کارکردهای مغزی کودک و لزوم تقویت انها

کارکردهای مغزی کودک و تقویت آنها (یک تا سه سالگی)

در کتاب حرکات هوشمندانه، دکتر هانافورد بیان می کند که بدن ما بخش عظیمی از یادگیری ما را تحت تاثیر قرار می دهد، و یادگیری چیزی جدا از کارکرد مغز نیست.

هر عصب و سلول یک شبکه است که با هوش و توان یادگیری ما در ارتباط است. بسیاری از مربیان می دانند که این فعالیت باعث تقویت تمرکز کلی سر کلاس می شود.

کارکرد شناختی در کودکان چیست؟

یک راه خوب برای توصیف عملکرد شناختی کودکان (همچنین رشد مغزی اوایل کودکی، یا رشد شناختی کودکان نامیده میشود) توانایی کودک شما برای یادگیری مهارت ها و مفاهیم جدید است.

رشد شناختی کودک به معنی توانایی کودک برای درک اتفاقاتی است که در اطراف او رخ می دهند، توانایی او برای استفاده درست از حافظه ی بلند مدت و توانایی حل مشکلات است.

انجام تمرینات ورزشی مغز با کودکان به آنها کمک می کند تا به راحتی قسمت های مختلف مغزشان را رشد دهند.

رشد مغز کودک در اوایل کودکی

هر روز شما شاهد مثال هایی از رشد شناختی و درک کودک از مفاهیم جدید و مهارت های حل مشکلات خواهید بود که در طول دو تا سه سالگی کودک رخ می دهند.

در این سن کودکان در مرحله ی تخیل هستند. آنها در مجموع هم در تفکر و هم یادگیری بهتر عمل می کنند با انجام تمرینات ورزشی و یادگیری بازی ها و یادگیری انجام فعالیت ها در مهدکودک. تمرینات ورزشی مغز همچنین باعث رشد قدرت تخیل کودک نیز می شود.

تمرینات ورزشی مغز و رشد شناختی در اوایل کودکی

تفکر نمادین

تا پیش از ۱۸ ماهگی کودک قادر به استفاده از نمادها نمی باشد، به عبارتی دیگر او قادر است تنها در مورد اینجا و اکنون فکر کند.

اگر چیزی به صورت فیزیکی در جلوی او نباشد، او به سختی می تواند در مورد آن فکر کند.

ولی این حالت در اواسط دو سالگی تغییر می کند زمانی که کودک می تواند به تصاویر فکر کند.

ظهور تفکر نمادین در کودکان احتمال رشد شناختی کودکان در سنین بالاتر را افزایش می دهد.

رشد گستره توجه کودک

بخشی از یادگیری و شناخت شامل تمرکز بر روی پاره ای از اطلاعات به مدت طولانی و کافی برای استخراج معنا از آن است.

کودکان یک گستره توجه تصادفی دارند، ولی زمانی که کودک شما به پایان دو سالگی نزدیک می شود شروع به تمرین کنترل توجه بر روی یک شی یا یک فعالیت می کند.

زمانی که چیزی توجه او را جلب می کند، بر روی آن تمرکز می کند تا حس کنجکاویش ارضا شود.

برای تقویت توجه به بازی های انلاین سایت ما سر بزنید! بازی های آنلاین سایت ما برای تقویت توجه کودک شما طراحی شده اند.

حافظه ی بلند مدت

توانایی کودکان برای به یادآوردن چیزهایی که قبلا یادگرفته اند قسمت ضروری برای یادگیری و شناخت در کودکان است.

این ظرفیت برای دوسالگی و سه سالگی کودک افزایش می یابد.

هم حافظه ی کوتاه مدت و هم حافظه ی بلند مدت او موثرتر و قابل توجه تر می شود.

این ویژگی به او کمک می کند که تجربه های اخیر را به خاطر بسپارد (برای مثال چیزی که یک دقیقه قبل برای او رخ داده است) و یا اتفاقی که قبلا برای او رخ داده (اتفاقی چند ماه پیش برای او رخ داده است).

رشد زبانی و شناختی

رشد یادگیری و رشد زبانی کودک به صورت قابل توجهی با یکدیگر در ارتباط هستند.

رشد انفجاری زبان کودک نوپای شما تنها مهارت های اجتماعی وی را ارتقا نمی بخشد بلکه شامل توانایی او برای یادگیری او نیز می باشد.

از زبان برای پرسیدن سوالات، امتحان ایده ها، ادله و رشد درکش از جهان استفاده می کند.

ادامه ی یادگیری

به یاد داشته باشید، به هر حال، کودک یادگیری اش را با انجام اصولی مانند اکتشاف و خیال پردازی و بازی با اسباب بازی ها و گوش دادن و صحبت کردن و بحث کردن رشد می دهد.

مهم نیست که او با چه چیزی بازی می کند مانند یک جعبه ی خالی، اسباب بازی های داخل حمام، با چنگال، با پازل یا با هر چیزی.

زمانی که کودک با هر چیزی مشغول بازی در محیطش است او چیز های جدیدی یاد می گیرد و رشد مغزی او در اوایل کودکی شکل می گیرد.

همین اتفاق برای رشد شناختی و زبان او رخ می دهد: او از هر مکالمه ای که دارد چیز جدیدی یاد می گیرد.

به کودکتان مانند یک دانشمند پویا نگاه کنید، او مانند اسفنج اطلاعات را جمع اوری می کند و سپس این دانش جدید را به صورتی عملی به اجرا در می آورد.

روال طبیعی

البته، چیزهای خاصی وجود دارند که شما می توانید با استفاده از آنها رشد مغزی اوایل کودکی را تحریک کنید و گسترش دهید، ولی به یاد داشته باشید که میزان قابل توجهی از رشد مغزی کودکتان با توجه به یک روال طبیعی و هر روز صورت می گیرد.

برای مثال، لباس پوشیدن در هنگام صبح یک نمونه ی کامل شامل مرتب سازی، تطابق، هماهنگی چشم و دست، حافظه و تمرکز است.

قدم به قدم، هر روز او بیشتر در مورد لباس پوشیدن یاد می گیرد که در سن ۳ سالگی او این مهارت را کاملا یاد می گیرد و این مهارت را از زمانی که ۱۵ ماهه بود تمرین کرده است.

جهان از دید کودک

مهم است که در مورد فرایند فکری کودک فرضیه سازی نکنیم.

با وجود پیشزقت قابل توجه کودک در رشد کودکی اولیه، هنوز دو ویژگی متمایز با شما متفاوت هستند یعنی یادگیری و مهارت های شناختی.

در مرحله ی نخست، او درک کافی از علت و معلول ندارد، و ممکن است بین دو چیزی که با هم ارتباطی ندارند ارتباط قائل شود.

این امر بخشی به دلیل استدلال نارس کودک و بخشی به دلیل نداشتن تجربه ی کافی می باشد.

برای نمونه، اگر نور می رود- به این دلیل است که لامپ شکسته است- و در همان لحظه عطسه می کند، کودک شما ممکن است فکر کند که چون چراغ خاموش شده است او عطسه کرده است.

سپس در آینده هر گاه شما متوجه می شوید که کودک شما عطسه می کند، او در اطراف خود نگاه می کند و منتظر اتفاقی مانند خاموش شدن چراغ است.

زمانی که کودک بین دلایل و تاثیرات ارتباط برقرار می کنند شما باید به روشنی برای او توضیح دهید که هیچ ارتباطی در بین نیست (برای مثال، زمانی که کودک می گوید که علت شروع باران اینست که او کتش را پوشیده است).

ممکن است کودک در ابتدا حرف شما را باور نکند، بنابراین شما باید توضیحاتتان را بعدا دوباره تکرار کنید.

  • دومین تفاوت عمده ی تفکر او به این دلیل است که او همچنان به همه ی اتفاقات از دید خودش نگاه می کند.

به همین دلیل است که کودک زمانی که او را تنبیه می کنید به شما خیره می شود، برای مثال، زمانی که به خاطر بازی کردن با اسباب بازی برادر بزرگترش هشدار دریافت کرده بود است.

ویتامین هایی برای تقویت حافظه

با در نظر داشتن ویتامین های حافظه، احساس می شود که مکمل های طبیعی بهتر از مکمل های غیر طبیعی است.

غذاهایی ضروری مغز مانند غذاهای مختصر می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد. غذاهایی که آنتی اکسیدان های بالای دارند می توانند به صورت چشمگیری از از دست رفتن حافظه جلوگیری کنند، و موجب بازگرداندن هماهنگی و تعامل می شوند. ویتامین های مخصوص مغز شامل کشمش، انواع توت ها، سیب، انگور، گیلاس، آلو و اسفناج می باشند.

گروه های دیگر غذاهای سالم برای مغز حاوی اسید های چرب امگا۳ می باشد. امگا ۳ در عملکرد عمومی مغز کمک کننده است و باعث بازگرداندن حافظه می شود. غذاهایی که حاوی امگا۳ هستند عبارتند از: ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، ساردین، شاه ماهی، روغن کتان و گردو است.

کل بدن به وسیله ی کربوهیدارات ها کار می کند. استفاده ی زیاد از کربوهیدرات برای بدن مضر است و مغز با افزایش شدید قند خون مواجه می شود. هضم کامل کربوهیدرات خوب است و باعث افزایش قند خون نمی شود. غذاهایی که حاوی کربوهیدارت برای مغز هستند عبارتند از: بادام زمینی، زردآلوی خشک، لوبیای خشک، ماست، سبوس جو دو سر، سبوس های غلات (مراقب قند بالای برخی از مارک باشید)، خمیر ترش نان. سرکه و آبلیمو همراه با غذا باعث جلوگیری از افزایش قند خون می شود.

استفاده از ویتامین های مغز باعث بهبود حافظه و تناسب مغز می شود.

برخی بازی ها نیز مانند ورزشی برای مغز عمل می کنند، برای این منظور در سایت کودک و نوجوان بازی های آنلاین تقویت مغز به صورت رایگان در دسترس شما قرار گرفته است، برای تقویت مغز کودک خود روزی ده دقیقه را به انجام این بازی ها اختصاص دهید.

هم چنین مقالاتی برای تمرین های تقویت مغز کودک  و رشد مغز کودک را در این سایت مشاهده کنید.

منبع:مرکزمشاوره.com

4 پاسخ
  1. مادر نگران
    مادر نگران گفته:

    پسر سه سال و نه ماهه دارم که خیلی نسبت به همسالانش رفتاراش خونسرده و زبر و زرنگ نیست چطوری بهمم از نظر خوشی نرماله یا نه؟ میترسم در آینده مدرسه رفتن دچار مشکل بشه خیلی نگرانم

    پاسخ
  2. مشاور
    مشاور گفته:

    بچه ها به خاطر تفاوت های فردی از نظر کلامی و رفتاری و هوشی و… با هم متفاوتند و نباید با هم مقایسه شوند میتوانید برای اینکه از سلامت کودکتان مطمئن شوید او را با استاندارهای مربوط به سنش مقایسه کنید.که البته باز هم ملاک قطعی و صددرصدی نیست بنده کلیات رو میگن ببینید آیا فرزندتون در این سطح هست یا خیر.
    معمولا ولادین و مربیان مهد حرف کودک سه ساله را می فهمند و کودک می تواند کلمات ساده ای مثل مامان ، بابا ماشین خونه نی نی ، و … را به درستی استفاده کند.
    کودک می تواند حداقل اسم ۱۰ شی ء را به درستی بگوید.کودک سه ساله با هوش معمولی می تواند نام اعضای بدن را صحیح بگوید.(حداقل ۴ عضو)
    کودک سه ساله با هوش متوسط می تواند ۸ بلوک الگو را روی هم بگذارد .یک خط عمودی روی کاغذ بکشید و از کودک بخواهید مشابه آن را روی کاغذ بکشید کودک سه ساله با بهره هوشی متوسط میتواند مشابه خط شما را ترسیم کنید.کودک سه ساله قادر است پرسش هایی را به چه ؟چه کسی ؟ کجا و چرا؟مطرح کند.این کودکان قادرند راجع به وقایعی که روز گذشته اتفاق افتاده و یا ماجرایی که قرار است فردا اتفاق بیفتد صحبت کن.بهتره پسرتون رو برای شروع آموزش به مهد ببرید تا مهارتهای ارتباطی و ذعنیش تقویت بشه.

    پاسخ
  3. مادر محمد ابر اهیم
    مادر محمد ابر اهیم گفته:

    سلام فرزندم دوسال داره بسیار بچه باهوشی ولی خیلی وابسته به من هست واینکه از بین اسباب بازی ها علاقه زیادی به ماشین داره وحتی با اینکه به راحتی میتونه صحبت کنه فقط میگه ماشین قان قان و مدام این کلمه رو تکرار میکنه و خیلی زود عصبی میشه وپرخاشگر و مدام سرش و به زمین میزنه وخیلی با دستاش بازی میکنه و
    جلوی بینیش نگه میداره و خیلی کم اشتها هست
    لطفا منو راهنمایی کنید در برخورد با پسرم چه کار کنم

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      سلام. اینکه پسر شما به ماشین فقط می گه قان قان مسئله ای نیست. اما در مورد عصبی بودن و وابستگی به شما می توان گفت ممکنه کودک شما دچار اضطراب باشد. گاهی نیز واکنش های والدین در مقابل خودزنی بچه ها منجر به بیشتر شدن آنها می شود. از این به بعد در برابر خودزنی های کودک واکنشی نشان ندهید تا از بین بروند. در مورد اینکه مدام با دست هاش بازی می کنهمی تونه ناشی از یک رفتار عادتی باشه که اون هم سرچشمش اضطراب هست تا حدودی… ولی معمولا بچه ها بین دو تا چهار سالگی از این حالت ها دارند و ممکن است از بین برود. برای اشتهای کودک به متخصص تغذیه نمایید. ولی می تونم بهتون توصیه کنم در قدم اول وعده های غذایی را منظم کنید و سپس اسنک ها و میان وعده های اصافی را حذف کنید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *