پیوند دلبستگی ایمن کودک

چرا پیوند دلبستگی ایمن با کودک مهم است؟

در مقالات قبلی این سایت در مورد اینکه پیوند دلبستگی ایمن چیست صحبت کردیم، در این مقاله در مورد اهمیت این مسئله صحبت خواهیم کرد.

فرایند پیوند، تعاملی و پویا است. شما و نوزادتان هر دو در یک تبادل عاطفی غیر کلامی در قالب نشانه شرکت می کنید که باعث می شود کودک شما احساس درک شدن و امنیت کند. حتی در اولین روز های زندگی، نوزاد متوجه نشانه های عاطفی شما مثل تن صدا، حالات و احساساتتان می شود و با گریه کردن، ایجاد صدایی آرام، تقلید حالات چهره و در نهایت لبخند زدن، اشاره کردن و حتی بعضی وقت ها با فریاد به شما سیگنال هایی را ارسال می کند. شما گریه ها و صدا های نوزادتان را مشاهده کرده و به آن گوش می دهید و به نشانه ها عکس العمل نشان می دهید، همان طوری که به نیازشان برای غذا، گرما و محبت توجه می کنید.

دلبستگی ایمن با کامیابی این ارتباط غیر کلامی بین شما و کودکتان حاصل می شود.

چرا پیوند دلبستگی ایمن برای کودک شما مهم است؟

پیوند دلبستگی ایمن به کودک می آموزد به شما اعتماد کند و با احساساتش با شما ارتباط برقرار کند  و در نهایت به دیگران نیز اعتماد کند. وقتی شما و کودک تان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنید ، کودک نحوه ی بروز احساسات خود به طور صحیح و نحوه ی برخورد در یک رابطه عاشقانه و همدلانه را یاد می گیرد.

دلبستگی ایمن باعث می شود که بخش هایی از مغز کودک که مسئول ایجاد رابطه ی  اجتماعی و عاطفی هستند، به بهترین شیوه ممکن رشد و پیشرفت کنند. این رابطه، پایه ای برای توانایی کودک شما جهت ارتباط با دیگران در یک مسیر سالم می شود. کیفیت هایی که ممکن است به شما در روابط بزرگسالانه مانند همدلی، درک، عشق و دوام در پاسخگویی به دیگران اعطا شده باشد برای اولین بار در کودکی یاد گرفته شده اند.

مطالب مرتبط: موانع ایجاد پیوند دلبستگی ایمن

 

وقتی نوزادان پیوند دلبستگی ایمن را تجربه کنند، بهتر می توانند موارد زیر را انجام دهند:

۱.  ایجاد رابطه های صمیمی

۲.  حفظ تعادل عاطفی

۳.  احساس اعتماد به نفس

۴.  لذت بردن از بودن با دیگران

۵ .  خارج شدن از ناامیدی و زوال

۶.  به اشتراک گذاشتن احساساتشان و جستجو برای حمایت

 

پیوند دلبستگی امن برای شما نیز مفید است:

برنامه ریزی طبیعت به این صورت است که مادران و همچنین نوزادانشان تجربه《عاشق شدن را》از طریق دلبستگی داشته باشند.

لذتی که شما از ارتباط با نوزادتان بدست می آورید راهی برای از بین رفتن خستگی ناشی از کمبود خواب شما و استرس یادگیری نحوه ی مراقبت از کودکتان است.

فرایند پیوند در بدن شما هورمون اندورفین آزاد میکند که منجر به ایجاد انگیزه در شما می شود و به شما انرژی می دهد  و باعث می شود که احساس خوشحالی کنید.

ایجاد دلبستگی ایمن با نوزادتان ممکن است کمی زحمت  بطلبد، اما ثمره ی آن  برای هر دو شما بسیار زیاد است.

در ادامه مطالب این سایت در مورد چگونگی ایجاد دلبستگی ایمن صحبت خواهیم کرد.

منبع:مشاورکو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *