پریشانی در کودکان

پریشانی در کودکان

پریشانی در کودکان

 

پریشان حال بودن یکی از مشکلات رایج در میان افراد در جوامع امروزی بوده که ریشه و منشا آن باید به درونیات و محیط اطراف فرد بازگردد و این پریشانی ها مربوط به سخن خاصی هم نیست، یعنی از کودک یک ساله تا کسی که اخرین سال های زندگی اش را می گذراند می تواند گرفتار پریشانی و پریشان حالی شود.

کابوس دیدن یکی از دلایلی است که می تواند سبب بروز پریشانی در کودکان شود که البته باید گفت که خود پریشانی نیز می تواند باعث به وجود آمدن کابوس های شبانه در کودکان شود. برای کابوس های شبانه در کودکان می توان راهکارهای زیر را در نظر گرفت. اولین نکته این است که قبل از به خواب رفتن کودک باید برای او قصه گفت و با نوازش کردن و بغل کردن او ضمن ابراز محبت به اطمینان و آرامشی خاص را در او به وجود آورد.

باید پدر و مادرها زمانی معین را در طول روز برای شنیدن و صحبت کردن با کودک شان در مورد مشگلات و دغدغه هایی که دارد صحبت کنند و برای یافتن راه حلی در جهت حل مشکلات کودک با او همراهی نمایند. گاهی اگر کودک به دلیل ترسناک بودن کابوس خود نمی تواند به خواب برود شما به عنوان والدین او می توانید با تغییر دادن داستان او را آرام کنید پس برای این کار از او بخواهید که خوابش را برای شما تعریف کند پس از آن می توانید آن خواب را مثلا به صورتی خنده دار برای کودک اجرا کنی اما باید مراقب باشید که کودک هرگز نباید حس کند که او را مورد تمسخر قرار داده اید بلکه باید به گونه ای اجرا نمایید که کودک از حالت پریشانی به حالت خنده و پس از آرامش حاصل از خنده دست یابد.

برخی از کودکان پس از اینکه خواب و یا کابوسی می بینند به حدی پریشان می شوند که دیگر نمی توانند  به راحتی در اتاق خود شان بخوابند و والدین آنها نیز در یک اقدام اشتباه آن ها را با خود به اتاقشان می برند و گمان می کنند که با این کار به او محبت کرده اند اما این کار اشتباه بوده و کودک ضمن عادت کردن دیگر نمی تواند به راحتی در اتاق خودش بخوابد. تا جایی که امکان دارد از انجام بازی های رایانه ای خشن در کودکان به خصوص در ساعات اخر شب که بدن برای به خواب رفتن به آرامشی اولیه نیاز دارد جدا جلوگیری کرده و برای انجام بازی ها و یا دیدن تلویزیون وکارتون زمان معینی در روز تعیین کنید که ساعات ابتدایی روز و قبل از غروب آفتاب برای این امور مناسب تر می باشد.

اگر کودک تان خواب ترسناکی دید و پریشان شد باید از او  بخواهید که خوابش را برای شما تعریف کند و شما نیز بدون هیچ گونه قضاوت و یا تمسخری خواب او را به دقت گوش نموده و طوری با او رفتار کنید که او حس کند که شما کاملا او را درک می کنید و با این کار بسیاری از پریشانی های کودک به آرامش تبدیل خواهد شد.

منبع:کانون مشاوران ایران

3 پاسخ
  1. همایون
    همایون گفته:

    سلام پسری ده ماهه دارم که از سه ماهگی توی خواب میپرید و خیلی گریه می کرد هنوز هم کمابیش توی خواب میپره دیشب وقتی خوابید موقع جابه جا کردنش از خواب پرید و دستاش شروع به لرزیدن کردن و گریه کرد و این لرزش پنج ثانیه طول کشید و بعد خواب مثل کسی که ترسیده باشه آیا ممکنه تشنج باشه.

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      خیر تشنج نیست. اگر تنها لرزش دست باشد تشنج نیست. علائم تشنج در تغییر حالت چشم ها قابل تشخیص هستند. اگر این لرزش بعد از خواب کودک مشاهده شده احتمال زیادبه دلیل ترس و اضطراب کودک می باشند. محرک های احتمالی ترس را در محیط اطراف بررسی کنید. هم چنین به روانشناس مراجعه نمایید. برای اطمینان از صحت جسمانی کودک خود نیز بهتر است به پزشک مراحعه کنید که اگر احتمال تشنج باشد که بسیار پایین است اقدام لازم صورت گیرد.

      پاسخ
  2. زاهد
    زاهد گفته:

    سلام شاید به نظر برسه که در نوزادان از خواب پریدن یک مقوله عادی هست که گاهی اینچنین هم هست و با راهکارهایی ساده قابل پیشگیری می باشد.ولی در صورتی که مطمئن باشیم تشنج نیست.چون این علائم در کودکان که تشنج می کنند نیز دیده می شود.پیشنهاد میکنم کودکتان را حتما نزد پزشک برده و در صورت صلاحدید پزشک با یک نوار مغزی به راحتی قابل تشخیص خواهد بود که آیا به خاطر تشنج هست یا خیر.اگر تشنج باشه با دارو قابل درمان هست.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *