نکات اساسی اوتیسم که باید بدانید

۱۰ نکات اساسی اوتیسم که نمی دانید

نکات اساسی اوتیسم، عمر کودکان اوتیسم و تکنیک های درمانی یکی از سوالات همیشگی والدینی می باشد که کودک اوتیسمی دارند. 

اگرچه اصطلاح “اوتیسم” برای اولین بار در حدود سال ۱۹۱۱ ظاهر شد، تا اواخر قرن بیستم، اطلاعات بسیار کمی در مورد اختلال طیف اوتیسم وجود داشت و اوتیسم جزو حوزه های پزشکی می باشد که هنوز در حال تحقیق و گسترش است بنابراین نکات اساسی اوتیسم یافته های مهمی است که محققان تاکنون به آن ها دست یافته اند.

اوتیسم چیست

اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک ناتوانی رشدی است که می‌تواند باعث چالش‌های قابل توجه اجتماعی، رفتاری و ارتباطی شود. ولی شاید افراد مبتلا به  ASD با راههایی یاد بگیرند، رفتار کنند، تعامل کنند و ارتباط برقرار کنند که از اکثر دیگر مردم متفاوت هستند.

توانایی های تفکر، یادگیری، و حل مسئله افراد مبتلا به ASD از نظر استعداد م‌یتواند به شدت به چالش کشیده شود. برخی از افراد مبتلا به ASD به کمک بیشتری در زندگی روزانه شان نیاز دارند، و بقیه کم تر.

تشخیص اوتیسم در حال حاضر شامل چندین شرایط می‌باشد که باید بصورت جداگانه مورد تشخیص و بررسی قرار گیرند: اختلال اوتیسم و سندروم آسپرگر در حال حاضر اختلال طیف اوتیسم نامیده می‌شوند.

نکات اساسی اوتیسم که باید بدانید

۱.همه کودکان اوتیسمی یکسان نیستند.

اوتیسم طیفی می باشد که افراد ممکن است در هر قسمت از آن قرار داشته باشند، بنابراین این نکات اساسی اوتیسم  را فراموش نکنید که نمی توان عملکرد کودک ها را یکسان در نظر گرفت.

۲. درمان مشخصی برای اوتیسم وجود ندارد.

تشخیص زودهنگام اوتیسم یکی از نکات اساسی اوتیسم است که نقش زیادی در کنترل آن دارد اما نباید انتظار داشت که اوتیسم به طور کامل درمان بشود زیرا درمان مشخصی برای آن وجود ندارد و فقط می توان از تشدید آن جلوگیری کرد.

۳. دلیل مشخصی برای اوتیسم وجود ندارد

محققان تصور می کنند که عوامل ژنتیکی و محیطی کنار هم در ایجاد اوتیسم نقش دارد اما دلیل مشخص آن هنوز ناشناخته باقی مانده است.

۴. کودک اوتیسمی احساس و عواطف دارد

افراد مبتلا به اوتیسم نیز احساسات خود را نشان می دهند اما روش ابراز علاقه آن ها متفاوت می باشد.

۵. می توانند موفق باشند

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با موفقیت زندگی و کار می کنند و به دیگران نیز کمک می کند. این موفقیت زمانی اتفاق می افتد که خدمات مناسب در طول سال های تحصیلی کودک ارائه شود.

۶. اوتیسم ناشی از تربیت بد نیست | نکات اساسی اوتیسم 

روزی روزگاری، مادران اوتیسم را سرزنش می کردند که فرزندان خود را تربیت نمی کردند. اما اینگونه نیست یکی از نکات اساسی اوتیسم این است که این اختلال ناشی از ژنتیک و محیط در کنار یکدیگر می باشد.

در زمان‌های گذشته، بسیاری از متخصصان پزشکی، و در نتیجه جامعه، فکر می‌کردند که اوتیسم تا حدی یا به طور کامل به تربیت کودک بستگی دارد. ما اکنون می دانیم که اوتیسم در واقع تفاوتی در نحوه پردازش اطلاعات توسط مغز است و این چیزی است که ما با آن متولد می شویم.

۷. اختلالات دیگری نیز همراه با اوتیسم وجود دارد.

این اختلالات شامل از دست دادن زودهنگام مهارت های اجتماعی و زبانی، ناتوانی ذهنی، ADHD، مشکلات خواب، مشکلات گوارشی و سرگردانی می باشد.

۸. افراد اوتیستیک در بعضی چیزها بهتر هستند

یکی از اصلی ترین نکات اساسی اوتیسم این است که در واقع برخلاف تصور اکثر افراد  مزایا و معایب خود را نیز به همراه دارد. افراد دارای طیف اوتیسم ممکن است برنامه ریزی، تغییر و محیط های پرمشغله را برای مقابله با آن ها دشوار بدانند، اما همچنین می توانند حواس بالا، ضریب هوشی بالاتر و برخی توانایی های باورنکردنی داشته باشند که برای کسانی که در این طیف نیستند امکان پذیر نیست.

۹) بزرگسالان نیز ممکن است درگیر اوتیسم باشند

یک تصور غلط رایج این است که اوتیسم فقط در کودکی تشخیص داده می شود. با توجه به تعاریف اوتیسم تصور می شود که افراد زیادی وجود دارند که به سادگی در کودکی تشخیص داده نشده اند، اما می توانند در طیف اوتیسم باشند.

چیزهای زیادی وجود دارد که به افراد مبتلا به اوتیسم کمک می کند تا در دنیایی که احساس می کنند چالش برانگیز است کنار بیایند، بنابراین تشخیص بیماری می تواند کمک زیادی کند. تشخیص های بیشتر نیز به نوبه خود به تحقیقات بیشتر در مورد اوتیسم کمک می کند، زیرا هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد.

۱۰) مردان بیشتر از زنان مبتلا به اوتیسم هستند

به این معنا که مردان بیشتر از زنان به اوتیسم تشخیص داده می شوند، به نسبت یک به پنج می باشد. با این حال، مطالعات اخیر، نشان می‌دهد که زنان به سادگی بهتر می‌توانند اوتیسم را در جامعه پنهان کنند و بنابراین آزمایش نشده یا تشخیص داده نمی‌شوند.

این نکات اساسی اوتیسم نشان می دهد که بیش تر تحقیقات تاکنون بر مردان مبتلا به اوتیسم انجام گرفته است.

نکات اساسی اوتیسم که باید بدانید

علائم اوتیسم شدید

افراد مبتلا به ASD اغلب در مهارت‌های اجتماعی، احساسی، و ارتباطی مشکل دارند. آن ها ممکن است رفتارهای خاصی را تکرار کنند و یا خواهان تغییری در فعالیت های روزانه شان نباشند. اکثر افراد مبتلا به اوتیسم راه های متفاوتی برای یادگیری، توجه کردن یا عکس العمل به چیزها دارند. نشانه های اوتیسم در اوایل کودکی شروع می‌شوند و به طور معمول در طول زندگی فرد حضور خواهند داشت.

کودکان یا بزرگسالان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم ممکن است نشانه های زیر را دارا باشند:

  • توجه نکردن به اشیا و عدم نشان دادن علاقه ( برای مثال توجه نکردن به یک هواپیمای در حال پرواز)
  • نگاه نکردن به اشیا هنگامی که فردی به آن  ها اشاره می کند از نکات اساسی اوتیسم می باشد.
  • داشتن مشکل در ارتباط با دیگران یا کلا علاقه نداشتن به افراد دیگر
  • اجتناب از رو در رو شدن و خواستار تنها ماندن.
  • داشتن مشکل در درک احساسات یا صحبت های دیگر افراد در مورد احساسات خود آن ها.
  • ترجیح به بغل نشدن یا نوازش نشدن، یا شاید نوازش شدن تنها هنگامی که آن ها می خواهند.
  • علاقه مند بودن زیاد به افراد ولی ندانستن چگونگی صحبت کردن، بازی کردن، یا ارتباط برقرار کردن با آن ها.
  • تکرار یا اکو ( انعکاس) کلمات یا عبارات گفته شده به آن ها، یا تکرار کلمات یا عبارات بجای زبان عادی.
  • داشتن مشکل با ابراز نیازهایشان با استفاده از کلمات یا حرکات معمول.
  • انجام ندادن بازی نکردن بازی های وانمودی ( برای مثال، تظاهر نکردن به غذا دادن به یک عروسک)
  • تکرار کردن کارها (اعمال) بارها و بارها جزو نکات اساسی اوتیسم که می توان به سادگی آن را در رفتار کودک مشاهده کرد و تشخیص داد.
  • مشکل سازگاری هنگامی که امور معمول و روتین تغییر می کنند.
  • واکنش غیر معمول به بو، مزه، نگاه کردن، حس کردن و صدای چیزها نیز از نکات اساسی اوتیسم می باشد.
  • از دست دادن یکباره مهارت هایی که قبلا داشتند ( برای مثال، متوقف کردن گفتن کلماتی که قبلا از آن ها استفاده میکردند)

نکات اساسی اوتیسم که باید بدانید

تشخیص

تشخیص اوتیسم از آنجایی که تست پزشکی ندارد می‌تواند مشکل باشد در این شرایط دکتر ها به رفتارها و رشد بچه ها نگاه می‌کنند و تشخیص مربوطه را می دهند.

اوتیسم گاها در ۱۸ ماهگی یا زودتر می‌تواند تشخیص داده شود. در دوسالگی، تشخیص توسط متخصص با تجربه می‌تواند بسیار قابل اعتماد در نظر گرفته شود. با اینحال، بسیاری از کودکان تا به سنین بزرگی تشخیص نهایی را دریافت نمی‌کنند. این تاخیر بدین معنی است که کودکان مبتلا به ASD شاید کمک های زود هنگام (اولیه) را که نیاز دارند دریافت نکنند.

بهبود کودک اوتیسم 

در حال حاضر هیچ درمانی برای ASD وجود ندارد. با اینحال، تحقیقات نشان می‌دهد که خدمات درمانی مداخله ای زودهنگام می‌توانند رشد یک کودک را بهبود بخشند. خدمات مداخله ای زودهنگام به کودکان از تولد تا سه سالگی ( ۳۶ ماه) برای یادگیری مهارت‌های مهم کمک می‌کنند. خدمات می تواند شامل درمان کودکان برای کمک به صحبت کردن، راه رفتن، و تعامل با دیگران باشد.

بنابراین، صحبت کردن با پزشک کودک هرچه سریعتر مهم است اگر فکر می‌کنید کودکتان مبتلا به ASD یا مشکل دیگر رشدی دارد.

علاوه بر این، درمان برای علائم خاص، مانند گفتار درمانی برای تاخیرات زبانی، اغلب نیاز به صبر برای یک تشخیص اوتیسم رسمی ندارند.

علت شناسی اوتیسم

ما تمامی دلایل اوتیسم را نمیدانیم. با اینحال، ما باید یاد بگیریم که همان طور که در قسمت نکات اساسی اوتیسم گفته شد دلایل زیاد برای گونه های اوتیسم وجود دارند. شاید دلایل مختلفی برای ابتلای یک بچه به ASD وجود داشته باشد که شامل عوامل محیطی، بیولوژیک و ژنتیکی باشد.

  • بیشتر دانشمندان قبول دارند که ژن ها یکی از عوامل خطر هستند که به احتمال زیاد می‌تواند باعث رشد اوتیسم در فرد شود.
  • کودکانی که خواهر و بردار مبتلا به اوتیسم دارند در خطر بیشتری برای داشتن ASD هستند.
  • ASD تمایل به رخ دادن در افرادی دارد که شرایط ژنتیکی و کروموزومی خاصی دارند، مانند سندرمX شکننده دارند رخ دهد.
  • در هنگام بارداری، مصرف داروهای تجویزی و الپروئیکاسید و تالیدوماید با خطر بالای اوتیسم در ارتباط است.
  • کودکان متولد شده از والدین مسن در خطر بیشتری برای داشتن اوتیسم هستند.

نکات اساسی اوتیسم دارد به نگرانی مهمی در بهداشت عمومی تبدیل می‌شود. مانند بسیاری از خانواده هایی که با ASD زندگی می‌کنند سازمان بهداشت جهانی میخواهد دلایل اختلال را پیدا کند.

شناخت عواملی که احتمال پیشرفت ASD فردی را دربردارند، درباره یادگیری بیشتر دلایل به ما کمک خواهد کرد.

عوامل افزایش احتمال اوتیسم

اوتیسم در همه گروههای نژادی، قومی و اجتماعی-اقتصادی رخ می‌دهد، ولی در میان پسران حدود ۴.۵ برابر بیشتر از دختران است.

برای بیش از یک دهه است که شبکه نظارت بر نا توانایی های اوتیسم و رشد سازمان بهداشت جهانی  در حال برآورد تعداد کودکان مبتلا به ASD در ایالات متحده است. ما در مورد تعداد کودکان آمریکایی مبتلا به ASD چیزهای زیادی را فرا گرفتیم. استفاده از روش مشابه برای پیگیری چگونگی تغییر تعداد کودکان مبتلا به ASD در گذر زمان برای یادگیری بیشتر در مورد اختلال حائز اهمیت خواهد بود.

نکات اساسی اوتیسم که باید بدانید

اگر نگران هستید!

اگر فکر می‌کنید کودک شما شاید اوتیسم داشته یا فکر می کنید که مشکلی در روش بازی، یادگیری، صحبت کردن یا اعمال کودکتان می‌تواند باشد، با روانشناس و پزشک کودک خود تماس گرفته نگرانی خود را با آن ها در میان بگذارید.

اگر شما یا دکتر همچنان نگران هستید، از دکتر بخواهید تا شما را به متخصصی ارجاع دهد که می‌تواند کودک شما را عمیقا ارزیابی کند. متخصص کسی است که میتواند یک ارزیابی عمیقتری را انجام دهد و تشخیص موارد زیر را انجام دهد:

  • متخصص رشد کودکان ( دکتر هایی که آموزش ویژه در حوزه رشد کودک و کودکان با نیازهای خاص دیده اند)
  • عصب شناسان کودک ( دکترهایی که بر روی مغز، ستون فقرات و اعصاب کار میکنند)
  • روانشناسان کودک یا روانپزشکان ( دکتر هایی که درباره مغز انسان آگاهی دارند)

تحقیقات نشان میدهند که خدمات مداخله ای زودهنگام رشد کودک را تا حد زیادی بهبود میبخشد. به جهت اطمینان از رسیدن کودک به تمامی پتانسیل خود، دریافت هرچه سریعتر کمک برای اوتیسم بسیار مهم است.

برای تشخیص درست و دریافت خدمات مناسب جهت درمان کودک اوتیسم خود می توانید با مشاوران مرکز ما در تماس باشید.

عاقبت کودکان اوتیسم

با بیش از ربع قرن تجربه در زمینه  کودکانی را که در دوران بلوغ به اوتیسم مبتلا شده‌اند، تماشا کرده‌ام. این گروه شامل کودکانی است که تمام درمان‌های توصیه شده را دریافت کرده‌اند و از خانه‌های دوست‌داشتنی با والدین فداکار آمده‌اند.

یکی از نکات اساسی اوتیسم تفاوت افراد در آن می باشد، همان طور که گفته شد اوتیسم در هر کسی متفاوت می باشد. برخی از این کودکان نمی توانند به طور مستقل زندگی کنند و ارتباط کافی را برقرار کنند، در حالی که برخی دیگر دانشجویان کالج هستند و زندگی بسیار موفقی دارند.

ما همیشه نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که یک کودک کدام مسیر را طی می‌کند. اما الگوهای مرتبط با بهترین نتایج عبارتند از: شناخت بیشتر، ارتباط بیشتر، آسیب اجتماعی کمتر شدید، مسائل رفتاری کمتر و استقلال بیشتر.

نویسنده: مرکز مشاوره ستاره ایرانیان

منبع: ۳۰ Facts about Autism

سوالات متداول

۱ - ضریب هوشی کودک اوتیسمی

در سال ۲۰۱۴، یک مطالعه در ایالات متحده نشان داد که تقریباً نیمی از کودکان مبتلا به اوتیسم دارای هوش متوسط ​​یا بالاتر از حد متوسط ​​بودند، یعنی نمره IQ بالای ۸۵ داشتند. کم تر از یک سوم از کودکان مبتلا به اوتیسم دارای ناتوانی ذهنی بودند و ۲۳ درصد دارای نمرات IQ در "محدوده مرزی" از ۷۱ تا ۸۵ بودند.

۲ - طول عمر کودک اوتیسمی

اوتیسم خود تأثیری بر امید به زندگی ندارد، با این حال تحقیقات نشان داده است که خطر مرگ و میر در میان افراد مبتلا به اوتیسم دو برابر جمعیت عمومی است.

۳ - عامل افزایش خطر اوتیسم

سن بالا والدین در زمان لقاح، قرار گرفتن قبل از تولد در معرض آلودگی هوا یا برخی آفت کش ها، چاقی مادر، دیابت یا اختلالات سیستم ایمنی. نارسی شدید یا وزن بسیار کم هنگام تولد همه ذر این اختلال نقش دارند.

4 پاسخ
  1. تهمینه
    تهمینه گفته:

    سلام و خسته نباشید.پدر و مادری که دارای فرزند مبتلا به اوتیسم هستند، آیا میتونن از ابتلای فرزند دوم به این بیماری پیشگیری کنن؟ بنده تحقیقای کردم و متوجه شدم که باید از بارداری به مشاور ژنتیک مراجعه کنن.اما ظاهرا درصد ابتلا به بیماری بالا هست.میخواستم بپرسم مشاور زنتیک چه اقداماتی انجام میده و اینکه چند درصد میشه امیدوار بود که فرزند دوم سالم باشه ؟ممنون از پاسختون

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام… نه متاسفانه هنوز غربالگری و تشخیص زودهنگام اوتیسم در دوران بارداری و یا قبل تر از ان امکان پذیر نیست…. دلیل اصلی اینه که دلیل و منشا اصلی اوتیسم مشخص نیست و نمی توان بر اساس یک مورد دست به تعمیم داد… بهترین مسئله ترجیحا یک بارداری با تغذیه مناسب و به دور از استرس هست… در مورد ژنتیک هم تا جایی که ما می دونیم هوز به طور قطعی نمی شه گفت چند درصد ژنتیکی هست…

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *