دکتر بازی و بلوغ زودرس در کودکان-K

دکتر بازی و بلوغ زودرس در کودکان

به عنوان والد شاید تاکنون در تربیت فرزندتان با مسائلی مواجه شده اید که تا حدودی سردرگم کننده و مبهم هستند.

فرزندتان بزرگ می شود و به موازات تغییرات سنی، سوالات جدیدی از شما می پرسد. پرسش هایی که در بسیاری از مواقع پاسخی برای آن ها ندارید.

در برخی موارد کودکان آغاز کننده ی بازی هایی هستند که ممکن است نگران کننده باشند.

او ممکن است دور از چشم شما و در اتاقی دیگر به اندام های جنسی اش دست بزند، با کودکی از جنس مخالف خود بازی دکتر بازی را ره بیندازد،.

در مقابل جمع لخت شود و بازی هایی از این قبیل که ممکن است شما آن ها را هنجار شکنانه و یا زشت بدانید.

به عنوان یک والد ضروری است تا آگهی های ببتان در مورد تمایلات جنسی کودک و مراحل رشد جنسی کودکان را ارتقا دهید.

در این صورت خواهید توانست در وضعیت های مبهم و یا نگران کننده بهتر عمل کنید.

آیا کودکان تمایلات جنسی دارند؟

سال های زیادی وجود تمایلات جنسی در کودکان انکار می شد چرا که کودکان رفتارهایی از قبیل هم آغوشی و ارضا شدن نشان نمی دهند.

بر این اساس تصور غالب آن بود که کودکان فاقد احساسات جنسی هستند.

اما اگر با دیدگاهی وسیع تر به مساله نگاه کنیم، مسائل جنسی حیطه ی وسیع تری را در برگرفته و مواردی مثل نگاه کردن به بدن یکدیگر، لمس کردن، دست زدن به آلت تناسلی خود یا دیگران، ، بوسیدن یکدیگر و دکتر بازی را شامل می شوند.

لازم است بدانید تمامی این رفتارها می توانند منجر به ایجاد هیجاناتی در دستگاه تناسلی شوند و کودکان نیز می توانند تمامی این رفتارها را داشته و دچار هیجانات جنسی شوند.


آیا هیجانات جنسی کودکان و بزرگسالان از یک جنس هستند؟

کودکان در بازه ی سنی قبل از بلوغ از ارتباط بین رفتار جنسی و ارضای جنسی بی اطلاع اند. به عبارت دیگر رفتارهای جنسی در کودکان به قصد ارضای جنسی انجام نمی شود.

ممکن است بپرسید اگر کودکان قصد تقلید از بزرگسالان و تجربه ی هیجانات جنسی آن ها را ندارند پس به چه دلیل به اندام های تناسلی خود و دیگران دست می زنند؟

دکتر بازی می کنند و یا بازی های جنسی راه می اندازند؟

بر اساس پژوهش های حوزه ی تربیت جنسی کودک، کودکان رفتارهای ذکر شده را با هدف اکتشاف تن خود و در ادامه اکتشاف تن فردی دیگر انجام می دهند.

تمایل به کشف کردن، کشش های جسمانی و هیجانی درکودکان پدید می آورد که با هیجانات بازی های دیگر مثل قایم باشک متفاوت هستند.

اما نمی توان گفت کودکان به دنبال لذت طلبی جنسی هتند چرا که تا قبل از سیدن به سن بلوغ، ارتباط بین رفتار جنسی و ارضا شدن برای آن ها نامفهوم است.

تا بدین جای بحث می توان گفت، کودکان نیز مانند بزرگسالان به رفتارهای جنسی دست می زنند اما رفتارها در آنان بخشی از مراحل رشد جنسی آن ها ست که با هدف اکتشاف تن انجام می شود.

کودکم برای اولین بار به آلت جنسی خود دست زده!!

وقتی کودک برای اولین بار، آلت جنسی خود را لمس می کند، ممکن است والدینش را با دشواری های مواجه کند و یا سوالاتی را به ذهن تان بیاورد.

آیا باید این عادت را در فرزندم عوض کنم؟ چرا بچه ی من بی ادب شده؟ آیا این رفتار برای فرزندم خطری دارد؟ از این رفتار رد شوم یا با آن برخورد کنم؟

در مقابل طیف وسیعی از سوالات ایجاد شده در این خصوص باید گفت، چگونگی واکنش شما به این مساله تا حدود زیادی وابسته به سبک تربیت شخصی خود شماست.

نکته ی اساسی آن است که وقتی کودک از لمس آلت تنالسی خود احساس خوبی به دست می آورد.

احساسی که نه تنها بد نیست بلکه نشان دهنده ی رشد جنسی اوست، از انجام هرگونه رفتار بازدارنده پرهیز کنید.

رفتار بازدارنده ی والدین به منظور ترک این عادت در کودک، می تواند در او احساس تقصیر ایجاد کند. در حای که کودک این کار را با هدف اکتشاف تن خود انجام داده است.

این احساس تقصیر می تواند تا سنین بزرگسالی نیز در فرد باقی بماند به نحوی که  دست زدن به آلت تناسلی همواره احساس ناخوشایند گناه را در فرد زنده کند و رفتارهای جنسی او را مختل کند.


رفتارهای جنسی کودک در سنین مختلف

همان طور که کودک در مراحل مختلف رشدی از جهات جسمی، عاطفی، اجتماعی و شناختی متحول می شود، رشد جنسی نیز برای او اتفاق می افتد و دارای مراحل مخصوص به خود است که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

  • تولد تا دوسالگی: کودکان تازه متولد شده تا سن دوسالگی به تدریج می توانند به اندام های خود دست بزنند و از این کار احساس لذت کنند.

 در این بازه سنی زبان باز نکردن کودک و فعالیت های حرکتی کم در او باعث می  شود تا والدین با چالش های جنسی زیادی مواجه نشوند.

آنچه در این زمان اهمیت دارد، نوازش و تامین به موقع و مداوم نیازهای جسمی و روانی کودک است که بر رشد جنسی او تاثیر خواهد گذاشت.

  • دو تا  چهار سالگی، دوره ی چالش و اکتشاف

در این سن کودک سوالات زیادی در مورد نحوه ی تشخیص دختر یا پسر بودن می پرسند.

آن ها به دنبال تکمیل درک خود از جنسیت هستند و بخش اصلی هویت جنسی آن ها نیز در همین زمان شکل خواهد گرفت.

دقیقا در همین سن است که کودک تان بازی های جنسی، جلب توجه به اندام خود و دیگران را آغاز می کند و برای شما نگرانی هایی ایجاد می کند.

چالش برانگیز تر آن که به دلیل رشد زبان، به زبان آوردن کلمات زشت نیز شروع می شود و ممکن است کودک بدون توجه به حضور دیگران، در مراسم، مهمانی، مرکز خرید و یا هر جای دیگر کلمات زشت و رکیک را به راحتی به زبان آورد.

دلیل به زبان آوردن حرف های رکیک و زشت توسط کودک چیست؟

در این موقعیت، ممکن است عوامل مختلفی را بررسی کنید، از اطرافیان بخواهید تا در حضور کودک حرف نامناسبی نزنند و به اشکال مختلف سعی در کنترل محیط داشته باشید.

اما چرا این راهکارها معمولا اثربخشی چندانی نخواهد داشت؟

کودکان در این مرحله به دلیل روند تکامل زبانی، متوجه می شوند که هر کلمه و عبارت، اثری دارد. مثلا اگر درخواست نوشیدنی کنی، آن را دریافت می کنی و یا اگر کسی را صدا بزنی او می آید.

بدین ترتیب کودکان در می باند که بیان هر کلمه، با واکنشی در اطرافیان همراه است و کم کم متوجه می شوند که وقتی کلمات ویژه ای را به کار می برند، در بزرگتر ها شوکی ایجاد می کنند.

به این ترتیب به زبان آوردن کلمات زشت آغاز می شود که برای بسیاری از کودکان بازی جالبی است.

به نظر می رسد کودکان با به زبان آوردن کلمات زشت، قصد دارند بزرگترها را تحریک کرده و شاهد واکنش آن ها باشند.

راه حل بددهنی کودک چیست؟

باتوجه به توضیحات داده، عامل اصلی تداوم بددهنی کودک، نحوه ی واکنش بزرگتر ها خواهد بود.

به میزانی که بزرگتر ها نسبت به حرف های زشت و رکیک کودک، واکنش کمتری نشان دهند، میزان جذابیت این بازی کمتر خواهد شد.

در نتیجه کودک پس ا مدتی احساس می کند، این بازی شوکی در کسی ایجاد نمی کند و سعی می کند بازی جدیدی برای تجربه ی هیجان کشف کند.

در صورتی که کودک شما بیشتر از ۴ سال سن دارد و برای دریافت اطلاعات علمی در خصوص رشد جنسی و شکل گیری هویت جنسی او به دنبال کمک هستید، به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

نویسنده : کودک و نوجوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *