اختلاف سنی والدین با فرزندان

اختلاف سنی ایده آل بین والدین با فرزندان چقدر است؟

اختلاف سنی والدین با فرزندان باید چقدر باشد؟ اختلاف سنی زیاد والدین با فرزندان چه نتایجی دارد؟ آیا فاصله سنی پانزده سال بین فرزندان زیاد است؟

یکی از موضوعات مهمی که امروزه دغدغه مشترکی در بین خانواده‌ها شده تفاوت نسل و سن والدین با فرزندان است.

برخی افراد معتقد هستند که هر چه والدین جوان تر باشند و اختلاف سنی آنها با فرزندانشان کمتر باشد وقت و حوصله بیشتری برای تربیت فرزندان دارند ولی برخی دیگر معتقد هستند که هرچه والدین مسن تر باشند تجربه و و امکانات بیشتری برای تربیت فرزندان دارند و پخته تر عمل می کند.

 اختلاف سنی والدین با فرزندان و تفاوت نسل

در واقع تفاوت نسل به تفاوت سبک و روش های زندگی، علاقه افراد در سنین مختلف گفته می شود تفاوت های نسلی تمام جنبه های زندگی افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

اما مهمترین جنبه هایی که تحت تاثیر اختلاف سنی والدین با فرزندان قرار می گیرد شامل موارد زیر می باشد:

۱. ارتباط بین بزرگترها وکوچکترها

در گذشته خانواده ها به اطاعت کردن و مطیع بودن در برابر بزرگتر ها تاکید بسیار زیادی می کردند در واقع احترام زیادی برای بزرگترها و والدین خود قائل بودند و این موضوع گاهی باعث از بین رفتن آزادی آن ها در خانواده می‌شد.

اما امروزه اینگونه نیست  کودکان می توانند بدون ترس و نگرانی از والدین  خواسته های خود را بیان کنند از طرفی والدین ارتباط بیشتری با فرزندان خود برقرار می کنند و کمتر توقع دارند که فرزندانشان تسلیم و مطیع آنها باشند.

۲. نازپروردگی در برابر مسئولیت پذیری زیاد

در گذشته افراد از همان دوران کودکی مجبور بودند که وظایف سخت را برعهده بگیرند. پسران از همان دوران کودکی مشغول به کار می شدند و دختران در سنین پایین ازدواج می‌کردند. نسل هایی که به این شیوه  تربیت شدند اغلب مسئولیت پذیر هستند اما با گذشت زمان و تغییر سبک و سیاق زندگی افرادی که به این شیوه تربیت شده بودند برای پرورش و تربیت فرزندان شان روشی کاملا متفاوت را در پیش گرفتند تا رنج هایی که خود در زندگی کشیده بودند را فرزندانشان نکشند.

اما این مسئله باعث شد که بسیاری از بچه های نسل جدید ناز پروردگی را تجربه کند و برای انجام  مسئولیت های خود به خانواده و والدین شان متکی باشند.

۳. قناعت در برابر کمال گرایی

امروزه بیشتر روی پیشرفت و موفقیت تاکید می شود و این مسئله باعث شده که افراد درگیر رقابت با یکدیگر شوند اما در گذشته تاکید بر قناعت می شد  و این رفتار آن ها مورد ستایش قرار می گرفت.

۴. ارتباط تفاوت نسل و تربیت فرزندان

سن و سال اثرات احتمال تربیت فرزندان دارد چیزی که تاثیر بیشتری بر روی تربیت فرزندان می گذارد تفاوتهای فردی والدین در این زمینه است. والدینی که سن و سال بیشتری دارند به دلیل درآمد و تحصیلات بیشتر اطلاعات بیشتر و بهتری برای تربیت فرزندان خود دارند.

تاثیر سن پایین والدین

مادرانی که در سنین پایین باردار می شوند در تربیت فرزندان خود  دچار مشکل می شوند زیرا احتمال بیشتری دارد که این مادران دچار افسردگی شوند و مادر افسرده رفتار درست و سنجیده ای در تربیت فرزندان خود ندارد. اما فرزندآوری در سنین پایین مزایایی هم دارد  به طور مثال فرزندآوری در سنین پایین باعث می شود که والدین با فرزندان ارتباط بهتری برقرار کنند و درک بیشتری از فرزندان خود داشته باشند.

نقش اختلاف سنی والدین با فرزندان در تربیت آن ها

به طور کلی اختلاف سنی بسیار زیاد یا بسیار کم والدین نقش مهمی در تربیت فرزندان دارد. والدینی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در تربیت فرزندان خود دچار مشکل می‌شوند و والدینی که اختلاف سنی بالایی با فرزندان خود دارند به دلیل اینکه درک درستی از فرزندان خود ندارند دچار مشکل می شوند.

صبر و حوصله زیاد،مشخص کردن قوانین بدون سخت گیری زیاد، پیدا کردن علائق فرزندان باعث می شود که مشکلات ناشی از اختلاف سنی تا حد زیادی کم شود.

اختلاف سنی والدین با فرزندان

 تاثیر تفاوت نسل ها بر شکل گیری رفتار فرزندان

سن والدین تاثیر بسیار زیادی روی یادگیری مهارت ها و درک فرزندان دارد.

طبق تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیدندکه  پدرانی که در سنین پایین‌تری بچه دار شده اند در مقایسه با پدرانی که سن بالاتری دارند در آموزش مهارت های اجتماعی به فرزندان خود موفق تر بوده اند.

اما نکاتی که کمک می‌کند که اختلافات مربوط به تفاوت نسل ها کاهش پیدا کند

  • با فرزندان خود صحبت کنید و تلاش کنید که تفاوت های فردی یکدیگر را بپذیرید و عقاید خود را به فرزندان تحمیل نکنید .
  • سعی کنید با فرزندان خود یک رابطه سالم و امن برقرار کنید.
  • در ارتباط با فرزندان خود محدوده ای را مشخص کنید و از محدوده خود فراتر نروید.
  • سعی کنید در برقراری ارتباط با فرزندان خود دنیا را از دید آنها ببینید.
  • فرزندانتان را فقط با خودشان مقایسه کنید.
  • خودتان را با نسل های جدید به روز نگه دارید و با سلیقه و افکار آن ها آشنا باشید.
  • به جای قهر و دعوا با فرزندان خود گفت و گو کنید و حتی در صورت لزوم ازمشاور وروانشناس کمک بگیرید .

نویسنده: “کودکانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *