پنج نکته برای پرورش کودک حواس پرت: فرزندپروری کودک با مشکل تمرکز

پنج نکته برای پرورش کودک حواس پرت: فرزندپروری کودک با مشکل تمرکز

پنج نکته جالب برای پرورش کودک حواس پرت خود را در این مقاله ببینید. فرزندپروری می تواند فرآیندی لذت بخش باشد. با مشاهده رشد فرزندتان فرزندپروری بسیار لذت بخش می شود. با این وجود همانطور که همه والدین می دانند، چالش هایی نیز در رابطه با پرورش کودک وجود دارد.

برای مثال کودکانی هستند که تا حدی دارای مشکلات تمرکز می باشند. اگر کودک شما دارای حواسپرتی یا مشکل تمرکز است راه هایی وجود دارند که می توانید به آنها کمک کنید. در این مقاله به این راهکارها پرداخته ایم.

توضیح چالش های پیش روی کودک به روش مثبت

بسیاری از کودکان حواس پرت متوجه تاثیرات مشکل تمرکز خود نیستند، بنابراین هنگامی که آنها را به به عنوان تنبیه به اتاق می فرستید یا از کاری محروم می کنید گیج می شوند.

مشکلات تمرکز در کودکان می توانند منجر به مشکلات زیادی در زندگی کودک شوند، اما بدین معنی نیست که کودک بدی است.

در واقع، کسب شناخت در مورد مشکل خود و مواجهه با آن به روشی مثبت می تواند به آنها کمک کند تا رشد بهتری داشته باشند. اگر بتوانید به کودک خود بیاموزید مشکل تمرکز خود را بهتر بشناسد، به او آموخته اید که چگونه بر این مشکل فائق شود.

علت حواس پرتی در کودکان

برخی روش ها برای توضیح چالش های مرتبط با یادگیری به کودک شامل موارد روبرو می تواند باشد:

توضیح اینکه تمرکز چیست؟

چرا مهم است که تمرکز خود را همیشه کنترل کنیم؟

و چه مشکلاتی می تواند ناشی از عدم تمرکز روزمره ایجاد شود. البته بهتر است به برخی نکات مثبت در مورد پرت بودن حواس اشاره کنید، برای مثال خلاقیت، داستان سرایی، توجه به چیزهای جدید، یا توجه به چیزهای جدید (مثلا توجه به صدایی که حواس بقیه را به خود مشغول نکرده است).

برنامه ریزی مداوم برای کودک خود داشته باشید.

کودکانی که مشکلات تمرکز دارند زمانی که دارای برنامه ریزی نیستند حواسپرتی بیشتر بروز می دهند.

به عنوان والدین، سعی کنید با همکاری کودک یک برنامه منظم بنویسید.

به منظو اینکه به کودک خود کمک کنید مهارت زندگی بیشتری بیاموزد به او کمک کنید خودش برنامه ریزی کند. بسیاری از کودکان با برنامه ریزی دیداری بهتر کار می کنند.

همراه با کودک تکلیف مرتبط و زمان آن را مشخص کنید و در کنار آن عکسی از فعالیت مربوطه قرار دهید، یا اینکه کودک تصویری از فعالیت بکشید.

یک روش دیگر اینست که تصاویری را از اینترنت جستجو کنید، و برنامه را در کامیپوتر بنویسید، و در نهایت برنامه را پرینت بگیرید.

سپس می توانید آن را به دیوار اتاق کودک بزنید و بعد از انجام هر تکلیف روی آن کلیک کند.

این کار بسیار مهم است زیرا یاد می گیرند که مستقل تر شده و کارهای خود را انجام دهند، بدون  آنکه مجبور باشید مدام به او یاداوری کنید.

به فرزند خود اجازه استراحت دهید.

در حالیکه والدین انتظار دارند که فرزندان در مدت زمان مشخصی کاری را انجام دهند، بسیاری از کودکان نمی توانند بدون حواسپرتی کاری را در مدت زمان محدود انجام دهند، بخصوص انها که مشکل کمبود توجه دارند.

در این زمان است که باید به کودک فرصت دهید کمی استراحت داشته باشد. گاهی کودک تنها با ده دقیقه استراحت می تواند دوباره متمرکز شود و کار را جلو ببرد. یک مثال برای این کار اینست که به کودک بگویید ۱۵ دقیقه کار کند و سپس ۵ دقیقه به او استراحت دهید.

حواسپرت کن ها را دور کنید.

کودکان بسیاری هستند که با هر چیزی حواسشان پرت می شود، از جمله یک اسباب بازی در اتاق، سر و صدا، یا وجود افراد دیگر در اتاق.

اگر کودک شما به راحتی حواسش پرت می شود، سعی کنید برخی حواس پرت کن ها را از محیط دور کنید. یا معلم کودک صحبت کنید و ببینید اگر لازم است از همکلاسی ای که حواسش را پرت می کند دور شود، و یا اینکه حواس پرت کن های کودک را به معلم معرفی کنید تا انها را از او دور کند.

در خانه قسمت مشخصی را تعیین کنید تا کودک تکالیفش را همیشه در آنجا انجام دهد، مثلا یک میز خلوت در خانه.

پنج نکته برای پرورش کودک حواس پرت: فرزندپروری کودک با مشکل تمرکز

در سطح فهم کودک با او صحبت کنید.

در حالیکه بسیاری از کودکان برای متمرکز ماندن روی تکلیف مشکل دارند، برای تمرکز روی یک مکالمه نیز دارای مشکل هستند.

اگر بارها مشاهده کردید که زمان صحبت با کودک به شما توجه نمی کند و یا جای دیگری را نگاه می کند به این دلیل است که به اندازه کافی متمرکز نیست.

اگر اینگونه است در سطح کودک با او صحبت کنید. سعی کنید هنگام صحبت به او نزدیک باشید و تماس چشمی را برقرار کنید نه اینکه در اتاق دیگری باشید یا بایستید.

این کار به کودک کمک می کند که بهتر تمرکز کند. هم چنین سعی کنید با کلمات شمرده ولی خلاصه صحبت کنید. اگر کلام شما بیش از حد طولانی شود کودک زود خسته شده و به ادامه حرف های شما گوش نخواهد داد.

بزرگ کردن کودکی با مشکلات تمرکز و حواس پرتی کار راحتی نیست. اما با انجام راه هایی که به شما گفتیم می توانید به کودک کمک کنید تمرکز بیشتری داشته باشید، اعتماد به نفس خود را تقویت کند و عملکرد بهتری داشته باشد.

نویسنده: “کودکانهسایت کودک و نوجوان

 

سوالات متداول

۱ - چرا کودک من حواس پرت است؟

علل حواسپرتی کودکان متفاوت است، عمده ترین دلیل حواسپرتی اختلال کمبود توجه و بیش فعالی می باشد. اما علل دیگری نیز دخیل هستند از جمله کمبود یا محرومیت از خواب. هم چنین گاهی گرسنگی می تواند منجر به حواسپرتی در کودک شود. از علل دیگر میتوان استرس واضطراب را نام برد.

۲ - ایا حواسپرتی نشانه بیش فعالی و نقص توجه است؟

اغلب بیشترین مشکل کودکان با اختلال بیش فعالی و نقص توجه ناتوانی در تمرکز است. این کودکان به سختی روی فعالیت متمرکز میشوند، نمی توانند کاری را به اتمام برسانند و یک مکالمه را پیگری کنند. گاهی حواسپرتی تنها مشکلی موقت در کودک است و اغلب نشانه ای اختلال نقص توجه و بیش فعالی می باشد.

۳ - علت حواسپرتی و مشکلات توجه چیست؟

تا به امروز عوامل زیادی برای مشکلات حواسپرتی و نقص توجه شناخته شده اند. از جمله این عوامل عبارتند از:  مشکلاتی در مغز و عملکرد مغزی  ژن ها و وراثت  اسیب مغزی  تولد نوزاد نارس  مصرف مواد مخدر، الکل و کشیدن سیگار

1 پاسخ
  1. الهه
    الهه گفته:

    سلام وقت بخیر پسرم ۹ سالشه فقط حواسش پی بازی کردنه و به درسش اهمیت نمیده مدام وسایلشو گم میکنه از رواملا ۳۰ بار نوشته ولی همش غلط همیشه بدخط
    خیلی اذیت میکنه برا درسش مخصوصا ریاضی وگرنه قران حفظه تمام درسای کتابش حفظه

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *