پنج بازی قصه گویی برای کودکان

پنج بازی قصه گویی برای کودکان

بهترین راهی که می توانید قصه گویی را وارد زندگی خانوادگی خود کنید انجام آن از طریق بازی ها است. بازی ههای قصه گویی به شما کمک می کند تا قوانین خلق قصه ها را بدانید.

۱- بازی خلاقانه با کارت ها

این یک بازی کارت قصه گویی است که مناسب کودکان سنین ۳ سال به بالا است و توسط تصویر ساز مشهور کتاب کودکان اختراع شده است. هر قسمت شامل ۳۶ کارت قصه است و فعالیت هایی را پیشنهاد می دهد.

در این بازی ازز کودکان می خواهند با توجه به تصویرهایی که روی این کارت ها وجود دارد قصه های ساده و به یاد ماندنی بسازند والدین می توانند با کودکان هخم بازی شوند و حتی گروههایی را ایجاد کنند. این بازی باعث افزایش سطح خلاقیت، هوشیاری و مهارت های ارتباطی در کودکتان می شود. این بازی به کودکتان کمک می کند زمانی که کارت ها را می بیند با افکارش درباره آنها قصه بسازد و بین تصاویر ارتباط برقرار کند. هم چنین مهارت های برنامه ریزی آنها را نیز تقویت می کند.

۲- بچه هایی که عاشق قصه ها هستند

تمام کاری که شما می کنید این است که تعدادی کارت بردارید و با آنها قصه بسازید. اینکه شروع و پایان قصه ی شما چه چیزی باشد به خودتان بستگی دارد.

شما می توانید از کودکتان بخواهید این بازی را به صورت فردی و یا گروهی انجام دهد. این بازی یکی از بهترین بازی های قصه گویی برای والدین، معلمان و نویسندگانن است. این بازی باعث می شود که کودک شما با دقت گوش دهد، دیدگاه خودش را داشته باشد و خلاقیت او را تحریک می کند.

این بازی ایده آل برای جشن تولدها، سفرهای جاده ای و فعالیت های کلاسی است.

۳- مکعب قصۀ رُری

این یک داستان خلاقانه جیبی است که می تواند نوعی بازی تخیلی باشد که ساعت ها ب طول انجامد و مناسب تمامی سنین است.

تنها کاری که شما باید در این بازی انجام دهید این است که مکعب ها را بچرخانید و تصاویر خود به خود باعث می شوند که تخیل شما به کار افتد. در این بازی نیز کودک شما ی تواند آن را به صورت فردی و یا گروهی انجام دهد.

تصویر این مکعب ها اغلب راجع به سفرهای ماجراجویانه است.

۴- برام قصه  بگو

این نیز یک بازی قصه گویی دیگر مخصوص کودکان است که دارای ۱۲۰ تصویر است که شامل ۶۰ کارت با ۱۲۰ تصویر الهام بخش می باشد و چهار نوع مختلف دارد که مناسب کودکان با سنین ۵ سال به بالاست.

این بازی سطح خلاقیت و مهارت های ارتباطی را در کودکان افزایش می دهد.

۵- تو باید جمله بسازی

این یک بازی چالش برانگیز و سرگرم کننده است که می تواند آموزشی نیز باشد. این بازی شامل یک عرشۀ پنج پهلو است که هر پنج قسمت آن تاریخ افراد مشهور، مکان های آشنا، کلمات بامزه و کارت های جنگلی است.

کودک باید جملاتی بسازد که از نظر گرامری صحیح باشند. شما باید جملات آنها را بخوانید و سپس توضیح دهید که منظور آنها چیست. این بازی باعث افزایش سطح مهارت های گرامری و مفهومی می شود.

فعالیت های قصه گویی برای کودکان

فعالیت های قصه گویی باعث می شود که کودک شما در انجام کارهای خود خلاقانه عمل کند. ساختن قصه شامل ایجاد یک ایده در ذهن سپس توسعه و گسترش آن و پر و بال دادن به جزئیات است. در زیر برخی فعالیت های هیجان انگیز را مرور می کنیم که می تواند بهانه خوبی برای قصه گویی باشد.

۱- قصه گویی با عکس های خانوادگی.

  • کودکتان را تشویق کنید تا بتواند قصه ای ساده تعریف کند به همان سادگی ای که یک قصه گو می تواند تعریف کند. در زیر راههایی که برای قصه سازی از روی عکس های خانوادگی ارائه کردیم.
  • همراه با کودکتان نگاهی کوتاه به عکس های خانوادگی تان بیندازید و سپس دربارۀ آن عکس قصه ای بسازید و داستان آن را تعریف کنید. برای مثال این می تواند عکس از روز تولد او ویا عکس یک شب برفی باشد.
  • شما هم چنین می توانید از هر موقعیتی که در آن قرار می گیرید مثلا جشن تولدها، تعطیلات خانوادگی و یا سفرهای آخر هفته عکس هایی تهیه کنید و از کودکتان بخواهید داستان هایی دربارۀ این عکس ها بسازد.
  • تصویر هر اتفاقی که ممکن است جذاب باش را به کودکتان نشان دهید و از او بخواهید با توجه به سرنخ هایی که در عکس می بیند قصه ای بسازد.
  • از کودکتان بخواهید که ده عکس را به دلخواه خود انتخاب کند و عکس ها را به ترتیب وقوعشان بچیند، نحوۀ انتخاب عکس ها توسط کودک و چیدن آن ها کنار هم بسیار جالب خواهد بود

قصه گویی با تمبرها

  • این فعالیت به شدت قصه نویسی را سرگرم کننده و جذاب می کند. تمبرها ابزارهای عالی ای برای تحریک حس خلاقیت، کودکان هستند و باعث می شود آنها خودشان به قصه نویسی روی بیاورند.
  • در ابتدا، شما بایستی تمبرهای مختلفی را جمع آوری کنید، مانند تمبر حیوانات، تمبرهای مربوط به وسایل نقلیه، تمبرهای گل، تمبرهای بچه های حیوانات و … و با کنار هم چیدن این تمبرها ایده های خلاقانه در ذهن شما جرقه می زند و سپس یک کاغذ بردارید و روی آن قصه ای راجع به این تمبرها بنویسید.
  • هم چنین شما می توانید که برخی از این تمبرها را به دلخواه خود روی کاغذی بچسبانید و از کودک خود بخواهید که قصه ای راجع به این تمبرها بنویسد و آنها را به هم ارتباط دهد. او هم چنین می تواند به دلخواه خود رنگ هایی را به این تمبرها اضافه کند و یا تصاویری میان این تمبرها بکشد.
  • اگر او در نحوۀ قصه گویی خود دچار اشتباهات تلفظی و یا گرامری شد شما می توانید اشتباهات او را اصلاح کنید به این شکل مهارت او در تلفظ کلمات و گرامر افزایش پیدا می کند. این فعالیت بسیار لذت بخش و سرگرم کننده است و می تواند ابزار مناسبی برای پرورش حس خلاقیت در کودکتان باشد.

هم چنین بخوانید:

چگونه قصه گوی خوبی شویم

ده فایده قصه گویی برای کودکان

منبع:مشاوره-خانواده.com

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *