اختلال پانیک یا وحشت زدگی در کودک

اختلال پانیک یا وحشت زدگی در کودک

شاید یکی از بحث برانگیزترین اختلال های اضطرابی دوران کودکی، اختلال وحشت زدگی باشد. افراد مبتلا به اختلال وحشت زدگی، از احساس های درونی سیستم فرار یا جنگ ترس دارند. به عبارت دیگر، افراد مبتلا به این اختلال نشانه هایی مانند تپش قلب، تنفس های بریده بریده و منقطع، احساس کرختی و سوزن سوزن شدن، و انقباض عضلانی را به صورت نادرستی به عنوان نشانه های خطر تفسیر می کنند. تفسیر های شناختی نادرست شامل ترس از مردن، دیوانه شدن و از دست دادن کنترل است.

افراد مبتلا به اختلال وحشت زدگی، رفتارهای اجتنابی را به منظور جلوگیری از رخداد وحشت زدگی بروز می دهند. د کودکان ممکن است اجتناب شامل اتناع از رفتن به مدرسه، یا سوار اتوبوس مدرسه شدن باشد. این اختلال زمانی تشخیص داده می شود که دست کم یک بار حمله وحشت زدگی به مدت یک ماه یا بیشتر پس از ترس های پایدار از حملات وحشت زدگی و نگرانی درباره اثار حملات یا پیامدهای ان رخ دهد.

تاکنون خیلی ها فکر می کردند که اختلال وحشت زدگی در کودکان و نوجوانان مشاهده نمی شود. موریو و فالت (۱۹۹۳) با مرور ادبیات تحقیق تجربی و موردی را که بیانگر وجود اختلال وحشت زدگی در کودکان بودند نشان دادند. انها در مرور خود اشاره کردند که اختلال وحشت زدگی در کودکان ۷ ساله نیز وجود دارد و نیمرخ نشانگان ان در کودکان مشابه با همان نشانه هایی است که در بزرگسالان مشاهده می شود. اگرچه کودکان نیز می توانند حملات وحشت زدگی را تجربه کنند، اما مشاهده شده که حملات وحشت زدگی در نوجوانان رایج تر است، با این تفصیل که فراوانی رخداد ان بیشتر است و سن شروع ان در نوجوانان در بالاترین حد است.

وحشت‌زدِگی نوعی بیماری روانی از گروه اختلالات اضطرابی است که با هجوم ناگهانی وحشت به بیمار و ترس شخص از وقوع مجدد آن‌ها مشخص می‌شود. این حملات که معمولاً بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشند با علایمی چون تپش قلب، عرق کردن، احساس تنگی و فشردگی در قفسه سینه، لرزش، احساس از دست‌دادن تعادل یا گیجی همراه است. این علایم آنقدر گسترده هستند که افراد فکر می‌کنند دچارسکته قلبی شده‌اند و می‌ترسند که بمیرند. این حملات بسیار اتفاقی و طوری رخ می‌دهند که عامل تحریک‌کننده اصلی مشخص نیست. افراد مبتلا به این نوع اضطراب اغلب جوان هستند. نشانه های این اختلال بر اساس DSM-V عبارتند از:

یک موج ناگهانی از ترس یا ناراحتی شدید، که در طول چند دقیقه بعد از ۴ نشانه ی زیر یا بیشتر  به اوج می رسد (کراسکه و همکاران، ۲۰۱۰):

  • تپش قلب و افزایش ضربان قلب
  • تعریق شدید
  • لرزش یا تکان خوردن
  • احساس تنگی نفس
  • احساس خفگی
  • ناراحتی یا درد کمر
  • حالت تهوع یا درد شکم
  • لرزیدن یا احساس گرما
  • بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن
  • واقعیت زدایی یا شخصیت زدایی
  • احساس ازد ست دادن کنترل یا دیوانه شدن
  • احساس نزدیک شدن به مرگ

به نظر می رسد میزان حملات وحشت زدگی با تحول در بلوغ جنسی افزایش می یابد و این افزایش فقط به دلیل افزایش سن نیست. نشانه هایی که بیشتر وقت ها در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال وحشت زدگی دیده می شود، شامل لرزش، تپش قلب، سرگیجه، ضعف و سستی، بریده شدن نفس، عرق کردن و ترس از مردن و از دست دادن کنترل است. تشخیص دقیق اختلال وحشت زدگی روز به روز اهیت بیشتری پیدا می کند. وقتی سن شروع اختلال مربوط به قبل از ۱۸ سالگی باشد، به طور معناداری احتمال بیشتری وجود دارد که فرد در بزرگسالی دچار مشکلاتی شود مانند مصرف مواد روان گردان، افکار خودکشی، و اقدام به خودکشی.

منبع:کانون مشاوران ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *