نوزادی تا ۱ سالگی، تغذیه کودک یک ساله، مراحل رشد نوزاد هفته به هفته، مراحل رشد نوزاد ماه به ماه، جدول رشد حرکتی نوزاد همه در این مطلب آمده است.

اگرچه نوزادان با سرعت متفاوت رشد می کنند، اما هنوز هم بسیاری از رفتارهای یکسان را دنبال می کنند. در مورد رشد خواب، گریه، رفلکس، بینایی، شنوایی و تنفس در نوزادان یاد بگیرید.

روانشناسی نوزاد تا یک سالگی

روانشناسی کودک یک ساله به شما کمک می کند تا علت گریه، خنده، تربیت کودک خود را دریافته و به او کمک کنید تا مراحل رشد روانی و جسمانی را به خوبی پشت سر بگذارد. این مسائل شامل موارد زیر می شود:

روانشناسی کودک یک ساله فروید

نیازهای عاطفی کودک یک ساله

رشد عقلی 

تربیت کودک یک ساله

رشد اجتماعی کودک یک ساله


تغذیه یک سالگی

تغذیه یک سالگی اهمیت زیادی را دارد شیر مادر بهترین تغذیه برای رشد می باشد و کودک را در برابر بیماری های مختلف حفظ می کند، اما بسیاری از مادران با نحوه شیر دادن، انواع شیرخشک یا انتخاب بطری مناسب مشکل دارند برای آگاهی از این نکات مطالب زیر را از دست ندهید:

تغذیه با شیر مادر

تغذیه با شیر خشک

انتخاب شیشه شیر مناسب برای تغذیه

غذای مکمل مورد نیاز کودک

آروغ گرفتن از کودک 

نوزادی تا ۱ سالگی


سلامت و  ایمنی

وظیفه اول هر پدر و مادر سلامت و ایمنی کودک است، بنابراین پیش از هرکاری ابتدا موارد زیر را با دقت مطالعه کنید تا اطمینان داشته باشید که فرزندتان در سلامت کامل مراحل رشد را طی می کند.

خواب مناسب

ایمنی خانه

تست ها و غربالگری

نفخ نوزاد


رشد کودک 

نوزادان دارای چندین بازتاب یا رفلکس طبیعی هستند. دانستن این رفلکس ها به شما کمک می کند تا علت برخی از رفتارهای نوزاد خود را بفهمید. رشد کودک در سال اول بسیار سریع است بنابراین ممکن است شما را نگران کند در این مورد موارد زیر را مطالعه کنید، با آگاهی از این موارد می توانید به کودک خود کمک کنید که سریع تر از این مراحل عبور کند:

مراحل رشد نوزاد هفته به هفته

مراحل رشد نوزاد ماه به ماه

نقاط عطف رشد

اولین لبخند

رشد دندان

اولین کلمات

سینه خیز

راه رفتن

قد و وزن کودک یک ساله

برای رشد کودک یک ساله چی خوبه؟

گریه کودک یک ساله


اطلاعات اولیه

در ادامه نکات اولیه و اساسی آورده شده است که باید پیش از آوردن کودک به خانه خود بدانید، چرا کودک گریه می کند؟ چگونه باید پوشک را به بهترین شکل عوض کنید؟ چگونه باید کودک خود را در آغوش بگیرید.

مراقبت های اولیه

تعویض پوشک

بازی

کودک یک ساله باهوش


بینایی نوزادی تا ۱ سالگی

  • نوزادان می توانند ببینند، اما ممکن است چشمان آن ها کمی متمایز از هم حرکت کنند زیرا در ابتدا تمرکز برای آنها سخت است. نوزادان می توانند حرکت و تضاد بین اشیاء سیاه و سفید را ببینند.
  • برای دو ماه اول برای آنها راحت است که به اشیا تنها از یک جنبه نگاه کنند.
  • تا ۲ تا ۳ ماه، نوزادان کنترل بیشتری روی ماهیچه های چشم خود خواهند داشت و قادرند چشم خود را روی یک چیز متمرکز کنند.
  • آن ها همچنین می توانند با چشمان خود اشیاء را دنبال کنند.

شنوایی نوزادی تا ۱ سالگی

  • نوزادان تازه متولد شده می توانند صداهای مختلف را تشخیص دهند.
  • آنها صداهای آشنا را تشخیص می دهند، بنابراین شما باید اغلب با کودک خود صحبت کنید.
  • ممکن است به زودی متوجه شوید که کودک شما به سمت صدای شما می چرخد. برای نوزادان تازه متولد شده، زبان مانند موسیقی با لحن ها و ریتم های مختلف به نظر می رسد.

نوزادی تا ۱ سالگی

بازتاب ها

بازتاب های کودک ۱ ساله بسیار جالب می باشد و با شناسایی آن ها می توانید علت خیلی از رفتارهای کودک خود را درک کنید.

  • بازتاب گونه: نوزاد آماده چرخش به سمت غذا است، نوازش گونه نوزاد باعث می شود به جهتی که نوازش شده برگردد.
  • بازتاب مکیدن: اگر شما یک شیء را در دهان کودک قرار دهید ، کودک به طور طبیعی شروع به مکیدن می کند.
  • پاسخ مورو: هنگام صدای ناگهانی یا لرزش بیرونی کودک ناگهان دست ها و بدن خود را باز می کند و حالت یکه خوردن دارد و معمولا با گریه همراه است.
  • رفلکس تونیک گردن: کودک سر خود را به یک طرف می چرخاند و بازویش را در همان سمت نگه می دارد.
  • بازتاب چنگ زدن: انگشتان کودک به سختی در اطراف یک شیء قرار می گیرد طوریکه انگار می خواد ان را نگه دارد.
  • بازتاب از پله بالا رفتن: هنگامی که کودکی را بالا نگه دارید اگر پاهایش روی جسم سختی باشد آن ها را طوری جلو عقب می برد که انگار از پله بالا می رود.

تنفس نوزاد 

تنفس نوزاد تا ۱ سالگی ممکن است کمی عجیب باشد اما با آشنایی با موارد زیر دیگر جایی برای نگرانی نیست:

  • برای نوزادان عجیب نیست که تنفس نامنظم را تجربه کنند.
  • این مسئله زمانی رخ می دهد که نوزادان ۵ تا ۱۰ ثانیه نفس کشیدن را متوقف می کنند و سپس بلافاصله دوباره تنفس را شروع می کنند.
  • این طبیعی است. با این حال، اگر توقف تنفس او بیش از ۱۰ ثانیه ادامه یابد و یا رنگ صورتش کبود شود، باید با پزشک خود تماس بگیرید یا کودک را به اورژانس ببرید.

نکات زمان صرف غذا

یک نوزاد تمام نیازهای غذایی مورد نیاز خود را از شیر مادر دریافت می کند و ما می گوییم که برای مادران بسیار مهم است که سعی کنند به شیر مادر بپردازند. هنگامی که کودک بزرگ می شود مهم است که زمان کافی را برای غذا خوردن به کودکتان بدهید و سعی نداشته باشید که سریع به او غذا بدهید اجازه دهید که ظرف غذای خود را داشته باشد. به او کمک کنید تا بیش تر غذا را وارد دهان خود کند، حتما زیر اندازی برای او بیندازید تا نگران ریختن غذا نباشید.

حتما هنگام غذا خوردن پیش کودکتان بشینید و با او ارتباط چشمی برقرار کنید، شاید کودکتان غذای خود را روی زمین ریخته یا با او بازی کند با حوصله و صبر به او توضیح دهید اما او را دعوا نکنید.

وعده غذایی را به زمان شادی تبدیل کنید اما پخش فیلم را قطع کنید تا کودک به غذای خود توجه کند و تمرکز کافی را داشته باشد.

به فرزندتان غذاهای سالم بدهید که دوست دارد یا غذایی را که دوست دارد با غذایی که زیاد دوست ندارد مخلوط کنید. ترکیبات و بافت های مختلف غذایی را امتحان کنید. اگر امتناع کرد، او را مجبور نکنید که غذا بخورد و به جای آن غذای ناسالم به او ندهید، به کودک نشان دهید که چه غذایی دارید و یا باید غذا را بخورد یا تا وعده بعدی صبر کند. اما اصرار نکنید و به هیچ عنوان او را مجبور نکنید.

رشد کودک

اگرچه اکثر کودکان، انجام کارها و رسیدن به نقاط عطف خاص را در سن خاصی یاد می گیرند، اما همه این کار را نمی کنند. کودکان مختلف با سرعت های متفاوتی رشد می کنند و یاد می گیرند. با این حال اگر فکر می‌کنید فرزندتان از رشد عقب مانده، تاخیر در رشد دارد یا مشکلات جسمی را تجربه می کنند معطل نکنید. هرچه زودتر کمک لازم را دریافت کنید.

برای بهبود رشد کودک می توانید طرفندهای مختلفی را یاد بگیرید، برای مثال به کودک نشان دهید که چه کاری باید انجام دهد و از کلمات مثبت برای تشویق او استفاده کنید، وقتی این کار را انجام می دهد او را در آغوش بگیرید و ببوسید. به عنوان مثال، اگر او دم حیوان خانگی شما را می کشد، به او بیاموزید که چگونه به آرامی گربه را نوازش کند و هنگام انجام این کار او را در آغوش بگیرید.

یا برای بهبود محبت صحبت کردن در مورد کاری که انجام می دهید با کودک خود صحبت کنید یا آواز بخوانید در این هنگام ارتباط چشمی را با فرزند خود حفظ کنید و اجازه دهید که درک کند چه کاری را انجام می دهید.


لمس نوزاد

شواهد تحقیقاتی بسیار زیادی در مورد اهمیت لمس در نوزادان تازه متولد شده وجود دارد، نه فقط برای انسان ها، بلکه در واقع برای همه گونه های جانوری لمس اهمیت زیادی دارد. به طور مثال در در مورد کانگورو باید بدانیم که قرار دادن نوزاد روی مادر از همان مراحل اولیه برای کودک و مادر آرامش بخش است. بنابراین، به دلایل زیادی، لمس کردن بسیار مهم است. اگر کودکتان گریه می کند او را در آغوش بگیرید تا از تماس یا لمس با شما آرام تر شود.

بازی

بازی های مناسب کودک یک ساله شامل موارد زیر می شوند:

  1. پتو بازی: کودک نوپای خود را بنشینید و از او بخواهید انتهای یک پتو را بگیرد. سپس روبروی او بنشینید و انتهای دیگر آن را بگیرید، سپس با بالا و پایین کشیدن پتو با پتو موج ایجاد کنید، دالی با پتو هم می توانید بازی کنید.
  2. با موسیقی برقصید، ساز بزنید و با یکدیگر شادی کنید.
  3. قافیه بازی: جملات هم قافیه بخوانید و با هم تکرار کنید.
  4. حباب بازی: با دستگاه های ساخت حباب، حباب بازی کنید و از ترکیدن حباب ها لذت ببرید.
  5. بادکنک بازی کنید: وزنه ای به نخ وصل کنید تا بادکنک تا سطح سر فرزندتان شناور شود، سپس با او بازی کنید.
  6.  بلوک چیدن: این اسباب بازی به راحتی روی هم چیده می‌شود. به آرامی به کودک خود بیاموزید که چگونه یک بلوک را روی دیگری قرار دهد. یک برج بسازید و از او بخواهید آن را خراب کند یا به او کمک کنید تا چیزی از بلوک ها بسازد.

منبع: Activities for 1 Year Olds

پیشنهاد متخصص کودک برای شما:

کولیک نوزاد | ۲۱ درمان تضمینی

الرژی به شیر گاو در نوزادان

اختلال اضطراب جدایی در نوزادان

بالا آوردن شیرنوزاد| ۸ راه تضمینی برای استفراغ نوزاد