افزایش عزت نفس کودکان

افزایش عزت نفس کودکان

عزت نفس کودکان، اعتماد نسبت به به اینکه کیست و چه کاری می تواند انجام دهد می باشد. در این مقاله، والدین راهکارهایی را برای افزایش عزت نفس کودکان یاد خواهند گرفت.

حس مثبت یکی از بزرگترین هدیه هایی است که شما می‌توانید به فرزندتان بدهید؛ بچه ها با عزت نفس بالا احساس مهر، محبت، شایستگی و خوشحالی بیش تری دارند.

عزت نفس در کودکان دبستانی

هر کودک لحظاتی دارد که در آن با چالش ها، فشار همسالان یا تجربه چیزهای جدید روبرو می شود و ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهد یا ارزش خود را زیر سوال ببرد. در زندگی کودک، فراز و نشیب هایی وجود خواهد داشت که برای عبور از آن ها به عزت نفس بالا احتیاج دارند.

عوامل کلیدی برای ایجاد عزت نفس سالم، تعیین اهداف، پذیرفتن مسئولیت، انجام وظایف و جشن گرفتن موفقیت است. کودک باید بتواند موفقیت را به تصویر بکشد و بداند چه زمانی به آن دست یافته است.

۱۰ دلیل اهمیت عزت نفس

۱. فرزند شما می تواند شکست ها را تحمل کند.

کودکانی که عزت نفس بالایی دارند بهتر می توانند شکست های جزئی را بدون از دست دادن اعتماد به نفس تحمل کنند.

۲. تصمیمات خوب

بچه‌هایی که عزت نفس بالایی دارند، مهارت‌های تصمیم‌گیری خوبی دارند.

۳. فرزند شما می تواند الگوها و دوستان خوبی پیدا کند.

کودکانی که عزت نفس بالایی دارند، الگوهای همسالان و دوستان خوبی پیدا می کنند که به آن ها اهمیت داده و احترام می گذارند.

۴. می تواند در برابر فشار همسالان مقاومت کند.

افرادی که عزت نفس بالاتری دارند در ایجاد دوستی، مهارت همدلی، حفظ روابط دوستانه و مدیریت فشار همسالان بهتر هستند.

۵. از خودش دفاع می کند.

کودکانی که عزت نفس بالایی دارند از ایستادگی در دفاع از خود نمی ترسند.

نکاتی برای افزایش عزت نفس کودکان

۶. هویت سالم 

۷. فرزند شما می تواند الگوهای مناسب برای سال های نوجوانی داشته باشد.

نوجوانان تمایل دارند که نگاهی خودمحورانه به زندگی داشته باشند و ممکن است مسائل را جدی‌تر و شخصی‌تر از آنچه که باید ببینند. داشتن عزت نفس قوی در سال های نوجوانی محافظت کننده است.

۸. فرزند شما می تواند دستاوردهای بالاتری کسب کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که خوش‌بین‌ها معتقدند عملکردشان بهتر از واقعیت است. این دیدگاه مثبت آن ها را به سمت ریسک بیشتر، تمرین بیشتر، تسلیم نشدن سوق می‌دهد و در نهایت، می‌توانند خوب عمل کنند.

۹. شکست ها را تحمل می کند

کودکانی که بر این باورند که موفقیت به دلیل تلاش خود آن هاست، معمولاً معتقدند که شکست‌ها قابل تحمل بوده و می توانند مشکلات را موقتی دانسته و آن ها را تحمل کنند.

۱۰. فرزند شما این آزادی را دارد که شکست بخورد.

یکی از بهترین چیزها در مورد عزت نفس کودکان، آزادی در شکست خوردن است. هیچ موفقیت واقعی در زندگی بدون شکست نیست بنابراین به کودک خود بیاموزید که ببیند چه چیزی می تواند از اشتباهات و چالش ها به دست بیاورد.

روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان

در طول رشد عزت نفس کودک تکامل می یابد، آن ها به مرور متوجه خواهند شد که ذاتاً در هر کاری که تلاش می کنند استعداد ندارند. برخی از استراتژی های کلیدی که والدین می توانند برای کمک به فرزندان خود امتحان کنند، در ادامه آمده است. برای کمک به ساختن احساس مثبت فرزندانتان (مثل اینکه او بزرگ شده است) می توانید از راه های زیر کمک بگیرید:

۱.به فرزندانتان قدرت انتخاب دهید

قدرت انتخاب دادن به بچه ها بدون مسولیت کاری می‌کند که آن ها احساس صاحب اختیاری بکنند برای مثال: در صبحانه شما به فرزندانتان قدرت انتخاب بین تخم مرغ یا نان و پنیر را پیشنهاد بدهید. یاد گرفتن انتخاب برای افزایش عزت نفس کودکان مهم است، انتخاب های ساده در زمانی که فرزند شما کوچک است کمک خواهد کرد تا برای انتخاب های سخت بیشتری که در آینده با آن ها روبرو خواهد شد آماده شوند.

مطالب مرتبط:

بازی ها: تقویت اعتماد به نفس

کمک به کودک برای ایجاد احساس خوب و عزت نفس

۲. همه ی کار ها را برای او انجام ندهید

صبور باشید و اجازه بدهید کارهایش را خودش انجام بدهد برای مثال با وجود اینکه اگر لباس او را بپوشانید ممکن است سریع تر و راحت تر باشد، اجازه دهید کار را خودش انجام دهد و کمک کنید که مهارت های زندگی را یاد بگیرد هرچقدر با چالش های تازه روبرو شود کفایت و اعتمادبه نفس بیشتری را احساس می‌کند.

۳. به او اجازه دهید بداند که هیچکس عالی نیست

توضیح دهید که هیچکس انتظار ندارد که کامل باشد. روشی که شما به اشتباهات کودکتان عکس العمل نشان می دهید، به او نشان می دهد که چگونه باید عمل کند.

۴. بیش از اندازه تعارف نکنید

بچه ها در تشخیص غیر صمیمی بودن تعارف ها و تعریف های بی اساس ماهر هستند. برای مثال از نقاشی کودکتان تعریف کنید ولی به او نگویید که چه هنرمند بزرگی است.

۵. کار های روزمره خانواده را مناسب با سنش به او واگذار کنید.

به بچه ها برای وظایفی مانند: چیدن میز، شستن ظرف ها یا تمیز کردن خانه بدهید. این کار احساس رقابت و کنترل مهارت حل مسئله آن ها را افزایش می‌دهند.

۶.مقایسه نکنید

هرگز احساسات فرزندانتان را تحقیر نکرده و او را دیگران مقایسه نکنید. وقتی عصبانی می‌شوید یک استراحت کوتاه بکنید و چیزی نگویید که بعدا پشیما ن شوید.

۷. با آن ها وقت بگذرانید

وقت گذاشتن برای بچه ها باعث می شود احساس کنند برای شما مهم هستند. تفریح ​​کنید و با هم فعالیت هایی مانند تماشای فیلم یا بازی با توپ انجام دهید که آن ها از آن لذت می برند.

برای تماشای و لذت بردن از دستاوردهای فرزندتان وقت بگذارید. این نشان می دهد که شما برای علایق او ارزش قائل هستید و اعتماد به نفس او را افزایش می دهد زیرا او خود را باهوش و توانا می بیند.

۸. از برچسب زدن بپرهیزید

هنگام تنبیه فرزندان خود از به کار بردن کلماتی مانند تنبل، شیطون یا احمق خودداری کنید. برچسب‌ها به کودک شما کمک نمی‌کنند تا بفهمد رفتار قابل قبول چیست و ممکن است او را به این باور برساند که هرگز نمی‌تواند به اندازه کافی خوب باشد. در عوض، رفتارهای منفی فرزندان خود را با توضیح ناشایست بودن رفتار آن ها اصلاح کنید. گفتن اینکه آنها را دوست دارید اما رفتار نادرست آنها را تایید نمی کنید، می تواند آن ها را نسبت به اعمال خود آگاه تر کند.

۹. انتظارات واقع بینانه داشته باشید

از مقایسه بپرهیزید و کاری نکنید که فرزندانتان وقتی خوب عمل نمی کنند، مثلاً وقتی نمره خوبی در مدرسه نمی گیرند، احساس شکست کند. این امر باعث کاهش روحیه و عزت نفس آن ها می شود.

۱۰. به کودک خود کمک کنید تا قوانین را درک کند

این نوع توضیحات به کودکان کمک می کند تا احساس امنیت و کنترل داشته باشند، که همه این ها اعتماد به نفس و توانایی آن ها را برای مقابله و حل مشکل ایجاد می کند.

۱۱. بگذارید فرزندتان ببیند که شما هم گاهی به کمک نیاز دارید.

در صورت نیاز از دیگران کمک بخواهید، وقتی کمک می‌خواهید فرزندتان درک می کند که کمک گرفتن نشانه ضعف نیست.

۱۲. به فرزندتان کمک کنید تا از کلمات برای حل چالش ها استفاده کند

گفتن کلماتی که فرزندتان نیاز دارد، احتمال درخواست کمک او را بیشتر می کند. همچنین به او کمک می کند تا بفهمد چه اتفاقی افتاده است و چه مراحلی برای موفقیت آمیز لازم است. اگر گریه یا پرخاشگری می کند به نیازهای او پاسخ ندهید تا زمانی که بتواند خواسته های خود را در آرامش بیان کند.

نکاتی برای افزایش عزت نفس کودکان

۱۳. تشویق به روابط دوستی

پیدا کردن و حفظ دوستان باعث رشد اعتماد به نفس و عزت نفس کودک نوپا می شود. فرصت های زیادی برای ملاقات و بازی با کودکان هم سن و سال او ایجاد کنید.

بازی هایی برای افزایش عزت نفس کودکان

۱. بازی وانمود

کودکان افکار و احساسات خود را از طریق داستان هایی که در حین بازی وانمودی خلق می کنند، به نمایش می گذارند. کودک نوپا ممکن است کیفی را بردارد، کت بپوشد و وانمود کند که او پدری است که به سر کار می رود. این به او کمک می کند تا با احساسات پیرامون اضطراب جدایی کنار بیاید

۲. بازی خوش بینی

متفاوت فکر کردن نحوه اتصال مغز شما را تغییر می دهد. افکار منفی یک چرخه منفی ایجاد می کند که می تواند منجر به ایجاد باورهای اصلی منفی در کودک شود. باورهای اصلی منفی، باورهای اساسی هستند که ما در مورد خود داریم. باورهای اصلی منفی ممکن است «من دوست داشتنی نیستم»، «من آدم بدی هستم» یا «من احمقم» باشد. چنین باورهایی بر اعتماد به نفس کودک شما تأثیر منفی می گذارد.

ابتدا روی یک تخته سفید یا کاغذ بزرگ (که می توانید روی دیوار بچسبانید)، نام هر یک از اعضای خانواده را بنویسید. سپس، به عنوان یک خانواده موافقت کنید که هدف خود را برای ایجاد خوش بینی بیشتر قرار دهید و بنویسید که برای خوش بینی بیش تر چه کاری باید انجام دهید.

خوش بینی مسری است. اگر این فعالیت عزت نفس را به طور منظم انجام دهید، متوجه خواهید شد که همه اعضای خانواده نسبت به هر گونه الگوی تفکر منفی غیرمفید آگاهی بیشتری پیدا می کنند. بنابراین به مرور عزت نفس کودکان افزایش می یابد و متوجه خواهید شد که او به طور طبیعی شروع به تغییر شرایط یا نتایج دشوار می کند.

منبع: کانون مشاوران ایران

سوالات متداول

۱ - عزت نفس کودکان چیست؟

عزت نفس احساس کلی ارزش شخصی کودک است و بیانگر احساسی است که آن ها نسبت به خود دارند. کودک با عزت نفس بالا یا پایین به دنیا نمی آید و باید یاد بگیرند که چگونه نسبت به خود احساس خوبی داشته باشند، بنابراین کمک به رشد عزت نفس کودکان بسیار مهم است.

3 پاسخ
  1. hawre
    hawre گفته:

    سلام پسر دو ساله ای دارم که در خانه خیلی بازی میکنه و شیطنت میکنه ولی وقتی بیرون میریم خیلی ساکت میسینه و با بچه ها بازی نمیکنه وقتی کسی باهاش شوخی میکنه زود گریه میکنه و منم شاغلم از صبح تا غروب سرکارم.چکار کم پسرم از این حالت بیرون بیاد؟

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام. ممکنه کودک شما کمی اضطراب غریبه داشته باشد که با توجه به سن وی تقریبا طبیعی است. باید روی اعتماد به نفس کودک کار کنید. اگر مادری هستید که زیاد نقاط ضعف کودک را می بینید و به وی گوشزد می کنید و یا روش های تنبیهی زیاد استفاده می کنید باید این رفتارها رو کم کنید. سعی کنید مدام روی تشویق های کلامی خود کار کنید. و تمامی نقاط مثبت کودک را تشویق کنید. هم چنین در طی بازی و ها و فعالیت های خانه بازی های نمایشی اجتماعی انجام دهید. برای اشنایی بیشتر با این بازی ها بر روی لینک زیر کلیک کنید:
      بازی های نمایشی اجتماعی

      پاسخ
  2. حسنا
    حسنا گفته:

    اعتماد به نفس پسرم که ۵ سالشه خیلی کمه.دوست نداره تنهایی جایی بره با اینکه زورش زیاده نمیتونه از حقش دفاع کنه/

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *