مصرف ماری جوآنا در نوجوانان

افزایش مصرف ماری جوآنا در نوجوانان و اختلالات آن

 

 

تحقیقات نشان می دهد که اختلال مصرف ماری جوانا با سوء مصرف مواد مخدر/اختلالات و ناتوانایی های ذهنی و روانی دیگر درارتباط است.

اختلال مصرف ماری جوانا بسیار شایع است، اغلب با سایر اختلالات مصرف مواد، مشکلات رفتاری و ناتوانایی ها در ارتباط است و عمدتا غیرقابل درمان است. بر اساس مطالعات جدید انجام شده توسط موسسه ملی سوء استفاده از الکل (بخشی از موسسه ملی بهداشت):

تجزیه و تحلیل ها نشان داد که ۲۵درصد از بزرگسالان-نزدیک به ۶ میلیون نفر-اختلال مصرف ماری جوانا را در سال گذشته تجربه کرده اند،درحالی که ۳/۶درصد افراد نیز معیارهای تشخیصی برای این اختلال را در برخی از مقاطع زندگیشان داشتند.

یک گزارش از مطالعه ای که توسط بریجت گرانت در آزمایشگاه “ان ال ای ای” از اپیدمیولوژی و بیومتری انجام گرفت یافته های جدیدی  را در مجله امریکایی روانپزشکی به نمایش گذاشت.

برطبق گفته ی جرج کووب مدیر “ان ال ای ای” :”مجموعه تجزیه و تحلیل های جدید در سطح مطالعات جمعیت شناسی توسط گروه دکتر گرانت مطالعه شد که نشان می دهد که مصرف ماری جوانا می تواند منجر به  پیامدهای مضری برای افراد و جامعه شود”.

محققان با بیش از ۳۶ هزار نفر از جمعیت بزرگسالان ایالت متحده آمریکا درباره مصرف الکل،مصرف دارو و شرایط روانی مرتبط مصاحبه کردند. قابل ذکر است،مطالعه اخیر برای تشخیص معیارهای اختلال ماری جوانا از راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ویراست پنجم استفاده کرده است DSM5.

در DSM5، وابستگی به ماری جوانا و سوءمصرف آن به صورت یک اختلال واحد ترکیب شده اند.برای تشخیص این اختلال افراد باید حداقل ۲ تا از ۱۱ علائم اصلی را که شامل،ولع مصرف،کناره گیری،فقدان کنترل و اثرات عاطفی منفی برمسئولیت شخصی و حرفه ای هستند را داشته باشد.شدت اختلال از طیف خیف،متوسط،شدید بسته به تعداد علایم درجه بندی می شود.

مطابق یافته های قبلی،داده های جدید نشان داد که اختلال مصرف ماری جوانا در مردان حدودا دوبرابر نسبت به زنان رایج است،درگروه های سنی جوان تر نسبت به افراد ۴۵ ساله و بالاتر خیلی بیشتر احتمال دارد تجربه شود.این عامل خطر برای شروع این اختلال در اواخر نوجوانی و دراوایل ۲۰ سالگی به اوج می رسد و در عرض ۳تا۴ سال رو به بهبود می رود.

همچنین همگام با یافته های قبلی این مطالعات جدید نشان داده است که افراد مبتلا به اختلالات مصرف ماری جوانا، مخصوصا آن هایی که شکل شدید این اختلال را دارند، ناتوانایی ذهنی قابل ملاحظه ای را تجربه می کنند.

نورا ولکا می گوید:”این یافته ها نشان می دهد که مردم با اختلال مصرف ماری جوانا نسبت ببه دیگر اختلالات سلامت روانی هم آسیب پذیر هستند”

ماری جوانا و الکل عمدتا با هم استفاده می شوند،بیشتر تحقیقات همچنین نیاز به شناخت تاثیرات استفاده ترکیبی این دو ماده را دارند.مطالعات نشان می دهد که مصرف ماری جوانا و الکل با هم رانندگی را از مصرف هرکدام به تنهایی بیشتر مختل می کند و مصرف الکل ممکن است منجر به افزایش جذب ماری جوانا شود،مواد شیمیایی روانگردان نیز در ماری جوانا یافت شده است. این مطالعات و مطالعات مشابه لزوم توجه به افزایش مصرف آنها در میان نوجوانان و تمهیدات لازم در این زمینه را می رسانند

منبع:مقالات کانون مشاوران ایران

.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *