استرس خانواده

هفت نشانه استرس زیاد در خانواده شما

 

آیا کل خانواده شما آشفته اند؟ متخصصان ما بر هفت روش تعیین کننده استرس بیش از حد خانواده شما و آنچه می توانید در این باره انجام دهید تأکید می کنند.

به عنوان والدین حتماً از قبل می دانید که استرس هایی مانند جدال های موقع خواب و ناخنک زدن هنگام غذا خوردن جزء بزرگی از زندگی است. اما آنچه ممکن است ندانید تأثیر ناکامی های شما بر سطوح استرس کودک خود است و بعد از مدتی داد و فریاد، نابسامانی ها و جواب های یک کلمه ای جایگزین کانون گرم خانواده در قبل می شود. آیا شما می توانید خود را کاملاً از شر استرس رها کنید؟ هر چند غیر ممکن به نظر می رسد، اما راههایی برای به حداقل رساندن آن وجود دارد. در اینجا متخصصین ۷ راه تشخیص استرس را در خانواده نام برده اند، و در اخر نیز انچه می توانید در مورد آن انجام دهید را ذکر کرده اند.

  1. هیچ کدام از اعضای خانواده خواب ندارد. وقتی سطوح استرس شما همواره بالا باشد خواب یکی از اولین قربانیان است (اینجا همان بیخوابی است!) این نخوابیدن و چشم بر هم نگذاشتن ها شما را بدخو، مضطرب و البته استرسی تر می کند. تانیا آلتمن پزشک متخصص اطفال، سخنگوی آکادمی پزشکی اطفال آمریکا و نویسنده What to Feed Your Baby از کالاباساس کالیفرنیا می گوید اگر شما و اعضای خانواده شما احساس تنش شدید می کنند نیم ساعت زودتر فرزندان خود را به تختخواب بفرستید همینطورخود شما نیز نیم ساعت زودتر بخوابید.
  2. بر سر یکدیگر داد و فریاد بیشتری می کشید. آیا فکر می کنید اعضای خانواده کم کم تحت فشار قرار می گیرند؟ گوش های خود را باز کنید، اغلب اوقات هر چه استرسی تر می شویم داد و بیداد بیشتری را حس می کنیم. دکتر آلتمن می گوید آرام کردن صدا می تواند تن صدای شما را پایین بیاورد ضمن آنکه مدت زمانی را با آرامش در کنار یکدیگر سپری می کنید. او همچنین بیان می کند”شما می توانید بگویید، مامان نیاز به خلوت دارد، ما می خواهیم اینجا دراز بکشیم، یکدیگر را در آغوش بگیریم و نفس عمیقی بکشیم و دوباره همه چیز را از اول شروع کنیم.”این کار همانقدر برای شما مناسب است که برای آنها “.
  3. شام های دورهمی خانواده رابه راحتی خراب می کنید. حقیقت تلخ: دکتر ماری آلورد روانشناس در راکویل ماریلند هماهنگ کننده آموزش های عمومی از طرف انجمن روانشناسی آمریکا و نویسنده چندین کتاب در زمینه آرمیدگی و ایجاد انعطاف پذیری می گوید وقتی شما یا همسر شما استرسی و بداخلاق می شود فرزند بزرگتر ممکن است موقع حضور در وعده های غذایی برای هم صحبت نشدن با شما گریزان باشد.

برای مطالعه بیشتر:

پیوستگی در خانواده: کلید ایجاد محیط خانوادگی مثبت

خانواده و سلامت روان فرزندان

او توصیه می کند برای صرف شام لذت بخش تر  هر نفر کارهای مثبتی که در دیگر اعضای خانواده خود دیده را بنویسد و درون سبد بیندازد سپس آن را وسط میز بگذارید. هنگام صرف شام هر نفر یک برگه از به اصطلاح “سبد تعریف و تمجید”را بردارد و با صدای بلند بخواند. دکتر آلورد می گوید این کار موجب می شود کودکان چشم انتظار رسیدن موقع غذا بمانند و نیز روشی عالی برای تشویق کردن کارهای خاص است که خود بهتر از تشویق های عمومی است.

  1. کودک شما گوشه گیر می شود. در طی زمان های استرس بالا، برخی از کودکان خود را از دیگران مخفی می کنند. کودکان بزرگتر ممکن است خود را در اتاق به مدت بیشتری حبس کنند برای مثال زمانی که کودک کوچکتر ممکن است از دیگر مایل به بازی کردن با دوستانش نباشد.

آشنا به نظر نمی رسد؟ می توانید بررسی کنید. با کودکان خود صحبت کنید. صحبت کنید و همینطور ادامه دهید. دکتر آلورد می گوید سر صحبت را باز کنید. حتی اگر استرس دارید بگویید میخواهم یک دوش گرم بگیرم و کمی تنها باشم. با صدای بلند حل مسئله کنید تا آنها بدانند که شما چطور استرس را کنترل می کنید. از طرفی اطمینان حاصل کنید که به خوبی مکانیسم های مقابله را برای فرزندان خود الگوسازی می کنید. او هم چنین بیان می کند اگر شما فردی دارای نگرش منفی تر، نشخوار فکری، میگساری و پرخوابی هستید سعی کنید عادات سالم تری همچون نفس عمیق کشیدن، مراقبه و ورزش منظم را در دستور کار خود قرار دهید.

  1. در محل کار به مشکل برمی خورید. آیا فرصتی را از دست داده اید؟ ارائه مهمی را بر باد داده اید؟ ممکن است استرس مقصر باشد چرا که موجب ناتوانی در تمرکز و سازمان یافتگی مباحث می شود. دکتر آلورد توصیه می کند سعی کنید با کمک همسر خود بزرگترین نقاط دردناک و چاره اندیشی برای رفع مشکل را بشناسید. او می گوید”برای مثال، درصورت کمبود وقت برای پرداختن به امور زندگی ممکن است بخواهید از شب قبل برای آمادگی بیشتر در فردا صبح برنامه ریزی کنید”.
  2. همه ناخوش احوال هستند. استرس مزمن بدون توجه به سن می تواند به بدن شما آسیب بزند. کودکان کوچکتر ممکن است از دل درد و کابوس های شبانه شاکی باشند اما نوجوانان اغلب تأثیر استرس را با سردردها و برزگترها درنواحی گردن، کتف و کمر حس می کنند. اما در عین حال همه مشکلات خواب را نیز دارند. پس جای تعجب نیست هنگام بیش از حد استرسی بودن خانواده سیستم ایمنی شما ضعیف تر شود و شانس بیماری شما بیشتر شود. علاوه بر کشف زودتر علائم، از شستن مرتب دست ها، ورزش و خوردن مواد غذایی سالم مطمئن شوید. گرچه این کار ممکن است مشخص و مشهود به نظر برسد اما سعی کنید تا می توانید استرس را از خود دور کنید. دکتر آلورد می گوید یک روش خوب برای انجام این کار تعدیل فشار منظم از روی خانواده با هر چیزیست از یک بازی دسته جمعی گرفته تا تماشای فیلم یا قدم زدن در اطراف بلوک محل زندگیتان.
  3. شما و کودکان شما همواره دور خود می چرخید. اجبار کودک برای شروع فعالیت دیگری بعد از برگشتن از مدرسه ممکن است خانواده شما را مضطرب کند که در نتیجه منجر به انقباض عضلات، انواع سردرد، دل درد و میزبانی دیگر مسائل نه چندان خوشایند شود. دکتر آلورد می گوید اگر شما زمانی دچار استرس بالا شدید سعی کنید دکمه توقف را بزنید. او می گوید “مثل دیوانه ها دور خود می چرخید و دنبال کفش ورزشی فرزندتان هستید تا به استادیوم بروید. هر کاری که در حال انجام دادن هستید را متوقف کنید و ده دقیقه نفس عمیق بکشید. چند دقیقه دیر رسیدن به هر کاری که شما نیاز دارید بهتر از خراب کردن بازی به دلیل ناکامل بودن وسایل ورزشی کودک خود است. یک راهبرد بلندمدت است، نه؟ در نهایت طوفان های برهم زننده تعادل در خانواده خود را جدی بگیرید. دکتر آلورد تأکید می کند اگر کودک شما خود را بیش از حد خود را به هر چیزی مشغول می کند باید نسبت به مسئله حساس شودید و برایتان سوال پیش بیاید. “والدین نیاز به آرامش دارند و کودکان نیاز به اوقات فراغت”
  4.  

منبع:مرکزمشاوره ستاره ایرانیان

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *