I-can

ایجاد انگیزش در کودک بیش فعال

استراتژی های انگیزشی برای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)

کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) می توانند مشکلاتی برای انجام دادن کارها داشته باشند.به عنوان مثال، بچه هایی که دارای ADHD به طور اساسی بی توجه یا ADHD نوع  ترکیبی هستند، توجه خود را به سختی در طول انجام یک کار حفظ می کنند،  تکالیف را دنبال نمی کنند و به راحتی حواسشان پرت می شود.کودکان مبتلا به ADHD اغلب بیش از حد  تحریک می شوند و با کار نیز مشکل دارند؛ علائم رفتاری می تواند شامل برخاستن از صندلی در کلاس باشد، پاسخ هایی را بروز دهد، منتظر نوبت خود نباشد و دیگران را دچار مشکل کند.این علائم ADHD می تواند عملکرد کودکان را در مدرسه کاهش دهد. بخشی از مشکل سطح پایین دوپامین در مغز افراد ADHD است که انگیزه کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. از آنجا که کودکان مبتلا به ADHD مسیرهای پاداش را مختل می کنند، آن ها نیاز به بازخورد و تعامل بیشتری دارند، از جمله از طریق استراتژی های انگیزشی.

در مورد کودک بیش فعال بیشتر بخوانید:

بررسی مغز کودکان با نقص توجه و بیش فعالی

فرزندپروری برای کودک بیش فعال

کارت گزارش روزانه

یک استراتژی انگیزشی که در کلاس درس استفاده می شود کارت گزارش روزانه است. ( برای بچه های بزرگتر، والدین و معلمان می توانند از کارت گزارش هفتگی استفاده کنند.) کارت گزارش روزانه کودک را رتبه بندی نمی کند. در عوض، اهداف رفتاری کودک را ایجاد می کند و بازخورد و پاداش های ملموس به او می دهد. این پاداش کودکان را تشویق می کند رفتارهای خود را بهبود بخشند. کارت گزارش روزانه همچنین شامل ورودی از طرف والدین است، بنابراین این استراتژی انگیزشی می تواند در خانه نیز استفاده شود.اولین قدم در ایجاد یک کارت گزارش روزانه، تعیین رفتارهایی است که باید بهبود یابد.این نیاز به ورودی از والدین و همه معلمانی دارد که با کودک کار می کنند.به عنوان مثال، اگر یک کودک در مورد امور تحصیلی خود مشکلی داشته باشد، رفتارهای هدف می تواند تکمیل تکالیف باشد و یا این که تمام اقلام مورد نیاز برای انجام تکالیف را به خانه بیاورد.رفتارهای هدف می تواند توسط موضوع سازماندهی شود. هنگامی که اهداف کودک تعیین شده است، پاداشی هم می تواند به آن اهداف متصل شود.برای کودکان کوچک تر، کارت گزارش روزانه باید اهداف رفتاری کمتر و پاداش های ملموس تر داشته باشد. مراکز کودکان و خانواده ها و دانشگاه بوفالو این نکته را ذکر کرده اند که سه تا هشت هدف رفتاری نقطه شروع خوبی هستند.پاداش می تواند روزانه یا هفتگی باشد، هرچند والدین و کودک نیز ممکن است در مورد اهداف بلند مدت در مورد جوایزی مانند دوچرخه یا کنسول بازی جدید توافق داشته باشند.

هنگامی که کارت گزارش روزانه نهایی می شود، والدین و معلمان باید با فرزند آن را انجام دهند.

هنگام توضیح کارت گزارش روزانه، والدین و معلمان نیز باید این کار را به صورت مثبتی انجام دهند.به عنوان مثال، آن ها می توانند به کودک بگویند که کارت گزارش روزانه به مدیریت مشکلات  او کمک خواهد کرد. همچنین اجازه دهید کودک بداند که انتخاب پاداش ها یک تلاش تیمی خواهد بود.برای این که کارت گزارش روزانه به عنوان یک استراتژی انگیزشی موثر واقع شود، بخشی از آن باید در خانه انجام شود. به عنوان مثال، اگر هدف رفتاری تکمیل تکالیف باشد، والدین باید اطمینان حاصل کنند که کودک انجام تکالیف را پیگیری می کند.اگر رفتارهای هدفمند کودک بهبود یابد، کارت گزارش روزانه را می توان طوری تنظیم کرد تا کودک بتواند با انجام کارهای بیشتر، پاداش بیشتری کسب کند. از سوی دیگر اگر کودک به اهداف رفتاری دست پیدا نکند، یا آنها او را ملزم کنند که کارهایی بیشتر از آنچه که در حال حاضر قادر به انجام آن باشد را انجام دهد، والدین می توانند اهداف را تعدیل مجدد کنند تا کودک بتواند به آن ها برسد. به دست آوردن پاداش ملموس به عنوان تشویقی برای کودک محسوب می شود که ادامه دهد و بهتر عمل کند. آن رفتارهایی که فرزند در مورد آن ها کار می کند، می تواند با بهبود مشکلات کودک در مورد آن فعالیت ها، تغییر یابد.

بازی ها

در هنگام ایجاد یک استراتژی انگیزشی برای کودک مبتلا به ADHD، کلید این است که یک مورد جذاب پیدا کنید.بازی های ویدئویی یک گزینه خوب هستند. بعضی از بازی های ویدئویی به عنوان یک استراتژی انگیزشی برای اختلال نقص توجه هستند، زیرا بازخورد فوری به کودک می دهند. اگر فرزند خوب بازی کند، او امتیاز یا پاداش می گیرد و اگر با موفقیت این کار را انجام ندهد، او یاد می گیرد که چگونه در تلاش بعدی آن را انجام دهد.یک بازی ویدئویی که توسط والدین به عنوان یک استراتژی انگیزشی می تواند استفاده شود، آکادمی FFFBI است که توسط اداره آموزش و پرورش ایالات متحده تامین مالی می شود و به طور خاص برای کودکان مبتلا به ADHD طراحی شده است.این بازی دارای هفت بخش است، که هر بخش روی علائم متفاوتی از ADHD تمرکز می کند. به عنوان مثال، اولین بازی آکادمی FFFBI، “قدمی به سوی سه گانه E!” می باشد که  به عدم توجه و کنترل تکانه ها کمک می کند. این نوع بازی، که در آن کودک با یک سناریو کار می کند که به رفع علائم وی کمک می کند، می تواند در کلاس درس نیز مورد استفاده قرار گیرد.اگر بازی های ویدئویی و یا فعالیت های دیگری که بازخورد می دهند به خوبی کار کنند، والدین و معلمان می توانند آن ها را به عنوان بخشی از کارت گزارش روزانه با آن ادغام کنند.برای مثال، اگر کودک در طول یک کلاس نشسته باشد، او می تواند در زمان استراحت ۱۰ دقیقه بازی کند.این استراتژی نه تنها باعث می شود که فرزند دارای ADHD برای بهبود رفتارهایش انگیزه پیدا کند، بلکه خود بازی ها با رفع علائم نیز همراه است.

منبع:مشاوره-خانواده.com

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *