بازی های پیشنهادی برای سرگرم کردن کودک

۳۶ بازی در خانه برای کودکان

بازی در خانه برای کودکان بدون استفاده زا دستگاه های دیجیتال! گاهی اوقات، سرگرم شدن با تکنولوژی که بخشی از زندگی ما شده است ما را از انجام کارهایمان باز می دارد. متاسفانه استفاده ی بیش از حد از موبایل، تبلت، رایانه می تواند باعث جلوگیری از پیشرفت ما شود.

امروزه کودکان نیز خود را با این گونه وسایل سرگرم می کنند و متاسفانه بخش زیادی از زمان خود را به آن اختصاص می دهد، علاوه بر اینکه استفاده افراطی از این گونه وسایل مانع پیشرفت آن ها می شود، آثار مخرب دیگری نیز مانند مشکل بینایی و خواب و چاقی نیز خواهد داشت.

کودکان باید بیشتر وقت خود را صرف بازی و فعالیت های سرگرم کننده و فیزیکی کنند، اگر این زمان را فقط با موبایل و بازی رایانه ای صرف کنند، در دراز مدت اثرات منفی زیادی بر سلامت جسمی و روانی آن ها وارد خواهد.

پس لازم است کودک شما کم ترین استفاده از صفحه نمایش و بیش ترین زمان برای انجام فعالیت های دیگر سرگرم کننده صرف کند.

بازی در خانه برای کودکان

باید این نکته را بدانید که کودکان در سنین پیش دبستانی به روزانه ۳ ساعت فعالیت بدنی نیاز دارند. بنابراین والدین باید با ترفندهای مختلف، موبایل و تبلت را از کودک خود دور نگهدارند و آن ها را به انجام فعالیت های دیگر تشویق کنند؛ زیرا کودک بین ۲-۴ سال به تحرک زیاد و تنوع حرکتی زیادی نیاز دارد.

فعالیت های سرگرم کننده زیادی وجود دارد که علاوه بر دور نگه داشتن کودک از تبلت و موبایل و سرگرم کردن آن ها، مهارتشان را نیز گسترش می دهند.

والدین موفق و هوشمند با انجام بازی در خانه برای کودکان، فرزند خود را از بازی با موبایل و تبلت دور نگه می دارند. در این بخش از مشاورانه می خواهیم بازی هایی که تحرک لازم برای فرزند شما را ایجاد می کند، معرفی کنیم.

پیشنهاد مشاور: بازی درمانی کودکان| انواع، فواید، تکنیک ها

بازی های پیشنهادی برای سرگرم کردن کودک

۱. پرش در حوض آب

اغلب کودکان دو ساله عاشق آب بازی کردن هستند. می توانید حوضچه ای را پر از آب کنید و از کودک خود بخواهید در آب بپرد. این فعالیت علاوه بر ایجاد تحرک، مهارت پرش را در کودک تقویت می کند.

۲. تقلید از حرکات حیوانات

این بازی را می توان در منزل یا خارج از منزل انجام داد، باید کودک خود را تشویق کنید که حرکات یک حیوان را تقلید کند، مثلا مانند خرس چهار دست و پا حرکت کند، مانند مار بلغزد یا مثل اسب بدود. این فعالیت باعث ایجاد مهارت های حرکتی می شود.

۳. بادبادک بازی

می توانید در روزهای آرام، با کودک خود بادبادک بسازید و بیرون از منزل آن را هوا کنید. از کودک خود بخواهید تا بادبادک را هوا کند و او را تشویق کنید تا زمان زیادی آن را بالا نگه دارد. با انجام این بازی مهارت دویدن و حفظ تعادل و تمرکز در یک نقطه در کودک تقویت می شود.

 بازی در خانه برای کودکان

۴. کشیدن طرح اسفنج

برای انجام این بازی کافی است در یک روز گرم و تابستانی وانی از آب پر کرده و تعدادی اسفنج و حتی رنگ تهیه کنید. کودکتان باید با اسفنج خیس روی زمین یا دیوار سیمانی طرح بکشد. این کار را با رنگ هم می تواند انجام دهد. این بازی به تقویت مهارت طراحی و تمرکز در کودکان کمک می کند.

۵. پیدا کردن گنج

برای انجام این بازی باید وسیله ای مثل اسباب بازی کودکتان را لا به لای شن و ماسه پنهان کنید و او را به پیدا کردن آن تشویق کنید.

۶. بازی سایمون میگه

در بازی سایمون میگه، شخصی که نقش رهبر را به عهده دارد، حرکاتی فیزیکی را در خواست می کند که دیگران باید آن را انجام دهند. دستوراتی مثل بالا پریدن، ایستادن روی یک پا، دست زدن به چانه و غیره بسته به عملکرد رهبر، این بازی در خانه برای کودکان می تواند مهارت های مختلفی مثل حفظ تعادل، پرش و غیره را تقویت کند.

۷. گرگم به هوا یا بالا بلندی

گرگم به هوا بازی است با فعالیت زیاد که بچه ها از آن لذت زیادی می برند، زیرا آن ها عاشق تعقیب و گریز هستند. این بازی باعث ایجاد نشاط و خنده در کودکان می شود. این فعالیت دویدن، چابکی و جاخالی دادن را در بچه ها تقویت می کند.

۸. بازی با برگ های پاییزی

ترکیب رنگ برگ ها در پاییز هر کسی را به وجد می آورد. در فصل پاییز بچه ها امکان بازی کردن با برگ درختان را دارند. بچه ها را بیرون ببرید، با هم روی برگ ها راه بروید، برگ ها را به هوا پرت کنید و به کودکتان اجازه دهید روی توده ای از برگ بپرد. این بازی علاوه بر تقویت مهارت حرکتی باعث ایجاد ذوق در آن ها می شود.

۹. لِی لِی کردن

مربع هایی را با گچ روی زمین بکشید و آن ها را شماره گذاری کنید. سپس هر کس به نوبت باید سنگی را روی یک شماره پرت کند و اگر این کار را دقیق انجام داد، باید تا رسیدن به آن خانه لی لی کند و سنگ را از آن خانه برداشته و دوباره مسیر را با لی لی کردن برگردد. می توان این بازی را گروهی و یا تنها انجام داد. این بازی مهارت پریدن، پرتاب کردن و تمرکز را در کودک تقویت می کند.

۱۰. برف بازی

برف بازی یکی از بازی های هیجان انگیز هم برای کودکان و هم بزرگتر هاست. کودک را بیرون ببرید و گلوله های برفی درست کنید و آن ها را پرتاب کنید. این بازی نیز تمرکز و مهارت پرتاب کردن را افزایش می دهد.

۱۱. دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یکی از بهترین بازی ها برای فعال بودن، حفظ سلامتی و شادی کودکان می شود. دوچرخه‌ سواری کودکان یک فعالیت سالم و بسیار سرگرم‌ کننده محسوب می‌شود، این بازی به کودک حس استقلال می دهد و در نتیجه کودک از آن لذت می برد.

در ابتدای یادگیری، بچه‌ها ممکن است احساس کنند دوچرخه‌سواری ورزش دشوار و سنگینی است اما آن‌ها را تشویق کنید تا به دوچرخه سواری ادامه دهند، زمانی که آن را یاد می گیرند به سرگرمی مورد علاقه آن ها تبدیل می شود.

دوچرخه سواری علاوه بر تقویت مهارت حفظ تعادل، باعث تقویت عضلات پا و قلب عروق نیز می شود.

۱۲. توپ بازی

یکی از وسیله های بازی مورد علاقه کودکان توپ است. با توپ می توان بازی های مختلفی انجام داد، یکی از آن ها شوت کردن توپ در اندازه های مختلف است. در مقابل دیوار دروازه ای بسازید و به کودکتان بگوید توپ را درون دروازه شوت کند. توپ بازی باعث افزایش قدرت و مهارت لگد زدن می شود.

بازی های پیشنهادی برای سرگرم کردن کودک

۱۳. بازی خط تعادل

این بازی می تواند مهارت حفظ تعادل کودکان را افزایش دهد. یک خط مستقیم روی زمین ایجاد کنید و به کودک خود بگویید روی این خط به جلو یا عقب برود، حتی برای چالشی شدن می توانید خطوط زیگزاگ یا نیم دایره ایجاد کنید تا کودکتان روی آن را برود.

۱۴. چوب و توپ

به کودک خود چوبی دهید تا با دو دستش آن را نگه دارد. سپس یک توپ را عقب و جلو کنید و از او بخواهید را آن را شوت کند و به هدفی بزند. این کار تمرکز کودک را افزایش می دهد.

۱۵. بازی با کف و حباب

یکی از تفریحات لذت ‌بخش و بی ‌خطر برای کودکان درست کردن حباب است. کمتر کودکی را می توان یافت که از این کار لذت نبرد. این کار نیازمند فضای باز است. حباب سازی باعث آرامش و رشد خلاقیت کودکان می شود. برای دست کردن حباب، تمرکز بر تنفس لازم است، تنفس شمرده و آرام نیز  کودک را آرام می کند.

از کودک خود بخواهید که حباب بسازد و آن را دنبال کرده و بترکاند. این بازی چابکی کودک تقویت می کند و هم چنین باعث آرامش او نیز می شود.

۱۶. بازیِ فریز شو

این بازی را باید به صورت گروهی انجام داد. در این بازی یک نفر باید انتخاب شده و یخ بزند، سپس باید دیگر بچه ها را دنبال کرده و به آن ها بخورد، هر کسی که با او برخورد کرد باید فریز شده و بی حرکت بماند. بازیکن های دیگر می تواند با لمس بازیکن فریز شده او را از این حالت خارج کنند.

این بازی زمانی تمام می شود که همه بازیکنان فریز شده باشد. با انجام این بازی چابکی و مهارت دویدن در کودک تقویت می شود.

۱۷. پرکردن سطل آب

برای این بازی نیاز به یک فنجان و دو سطل بزرگ و کوچک نیاز دارید. سطل بزرگ را پر از آب کنید، سپس کودکتان باید با استفاده از فنجان آب را از سطل بزرگ به سطل کوچک که با فاصله از سطل بزرگ قرار داد، منتقل کند تا وقتی که سطل کوچک پر شود. می توانید در حین حرکت کودک او را بخندانید تا او برای حرکت نیازمند حفظ تعادل نیز شود. با این بازی چابکی و تعادل کودک را افزایش خواهید داد.

۱۸. بازی پرش از کوسه

در این بازی باید کف اتاق را از کاغذهایی به شکل کوسه پر کنید. کودک شما باید بدون برخورد با کوسه ها و با پریدن باید از یک سمت به سمت دیگر برود. می توانید به جای کاغذ از بالش یا وسایل مشابه دیگر به عنوان کوسه، استفاده کنید. این بازی مهارت پرش را تقویت می کند.

۱۹. طناب بازی

یکی از فعالیت های دیگری که می تواند مهارت پرش و تمرکز و چابکی را در کودک تقویت کند، طناب بازی است. طناب را در دست گرفته و روی زمین به صورت دایره ای بچرخانید. یک سر طناب را در دست بگیرید و به صورت دایره ای روی زمین بچرخانید. کودکتان باید بدون این که به طناب بخود از روی آن بپرد.

۲۰. پرتاب شی

سبدهایی را با فاصله از کودکتان قرار دهید. سپس حلقه یا وسیله ای دیگر را به کودک خود داده تا آن را درون سبد یا هدفی که مشخص کرده اید، پرتاب کند. این بازی مهارت پرتاب و قدرت و تمرکز کودک را افزایش می دهد.

۲۱. تخم مرغ و قاشق

برای این بازی به هماهنگی و تعادل چشم و دست نیاز دارد. به کودک خود یک قاشق بدهید و یک تخم مرغ آبپز یا توپی پلاستیکی را روی قاشق بگذارید. از کودک خود بخواهید آن را از یک نقطه به نقطه ای دیگر ببرد. در حین بازی به سرعت و تعادل و توجه کنید.

۲۲. راه رفتن روی بالشت

برای بازی در خانه برای کودکان، بالش ها یا کوسن ها را روی زمین و در یک راستا قرار دهید. کودک شما باید روی آن ها راه برود. این کار که به نظر ساده می رسد اما تمرکز و تعادل کودک را به چالش می کشد.

۲۳. بولینگ

بطری های خالی یا رول های دستمال کاغذی را مثل بولینگ قرار دهید و از کودک خود بخواهید توپ هایی در اندازه های متفاوت را به سمت آن ها شوت کند. این فعالیت نیز مهارت تمرکز و قدرت کودک را افزایش می دهد.

۲۴. راه رفتن با بالش

در این بازی بالشی را روی سر کودک خود بگذارید و از او بخواهید تعادلش را حفظ کند و از از نقطه ای به نقطه ی دیگر راه برود. برای اینکه بازی چالشی شود می توانید مقصد را دور کرده یا مسیر حرکت را زیگزاگی انتخاب کنید. این فعالیت به ایجاد تعادل در کودک کمک می کند.

۲۵. موشک های کاغذی

پرتاب موشک کاغذی نیز فعالیتی است که مهارت پرتاب کردن و قدرت کودک را افزایش می دهد. موشک های کاغذی درست کنید تا کودکتان آن ها را پرتاب کند. ببینید این موشک ها چقدر می تواند پرواز کند و تا کجا جلو می رود.

 بازی در خانه برای کودکان

۲۶. رد کردن موانع | گرفتن تبلت و گوشی

موانعی را در فضای داخلی منزل سر راه کودک خود بگذارید و از کودکتان بخواهید بدون برخورد با موانع حرکت کند. در این بازی در خانه برای کودکان، او می تواند زیر میز حرکت کند، از صندلی بالا برود یا از روی بالش بپرد. این فعالیت مهارت چابکی، تعادل و هماهنگی را تقویت می کند.

۲۷. اسکیت سواری

از جمله بازی های دیگری که تعادل، ایجاد هماهنگی در حرکت و تمرکز را در کودک شما  بالا می برد. اسکیت است. کودک را با رعایت نکات ایمنی مثل داشتن کلاه، زانو بند به پیست اسکیت ببرید تا در آن جا بازی کند.

۲۸. پیاده روی

با کودک خود بیرون بروید، با هم پیاده روی کنید، اجازه دهید از تپه بال برود، یا روی جدول خیابان راه برود و یا از روی جوب آب بپرد. این حرکات نیز مهارت چابکی، تعادل و هماهنگی را در کودک ایجاد می کنند.

۲۹. پرش از آب پاش

یک آب پاش در حیاط خانه خود نصب کنید و از کودک خود بخواهید تا حین تقلید از حرکت حیوانات از روی آن بپرد. آب بازی و خنده های کودک در حین بازی، آن را هیجانی می کند. این بازی مهارت پرش، چابکی و هیجان را در کودک تقویت می کند.

۳۰. تیله بازی

یکی از بازی هایی که به افزایش تمرکز کودک  کمک می کند، تیله بازی است. در این بازی کودک گوی های شیشه ای( تیله) را روی زمین می غلتاند تا با رها کردن آن ها، از محدوده خاصی خارج شوند.

۳۱. یوگا

کودکان را در کلاس یوگا ثبت نام کنید یا برخی از حالت آن مانند سگ رو به پایین یا سلام خورشید و حالت درخت را به او یاد بدهید، در سن کم بچه ها می توانند انواع حرکت یوگا را در یاد بگیرند. این قبیل تمرینات باعث افزایش قدرت تعادل می گردد.

۳۲. پرش بلند

از کودکتان بپرسید که چقدر می تواند بپرد و پرش او را به چالش بکشید. اجازه دهید هرچقدر که می تواند بپرد.

۳۳. رژه همراه با قابلمه

بچه ها عاشق بازی های پر سر و صدا هستند. با وسایلی مثل قابلمه، کفگیر، قاشق یا حتی سازهای موسیقی سنتی آن ها را سرگرم کنید. این بازی هماهنگی و لمس اشیا را در کودک تقویت می کند.

۳۴. آواز خواندن و گوش دادن به موسیقی های هیجان بر انگیز

می توانید با کودک خود شروع به خواندن آواز کنید یا آهنگی که باعث ایجاد حرکت و نشاط در فرزندتان می شود را پیدا کرده و با هم گوش دهید. انجام حرکات موزون و داشتن تحرک هنگام شنیدن موسیقی مهارت چابکی را افزایش می دهد.

۳۵. بازی با رنگ ها

روی پیاده رو یا در پارک با گچ های رنگی چهار قسمت دایره ای یا مربعی بکشید. به کودک خود بگویید باید به طرف هر رنگی که شما می گویید بدود. رنگ های مختلف را با ترتیب مختلف و درهم انتخاب کنید. با این کار دویدن و چابکی در کودک تقویت می شود.

۳۶. قایم با شک

در این بازی باید کودک شما چشمش را ببندد و تا عددی بشمرد، در این حین شما باید قایم شوید. بعد از تمام شدن شمارش او باید دنبال شما بگردد و شما را پیدا کند. روش دیگری برای انجام این بازی در خانه برای کودکان می توانید اسباب بازی محبوب کودکتان را قایم کنید و او باید آن را پیدا کند. در این بازی چابکی کودک تان تقویت می شود

نویسنده: “کودکانه” سایت کودک و نوجوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *