مادر کارمند

تعادل بین کار و خانواده: برای مادران شاغل

 

۱۰راهی که مادران می توانند  بین کار و خانواده تعادل برقرار کنند

هرگز کار ساده ای نیست! مادری باشید که همزمان هم یک شغل تمام وقت را اداره می کند و هم زندگی خانواگی را. نکاتی را در مورد نحوه نزدیکتر شدن به دستیابی به یک تعادل ایده آل بین کار و خانواده بخوانید.

بیشتر مادران همواره سرکارند. براساس مرکز پیشرفت آمریکا “امروزه نیمی از کارکنان در ایالات متحده آمریکا را زنان تشکیل می دهند که تقرییاً از هر۱۰خانواده در ۴ خانواده مادر شاغل است “تمام وقت شاغل بودن مادر می تواند به دلیل تقسیم توجه بین خانواده و کار منجر به احساس گناه و استرس شود. رمز موفقیت در این مسئله، تمرکز بر برنامه ریزی، سازماندهی و ایجاد تعادل درست بین حرفه شغلی و بچه داری است. اینجا ده روش ذکر می شود که می توانید اطمینان حاصل کنید هم شغل و هم خانواده شما به نحو احسن پیشرفت می کنند.

برای مطالعه بیشتر:

راهنمای مادران در افزایش استقلال کودک

راهنمای مادران جوان

دست از احساس گناه بردارید

به جای زانوی غم بغل کردن درمورد چند و چون رابطه شما با فرزند خود، بهتر است فکر کنید در شرکت چه سِمتی داشته باشید بیشتر به نفع خانواده شما است. شاید شما بتوانید از عهده طبقات خاص یا فرصت های آموزشی برای فرزندان خود بربیایید یا بتوانید پس اندازی برای دانشگاه او کنار بگذارید. لیزا پیرسون وینبرگر وکیل و مؤسس مرکز آموزش والدین می گوید: “موفق ترین مادران شاغل راه های مؤثر بودن در هر دو عالم را یافته اند و این کار مستلزم توانایی کنار آمدن با انتخاب ها و تمرکز بر اولویت های زمان حال است”. بپذیرید که روزهای خوب و بدی در پیش خواهید داشت. مادران باید بدانند که آنها تنها نیستند و احساسات خود با شریک خود یا گروه های حامی در میان بگذارید.

پرستار کودک آرامی پیدا کنید

از شبکه های دوستی و خانوادگی خود بخواهید تا به شما پرستار کودک؛ مراقب کودکو مراکز نگهداری کودک را معرفی کند. فهرستی از ملاک هایی که مهم هستند را بنویسید و سپس زمانی برای مصاحبه با یک مراقب کودک شایسته یا یک گردش محلی با پرستار کودک تعیین کنید. شارون تیپر ((Sharon Tepper مجری تلویزیون توصیه می کند پرستار کودکی با سابقه تعهد بلند مدت به خانواده ها را اجیر کنید که نشان دهنده تجربه عالی آنها و انطباق با گروههای سنی مختلف، مراقبت از نوزادان وکودکان بزرگتر نیازمند کمک یک بزرگسال برای انجام تکالیف است. تیپر همچنین خانواده ها را به تعیین زمانی برای رسیدگی به قرار بازی با پرستار کودک داوطلب تشویق می کند. زیرا این قرار بازی (دو تا چهار ساعت) به خانواده امکان ارزیابی نحوه تعامل پرستار با کودک را در شرایط نه چندان رسمی می دهد. یک مراقب کودک خوب باید دارای سابقه کاری زیاد، ارجاعات عالی و شواهدی برای اثبات آنها باشد. یک مراقب کودک ماهر خوب باید ساعت های کاری متغیر، نسبت کمتر تعداد دانش آموز به معلم، زمانی آزاد، مجوز کاری به روز و پرسنلی با بررسی سوابق باشد.

صبح ها را سهل تر شروع کنید

با سازماندهی کردن کارها از شب قبل، از شروع کردن روز با تذکرات خسته کننده خودداری کنید. ناهار کودکان را بسته بندی کنید، لباس های آنها (و خود) را مرتب کنید و همه دوش بگیرید. آماندا ویز مؤسس یک شرکت و مؤسس سازمان حرفه ای خدماتی بروکلین پیشنهاد می دهد: “شما باید از قبل برای آن چه می خواهید صبحانه بخورید هم تصمیم بگیرید، ساک، کوله پشتی، کیف یا کیف کار را برای گذاشتن کنار در، درست نزدیک کلیدهای خود دوباره ببندید، طوری که بتوانید آنها را بردارید و بعد از بیرون رفتن در را پشت سر خود قفل کنید.”

فهرست کارهای عملی در روز بعد را مرور کنید و زمان را برای هر یک تقسیم کنید از این طریق مشخص می شود کدام یک از والدین لباس کودکان را بپوشد، مواد ضروری را از بقالی بخرد و غذا بپزد. همچنین این فرصت خوبی برای گفتگو درباره هر گونه تغییرات در برنامه زمانی خانوادگی است. آسوده خاطر بودن از اتمام خیلی از کارهای پیش پا افتاده به شما امکان می دهد تا بدون با عجله خارج شدن از منزل چند دقیقه ای می توانید صبحانه را با کودکان خود میل کنید.

یک تقویم خانوادگی طراحی و سازمان دهی کنید

اولویت های خانواده را بشناسید. یک تقویم می تواند شامل روزهای پرداخت قبض، چارت کارهای روزمره کودکان، لیستی از رویداهای تحصیلی و خانوادگی، فعالیت های فوق برنامه، تاریخ تولدها و چیزهای بیشتری باشد. ویز پیشنهاد می دهد از تقویم های به دست آمده از جستجوهای گوگل استفاده کنید که به آسانی قابل اشتراک گذاری و هماهنگ با تلفن های هوشمند است به دلیل آنکه” این تقویم ها با رنگ نشان گذاری شده اند و به راحتی قابل انطباق با یکدیگر هستند، طوری که بتوانید همیشه در رأس چالش های برنامه زمانی خود قرار بگیرید.”

فران دورکاس مؤسس و مدیر ارشد اجراییتوسعه کسب و کار (CDO) مرکز یادگیری خلاق کودکان پیشنهاد می دهد”هر یکشنبه ۱۵دقیقه را به بازبینی و تدوین برنامه هفته آینده اختصاص دهید ” با این کار در طول هفته کمتر شوک زده می شوید. خانواده ها باید این تقویم را با مراقب کودک یا پرستار کودک به اشتراک بگذارند طوری که هر کسی فعالیت های خود را در راستای آن به روز رسانی کند. در مورد تمیزی محیط افراد نیز سازمان یافته باشید.  ویز “ایستگاه فرامین خانواده” را نزدیک درب های ورودی منزل توصیه می کند جایی که در آن برگه ها و اسناد مهم، کلید، دستگاه های شارژ،باتری و پول صندوققرار داده می شود.جاانداختن موضع های کاری و خانوادگی موجب صرفه جویی در زمان شده و از این طریق کارآیی منزل شما بهبود می یابد.

با کارفرمای خود گفت و گو کنید

قبل از گفتگو با کار فرما یا نماینده منابع انسانی یک برنامه کتبی حاوی جزئیاتی از آنچه نیاز دارید را بنویسید. وینبرگر پیشنهاد می دهد “پرس و جو کنید آیا کارفرماهای دیگر قراردادهای منعطفی دارند و از این اطلاعات به نفع شما استفاده می کنند یا خیر”… این اطلاعات موجب قبول پیشنهاد شما تحت شرایطی خواهد شد که کارفرمای شما قبلاً به همان نحو برای همکاران شما پذیرفته است. کارفرماها با یکدیگر تفاوت دارند و تنها شما خواهید دانست که چقدر اطلاعات را با او درمیان بگذارید اما سعی کنید حتی الامکان بی پرده و صادق باشید. آمادگی ارائه راه حل های جایگزینی مانند دوره آزمایشی برای کار بر روی پروژه خود باشید تا بتوانید نشان دهید چگونه قرارداد، تولیدگری را محدود نمی کند.

مادرانی که دنبال مرخصی زایمان هستند باید این سؤال را از کارفرمای خود بپرسند. دو سؤال از مهمترین سؤالات اینها هستند”تا چه زمانی می توانم کار را تعطیل کنم”و “برای آن زمان چقدر پرداخت خواهد شد؟”در مورد استفاده زمانی سرکار نرفتن به دلیل ناتوانی های کوتاه مدت یا موقع بیماری/تعطیلات گفتگو کنید. وینبرگر همینطور بیان می کند”بهتر است جواب این سؤالات را برای اجتناب از هر گونه پریشانی در طول مرخصی بدانید”

در طول روز ارتباط خود را حفظ کنید

در طول روز حتی اگر درکنار فرزند خود نیستید با او ارتباط برقرار کنید. مادران دارای فرزند کوچکتر بهتر است صدای خود را ضبط کنند یا آوازی را به صورت کلیپ ضبط کنند یا اینکه صدای خود را همراه با متن کتاب کودکان ضبط کنند. اگر می خواهید کودک بزرگتر را از یک اتفاق محروم یا تعلیق کنید بهتر است صبح به او چیزهای خاصی مانند پاداش خوب یا تذکر شخصی بدهید. گزینه های موجود فیلمبرداری از یک اتفاق را بررسی کنید طوری که شما بتوانید آن را بعداً ببینند و آن لحظات را از دست ندهید. تصاویر خود و یا همسر خود را در منزل آویزان کنید تا آنها چهره شما را ببینند. در طی موقع استراحت در محل کار خود با کودک خود تماس بگیرید شنیدن صدای او می تواند به شما در به خوبی پشت سر گذاشتن یک روز سخت کمک کند و فرزند شما نیز با پی بردن به  وجود شما در نزدیکی خود، احساس آرامش خواهد کرد.

پارازیت ها و وقت تلف کردن را کم کنید

منظم باشید و هنگام چک کردن ایمیل یا تلفن زدن یا انجام برخی از کارها هنگام خوابیدن کودک خود، محدوده های زمانی در نظر بگیرید. تماشای تلویزیون را برای به حداکثر رساندن گذراندن زمان با همسر خود در شب ها به هفته ای یکبار کاهش دهید. سعی کنید از چندمسئولیتی خودداری کنید، به ویژه اگر زمانی را با فرزند خود می گذرانید. سعی کنید در محل کار خود زمان را هدر ندهید. البته شما قصد دارید با همکاران خود تفاهم برقرار کنید اما ارسال ایمیل های زیاد، اینترنت گردی های اهمالگرانه، سخن چینی و ناهارهای طولانی پارازیت هایی هستند که شما را کم بازده تر خواهد کرد. تنها بر مسئولیت خود در محل کار تمرکز کنید  با همکاران خود در طی ساعات استراحت یا زمان ناهار صحبت کنید.

زمانی را به همسر خود اختصاص دهید

به یاد داشته باشید که رابطه بین شما و همسر خود به عنوان اغلب بهترین شخص کنار خود را بهتر کنید. با تعیین قرارهای شب در هر ماه برای نزدیکتر شدن، احساس دوباره جوان شدن و لذت از مصاحبت با یکدیگر شروع کنید. اغلب، اگر شما در محل کار و منزل مشغله دارید ابتدا همسر شما مورد غفلت واقع می شود. با پرورش این رابطه دوباره شور زندگی تأهل یا زندگی مشترک زنده می شود و موجب می شود با یکدیگر سری به آن زمان بزنید. در برخی از زوجین؛ متعهدشدن به قرار ماهانه و بیرون رفتن از منزل می تواند گران و سخت تمام شود اما به این معنی نیست که شما به یکدیگر توجه نمی کنید. با طبخ غذایی ساده قرار شبانه را در منزل بگذرانید یا حتی با یک لیوان شراب و گفتگو (نه در مورد کار یا کودکان) کنار هم بنشینید.

فعالیت های خانوادگی خاصی بیافرینید

گذراندن زمان با کودکان برای افزایش پویایی های خانوادگی هم در طی هفته و هم در تعطیلات بسیار اهمیت دارد و در ایجاد اتحاد بین خانواده مؤثر است. دکتر ویز پیشنهاد می دهد اگر شما زمان فشرده ای برای برنامه زمانی صبحانه یا فیلم و بازی های دسته جمعی با خانواده در شب دارید”سعی کنید فعالیت هایی را خلق کنید که مرتباً با برنامه شما جور دربیایند طوری که همه بدانند انتظار چه چیزی را داشته باشند و مشتاق چه چیزی باشند”. وقتی شما به گردش های خانوادگی می روید، در مورد کار چیزی نگویید یا مرتب تلفن را چک نکنید. درعوض، بر علائق کودک خود مانند دوستان، کلاس ها و سرگرمی های او تمرکز کنید. پیشنهادات فعالیتی دلخواه کودکان بزرگتر را نیز جویا شوید و سعی کنید نیاز آنها را برطرف کنید. در آخر، واقعاً مهم نیست چکار می خواهید بکنید مادامیکه شما با هم آن را انجام می دهید.

لحظاتی برای خود بیافرینید

با مدیریت عاقلانه زمان می توانید به طور مرتب با زمان گرانبهای”من” پیش روید. تازه کردن نفس می تواند به شما ضمن اهمیت به نیازهای فردی حس شادابی دوباره ای ببخشد. به دلیل تقسیم شدن وقت شما بین شغل و منزل از به خوبی کنترل کردن انرژی خود اطمینان حاصل کنید. شما نمی توانید همسر یا والدین کارآیی باشید اگر فردی بدخو باشید، پس برای داشتن احساس آرامش و اثربخشی خوب زمانی را به مراقبت از خود اختصاص دهید. قبل از خوابیدن خود را غرق در کتاب کنید، هر هفته یکبار یک حمام حباب بگیرید یا با خود مانند یک چشمه آب معدنی رفتار کنید. زمانی برای ورزش (مانند کلاس یوگا) یا تمرکز بر کارهای تفننی بگذارید. به یاد داشته باشید به اندازه کافی خوب بخورید و استراحت کنید، چیزهایی خیلی ساده که حتی باهوش ترین مادران هم دریغ می کنند.

 

منبع:مشاوره-خانواده.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *