رفتار با کودک بیش فعال

رفتار با کودک بیش فعال

رفتار با کودک بیش فعال چگونه است؟ مهم ترین نکات فرزندپروری کودک بیش فعال؟ عاقبت بچه های بیش فعال چیست؟ زندگی با کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی یا کمبود توجه و تمرکز (ADD و یا  ADHD) می تواند ملال آور و ناراحت کننده باشد، اما به عنوان والدین کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به کنترل و کاهش علائم انجام دهید. با کمک به کودکتان، نشان می دهید که می تواند به چالش های روزمره غلبه کرده و انرژی خود را در عرصه های مثبت بگذارد تا آرامش بیشتری به خانواده به ارمغان بیاورد.

خصوصیات بچه های بیش فعال

کودکان مبتلا به ADHD عموما نقص در عملکرد اجرایی دارند، این علائم شامل موارد زیر می باشد:

  • توانایی فکر کردن و برنامه ریزی را از دست میدهد.
  • نمی تواند برنامه های خود را سازمان دهی کند.
  • کنترل آگاهانه و به اتمام رساندن کارها را ندارد.
  •  این بدین معنی است که شما بایستی به عنوان مدیر بالای سر او بایستید.

برای مطالعه بیشتر:

ایجاد انگیزش در کودک بیش فعال

فرزندپروری برای کودک بیش فعال

مهم است به یاد داشته باشید که کودکان مبتلا به ADHD آگاهانه شما را نادیده نمی گیرد، اذیت نمی کند و باعث سرافکندگی شما نمی شود. کودکان با اختلال بیش فعالی می خواهند بدون سر و صدا یکجا بنشینند، آن‌ها می خواهند اتاق های خود را تمیز و مرتب کنند، آن‌ها می خواهند که هر کاری را که والدینشان می گویند را انجام دهند اما نمی دانند چگونه باید همه این کارها را بکنند.

آینده کودکان بیش فعال

برای درک عاقبت بچه های بیش فعال و اینکه بتوانید والدینی موفق در نگهداری کودکی بیش فعال بشوید، لازم است اثرات نشانه ها و علائم کودکتان را بر خانواده در مجموع بدانید. کودکان با اختلال بیش فعال مجموعه ای از علائم و رفتارهایی را از خود نشان می دهند که می تواند زندگی خانوادگی را مختل کند. آن‌ها اغلب دستورالعمل های والدین را نمی شوند، بنابراین، از این دستورالعمل‌ها اطاعت نمی کنند. آن‌ها به راحتی حواسشان پرت می شود که باعث معطل شدن و منتظر ماندن اعضای خانواده می شوند، یا اینکه پروزه های را شروع می کنند و یادش می رود که آن را به اتمام برسانند.

کودکان با مسائل تکانشی اغلب مکالمات را قطع می کنند، در زمان های نامناسب خواستار توجه می شوند و قبل از اینکه فکر کنند صحبت می کنند که باعث می شود چیزهای ناخوشایند و یا خجالت آور بگویند و معمولا بردن آن‌ها به رختخواب و خواباندنشان کاری سخت است.

به علت این رفتارها، خواهر و برادر های کودک بیش فعال با چالش های زیادی روبرو هستند. به خواسته های آن‌ها کمتر از خواسته های کودک بیش فعال توجه می شود. ممکن است زمانی که آن‌ها مرتکب اشتباه می شوند، به شدت مجازات شوند و اینکه ممکن است موفقیت آن‌ها کمتر جشن گرفته شده و یا به بعد موکول شود.

اگر نگران بیش فعالی کودک و نوجوان خود هستید، با یک متخصص بهداشت روان مشورت کنید. مرکز تخصصی کودک ستاره ایرانیان با بهترین روش های روز دنیا به صورت تضمینی بدون عوارض جانبی پرخاشگری کودک را ریشه یابی و درمان می کند. به این منظور می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.

سریع ترین درمان بیش فعالی

۱. حفظ نگرش مثبت

بهترین راه برای کمک به کودک شما برای مقابله با چالش های بیش فعالی نوجوانان نگرش مثبت و احساس همدردی است. زمانی که شما آرام هستید و تمرکز دارید، احتمالا توانایی بیشتری برای ارتباط برقرار کردن با کودکتان دارید که به او کمک می کند او نیز آرامش پیدا کرده و بتواند تمرکز کند. به عنوان والد، باید زمینه را برای سلامتی جسمانی و عاطفی کودکتان فراهم می کنید.

۲. به یاد داشته باشید رفتار او عمدی نیست.

به یاد داشته باشید که رفتار کودک شما به خاطر اختلال است و اغلب اوقات عمدی نیست. به حس شوخ طبعی خود ادامه دهید. آنچه که امروز شرم آور است، ممکن است ده سال بعد یک داستان خنده دار خانوادگی باشد.

۳. چیزهای کوچک را بزرگ نکنید و مصالحه جو باشید.

یک کار انجام نشده زمانی که کودکتان دو کار دیگر را به همراه تکالیف مدرسه به اتمام رسانده باشد، مساله ی چندان مهمی نیست. اگر شما کمال گرا هستید، نه تنها دائما ناراضی خواهید بود بلکه همچنین انتظارات ناممکن برای کودک مبتلا به بیش فعالی ایجاد خواهید کرد.

۴. کودک را باور داشته باشید.

در مورد هر چیزی که در رابطه با کودک شما می تواند مثبت، ارزشمند و یا منحصر بفرد باشد فکر کنید و یا لیستی از این‌ها را تهیه کنید. اعتماد کنید که کودک‌تان می تواند یاد بگیرد، تغییر کند، بزرگ و بالغ شود و به موفقیت دست پیدا کند.

۵. خود مراقبتی

به عنوان الگو و  مهم ترین منبع قدرت کودکتان، ضروری است که شما زندگی سالمی داشته باشید. اگر  بیش از حد خسته باشید و یا به سادگی از کوره در بروید، ممکن است خطر از دست دادن ساختار و حمایتی را که به دقت برای کودک مبتلا به ADHD خود در نظر گرفته بودید را به جان بخرید.

رفتار با کودک بیش فعال

۶. پشتیبانی و حمایت را پی بگیرید.

یکی از مهم ترین چیزهایی که در پرورش کودک با اختلال بیش فعالی باید به یاد داشته باشیدتا عاقبت بچه های بیش فعال را تضمین کنید. این است که شما مجبور نیستید این کار را به تنهایی انجام دهید. با دکتر، درمانگر و یا معلم کودک خود صحبت کنید.

۷. زمان استراحت به خودتان اختصاص دهید.

دوستان و خانواده می توانند در مورد نگهداری از کودکتان فوق العاده باشند. اما ممکن است شما در مورد تنها گذاشتن فرزند خود و یا تنها گذاشتن این افراد با کودک ADHD احساس گناه کنید. دفعه ی بعد، پیشنهاد آن‌ها را بپذیرید و به صورت صادقانه در مورد اینکه چگونه می توانند به بهترین نحو از فرزند شما نگهداری کنند، با آن‌ها صحبت کنید.

رفتار با کودک بیش فعال

۸. مراقب سلامتی خود باشید.

درست غذا بخورید. ورزش کنید و راه‌هایی برای کاهش استرس تان پیدا کنید، خواه این یک حمام شبانه باشد یا یک تمرین مدیتیشن در صبح ها. اگر شما بیمار هستید این مساله را اطلاع دهید و کمک بگیرید.

۹. یک قانون انتخاب کرده و آن را دنبال کنید

کودکان مبتلا به بیش فعال زمانی که کارها در یک الگوی قابل پیش بینی و در مکان های قابل پیش بینی باشند، به احتمال زیاد در انجام آن‌ها موفق‌تر خواهند بود. کار شما این است که در خانه تان یک ساختار ایجاد کرده و آن را حفظ کنید. به این ترتیب کودک شما می داند که انتظار چه چیزی را باید داشته باشد و یا از او انتظار می رود چه کاری را انجام دهد.

اگر نگران بیش فعالی کودک و نوجوان خود هستید، با یک متخصص بهداشت روان مشورت کنید. مرکز تخصصی کودک ستاره ایرانیان با بهترین روش های روز دنیا به صورت تضمینی، بدون عوارض جانبی پرخاشگری کودک را ریشه یابی و درمان می کند. به این منظور می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.

۱۰. از یک روال پیگیری کنید.

در رفتار با کودک بیش فعال تنظیم یک زمان و یک مکان برای هر چیزی مهم است و این به کودک مبتلا به بیش فعال کمک می کند تا انتظارات را درک کند و آن‌ها را برآورده کند. مراسم ساده و قابل پیش بینی برای وعده های غذایی، تکالیف مدرسه، بازی و رفتن به رختخواب معین کنید. کودک‌تان را مجبور کنید که لباس‌هایش را قبل از رفتن به رختخواب برای صبح روز بعد آماده کند و مطمئن شوید که چیزهایی را که برای رفتن به مدرسه نیاز دارد، در یک جای مشخص و آماده برای برداشتن باشد.

رفتار با کودک بیش فعال

۱۱. از ساعت استفاده کنید.

توجه کنید که ساعت ها را در جای جای خانه قرار دهید و یک ساعت بزرگ نیز در اتاق خواب کودک نصب باشد. زمان کافی به کودک بدهید تا هر آنچه نیاز دارد را انجام دهد، مانند تکالیف مدرسه و یا آماده شدن در صبح. از یک تایمر برای تکالیف مدرسه یا زمان های گذار مانند زمان بین اتمام بازی و آماده شدن برای رختخواب استفاده کنید.

۱۲. برنامه کودکتان را ساده سازی کنید.

خوب است که از وقت بیکاری اجتناب کنید. اما کودکی با اختلال ADHD اگر با فعالیت های بعد از مدرسه س زیادی درگیر شود، تمرکز خود را از دست داده و عاصی می شود. ممکن است نیاز باشد که شما بر اساس توانایی های فردی کودک و نیازهای فعالیت های خاص، تکالیف بعد از مدرسه کودک را تعدیل کنید.

۱۳. یک مکان آرام ایجاد کنید.

اطمینان حاصل کنید که کودکتان یک مکان شخصی آرام و خصوصی داشته باشد. اتاقی برای او فراهم کنید تا در آن راحت باشد. اگر نمی توانید اتاقی به او اختصاص دهید حتما بالکن یا محیطی را ایجاد کنید که در آن احساس آرامش داشته باشد.

۱۴. تمام تلاش خود را بکنید تا تمیز و مرتب باشید.

خانه تان را بصورت سازمان یافته مرتب کنید. اطمینان حاصل کنید که کودکتان می داند که هر چیزی جای مختص به خود دارد. تا جای ممکن با نشان دادن تمیزی و سازمان دهی کودک را مدیریت کنید.

۱۵. با سرگرم نگهداشتن کودک ADHD از مسائل و مشکلات دوری کنید

برای کودکان بیش فعال زمان بیکاری ممکن است علائم و نشانه های اختلال را افزایش دهد و در خانه تان بی نظمی ایجاد کند. کودک‌تان را در یک کلاس ورزشی، هنری و یا یک کلاس موسیقی ثبت نام کنید. در خانه، فعالیت های ساده ای که زمان کودکتان را پر می کند، ترتیب دهید. این کارها می توانند کارهایی نظیر کمک به آشپزی شما، بازی با خواهر و یا برادر و یا نقاشی یک تصویر باشد.

رفتار با کودک بیش فعال

۱۶. انتظارات و قوانین روشن و واضحی تنظیم کنید.

کودکان با اختلال ADHD نیاز به قوانین ثابتی دارند که بتوانند بفمند و پیگیری کنند. قوانین مرتبط با رفتار را برای خانواده ساده و روشن سازی کنید. قوانین را بنویسید و آن‌ها را در مکانی که کودکتان به راحتی بتواند بخواند، آویزان کنید.

همان طور که این ساختارهای ثابت را ایجاد می کنید، در نظر داشته باشید که کودک مبتلا به بیش فعال اغلب انتقاد زیادی را دریافت می کند. بنابراین در رفتار با کودک بیش فعال بیشتر به دنبال رفتارهای خوب باشید و از آن قدردانی کنید. تمام تلاش خود را به دادن پاداش های مثبت برای رفتار با کودک بیش فعال متمرکز کنید.

اگر نگران بیش فعالی کودک و نوجوان خود هستید، با یک متخصص بهداشت روان مشورت کنید. مرکز تخصصی کودک ستاره ایرانیان با بهترین روش های روز دنیا به صورت تضمینی، بدون عوارض جانبی پرخاشگری کودک را ریشه یابی و درمان می کند. به این منظور می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.

استفاده از پاداش ها و عواقب

پاداش 

  • به کودک خود با دادن امتیازهایی، ستایش و تحسین و یا فعالیت ها به جای غذا و یا اسباب بازی پاداش دهید.
  • پاداش ها را گهگاه تغییر دهید. کودکان مبتلا به بیش فعالی اگر جایزه همیشه یکسان باشد، خسته می شوند.
  • نموداری با نقاط و یا ستاره هایی برای پاداش به رفتار خوب درست کنید.
  • پاداش های فوری بهتر از قول و قرارهایی برای پاداش هایی در آینده جواب می دهد اما پاداش های کوچکی که به یک پاداش بزرگ منتهی می شود هم می تواند تاثیرگذاری خوبی داشته باشد.
  • همیشه با سیستم پاداش پیش بروید و آن را کنار نگذارید.

عواقب

  • عواقب رفتارها بایستی از قبل مشخص شوند و بلافاصله پس از اینکه کودک بدرفتاری کرد اجرا شوند.
  • سعی کنید از حذف اوقات فراغت و امتیازها به عنوان عقوبت برای بدرفتاری ها استفاده کنید.
  • کودکتان را زا موقعیت ها و محیط هایی که منجر به رفتار نامناسب می شوند، دور کنید.
  • زمانی که کودکتان بدرفتاری کرد از او بپرسید که به جای آن چه کاری می توانست انجام دهد و از او بخواهید تا همان کار را نشان دهد.
  • همیشه با سیستم عواقب جلو بروید ولی آن را شدید نکنید و تهدید را وارد تربیت خود نکنید.

رفتار با کودک بیش فعال

۱۷. تشویق به تحرک و خواب کنید

کودکان مبتلا به بیش فعالی اغلب انرژی زیادی برای سوزاندن دارند. ورزش های سازمان یافته و دیگر فعالیت های فیزیکی می تواند به گرفتن انرژی آن‌ها به طرق سالم کمک کرده و آن‎‌ها را به حرکات و مهارت های خاص متمرکز کند. مزایای فعالیت های فیزیکی نامحدود است: تمرکز را بهبود می بخشد، افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد و رشد مغز را افزایش می دهد. ورزشی پیدا کنید که کودکتان از آن لذت می برد و با توانایی های او همخوانی داشته باشد در این مورد می توانید از او نظر بخواهید.

خواب ناکافی می تواند باعث شود که تمرکز هر فردی کاهش یابد، این می تواند برای کودکان مبتلا به بیش فعالی بسیار مضر باشد. کودکان مبتلا به بیش فعالی به اندازه ی گروه هم سن و سالان خود به خواب نیاز دارند اما تمایلی به داشتن این میزان خواب ندارند. مشکلات تمرکز و توجه آن‌ها می تواند منجر به اضطراب و مشکلات خوابیدن شود.

افزایش آرامش

روش های زیر به افزایش آرامش و خواب بهتر کودک کمک می کند:

  • زمان تلویزیون را کاهش دهید و سطح فعالیت و ورزش کودک‌تان را در طول روز افزایش دهید.
  •  کافئین را از برنامه غذایی کودکتان حذف کنید، مصرف کافئین باعث می شود که کودکتان خواب مفید خود را از دست بدهد.
  • یک زمان میانه برای تقلیل سطح فعالیت به مدت یک ساعت و یا حتی خیلی قبل تر از زمان خواب اختصاص دهید.
  • ۱۰ دقیقه برای گذراندن با کودک و محبت به او صرف کنید. این کار یک احساس عشق و امنیت ایجاد خواهد کرد و همچنین زمانی برای آرامش فراهم می کند.
  • از اسطخدوس و یا سایر رایحه‌ها در اتاق کودک خود استفاده کنید. این عطر ممکن است به آرامش کودک شما کمک کند.
  • از موسیقی های آرامش بخش به عنوان  پس زمینه استفاده کنید. موسیقی های بسیاری موجود هستند که شامل اصواتی از طبیعت و یا موسیقی های آرامش بخش هستند.

رفتار با کودک بیش فعال

۱۸. تغذیه درست

رژیم غذایی علت مستقیم اختلال نقص توجه نیست، اما می تواند بر وضعیت ذهنی کودک و عاقبت بچه های بیش فعال تاثیر داشته باشد. بنابراین نظارت و کنترل اینکه کودکتان چه چیزی، چه زمانی و چقدر غذا می خورد می تواند به کاهش علائم بیش فعالی کمک کند. تمامی کودکان از غذاهای تازه، وعده های غذایی منظم و دوری از غذاهای ناسالم سود می برند. برای جلوگیری از عادات غذایی نا سالم، برنامه ریزی منظم وعده های غذایی سرشار از مواد مغذی یا تنقلات داشته باشید بطوری که بین دو وعده بیش از سه ساعت فاصله نیفتد.

از شر غذاهای ناسالم در خانه تان خلاص شوید. غذاهای چرب و شیرین را زمانی که بیرون از خانه غذا میخورید، محدود کنید. تلویزیون را زمانی که تبلیغات مسخره ی غذاهای ناسالم را نشان می دهد، خاموش کنید و هر روز به کودک خود مکمل های ویتامین و مواد معدنی بدهید.

پیشنهاد مشاور: تاثیر تغذیه در بیش فعالی

به کودک خود کمک کنید تا غذاهای سالم تری مصرف کند، برنامه ها و رفتارهای زیر به شما کمک می کند تا برنامه سالم تری برای غذای خود داشته باشید:

  • از شر غذاهای ناسالم در خانه تان خلاص شوید
  • زمانی که بیرون غذا میخورید، غذاهای چرب و شیرین را به حداقل برسانید
  • تلویزیون را زمانی که تبلیغات غذاهای ناسالم نشان می دهد، خاموش کنید
  • مکمل های روزانه ویتامین-مواد معدنی به کودک خود بدهید

۱۹. به کودک خود یاد بدهید تا دوستانی برای خود پیدا کند.

کودکان مبتلا به بیش فعالی اغلب در تعاملات اجتماعی ساده هم به مشکل بر میخورند و ممکن است با مشکلات خوانش نشانه های اجتماعی، پرحرفی، وقفه داشتن در اغلب اوقات یا عصبانی شدن و یا پرخاشگری دست و پنجه نرم کنند. با این حال، بسیاری از کودکان بیش فعال به طرز فوق العاده ای باهوش و خلاق هستند و نهایتا می فهمند که چگونه می توانند با دیگران و افرادی که به عنوان دوست مناسب نیستند کنار بیایند.

بهبود مهارت های اجتماعی

برای کودکان مبتلا به بیش فعالی یاد گرفتن مهارت ها و قوانین اجتماعی سخت است. شما می توانید به به کودکتان کمک کنید تا شنونده بهتری باشد، یاد بگیرد تا قیافه ی افراد و زبان بدن افراد را بخواند و در گروه‌ها با نرمش بیشتری تعامل کند.

  • با کودکتان با مهربانی اما با بصورت صادقانه در مورد چالش های پیش روی او و اینکه چگونه می تواند آنها را تغییر دهد، صحبت کنید.
  • سناریوهای اجتماعی مختلف را مدلسازی کنید و نقشهایتان را گهگاه عوض کنید تا سرگرم کننده هم باشد.
  • مواظب باشید تا هم بازی های با زبان و مهارت های فیزیکی مشابه برای کودکتان انتخاب کنید.
  • برای کودک خود زمان و مکان مناسب بازی فراهم کنید و اغلب به رفتارهای خوب در حین بازی کردن جایزه بدهید.

منبع: Parenting a Child With ADHD

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *