معذرت خواهی والدین از کودک

معذرت خواهی والدین از کودک|۱۲ نکته عذرخواهی والدین

معذرت خواهی والدین از کودک. چگونگی معذرت خواهی والدین از کودک. یعنی اعتراف به اشتباه خود، درخواست بخشش و اطمینان از اینکه اشتباه خود را تکرار نخواهیم کرد. عذرخواهی صادقانه بیانگر این واقعیت است که ما اشتباه خود را می شناسیم و می پذیریم و برای آن متاسفیم.

فهرست مطالب

معذرت خواهی والدین از کودک درست است یا نه؟

والدین نیز گاهی در زندگی خانوادگی و حتی در مقابل فرزندان خود دچار اشتباهی می شوند. بعضی از والدین معتقدید که ‌شأن آن ها با عذرخواهی از فرزندشان زیر سؤال می‌رود، یا اینکه می گویند، اگر اشتباه خود را جلوی بچه، بیان کنند و برای آن معذرت خواهی کنند، در این شرایط والدین تصور می کنند که بچه ها دیگر روی حرف آن ها حساب نمی‌کنند و برخی نیز اعتقاد دارند که معذرت خواستن وظیفه بچه ها بوده و والدین نباید آن را انجام دهند.

البته دسته دیگری از والدین نیز هستند که پذیرفته اند که هر کسی ممکن است اشتباه کند و معذرت ‌خواهی، کوچک و بزرگ و بچه و والد نمی‌شناسد این افراد احساس می کنند در برابر تمام کارها مسئول می باشند و برای تمام کارها خود را مسئول می دانند.

اگر جزء دسته های اول هستید با بدانید که معذرت خواهی از کودکان، زمانی که مرکتب اشتباه شده اید باعث ایجاد رابطه ای پر از اعتماد بین شما و آن ها شود و اصلا به سن شما و اینکه شما او را بزرگ کرده اید، ندارد. در ادامه دلایل معذرت خواهی والدین از کودک و فواید آن نیز ذکر شده است.

هر کسی که اشتباهی مرتکب می شود، باید شجاعت معذرت خواهی داشته باشد. شما با عذرخواهی کردن از فرزندتان، این رفتار پسندیده را نیز به او می آموزید و او را فردی مسئولیت پذیر بار می آورید.

معذرت خواهی والدین از کودک

چه زمانی باید از فرزندتان عذرخواهی کنید

والدین گاهی اوقات یک عذرخواهی به فرزندان شان بدهکار هستند. یکی از مواردی که باید از فرزندتان در مورد آن عذرخواهی کنید، ضربه زدن یا تنبیه بدنی او است. اگر بعد از چنین عملی عذرخواهی نکنید، ممکن است فرزندتان فکر کند که این رفتارها قابل قبول هستند و آن را تکرار کند.

تاثیر و اهمیت معذرت خواهی والدین از کودک

رفتار کودکان آینه رفتار شما است، آن ها با دقت زیادی به رفتار شما نگاه می کنند و مسائل مختلفی یاد می گیرند، شما باید قبل از هر کسی شجاعت معذرت خواهی را به او بیاموزید.

در این قسمت از مقاله، دلایل مهم بودن معذرت خواهی والدین از کودک، زمانی که دچار اشتباه می شوید، را بیان می کنیم، با مطالعه این بخش متوجه می شوید که معذرت خواهی والدین از کودک در تربیت آن ها نقش بسیار زیادی دارد.

۱. با معذرت خواهی والدین از کودک به او مسئولیت پذیری را یاد می دهید.

همه ما می خواهیم که اخلاقیات را به کودک خود آموزش داده و رابطه قوی و سالمی با آن ها داشته باشیم. یکی از راه هایی که به کودک یاد می دهد، اشتباه خود را قبول کند و مسئولیت آن را به عهده بگیرد و زمانی که دچار اشتباهی می شود، معذرت خواهی کند، این است که این رفتار را در خود تقویت کنیم.

در واقع معذرت خواهی والدین از کودک بعد از اشتباهی که مرتکب شده اند، به فرزند خود می آموزد که باید در چنین شرایطی باید مسئولیت اشتباهش را پذیرفته و عذرخواهی کند.

۲. معذرت خواهی والدین از کودک، تواضع را به او آموزش می دهید.

تواضع یکی دیگر از ویژگی‌ های خوب شخصیتی و ارزش‌های اخلاقی تحسین ‌برانگیز است، که در دنیا مدرن امروز به آن کم تر توجه می شود. امروزه بیش تر افراد سعی می کنند که همیشه برنده باشند و تواضع کم تری نشان می دهند.

معذرت خواهی والدین از کودک، تواضع خود را به او نشان می دهید و به او می آموزید که برایان فرقی ندارد که با چه کسی مواجه هستید، در هر صورت کار درست را انجام می دهید. این کار باعث تقویت تواضع در فرزند شما می شود، هم چنین باعث می شود که او دچار غرور بی جا نگردد.

پیشنهاد مشاور: رفتارهای غلط والدین | ۱۵ رفتار که آینده کودک را تباه می کند

باعذرخواهی به فرزندان خود می آموزیم که عذرخواهی آن ها را انسان کوچکتری نمی کند. با گفتن متاسفم، شما به فرزند خود نشان می دهید و تأکید می کنید که قدرت یا موقعیت به شما اجازه نمی دهد که به دیگران بی احترامی کنید.

۳. معذرت خواهی والدین از کودک باعث ایجاد اعتماد می شود

با قبول مسئولیت در زمانی که خطا از شماست، پایه احترام و اعتماد را با فرزندتان بسازید. معذرت خواهی به کودک شما کمک می کند که بهتر به شما اعتماد کند و مانند شما مسئولیت اعمال خود را نیز قبول کند.

معذرت خواهی والدین از کودک

۴.یاد می گیرند که چگونه صادقانه عذرخواهی کنند

گفتن متاسفم کافی نیست. شما باید پاسخگوی اعمال خود باشید. این شامل اعتراف به اشتباهی که انجام دادید، ارائه راه حل و معذرت خواهی می باشد. بچه ها نگاه می کنند و یاد می گیرند، مخصوصاً از والدینشان. به این ترتیب می توانید به آن ها آموزش دهید که چگونه درست عذرخواهی کنند.

۵.آن ها یاد می گیرند که هیچ کس کامل نیست

بچه ها با این باور بزرگ می شوند که والدینشان کامل هستند.  اما لازم نیست اینطور باشد. فرزندان شما باید بدانند که نواقص آن ها نیز خوب است، بنابراین در نهایت بیش از حد از خود انتقادی نمی کنند. با عذرخواهی به فرزندان خود می گویید که اشتباه کردن اشکالی ندارد، اما این با مسئولیت پذیری همراه است.

۶.بخشیدن را یاد می گیرند

با اعتراف به اشتباهات خود، فرصت های متعددی را در اختیار فرزندتان قرار می دهید تا بتواند بخشش را بیاموزد. در حالی که عذرخواهی مهم است، همچنین لازم است بدانید که چگونه ببخشید و چیزهای دشوار و ناراحت کننده را رها کنید.

چگونگی معذرت خواهی والدین از کودک

۱. بدون بهانه آوردن عذرخواهی کنید:

از سرزنش یا بهانه آوردن برای توجیه اعمال خود اجتناب کنید. به فرزند تان نشان دهید که این یک عمل غیرعمدی از سوی شما بوده است و مسئولیت عمل خود حفظ کنید. بهانه آوردن فقط وضعیت را بدتر می کند نیازی نیست که بهانه بیاورید که دلیل رفتار شما چه بوده است این کار فقط باعث می شود که عذرخواهی شما غیرصادقانه به نظر برسد.

۲.شرایط را توضیح دهید

بیشتر اوقات، وقتی احساس استرس یا نامیدی داریم، بدون دلیل موجه سر فرزندان فریاد می زنیم. این موارد بدون شک مستلزم عذرخواهی است. به فرزندتان توضیح دهید که دلیل عصبانیت شما چه بوده است. به او توجه کنید که چه احساسی دارید و به او نشان دهید که مقصر نمی باشد.

۳. احساس کودک خود را بشناسید

به کودک خود کمک کنید تا یاد بگیرد که احساسات را شناسایی کنید و با دیگران همدردی کند، اگر در حق دیگران کار بدی کرده اید عذرخواهی کرده و به کودک خود نشان دهید که باید به احساسات کودک خود احترام بگذارید.

۴. از فرزندتان طلب بخشش کنید

با عذرخواهی و درخواست بخشش، فرزندتان را تشویق می کنید تا متوجه شود که شما واقعا برای کاری که انجام شده است ناراحت هستید. با این حال، فرزندتان را تحت فشار قرار ندهید که شما را ببخشد. در عوض، سعی کنید در مورد وضعیت با آرامش و حوصله صحبت کنید.

نکات معذرت خواهی والدین از کودک

۱. عذرخواهی رشوه دادن نیست

نیازی نیست فرزندتان را با یک هدیه آرام کنید. این اشتباه است ممکن است وسوسه شوید که با هدیه کار خود را جبران کنید. معذرت خواهی والدین از کودک هم به خطاکار و هم به فرد مورد ظلم قرار گرفته کمک می کند تا ارتباط عاطفی حفظ شود.

۲. عذرخواهی قدرت شما را از بین نمی برد

معذرت خواهی والدین از کودک به این معنا نیست که خود را ضعیف کنید یا دیگر کنترلی در دست نداشته باشید. بلکه با این کار فرزند شما می فهمد که حتی اگر در موقعیتی قدرتمند هستید، نمی توانید از قدرت خود استفاده کنید.

۳. درگیر جزئیات نشوید یا آنچه را که اتفاق افتاده تکرار نکنید.

به احساسات واقعی خود پایبند باشید، مسئولیت را بپذیرید و تعهد دهید که بهتر عمل کنید. عذرخواهی می تواند به همین سادگی باشد، بنابراین نیازی نیست که اتفاقاتی که افتاده است را مرور کنید این کار باعث می شود که دوباره شما یا کودکتان ناراحت شوید.

معذرت خواهی والدین از کودک

۴. گاهی اوقات لازم است علاوه بر عذرخواهی به آن ها اجازه دهید تنها بمانند.

برای همه سخت است که در یک لحظه همه چیز را ببخشند بنابراین به آن ها اجازه دهید تا تنها بمانند و به اتفاقاتی که افتاده است فکر کنند.

۵. در صورت لزوم راه حلی ارائه دهید.

می توانید با انجام بازی یا کاری که هردو از آن لذت می برید( مانند قدم زدن در پارک) احساس بهتری در فرزندتان ایجاد کنید. انجام این کار به آن‌ها نشان می‌دهد که نشان دادن تلاش صادقانه برای کمک به طرف مقابل مهم است و میزان صداقت عذرخواهی والدین از کودک را نشان می دهد.

فواید معذرت خواهی والدین از کودک

  • همدلی، صداقت و شجاعت را یاد می گیرد.
  • نشان می دهد که اشتباه کردن اشکالی ندارد و هیچکس کامل نیست
  • اعتماد و احترام ایجاد می کند و نشان می دهد که وقتی اشتباه می کنید باید به مشکلات خود اعتراف کنید.
  • به بچه ها یاد می دهد که چگونه فکر کنند و مسئولیت پذیر باشند.
  • به بچه ها یاد می دهد که چگونه ببخشند.
  • معذرت خواهی والدین از کودک به شما کمک می کند که نسبت به اشتباهات خود مسئولیت پذیر می شود.

نویسنده: “کودکانه” سایت کودک و نوجوان

منبع: Why (and How) You Should Apologize To Your Kids

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *