ها از جمله تمایل جنسی و هویت جنسیتی باشد.

تمایل جنسی ، چگونگی مجذوب شدن جنسی و عاشقانه شما به افراد دیگر، به همجنس، جنس مخالف ، و یا به هر دو جنس می باشد که این جاذبه به طور معمول از سالهای قبل نوجوانی شروع می شود.

هویت جنسی متفاوت است و حس درونی، زن و مرد بودنتان را مشخص می کند.

در طی سالهای نوجوانی، فشارهای هم جنس رایج است. برخی از نوجوانان ممکن است از نظر جنسی تجربه ای داشته باشند. اما این تجارب اولیه همیشه به این معنا نیست که نوجوان در بزرگسالی همجنس باز و یا دو جنسی خواهد شد. هرچند برای برخی از نوجوانان همان جاذبه ی جنسی محو نمی شود و قویتر می شود.

مطالب مرتبط:

اختلال هویت جنسی

نگرانی در مورد رفتارهای جنسی نوجوان

فواید آموزش جنسی به کودک و نوجوان

هویت جنسیتی برخی از افراد با فیزیکشان مطابقتی ندارد. جسمشان مرد یا زن است، اما در حقیقت از درون احساس جنس مخالف را دارند. افرادی که این احساس را دارند اغلب از خود به عنوان “دگرجنسی (فراجنسی) ” یاد می کنند.

کودکان هویت جنسیتی خود را زودتر شکل می دهند. بسیاری از کودکان در سه سالگی به شدت معتقد به دختر یا  پسر بودنشان هستند.

حس کردن تفاوت ها ممکن است در اوایل زندگی شروع شود. بسیاری از بزرگسالان فراجنسی تفاوت بین جسم و آنچه را که از درون در سنین جوانی و قبل از سال های نوجوانی خود احساس می کردند را به خاطر می آورند. افراد دیگر تا چندین سال بعد هم این احساس را ندارند.

بسیاری از والدین در باور اینکه فرزندشان ممکن است همجنسگرا، لزبین، دو جنسی و یا فراجنسی باشد با سختی مواجه می شوند. اما اگر شما در حال چالش با این موضوع باشید ، اهمیت نشان دادن عشق بی قید و شرط به فرزندتان را به خاطر داشته باشید.

نوجوانانی که متوجه هم جنسگرایی، لزبینی، دو جنسی و یا فراجنسی بودنشان هستند گاهی اوقات به دلیل ترس از واکنش دوستان، خانواده و یا دیگران به مدت طولانی منزوی می شوند ( تمایل جنسی و هویت جنسیتی خود را پنهان می کنند.) که این امر می تواند بسیار استرس زا باشد و منجر به افسردگی، اضطراب، و مشکلات دیگر شود.

اغلب نوجوانان زمانی که از محدوده ی خود بیرون آمده و عشق، حمایت و پشتیبانی والدین ، دوستان و افراد دیگر را می بینند احساس آرامش می کنند. متاسفانه، بعضی ها هم ترسشان را به جا می پندارند.

جوانانی که همجنسگرا، لزبین، دو جنسی و یا فراجنسی هستند در معرض خطرات زیر قرار دارند:

  • شرمساری توسط جامعه (ننگ اجتماعی)
  • باختن و کنار گذاشته شدن توسط همسالان و اعضای خانواده
  • افسردگی
  • خودکشی

زمانی که نوجوانان در رابطه با همجنسگرایی، لزبینی، دو جنسیتی و یا فراجنسی مشکلاتی دارند، به علت تمایل جنسی یا هویت جنسیتی نیست. معمولا به دلیل عدم حمایت از سوی افرادی هستند که دوستشان دارند و یا مورد تمسخر، طرد و آزار و اذیت قرار گرفته و می گیرند.

 

مترجم: ندا فکور.. دانشجوی روانشناسی دانشگاه پیام نور تبریز

منبع:سامانه پرسش و پاسخ مشاور

3 پاسخ
  1. رضا
    رضا گفته:

    سلام وبسایت بسیار خوب و مفیدی دارید بنهد از مطالب شما و وبسایت بهپوش ویدیو (behpooshvideos.ir) با ذکر منبع استفاده می کنم بسیار خوب هستید موفق باشید

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *