اضطراب کودک:تغییر افکار آشفته به افکار متعادل

اضطراب کودک:تغییر افکار آشفته به افکار متعادل

یک وسیله مهم در جعبه ابزار اضطراب کودک یا نوجوان شما، توانایی برای تغییر افکار آشفته به افکار متعادل و آرام تر است. با این حال این میتواند برای انها بسیار مشکل باشد تا به خاطر بیاورند که از ابزارهای مقابله وقتیکه نگران هستند استفاده کنند. انها انقدر روی احساس درخطر بودن خود متمرکز هستند که فراموش میکنند انها این راه را دارند که بگویند ایا واقعن خطر وجود دارد ( که معمولن وجود ندارد).

با این حال با تمرین، کودک شما میتواند یاد بگیرد تا از افکار مقابله به روش خود استفاده کند. این واقعن به شما کمک میکند زیرا ممکن است استفاده کنند همیشه نباشید تا به کودک خود یاد اوری کنید تا از این ابزارها استفاده کند ( برای مثال موقع مدرسه، یا خوابیدن خانه یک دوست).

یک وسیله خوب برای کمک به کودک یا نوجوانتان کارتهای مقابله شناختی هستند!

 

این کارتها چه هستند؟

کارتهای مقابله شناختی میتوانند کارتهای شاخص کوچک با جملات کوتاهی از برخی مهارتهای مقابله باشند که کودک شما میتواند هنگام تجربه اضطراب از انها استفاده کند. این کارتها ، یاداورهای قابل حملی برای غلبه بر اضطراب هستند.

 

چه چیزهایی برای قرار گرفتن روی یک کارت مقابله مفید هستند؟

یک یاداور که علائم فیزیکی ( برای مثال عرق کردن کف دست ، سوزش معده) تنها استرس هستند

نامی که کودک شما به اضطراب میدهد( برای مثال “آقای ناراحت، “آفت”، “اشکال”)

یک یاداور که اضطراب خطرناک و همیشگی نیست

جملات راهبردی مثبت ( برای مثال “من از پس ان بر میایم”)

یک یاداور برای استفاده از برخی از مهارتهای مقابله( من میتوانم نفس آرام بکشم)

برخی از حقایق آرام بخش که کودک یا نوجوان شما قبلن استفاده کرده (برای مثال احتمال دزدیده شدن واقعن پایین است)

چطور این کار را انجام دهم !

مرحله۱: مطمئن باشد که کودک شما درگیر شده است

برای اینکه کارتهای مقابله مفید باشند، کودک شما احتیاج دارد احساس کند که این جملات مقابله به شخصه مفید خواهند بود، کودکان و نوجوانان به احتمال زیاد از انها استفاده میکنند اگر  در توسعه انها درگیر شده باشند. این ایده خوبی نیست که شما انها را بنویسید و به کودکان خود بسپارید.

چه بگوییم تا کودک خود را درگیر کنیم:

” شما این روز ها در غلبه بر اضطراب واقعن خوب هستی.

اکنون ما میتوانیم روش دیگری را برای تسلط شما یاد بگیریم. چرا ما تلاش نمیکنیم تا چیزهایی را کشف کنیم که شما ممکن است هنگام اضطراب به خود بگویید؟ما میتوانیم اینها را روی کارتهایی بنویسیم که میتوانند برای رسیدن به آرامش به شما کمک کنند. این کارتها میتوانند ابزار دیگری در جعبه مقابله با اضطراب شما باشند.

 

برای نوجوانان: اگرچه شما باید کودک خود را برای گسترش جملات مقابله ای تشویق کنید، کودکان بزرگتر و نوجوانان میتوانند هنگام نوشتن کارتهای مقابله خود مستقلتر باشند. انها میتوانند تصمیم بگیرند که چه مهارتهایی برای انها مفیدتر هستند. شما میتوانید توضیح دهید که وقتیکه ما احساس اضطراب میکنیم، گاهی اوقات این مشکل است تا تمام مهارتهایی که ما برای مبارزه با اضطراب یادگرفته ایم را به خاطر بیاوریم. نوشتن این مهارتها روی کارتهای مقابله ممکن است به انها برای یاداوری اینکه چه چیزی برای انها در گذشته مفید بوده و چه مهارتهایی را انها دوست دارند در اینده استفاده کنند کمک کند.اضطراب کودک

 

مرحله ۲: از ان یک بازی بسازید!

ساختن کارتهای مقابله شناختی نباید یک کار عادی باشد! پیدا کردن جملات مناسبی که کودک شما آنها را برای مدیریت اضطراب مفید میداند را سرگرم کننده بسازید.در اینجا چند روش که میتوانید برای سرگرم کننده کردن این وسیله استفاده کنید وجود دارد:

کل خانواده را درگیر کنید! مانند تمام وسیله های جعبه ابزار اضطراب، کل خانواده باید روی هدف برخورد با اضطراب کار کنند. والدین، برادران و خواهران همه میتوانند در گیر درست کردن کارتهای مقابله شوند!

انرا یک کار هنری کنید! این کارتها را با جوهر رنگی، برچسبها، زرق و برق، ستاره های طلایی و رنگهای مختلفی از مقوا تزیین کنید. این کار، توسعه و استفاده از کارتهای مقابله را به یک کار جالب تبدیل میکند.

مرحله ۳: به خاطر داشته باشید که کودک خود را تشویق کنید.

مثل همیشه، ان خیلی مهم است که هروقت کودک شما در مدیریت اضطراب موفق است یا هر وقتی که او برای مدیریت اضطراب تلاش کرده (اما کاملن برای انجام ان موفق نیست) او را تشویق کنید. این میتواند شامل گفتن این جمله باشد” تو یک کار عالی انجام دادی من به تو افتخار میکنم”،اما این ممکن است جایزه های کوچک و ساده را نیز شامل شود( زمان داستان، انجام یک بازی نرده جالب با هم، داشتن یک روز جالب با خانواده، یا انجام یک بازی ویدئویی اگر کودک شما برای غلبه بر اضطراب به سختی تلاش میکند) .

 

برخی از نمونه های کارتهای مقابله:

کارت مقابله شماره ۱: بیلی، حمله های پانیک داشت و از داشتن یک حمله قلبی میترسید. او سعی کرد تا بر استرس خود با انجام تمرینات ریلکسی ماهیچه  غلبه کند و با  ترسهایش درباره نشانه های حمله پانیک مواجه شود.مشاوره کودک

کارت مقابله من برای شکست اضطراب

۱-                اضطراب خطرناک نیست. ان نمی تواند به من صدمه بزند! اون فقط یک پهلوان پنبه است!

۲-                من  میتوانم بر استرس خود غلبه کنم. من اینکار را قبلن انجام داده ام.

۳-                اگر قلب من تند میزند، عرق میکنم و شکمم درد میکند. اینها به معنی اضطراب هستند. من در خطر نیستم.

۴-                من الان میتوانم ریلکسی انجام دهم.

۵-                ایا من داخل یک دام فکری افتاده ام؟*

 

  • برای اطلاعات بیشتر درباره دامهای فکری، تفکر واقع گرایانه برای نوجوانان را ملاحظه کنید.
  • کارت مقابله ۲ :سوزان
  • سوزان وقتی که در مدرسه بود خیلی مضطرب بودواو درباره اینکه بقیه کودکان او را دوست نداشته باشند نگران بود، و اینکه اگر انها میفهمیدند که او مضطرب است به او می خندیدندو او را مسخره میکردند. او یادگرفت تا افکار مضطرب خود را تشخیص دهد و تلاش کرد تا انها را به چالش بکشد و واقع گرایانه تر فکر کند.
کارت مقابله من برای شکست اضطراب

۱-     صورت من داغ میشودو سرم گیج میرود!اضطراب دوباره شروع شد.!

۲ – شاید من نیاز دارم تا اکنون از طرح توقف استفاده کنم!*

۳-    من احساس اضطراب دارم، من میتوانم نفس ارام بکشم تا ارام شوم.

۴-    من دوستان زیادی در مدرسه دارم و انها حتی وقتیکه من اضطراب دارم مرا دوست دارند. انها این را به من گفته اند.

منبع:مرکزمشاوره.com

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *