جیغ زدن در کودکان

جیغ زدن در کودکان

جیغ زدن در کودکان یکی از بدرفتاری در کودکان می باشد که سن و سال خاصی نداشته و می تواند در سنین مختلف کودکی در فرد وجود داشته باشد و وابسته به جنسیت هم نیست گرچه شیوع آن در میان کودکان دختر بیشتر است.

دلیل جیغ زدن در کودکان

جیغ زدن کودکان در سنین مختلف معانی متفاوتی در بر دارد که دانستن آن ها می تواند به پدر و مادر ها کمک نموده تا بهتر مشکلات کودک را فهمیده و بتوانند ارتباط مناسب تری با او برقرار نمایند. اگر کودک در سنین نوزادی جیغ می زند در واقع راهی برای ارتباط با مادر برقرار کرده و می خواهد به او بفهماند که به شیر احتیاج دارد و نیاز است تا مادر به او شیر دهد و او ر در اغوش بگیرد.

نشانه

بعد از سن ۴ الی ۵ ماهگی جیغ زدن در کودکان نشانه ای از کثیف بودن پوشک، گرسنه بودن و یا درد در نقاطی از بدن است که در واقع این جیغ زدن ها در این سنین با گریه شدید  همراه است. از سن ۱۵ ماهگی به بعد کودکان جیغ می زنند تا به خواسته ای که شاید والدین آن را براورده نکرده و در مقابل آن پافشاری کرده اند دست یابند و در این سنین جیغ کودکان به معنای درد یا گرسنگی نیست و در اطلاح نیز به آن قشقرق به پا کردن کودک برای دستیابی به خواسته اش گویند که معمولا تا سنین ۳ سالگی ادامه خواهد یافت.

استقلال طلبی در کودکان

در حدود سن ۲ الی ۳ سالگی که سن استقلال طلبی در کودکان است کودک خیال می کند که باید تمامی توجه دنیا به او باشد لذا جیغ زدن کودکان در این بازه سنی نشان از راهی برای جلب توجه پدر و مادر است که نیاز است تا پدر و مادر در مقابل این گونه جیغ ها هیچ واکنشی نشان نداده و بی اعتنایی کنند چرا که اگر کودک بفهمد که با این کار می تواند توجه دیگران را جلب نماید این رفتار در او نهادینه شده و هر پدر و مادری می توانند از این گونه رفتارهای کودک به ستوه آمده و به قولی ذله شوند لذا باید به این گونه جیغ ها بی توجهی کرد.

جیغ زدن در کودکان

جلب توجه بوده

کلا نمی توان جیغ زدن در کودکان را به وجود اختلال یا بیماری در آن ها نسبت داد و باید گفت که جیغ زدن در بین سنین ۱۵ ماهگی تا ۳ سالگی نوعی قشقرق یا جلب توجه بوده و در بین سنین ۳ تا ۵ سالگی جیغ زدن در کودکان رفته رفته کمتر و کمتر خواهد شد. واکنش مادر و یا پدر در سنین مختلف باید به جیغ زدن متفاوت باشد.

برخورد با جیغ کودک

مثلا اگر کودک نوزاد بوده و شیر خوار است جیغ زدن او باید معنای گرسنگی بدهد پس مادر باید او را در اغوش بگیرد و به او شیر بدهد چرا که نوزاد خواهان امنیت است. اما از سن یک سالگی به بعد پاسخ به جیغ زدن در کودکان باید با تاخیر صورت گیرد چرا که ممکن است کودک به دنبال خواسته اش باشد و اگر به خواسته او نه می گویید بعد از جیغ و فریاد کشیدن نیز باید به او نه بگویید چون اگر نظر خود را تغییر دهید کودک می فهمد که جیغ زدن راهی برای رسیدن به خواسته اش است و همیشه آن را انجام خواهد داد.

نیاز است تا والدین در زمینه واکنش به جیغ زدن در کودک هماهنگ بوده و رفتار یکسانی از خود نشان دهند چرا که اگر رفتار متفاوتی از خود نشان دهند کودک آن ها را تشخیص داده و بعد دوباره کنترل کودک سخت تر و سخت تر خواهد شد. این که والدین بتوانند در هنگام جیغ زدن در کودکان حواس آن ها را پرت کنند راه خوبی برای کاهش جیغ در کودک است اما برخی کودکان در اصطلاح سخت بوده و انعطاف پذیر نیستند و نیاز است تا والدین در این زمینه مانند هم و هماهنگ رفتار نمایند.

از سن دو سالگی به بعد برخی از جیغ های کودکان نشان از لجبازی در ان ها دارد که البته این مهارت والدین است که تشخیص دهند کدام جیغ ها را باید نادیده بگیرند و به کدام ها واکنش نشان دهند چون که اگر تمام جیغ زدن ها را هم نادیده بگیرید ممکن است کودک لجبازتر شود پس برخی از جیغ زدن ها را به انتخاب و تشخیص خودتان پاسخ مناسب دهید.

بیشتر آن ها که حس می کنید برای لجبازی و در پی خواسته ای نامناسب است را بی اعتنا باشید. نکته بسیار مهم این است که هرگز در مقابل جیغ زدن در کودکان شما نباید داد و فریاد به راه بیندازید چون برخی والدین خیال می کنند که با این کار کودک ترسیده و ارام می شود که این تصور نادرستی است.

پیشنهاد مشاور: افزایش مسئولیت پذیری در کودکان | ۱۳ راه قطعی

جیغ زدن در کودکان

۱. محرک ها را بشناسید

فریاد زدن به طور ناگهانی اتفاق نمی افتد و معمولاً پاسخی به یک رفتار و محرک خاص است. پیدا کنید که این محرک‌ها چه هستند، زیرا آن ها در بین کودکان متفاوت هستند.  این خودآگاهی به شما کمک می کند تا انتخاب های بهتری داشته باشید، مانند تهیه ساندویچ های ساده برای شام یا اجرای نمایشی برای پرت کردن حواس بچه ها در حین آشپزی.

۲. انتظارات خود را تنظیم کنید

در مورد بچه ها، واقع بینانه نگه داشتن انتظارات کلیدی برای حل تمام مشکلات است.  بخشی از دلیلی که ما فریاد می‌زنیم این است که امیدهای زیاد ما برای یک گردش یا رویداد با واقعیت مطابقت ندارد. حتما انتظارات خود را تنظیم کنید تا خشم شما باعث برخورد و پرخاشگری کودک نشود.

آیا جیغ زدن بخشی از رشد کودک نوپا است؟

والدین باید بدانند که فریاد زدن برای کودکان نوپا، به‌ویژه در سنین ۱ تا ۲ سال، از نظر رشد طبیعی است. از آنجایی که کودکان نوپا یاد می گیرند چگونه دنیای اطراف خود را درک کنند، تکیه بر جیغ زدن برای آن ها آسان است. کودکان نوپا همیشه ظرفیت زبانی برای برقراری ارتباط با احساسات خود را ندارند و همین باعث می شود که برای بیان نیازهای خود فریاد بزنند.

بهترین کار این است که والدین در مورد رشد کودک نوپا و نقاط عطف خود با پزشک اطفال خود صحبت کنند تا دلیل فریاد فرزند خود را کشف کرده و آن را برطرف کنند.

منبع:مشاوره-خانواده.com

سوالات متداول

۱ - چرا کودک مدام فریاد می زند؟

کودکان ممکن است توانایی پردازش تجربیات خود را نداشته باشند. فریاد زدن ممکن است وسیله ای برای به اشتراک گذاشتن تحریک بیش از حد، ناامیدی، خشم، گرسنگی، شادی یا هیجان باشد. کودکان وقتی نمی توانند کلمات را پیدا کنند برای ابراز احساسات خود ممکن است جیغ و فریاد بکشند.

۲ - آیا باید کودک را به خاطر جیغ زدن تنبیه کرد؟

اگر کودک شما به گریه می کند، به او نگوئید که باید احساس دیگری داشته باشد. با این حال، اگر فریاد می زند و رفتار مخربی دارد او را راهنمایی کنید تا از مهارت های مقابله سالم تری برای مقابله با احساسات ناراحت کننده استفاده کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *