روانشناسی کودک 2 سالگی

روانشناسی کودک ۲ سالگی

 

آنچه باید در مورد کودک دو ساله خود بدانید:

 کودک شما اکنون ۲ ساله است و شخصیتش هر روز درخشان تر می شود. ممکن است درهر لحظه از تجربه کردن جهانی که به او ارائه می شود اندیشمند، محتاط و کم حرف و یا بی تفاوت به نظر برسد. با تمام پیشرفت هایی  تا به امروز کسب کرده است همچنان در حال یادگیری  است . شما می توانید در انجام این امر مهم به او کمک کنید.

مهارت های حرکتی درشت

مهرت های حرکتی درشت کودک طی چند ماه گذشته تا حد زیادی پیشرفت کرده است. او با اطمینان از راه پله بالا و پایین می‌رود. در حقیقت او از هر چیزی مخصوصا مبلمان بالا می رود و به هر سمتی می دود.همچنان مستعد توقف های ناگهانی چه برنامه ریزی شده و چه اتفاقی است. بنابراین باید زمان زیادی را صرف بلند کردن او کنید وقتی که به زمین می افتد.

کودک در بازی کردن با اسباب بازی های متحرک بهتر عمل می کند و ممکن است در حدی پیشرفت کرده باشد که بتواند برای اواین بار در ۲ سالگی با سه چرخه بازی کند. قدرت هماهنگ سازی بین اعضا بدن در او به قدری پرورش یافته که می تواند به توپ بزرگی که روی زمین ثابت است ضربه بزند، و یا حتی توپ را بگیرد.

مهارت های حرکتی ظریف

همگام با پیشرفت مهارت های حرکتی درشت، مهارت های حرکتی ظریف کودک نیز در حال رشد و پیشرفت است.

هماهنگی بین دست و چشم در او چنان بهبود پیدا کرده است که بتواند با لگو برج بسازد و قادر است از نیروی بدنش استفاده کند. حالا که مهارت چنگ زدن به حد کافی رشد یافته می‌تواند چیز های کوچک را بردارد و یک مداد را به اندازه کافی محکم نگه دارد تا شکل معنا داری رسم کند و صفحات کتاب را یک به یک ورق بزند.

استفاده از اسباب بازی هایی مثل خمیربازی، کتاب مصور و مداد شمعی در این مرحله از رشد کودک بسیار مناسب است، چون این وسایل کودک را نیازمند به استفاده از چنگال ها می کند که این مهارت زمانی که نوشتن را می آموزد بسیار اهمیت پیدا می کند.

مهارت های شناختی

در سن دو سالگی ، مهارت های شناختی کودک تا حدی رشد پیدا کرده است که او قادر به تشخیص افراد آشنا در عکس ها می باشد و از توجه به جزئیات ریز در تصاویر لذت می برد. در این مرحله زمانی که صرف قصه گویی برای کودک می شود بسیار اهمیت دارد. کار با کتاب مصور بسیار سودمنداست چون به کودک کمک می کند بین داستان و تصاویر ارتباط برقرار کند، دایره لغاتش گسترده شود، الگو و ریتم سخن را بفهمد و با ساختار قصه آشنا شود. انجام تمام این موارد برای زمانی که او شروع به صحبت کردن و یادگیری خواندن و نوشتن می کند بسیار ضروری است.

در این سن کودک شما  شمردن را می آموزد و کلید اصلی برای دسترسی به این  مهارت، تکرار است. شما می توانید هر چیزی را برای اوبشمارید، از انگشتان دست و پا گرفته تا تعداد مداد شمعی هایی که دارد.

ایده بسیار خوبی است که روی مهارت های اجتماعی کودک کار کنید. فرصت دادن به کودک برای بازی با دیگران به او کمک می کند مهارت های گفتاری و ارتباطی اش را رشد دهد و همزمان مفاهیم اشتراک و در نوبت بودن را بیاموزد. بازی کردن با دیگران به ویژه برای کودکی که خواهر یا برادر ندارد ضروری است.

کودکان در این سن ظرفیت تمرکز محدودی دارند. بنا براین با وجود اینکه او نیار به اسباب بازی های متنوعی برای بازی و کسب مهارت  دارد باید توجه داشت  که  دادن انتخاب های زیاد در یک زمان موجب سر در گم شدن کودک می‌شود .

تعلق و وابستگی به یک اسباب بازی خاص در کودکان این دوره سنی اصلا نا متعارف نیست. پس داشتن یک اسباب بازی اضافه و مشابه آنچه که خیلی دوست دارد برای زمانی که کودک اسباب بازی محبوبش را گم می کند خالی از لطف نیست.

به این نکته توجه کنید که کودک تمایل دارد یک فعالیت خاص را بیشتراز سایرین انجام بدهد. جست وخیز روی رخت خواب کاری بسیار رایج و دوست داشتنی است . ولی ممکن است او رقص و موزیک و نقاشی و حتی کندن گودال در باغچه را به همان اندازه دوست داشته باشد.

کودک شما اکنون به سرعت رشد می کند و بسیار سریع می آموزد. بهتر است بداند کارهایی وجود دارد که با انجام آن  به عنوان پدر و مادر در ایجاد زیرساختی مستحکم برای زندگی آینده کودک کمک زیادی می کنید.

 

هم چنین بیشتر بخوانید:

پیش به سوی یک سالگی: انچه باید در مورد کودک یک ساله خود بدانید 

 

منبع:فارس پاتوق

26 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
  1. مسعود
    مسعود گفته:

    سلام
    پسر من ٢ سال و ٣ ماهش است و خیلى باهش است ، کاملاً صحبت میکند،تقریباً از ٢ ماه پیش رفتارش با من خیلى تغییر کرده، بیشتر مواقع به من میگه که ازش دور شوم و میخواهد که همسرم بیاید پیشش، من را کتک میزند و باز هم اصرا دارد که مادر ش بهش نزدیک شود، این مسئله خیل باعث رنجش من شده و نگرانم میکند، ممنون میشوم من را راهنمایى کنید.
    مرسى

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام… رفتار شما معمولا با کودک چگونه است؟ هم چنین بیش از حد به مادر وابسته است؟؟؟

      پاسخ
      • مسعود
        مسعود گفته:

        سلام
        من سعى میکنم بهش خیلى محبت کنم و تقریباً باهاش رفتارم خیلى خوبه.
        بله به مادرش بیش از حد وابسته است.

        پاسخ
  2. مادر
    مادر گفته:

    باسلام
    من یک پسر ۲ سال و نیمه دارم که متاسفانه هنوز کامل نمیتونه صحبت کنه. با گفتارگفتار درمانگر مشورت کردم وبهم گفتن مشکل خاصی نداره فرزندم و هنوز زمان داره…
    اما مشکل من با پسرم این هست که به شدت جیغ میزنه طوری که واقعا تحمل صدای بلندش برای من و پدرش سخت شده…البته مهارت بیان هیجانات را باهاش کار میکنم ولی چون درست نمیتونه صحبت کنه، خیلی بازده خوبی نداشته…
    هرزمان هم که کارگاههای مادر و کودک میریم باهم اصلا و به هبچ وجه همکاری نمیکنه و مدام گریه میکنه که بریم بیرون از کلاس…
    خسته شدم واقعا… از طرفی میخوام وارد اجتماع بشه آرام آرام و از طرفی هم انگار اصلا دوست نداره جمع را…
    ممنون میشم من را راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام… همون طور که گفتار درمان گر گفته برای صحبت کردن کودک دیر نیست و نگران نباشید. اما در مورد فریاد زدن کودک برای رساندن پیامش عادت کرده به این روش عمل کنه و از بیرون بازخورد گرفته… بنابراین باید تا حدود یک ماه نسبت به این رفتارها بی تفاوت باشید تا کودک متوجه شود که با داد زدن نتیجه نمی گیرد…. سعی کنید بیشتر در خانه بازی کنید و توجه بدون و قید و شرط نسبت به کودک داشته باشید.
      یک سوال، ایا در هنگام برقراری ارتباط تماس چشمی دارد؟ هم چنین رفتارهاش قابل پیش بینی هستند؟

      پاسخ
  3. ناصری
    ناصری گفته:

    سلام من یه پسر دو ساله دارم که بیشتر اوقات در حال دندان قروچه هست.من شاغلم و بیشتر روزها پیش پدرش و گاهی هم مادربزرگش هست.اگه علتش اضطراب هست راهنمایی کنین چطور رفعش کنم اضطراب و دندون قروچه اش رو بازم ممنون.

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام…. علل دندان قروچه متنوع می باشد… گاهی مسئله با مراحعه به یک دندان پزشک و استفاده از گارد کمک کننده هست. یکی دیگر از دلائل می تواند مشکل وقفه تنفسی در خواب باشد. این گزینه را نیز بررسی کنید… علل عصبی بودن خشم هم هست… ولی نمی توان صد در صد گفت.

      پاسخ
  4. همدلی
    همدلی گفته:

    سلام کودک من دوسال داره و پسره .اون وقتی یکی اسباب بازیشو برمیداره میاد بغل من و شروع به گریه و زاری میکنه و از میخواد که براش بگیرمش انگار که خجالت میکشه یا از اون ترس داره باید چیکارش کنم

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      با سلام خدمت شما دوست عزیز
      با تایید در زمان مناسب اعتماد به نفس را در کودکتان افزایش دهید و اجازه بدهید بعضی از کارها مانند پوشیدن لباس یا غذا خوردن را خودشان انجام بدهند هرچند که ممکن است زیاد طول بکشد شما تنها به عنوان فردی که در صورت نیاز و مشکل به کمکش بیاید می توانید کمک کنید اما این کمک نباید جلو فعالیت کودک را بگیرد . سعی کنید فرزندتان را بیشتر در جمع کودکان قرار دهید تا رفتار مناسب مثلا رعایت نوبت یا دفاع از خود را آموزش ببیند . زمانی که کودکی اسباب بازیش را برداشت و از شما درخواست کمک کرد شما بگوید که من همراهت میام و تو از اون بخواه که اسباب بازیتو بهت پس بده یا اینکه راحل را به او بگوید و بگذارید خودش انجام بدهد . در روابط خودتان نیز سعی کنید زمانی که چیزی مال او بود و شما آن را برداشته بودید و از شما آن را درخواست کرد به او بدهید تا در این زمینه آموزش ببیند. البته بچه ها در این سن تازه شروع به آزمون کردن روابط اجتماعی می کنند و زمان بر است این موضوع تا آموزش های لازم را ببینند . می توانید از قصه های با همین مزمون نیز استفاده کنید و از کودکتان بخواهید راحل را پیدا کند ” قصه را تعریف کنید و بگوید مثلا بگوید حالا به نظرت سامان چطوری می تواند درخواست آب کنه یا اسباب بازیشو از دوستش پس بگیره با این کار او را به چالش بطلبید تا راحل های مختلف را مرور کند.
      شاد باشید

      پاسخ
  5. سولماز دیلمقانی
    سولماز دیلمقانی گفته:

    سلام و تشکر از سایت خوبتون
    من پسری دو ساله دارم. اخیرا وقتی داریم باهم بازی می کنیم یا حتی وقتی کنار هم دراز کشیدیم و من دارم براش کتاب لالایی می خونم تا بخوابه یکدفعه به صورتم چنگ میندازه و موهامو می کشه و کارشو بارها تکرار می کنه. حتی خودش برای پدرش تعریف می کنه که من مامانو زدم.یا میره برام دستمال کاغذی میاره. ما در منزل رفتار آرومی باهاش داریم و سعی می کنیم براش توضیح بدیم رفتارش بده و آسیب زننده ست ولی تاثیری نداره.چه کار کنیم تا آروم شه؟

    پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *